
SECOND SECTION

CASE OF GAŠI AND OTHERS v. SERBIA

(Application no. 24738/19)

JUDGMENT

Art 10 • Freedom of expression • No failure to discharge positive obligation 
to protect journalists and activists, who took part in protests, from threats and 
a media campaign against them • Prosecutor’s findings and rejection of 
applicants’ criminal complaint not arbitrary or manifestly unreasonable, or 
based on unacceptable assessment of facts • Respondent state offering a 
number of other effective means, not used by applicants, for their protection

STRASBOURG

6 September 2022

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 
Convention. It may be subject to editorial revision.





GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

1

In the case of Gaši and Others v. Serbia,
The European Court of Human Rights (Second Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Jon Fridrik Kjølbro, President,
Carlo Ranzoni,
Branko Lubarda,
Pauliine Koskelo,
Jovan Ilievski,
Gilberto Felici,
Diana Sârcu, judges,

and Hasan Bakırcı, Section Registrar,
Having regard to:
the application (no. 24738/19) against the Republic of Serbia lodged with 

the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of Human 
Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by four Serbian 
nationals, Mr Ilir Gaši (the first applicant), Mr Vukašin Obradović (the 
second applicant), Ms Antonela Riha (the third applicant), and Ms Tamara 
Skroza (the fourth applicant), on 30 April 2019;

the decision to give notice to the Serbian Government (“the Government”) 
of the complaint concerning an alleged breach of the applicants’ freedom of 
expression, and to declare inadmissible the remainder of the application;

the parties’ observations;
Having deliberated in private on 28 June 2022,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

INTRODUCTION

1.  The present case concerns the applicants’ complaint under Article 10 
about an alleged breach of their freedom of expression on account of the 
national authorities’ failure to discharge their positive obligation and to 
protect the applicants from the threats and media campaign against them.

THE FACTS

2.  The applicants were born in 1980, 1962, 1963, and 1973, respectively, 
and live in Belgrade. The applicants were represented by Mr M. Stojković, a 
lawyer practising in Novi Beograd.

3.  The Government were represented by their Agent, Mrs Z. Jadrijević 
Mladar.

4.  The facts of the case may be summarised as follows.



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

2

I. THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

A. Background information

5.  The applicants are journalists and civil-sector activists who often 
criticised the government and the authorities. In early 2016 they participated 
in the protests relating to the demolition of certain houses and installations 
(objekti) in Belgrade, the lack of transparency of a large-scale construction 
project in Belgrade, and the changes in the management of Radio-Television 
Vojvodina.

6.  On 27 May 2016 the website of the right-wing movement published an 
article titled “Don’t let Serbia d(r)own” (“Ne da(vi)mo Srbiju”) about the 
protests, written by S.S., the then president of the movement. The article 
stated, inter alia:

“... there is ... a whole system of NGOs and political subjects hiding behind the brand 
‘Don’t let Belgrade d(r)own’. ... there is [the first applicant], the executive director of 
the ‘Slavko Ćuruvija’ foundation, whose main donors are the Rockefeller Brothers 
Fund, the Balkan Trust for Democracy, a project of the German Marshall Fund of the 
United States, NED [the National Endowment for Democracy], the embassy of the 
Kingdom of Denmark, and the embassy of Australia in Belgrade. ... Behind a well-
tuned system of media and NGOs, political parties and individuals there is an intention 
of western centres of power to influence the formation of the new government of Serbia 
through pressure, ... by imposing topics, and by a range of other techniques, as well as 
to create, in perspective, conditions for further destabilisation of the State and ... to turn 
Serbs against Serbs. While the process of establishing Kosovo statehood is being 
finalised, further destabilisation of the State encouraged, and the separatist tendencies 
are growing, the focus of the public is being directed towards the demolition of a few 
houses and installations. ... The situation in which entire western agencies manipulate 
people’s dissatisfaction caused by injustice done, confirms ... the influence of the 
foreign-financed non-governmental sector on political events in Serbia. That is why the 
only and urgent measure of supressing such subversive actions is the adoption of an 
NGO Act, which would treat as foreign agents NGOs financed from abroad and 
interfering with internal political issues, and which would provide for their criminal 
prosecution.”

7.  The same text, with a different title, was published the next day on 
another website, whose editor-in-chief is I.M.

8.  On 9 June 2016 the daily media platform, Informer (both the printed 
and online versions), published an article titled “The assassination of [the 
Prime Minister] begins! The EU and the USA are paying extremists to create 
chaos in Serbia!”. The article stated that the EU and US ambassadors in 
Serbia had conceived a plan for the radicalisation of the “Don’t let Belgrade 
d(r)own” protests, through which they would try to overthrow the Prime 
Minister before he managed to form the new government. They were 
coordinating and organising the financing of the protests, which were 
supposed to develop into violent demonstrations and a “colour revolution” 
(anti-regime protests aimed at overthrowing governments). The ultimate aim 
was the violent occupation of institutions, even the incitement of conflict with 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

3

the police and the ruling party supporters, which would lead to an 
“extraordinary political state”. The atmosphere at protests should be 
combative in character, as the protests up to that point had not been a threat. 
The article also stated that the reports obtained by Informer indicated that a 
number of persons were actively participating in this project, and published 
photos of several of them, including the applicants.

9.  The online article was followed by 118 readers’ comments. Some of 
them (about fifteen in total) referred to domestic traitors and mercenaries, 
failed journalists, the easily corrupted, “sold souls”, western pets 
(zapadnjačke šlihtare), extremists and trash, suggested that “domestic traitors 
should be marked as such for the rest of their lives”, that “the yellow scum 
should be arrested”, and stated “don’t make us use shitty poles”.

10.  On 9 June 2016 the Informer’s editor-in-chief, D.V., was interviewed 
on TV Pink, whose editor-in-chief was Ž.M. He repeated the allegations in 
the previous articles, and in doing so referred to a number of individuals 
including the first and third applicants. In particular, he said that the 
ambassadors had been exchanging written documentation relating to the 
protests with the first applicant, and that the third applicant was also part of 
the “project”.

11.  On 10 June 2016 the Informer, both the printed and online versions, 
published another article suggesting that there were “new details of a big 
western conspiracy against the authorities in Serbia”. The article mainly 
repeated the allegations from the article of the day before, including 
mentioning the applicants.

12.  On 13 June 2016 a television show, “Balkan Spring in the Making”, 
was broadcast on TV Pink, discussing the alleged planning of the 
destabilisation and disintegration of the State. The applicants were not 
mentioned.

B. The applicants’ criminal complaint

13.  On 4 August 2016 the applicants lodged a criminal complaint with the 
High Public Prosecutor’s Office (Više javno tužilaštvo) in Belgrade for racial 
and other discrimination (rasna i druga diskriminacija) and a breach of the 
right to equality (povreda ravnopravnosti), against S.S., I.M., D.V., and Ž.M. 
They submitted that in the articles and television shows in question S.S., I.M., 
D.V., and Ž.M. had persecuted organisations and individuals because of their 
advocating for equality, and in doing that and in other ways had spread ideas 
and theories which promoted and incited hatred, discrimination and violence 
against a group of people based on their religion, nationality and other 
personal characteristics, notably having different political opinions.

14.  On an unspecified date before 23 August 2016, the high public 
prosecutor requested the police to investigate these allegations. Between 
23 and 30 August 2016 the police interviewed the applicants, S.S., and I.M.



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

4

15.  In substance, the applicants denied the allegations made in the articles 
and television shows and stated that they had harmed their honour, personal 
and professional reputation, and made them feel threatened. They submitted 
that they had not received any direct threats, but they had been commented 
on in a negative context or in a discriminatory and insulting manner on social 
media. The third applicant submitted that such allegations put her in danger, 
and could have dramatic consequences, of which there had been dramatic 
examples in recent history. The first applicant submitted that certain media 
had added significance to his ethnicity (nacionalnoj pripadnosti), which he 
considered had been done in order to incite ethnic intolerance and public 
persecution.

16.  S.S. stated that his text was an analysis through which he had intended 
to warn of the working methods of the people mentioned in the article and 
their financing, which information he had found in publicly available sources, 
primarily on the websites of the organisations in question. Given that the 
applicants were themselves engaged in public work, they should have been 
aware that they were susceptible to criticism.

17.  I.M. stated that his website had merely reproduced (prenela) the same 
text. He considered the applicants’ criminal complaint a result of the political 
campaign that they were running against the authorities and media connected 
to the authorities, and their misconception that the Prime Minister had 
something to do with I.M.’s website, which was not the case.

18.  On 19 July 2017, on the basis of the above, the high public prosecutor 
rejected (odbacili) the applicants’ complaint. He found that there was no 
ground to believe (ne postoje osnovi sumnje) that the persons in question had 
committed the criminal offences in question or any other criminal offence 
which was subject to public prosecution. The prosecutor held that it could 
perhaps have been classified as an insult, which was subject to private 
prosecution. The applicants lodged an objection, which was dismissed by the 
Appellate Public Prosecutor’s Office on 24 August 2017. It held that the 
reported actions had caused no consequences, nor any deprivation or 
restriction of anyone’s rights, and neither had the publication of the articles 
promoted or incited hatred, discrimination or violence against any groups 
based on their religion, nationality or other personal characteristic.

19.  On 31 October 2018 the Constitutional Court rejected the applicants’ 
subsequent constitutional appeal, which decision was served on them 
between 1 and 5 November 2018.

C. The applicants’ subsequent public appearances

20.  On 11 June 2016 the first applicant publicly denied the Informer’s 
allegations. On 24 August 2016 he publicly criticised the idea of prohibiting 
organisations financed from abroad as very dangerous and aimed at 
restricting their work.



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

5

21.  On 21 June 2016 the second applicant publicly commented on the 
status of the media in Serbia.

22.  On 28 June 2016 the third applicant criticised the ruling party and 
State officials in a satirical television show.

23.  On 30 June 2016 the fourth applicant interviewed one of the human 
rights activists, who criticised the authorities. On 28 August 2016 she 
commented on the media and the political situation in Serbia on a television 
show.

D. Other relevant facts

24.  On 6 April 1999 an article, “Ćuruvija welcomed bombs”, was 
published. The text implied that Slavko Ćuruvija, a well-known journalist and 
newspaper publisher, was a foreign agent who was advocating the bombing 
of his country. Five days later, on 11 April 1999, he was killed in Belgrade.

25.  Following these and other developments from the 90-ies on 5 October 
2000 the Serbian transition to democracy and rule of law started after the 
elections.

26.  The Independent Association of Journalists of Serbia has been 
registering attacks against journalists since 2008. The number of attacks 
ranged between 23 in 2013 and 189 in 2020. In 2016 there were 69 attacks, 
nine of which were physical assaults.

27.  In 2017 Freedom House reported, inter alia, that investigative 
journalists in Serbia or those critical of the government were frequently 
smeared in pro-government media as criminals or members of foreign 
intelligence agencies.

28.  In 2021 Freedom House reported that media freedom in Serbia was 
being undermined by, inter alia, editorial pressure from politicians and 
politically connected media owners, and direct pressure and threats against 
journalists. It also reported that the Regulatory Body for Electronic Media 
had been criticised for a lack of independence, and that journalists had faced 
physical attacks, smear campaigns and other forms of pressure. Some 
privately owned national broadcasters and popular tabloids regularly 
participated in smear campaigns against the political opposition and other 
perceived opponents of government.

29.  The European Parliament resolution of 25 March 2021 on the 
2019-2020 Commission reports on Serbia noted that freedom of expression 
and the independence of the media remained serious concerns which needed 
to be addressed as a matter of priority, and regretted the deterioration of media 
freedom and increase in abusive language, intimidation and even hate speech 
towards independent intellectuals, non-governmental organisations (NGOs), 
journalists and prominent individuals. It urged the Serbian authorities to take 
immediate measures to guarantee freedom of expression and media 
independence, and to ensure proper investigation of these cases.



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

6

30.  The EU Report on Serbia 2021 noted that limited progress had been 
made on freedom of expression. The Standing Working Group on the Safety 
of Journalists continued to help improve the sharing of information between 
the police, the prosecution and media associations. The government had also 
established a new working group on the safety of journalists, which was 
reporting to the Prime Minister and included media representatives. Under 
the auspices of the new working group, a 24-hour SOS phone line for 
reporting attacks and pressures on journalists had become operational in 
March 2021. The Ombudsman had continued his work on establishing a 
central database of attacks and threats against the media. In December 2020 
the Public Prosecutor’s Office issued a mandatory instruction for all public 
prosecutors, ordering urgent action – using the expedited procedure – in cases 
of threats and attacks against journalists.

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK AND PRACTICE

I. RELEVANT DOMESTIC LAW

A. The Constitution (Ustav Republike Srbije, published in the Official 
Gazette of the Republic of Serbia – OG RS – no. 98/2006)

31.  Article 46 guarantees the right to freedom of thought and expression.

B. The Criminal Code (Krivični zakonik, published in OG RS 
nos. 85/2005, 88/2005, 107/2005, 72/2009, 111/2009, 121/2012, 
104/2013, 108/2014 and 94/2016)

32.  Article 128 provides for the criminal offence of a breach of the right 
to equality. In particular, whoever denies or restricts another person’s rights 
on grounds of ethnicity or different political or other conviction is to be 
punished by imprisonment of up to three years.

33.  Article 138 provides for the criminal offence of endangering the safety 
of others (ugrožavanje sigurnosti). In substance, whoever endangers another 
person’s safety by threatening to attack the life or body of that person or 
another person close to him or her is to be either fined or imprisoned for up 
to one year. If the offence is committed against several persons, if it harms 
the general public or causes other serious consequences, the punishment is 
imprisonment of between three months and three years.

34.  Article 148 provides that whoever denies or restricts another person’s 
freedom of speech or public appearance in an unconstitutional manner is to 
be punished by imprisonment of up to three years.

35.  Article 170 provides for the criminal offence of insult.
36.  Article 387 provides for the criminal offence of racial and other 

discrimination. It provides, inter alia, that whoever persecutes organisations 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

7

or individuals because of their advocating for the equality of people is to be 
punished by imprisonment of between six months and five years. Whoever 
disseminates or otherwise makes publicly available texts, images or any other 
representation of ideas or theories that promote or incite hatred, 
discrimination or violence against any person or group based on, inter alia, 
their ethnic origin or some other personal characteristic is to be punished by 
imprisonment of between three months and three years.

C. Public Information and Media Act (Zakon o javnom informisanju i 
medijima, published in OG RS nos. 83/2014, 58/2015 and 12/2016).

37.  Article 75 prohibits hate speech. In particular, ideas, opinions or 
information published in the media must not incite discrimination, hatred or 
violence against a person or group of persons due to their affiliation or non-
affiliation to a nation or other personal characteristics, regardless of whether 
the publication of the information amounts to a criminal offence.

38.  Articles 83 to 100 set out details as regards a response to and a 
rectification of information. In particular, Articles 83 and 84 provide that a 
person referred to in that information may request an editor-in-chief to 
publish a response to or a rectification of untrue, incomplete or incorrect 
published information. If the editor-in-chief fails to do so, the person in 
question may file an action against the editor-in-chief seeking the publication 
of a response or a rectification.

39.  Articles 101 to 106 provide for other forms of judicial protection. In 
particular, Articles 101 to 103 provide that if the publishing of information or 
a media product (zapis – newspapers, radio or television broadcasts, or any 
other media product) violates, inter alia, the prohibition of hate speech, the 
right to personal dignity, or the right to privacy, a person personally affected 
(lično povređeno) thereby may file a claim against the editor-in-chief of the 
media in question seeking: (a) the courts to establish that the publishing of 
the information or media product amounts to a violation of one’s right or 
interest; (b) that the information or media product not be published or 
republished; and (c) the handover of the media product, or removal or 
destruction of the published media product (deletion of video and/or audio-
recordings, destruction of negatives, removal from publications, and so on).

40.  Articles 112 to 118 set out details as regards compensation. In 
particular, Article 112 provides that a person referred to in the information 
the publishing of which is forbidden, and who suffers damage as a result of it 
being published, has the right to compensation for pecuniary and 
non-pecuniary damage regardless of other legal remedies available in 
accordance with the Act. A person whose response, rectification or other 
information has not been published even though it was ordered by a court 
decision, and who suffers damage as a result, is also entitled to compensation. 
Articles 113 to 115 provide for the liability of a journalist, editor-in-chief and 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

8

publisher for the damage caused by publishing the information referred to in 
Article 112.

41.  Article 120 provides that on a request by a claimant in proceedings 
under Articles 101 and 112 of the Act, a court may order an editor-in-chief to 
publish a final judgment, without comments and without delay, at his or her 
own expense.

42.  This Act came into force on 13 August 2014 and thereby repealed the 
Public Information Act which, in substance, contained provisions to the same 
effect.

D. Electronic Media Act (Zakon o elektronskim medijima, published in 
OG RS nos. 83/2014 and 6/2016)

43.  Article 5 provides that the Regulatory Body for Electronic Media is 
an autonomous and independent regulatory organisation which performs 
public functions with the aim of, inter alia, contributing to the safeguarding, 
protection and development of freedom of thought and expression. It is 
functionally and financially independent from State bodies and organisations, 
media service providers and operators. It is responsible to the Parliament.

44.  Article 22 provides that the Regulatory Body oversees the work of 
media service providers, ensures consistent implementation of this Act, 
orders measures against media service providers in accordance with the Act, 
and rules on complaints related to the programme activities (u vezi sa 
programskim delovanjem) of media service providers.

45.  Article 26 provides that physical and legal persons have the right to 
file a complaint to the Regulatory Body in relation to the programme content 
of a media service provider if they consider that such content offends or 
jeopardises their personal or general interest. If it finds that the complaint is 
founded, the Regulatory Body will order measures against the media service 
provider, that is, it will request the initiation of minor offence, criminal or 
other proceedings before the competent State body, and instruct the claimant 
on how he or she can exercise or protect his or her right.

46.  Articles 28 and 29 set out details as regards the measures that the 
Regulatory Body may order against the media service provider and the 
procedure for ordering them. The measures include a notice (opomena), 
warning (upozorenje), temporary ban (zabrana objavljivanja) on publishing 
media content, and a revocation of its license. The Regulatory Body may 
order these measures regardless of the use of other legal remedies available 
to the injured or other person, in accordance with the provisions of special 
Acts. When ordering the measures, the Regulatory Body must comply with 
the principles of objectivity, impartiality and proportionality. These 
provisions also apply to media service providers that do not have an 
obligation to acquire a license (with the exception of the revocation of the 
licence).



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

9

47.  Article 42 provides that an administrative dispute can be initiated 
before the Administrative Court against the decisions of the Regulatory Body.

48.  Article 50 provides that media services are to be provided in a manner 
that respects human rights and in particular an individual’s dignity. The 
Regulatory Body must ensure that the dignity of persons and human rights 
are respected in all programme content.

49.  Article 51 prohibits hate speech. In particular, the Regulatory Body 
ensures that the programme content of a media service provider does not 
contain information that incites discrimination, hatred or violence based on, 
inter alia, nationality, religious or political beliefs, membership of political, 
trade union and other organisations, or other real or assumed personal 
characteristics.

50.  Article 54 provides that a media service provider is responsible for 
programme content, regardless of whether it was produced by the provider or 
not.

E. Obligations Act (Zakon o obligacionim odnosima, published in the 
Official Gazette of the Socialist Federal Republic of Yugoslavia 
nos. 29/78, 39/85, 45/89 and 57/89, the Official Gazette of the 
Federal Republic of Yugoslavia no. 31/1993, and OG RS 
no. 18/2020)

51.  Article 154 defines different grounds for claiming civil compensation.
52.  Article 200 provides, inter alia, that anyone who has suffered fear, 

physical pain or mental anguish as a consequence of a breach of his or her 
right to reputation, personal integrity, liberty or other personal rights (prava 
ličnosti) is entitled to seek financial compensation.

F. Rulebook on Human Rights Protection in the Media (Pravilnik o 
zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja medijskih usluga, published 
in OG RS no. 55/2015)

53.  The Rulebook was adopted by the Council of the Regulatory Body for 
Electronic Media (see paragraph 43 above). Its Rule 27 prohibits hate speech. 
A media service provider may not publish any programme that contains 
information inciting, glorifying, justifying or diminishing significance of 
discrimination, hatred or violence against a person or group of persons based 
on their, inter alia, nationality or political beliefs. These prohibitions apply 
regardless of whether a criminal offence has been committed by publishing 
programme content.



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

10

II. RELEVANT DOMESTIC PRACTICE

A. As regards a reply to and a rectification of information

54.  Between 15 January 2018 and 23 December 2020, the High Court 
(Viši sud) in Belgrade delivered eight judgments in which it ruled (sometimes 
partly) in favour of different claimants and ordered that either a reply to or a 
rectification of information be published. The judgments relied on the 
relevant Articles of the Public Information and Media Act and were all upheld 
as regards the merits by the Court of Appeal (Apelacioni sud) in Belgrade 
between 11 April 2019 and 16 April 2021.

B. As regards the prohibition of hate speech

55.  On 28 May and 19 September 2018, the High Court in Belgrade 
delivered two judgments in which it found that publishing certain information 
had violated the prohibition of hate speech and ordered the respondent party 
to publish the judgments. Both judgments were upheld by the Court of Appeal 
on 23 January 2019 and 20 December 2018 respectively.

56.  In particular, on 28 May 2018 the High Court ruled against Informer 
because of an article entitled “Serbia needs Trump’s law”, published on 
1 February 2017. The article had the overline (nadnaslov) “War to foreign 
mercenaries” and subtitle “The authorities in Serbia must apply the laws 
applicable in the USA and ban the work of NGOs which receive millions of 
euros from the West in order to provoke conflicts, divisions and chaos in the 
country”. The article further suggested that the authorities of Serbia should 
urgently propose bills, as the United States of America had done, which 
would restrict the work of branches (agentura) of foreign NGOs on its 
territory, whose only task was to provoke conflicts and create chaos in Serbia. 
That would stop, once and for all, organisations such as the Soros-inspired 
Šiptar fascist Youth Initiative for Human Rights, which had received 
1,004,237 euros in the previous three years for the sole purpose of initiating 
social conflict in Serbia. The article further stated that the Western NGOs in 
Serbia were foreign mercenaries working in the interest of their financers, 
which was often against the interests of Serbia, which was why they were 
traitors. The court relied on Articles 75, 101 to 103 and 120 of the Public 
Information and Media Act and found that the text in question contained 
information the publishing of which was forbidden. More specifically, 
expressions such as “foreign mercenary”, “traitor”, “Soros-inspired Šiptar 
fascist [organisation] ... initiating social conflict in Serbia” amounted to hate 
speech and in certain sections of society had incited hatred, intolerance, 
discrimination, even violence, and had been used to discredit the persons to 
whom they had referred. The court considered that it was not necessary that 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

11

the publishing of the information had in fact resulted in violence against a 
person or group of persons of certain characteristics.

57.  On 19 September 2018 the High Court in Belgrade issued another 
judgment against a respondent party whose name was blacked out. The court 
found that publishing an article titled “Fascists attack” on 19 January 2017 
had violated the prohibition of hate speech, ordered that the judgment be 
published, and awarded the claimant compensation of 100,000 Serbian 
dinars, plus statutory interest. The article in question had the overline 
“Special war begins” and a subtitle “stormtroopers of Soros-inspired Šiptar 
Youth Initiative crashed into a [ruling party] public discussion [tribina] in 
Beška and interrupted it by swearing at those who were present on account of 
their Serb mothers”. It also suggested that “further similar attacks [were being 
planned] across the country”. The article further stated that this had been done 
following the orders to this effect of Western embassies, and that “Soros-
inspired NGOs in cooperation with Western embassies, NATO Pact, the EU, 
and also the Šiptar authorities from Priština [were] planning more attacks of 
this kind across the country. They [were] ready to do all this so that they could 
create chaos in the country before the elections and accuse the ruling party of 
violence.” The court found that this amounted to hate speech against the 
Youth Initiative for Human Rights. It found that the text in question was not 
covered by impartial journalistic reporting, but that it expressed insinuations, 
speculations, assumptions and conjectures, and presented them as facts and, 
at the same time, it expressed very serious accusations against the claimants 
and other NGOs, notably that they had been preparing other similar actions 
in order “to create general chaos in Serbia before the forthcoming elections”, 
a so-called “special war”. The court found that the editor-in-chief had 
intended to depict the activists of Youth Initiative for Human Rights as 
“enemies and a danger to the Republic of Serbia and its other citizens” and 
discriminate against them for their political, that is ideological, beliefs, which 
amounted to a kind of inciting hatred against them.

C. As regards compensation

58.  Between 15 June 2016 and 2 October 2020, the High Court delivered 
thirteen judgments in which it ruled (sometimes partly) in favour of various 
claimants and awarded them compensation in respect of non-pecuniary 
damage for a violation of their honour and reputation, or their dignity and 
presumption of innocence, caused by untrue and/or forbidden (nedopuštenih) 
information being published about them. The court referred, inter alia, to the 
relevant Articles of the Public Information and Media Act or Public 
Information Act, and Article 200 of the Obligations Act (see paragraphs 37-
42 and 52 above). In eight of those cases the court also ordered the respondent 
party to publish the judgment in question. Twelve of those judgments were 
upheld to a large extent by the Court of Appeal between 1 December 2016 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

12

and 11 March 2021. There is no information in the case file about one of the 
judgments in this regard.

59.  In particular, on 8 September 2016 the High Court ruled in favour of 
a claimant and awarded him compensation in respect of non-pecuniary 
damage caused, inter alia, by publishing readers’ comments. The court found 
that the comments contained hate speech which was not permitted under the 
Public Information Act, and that the respondent party could have made a 
selection of comments and prevented the publishing of the forbidden ones.

60.  On 17 September 2020 the High Court ruled partly in favour of a 
claimant, awarded him compensation and ordered that the judgment be 
published. The name of the respondent party and some parts of the article are 
blacked out. It appears from the visible parts that the respondent party in 
question had published a picture of the claimant and stated that “While the 
Šiptars are threatening war, [blacked-out name] wants blood!”, that a certain 
tycoon was financing and organising non-political party protests which were 
to set Belgrade on fire, and that the claimant had appeared in the Parliament 
in a yellow vest and had announced that there would be violence on the 
streets. The court also considered that the editor of the online edition had not 
responded adequately in respect of the negative comments that followed the 
article online.

D. As regards the Regulatory Body for Electronic Media

61.  Between 17 December 2014 and 10 May 2021, the Regulatory Body 
for Electronic Media delivered fifteen decisions in which it issued three 
notices, three bans on further publishing of the particular content and nine 
warnings. In all these decisions the media platform in question also had to 
remove the inappropriate content and publish a statement (saopštenje), the 
content of which was defined by the court. Four decisions were issued against 
the Pink media company, and one against another media company for having 
broadcast a programme in which the editor of Informer had insulted another 
person.

E. As regards criminal offences

62.  Between 11 January 2016 and 16 July 2020, the First Court of First 
Instance (Prvi Osnovni sud) in Belgrade delivered ten judgments against 
various defendants for the criminal offence of insult, two of whom were 
editors of two different media platforms (including the editor-in-chief of 
Informer). In eight cases the court fined defendants and in two cases the court 
issued a reprimand (sudska opomena).

63.  On 20 January and 20 April 2016, the Supreme Court of Cassation 
issued two judgments (Kzz. 1203/15 and Kzz. 433/16 respectively) regarding 
the criminal offence of endangering the safety of others. The court held that 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

13

an important element of the said criminal offence was that there was a serious, 
clear and unambiguous threat by an individual (a defendant) that he or she 
would attack the life or body of another person.

THE LAW

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

64.  The applicants complained under Article 10 of the Convention that 
the State had not discharged its positive obligation to protect them from the 
threats and media campaign against them, which had intimidated and 
dissuaded them from continuing to express their opinion on public matters. 
The relevant part of Article 10 reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom 
to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference 
by public authority and regardless of frontiers. ...

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed 
by law and are necessary in a democratic society, in the interests of national security, 
territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the 
protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others, 
for preventing the disclosure of information received in confidence, or for maintaining 
the authority and impartiality of the judiciary.”

A. The parties’ submissions

1. The Government
65.  The Government submitted that the applicants had failed to exhaust 

all effective domestic remedies. Instead of wrongly submitting a criminal 
complaint: (a) they should have requested publication of their reply or a 
rectification of the published information, if necessary by addressing their 
complaint to the courts; (b) they should have asked the courts to establish 
whether publishing certain information had violated the prohibition of hate 
speech or the right to dignity, and they could have sought the removal or 
destruction of the media product; (c) they could have sought compensation in 
respect of non-pecuniary damage for a violation of their honour and 
reputation under the Public Information and Media Act and/or the Obligations 
Act; (d) they could have lodged a complaint with the Regulatory Body for 
Electronic Media, indicating a violation of their right to dignity and of the 
prohibition of hate speech; and/or (e) they could have lodged a private claim 
for the criminal offence of insult (see paragraphs 38-40, 51-52, 45-46, 48-49, 
and 35 above, in that order). The Government referred to the relevant 
domestic case-law in this regard (see paragraph 54-62 above).

66.  As the State provided for a number of effective mechanisms for the 
protection of the applicants’ freedom of expression, there had been no 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

14

violation of the positive obligation stemming from Article 10, and the 
applicants’ complaint was manifestly ill-founded.

67.  The Government further submitted that there had been no incitement 
to violence, threats or physical attacks against the applicants, nor had there 
been any direct threats in the readers’ comments published online. The 
applicants’ comparison of their alleged “persecution” with the case of the 
murder of a well-known Belgrade journalist, Slavko Ćuruvija, in 1999 was 
utterly pointless and exaggerated. The article published on 27 May 2016 had 
expressed an opinion of its author (see paragraph 6 above), and the title of the 
article of 9 June 2016 could be considered sensationalist (see paragraph 8 
above), but could not lead to the conclusion that the applicants had been 
accused of preparing an assassination of the Prime Minister. In any event, 
however, the forum to discuss this was not the Court, but rather the domestic 
courts. Also, the applicants had continued to publicly criticise the ruling party 
and the highest State officials (see paragraphs 20-23 above). Therefore, their 
freedom of expression had been neither violated nor restricted.

68.  The Government agreed with the conclusions of the High Public 
Prosecutor and maintained that both the High Public Prosecutor’s Office and 
the police had acted efficiently on the applicants’ criminal complaint. As 
there had been no threats against the applicants, there had been no criminal 
offence of endangering the safety of others either, as the latter required a 
direct, clear and unambiguous threat that there would be an attack on another 
person’s life or body (see paragraph 63 above).

69.  The Government submitted that the applicants’ claim that the 
atmosphere in which journalists worked in Serbia was generally negative 
simply could not stand, and that Serbia was making efforts to ensure an 
adequate response to the endangering of the safety of journalists. They 
referred to the European Commission’s annual report in that regard (see 
paragraph 30 above). The Freedom House and European Parliament reports 
contained general comments and conclusions on media-related problems in 
Serbia and were thus irrelevant for the outcome in the present case.

2. The applicants
70.  The applicants contested the Government’s submissions and 

reaffirmed their complaint.
71.  They submitted that they had not been obliged to make use of the legal 

remedies proposed by the Government, as these were mainly civil remedies 
used in cases where there had been, primarily, a violation of the right to 
reputation and, as such, they could not address the violation complained of. 
Notably, the allegations made had amounted to the spreading of ideas and 
theories advocating hatred, discrimination and violence against the applicants 
and all those who had been supporting the protests in Serbia. In particular, 
they had been accused of being traitors and extremists who had been planning 
“violent demonstrations and revolution”, and who had wished to destabilise 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

15

the State and assassinate the Prime Minister, which had been accompanied 
by their pictures. Also, the first applicant had been directly accused of 
personally cooperating with foreign ambassadors and exchanging plans for 
organising violent protests across Serbia. These accusations had to be read 
together with the threats written in the comments below the text, as well as 
the general atmosphere in Serbia. Although harmful to their reputation, those 
accusations had primarily made them fear for their safety if they were to 
continue their criticism. By associating them with foreign agencies, the 
applicants had been prevented from enjoying their right to freedom of 
expression since they had felt threatened. They had been persecuted and 
discriminated against simply because they had had different political views 
and had not supported certain projects. As they had feared potential violence, 
they had sought protection from the criminal justice system. The aim of such 
proceedings had not been to repair the damage inflicted on their honour and 
reputation, but rather to put an end to further persecution and punish those 
responsible for it.

72.  They submitted that the situation in the country justified their fear, 
and referred to the number of attacks registered and the Freedom House and 
EU reports on Serbia (see paragraphs 26-29 above). In particular, a pattern of 
retribution against high-profile critics of the government had contributed to 
an increasingly hostile environment for free expression and open debate. Both 
the Informer and TV Pink were considered pro-government media, and it was 
quite common for these media to lead long smear campaigns against those 
who criticised the government or public officials. Such campaigns often 
represented a call for a kind of physical confrontation with such persons, 
especially when they were accused of destabilising the State and institutions 
or when they were linked to “foreign agencies”, which sometimes ended with 
the most tragic consequences. They referred to the assassination of Slavko 
Ćuruvija and maintained that the article written before his assassination was 
often perceived as representing a media announcement of his murder (see 
paragraph 24 above). It was therefore highly probable that there could be 
violence, and in such situations the national authorities had an obligation to 
carefully assess all the facts and protect the applicants and their freedom of 
expression.

73.  However, the national authorities had not conducted a proper 
investigation. They had not interviewed all the suspects, nor considered other 
potential criminal offences subject to public prosecution – such as 
endangerment of the safety of others or a violation of freedom of speech and 
public appearance – nor addressed the readers’ comments (see paragraphs 33-
34, and 9 above, in that order). By failing to assess all the facts and protect 
them, the authorities had sent a message to everyone critical of public officials 
that smear campaigns were allowed in Serbia.

74.  Smear campaigns such as the one in the present case had the aim of 
causing a chilling effect and preventing their “victims”, that is the applicants, 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

16

from criticising publicly. Given the whole context, the nature of the disputed 
texts and the readers’ comments, the applicants had had reason to fear for 
their safety, which had affected their freedom of expression. Notably, they 
had stopped openly criticising the said projects and procedures because of 
their fear. The fact that they had continued to criticise the authorities did not 
change the fact that their freedom of expression had been endangered during 
the smear campaign in the media and for a certain period afterwards.

B. The Court’s assessment

1. Admissibility
75.  The Government made an objection of non-exhaustion by referring to 

several remedies which the applicants should have used. The relevant 
principles as regards the exhaustion of domestic remedies are set out in 
Vučković and Others v. Serbia (preliminary objection) ([GC], nos. 17153/11 
and 29 others, §§ 69-75, 25 March 2014). The Court reiterates, in particular, 
that if more than one potentially effective remedy is available, the applicant 
is only required to have used one of them (see Aquilina v. Malta [GC], 
no. 25642/94, § 39, ECHR 1999-III). The Court notes in this regard that the 
applicants made use of a criminal-law remedy, which does not seem to be 
futile. The Government’s objection must therefore be dismissed.

76.  The Court notes that the applicants’ complaint is neither manifestly 
ill-founded nor inadmissible on any other grounds listed in Article 35 of the 
Convention. It must therefore be declared admissible.

2. Merits
77.  The Court reiterates the key importance of freedom of expression as 

one of the preconditions for a functioning democracy. Genuine, effective 
exercise of this freedom does not depend merely on the State’s duty not to 
interfere, but may require positive measures of protection, even in the sphere 
of relations between individuals (see Özgür Gündem v. Turkey, no. 23144/93, 
§ 43, ECHR 2000-III; Appleby and Others v. the United Kingdom, 
no. 44306/98, § 39, ECHR 2003-VI; Dink v. Turkey, nos. 2668/07 and 
4 others, § 106, 14 September 2010; Palomo Sánchez and Others v. Spain 
[GC], nos. 28955/06 and 3 others, § 59, ECHR 2011; and Huseynova 
v. Azerbaijan, no. 10653/10, § 120, 13 April 2017). In determining whether 
or not a positive obligation exists, regard must be had to the fair balance that 
has to be struck between the general interest of the community and the 
interests of the individual, the search for which is inherent throughout the 
Convention. The scope of this obligation will inevitably vary, having regard 
to the diversity of situations obtaining in Contracting States, the difficulties 
involved in policing modern societies and the choices which must be made in 
terms of priorities and resources. Nor must such an obligation be interpreted 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

17

in such a way as to impose an impossible or disproportionate burden on the 
authorities (see Özgür Gündem, cited above, § 43).

78.  In particular, the positive obligations under Article 10 of the 
Convention require States to create, while establishing an effective system 
for the protection of journalists, a favourable environment for participation in 
public debate by all the persons concerned, enabling them to express their 
opinions and ideas without fear, even if they run counter to those defended 
by the official authorities or by a significant part of public opinion, or even if 
irritating or shocking to the latter (see Dink, § 137, and Huseynova, § 120, 
both cited above; see also Khadija Ismayilova v. Azerbaijan, nos. 65286/13 
and 57270/14, § 158, 10 January 2019).

79.  Turning to the present case, the Court notes that the applicants are 
journalists and civil-sector activists who took part in protests criticising the 
demolition of certain houses and installations, a large-scale construction 
project in Belgrade, and the changes in the management of a regional 
radio-television station. This was followed by two articles, published on 
27 May and 9 June 2016, suggesting that the real organisers and financers of 
the protests were the European Union and the United States of America, who 
wanted to “radicalise” the protests with the ultimate aim of overthrowing the 
Serbian Prime Minister, and that a number of persons from Serbia, including 
the applicants, were participating in that project. The allegations made in this 
article were repeated on 28 May, and 10 and 13 June 2016 (see paragraphs 
6-12 above). The applicants submitted that these allegations had made them 
feel threatened, which was why they had resorted to a criminal complaint. 
They maintained that the national authorities had had an obligation to 
carefully assess all the facts and protect the applicants, but they had failed to 
do so (see paragraph 70-72 above).

80.  The Court notes that even though the applicants submitted that they 
had felt threatened following the publication of the above articles and 
broadcasting of the programmes in question, none of them has ever in fact 
been subjected to any act of violence (see, mutatis mutandis, Huseynova, 
cited above, § 122; contrast Khadija Ismayilova, cited above, § 162). They 
brought their concern and fear to the attention of the authorities by lodging a 
criminal complaint for discrimination and a breach of the right to equality 
against several private individuals, which was processed promptly (contrast 
Özgür Gündem, cited above, § 44, where the domestic authorities – which 
were aware of a series of violent actions against a newspaper and people 
associated with it ‒ did not take any action to protect the newspaper and its 
journalists). While it is true that the police did not interview all the persons 
against whom the complaint had been made, the Court notes that the factual 
situation was more or less undisputed among the parties and a decision not to 
interview all of them in such a situation does not seem unreasonable or 
arbitrary. On the basis of the information collected, the prosecutor rejected 
the applicants’ criminal complaint as there were no grounds to believe that 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

18

the persons in question had committed any of the alleged criminal offences. 
Contrary to the applicants’ submissions, the prosecutor also held that there 
were no grounds to believe that any other criminal offence subject to public 
prosecution had been committed either (see paragraphs 18 and 73 above).

81.  The Court also notes that it is not for it to rule on the constituent 
elements under domestic law of the offences of discrimination and a breach 
of the right to equality, or any other offence for that matter (see, mutatis 
mutandis, Fatullayev v. Azerbaijan, no. 40984/07, § 121, 22 April 2010, and 
Dmitriyevskiy v. Russia, no. 42168/06, § 102, 3 October 2017). It is primarily 
for the national authorities, in particular the courts, to interpret and apply 
domestic law (see De Tommaso v. Italy [GC], no. 43395/09, § 108, 
23 February 2017). The Court’s role is rather to review under Article 10 the 
decisions that domestic courts deliver pursuant to their power of appreciation. 
In doing so, it must satisfy itself that the national authorities based their 
decisions on an acceptable assessment of the relevant facts (see Kudrevičius 
and Others v. Lithuania [GC], no. 37553/05, § 143, ECHR 2015, and 
Belkacem v. Belgium (dec.), no. 34367/14, § 29, 27 June 2017). In view of 
the content of the articles and television shows in question, and that of the 
applicants’ criminal complaint, the Court is not convinced that the decision 
of the relevant prosecutor was not based on an acceptable assessment of the 
relevant facts. The Court observes that the prosecutor went even further, 
suggesting that the allegations in question amounted perhaps to the criminal 
offence of insult, which was subject to private prosecution. The applicants 
did not, however, pursue this avenue.

82.  It is further observed that the national legislation provides for a 
number of other remedies offering the applicants protection of their freedom 
of expression, had they felt that it had been interfered with. These included, 
in particular, civil proceedings for a violation of the prohibition of hate 
speech, as well as civil proceedings for claiming compensation, requesting a 
reply to and/or rectification of information published, and a number of 
measures pronounced by the Regulatory Body for Electronic Media (see 
paragraphs 37-40, 44-47, 49-52 above). The Government submitted abundant 
domestic case-law for each of the remedies in question. In all of them, the 
courts and the Regulatory Body ruled in favour of various claimants and 
ordered that either a reply to or a rectification of information be published; 
found violations of hate speech and ordered the respondent party to publish 
the judgments in question; ordered compensation in respect of non-pecuniary 
damage for a violation of their honour and reputation or their dignity and 
presumption of innocence caused by untrue and/or forbidden information 
being published about them; or issued warning and notices or banned further 
publishing of the particular content (see paragraphs 54-61 above). In some of 
them the respondent parties were the same media companies against whose 
editors-in-chief the applicants had lodged their own criminal complaint, and 
in some of them the courts dealt with third-parties’ comments too (see 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

19

paragraphs 56, and 59-61 above). The applicants did not deny that these other 
remedies were available to them.

83.  The Court also takes note of the reports on the situation in Serbia 
concerning the freedom of expression and safety of journalists, and the 
reports of physical attacks and other types of alleged persecution of 
journalists. However, given the specific circumstances of the present case, the 
Court considers that the prosecutor’s findings were not arbitrary or manifestly 
unreasonable and nor did they rely on an unacceptable assessment of the 
relevant facts. It also finds that the respondent State offered a number of other 
effective means for the protection of the applicants, which they have not made 
use of.

84.  In view of all of the above, the Court does not find that the respondent 
State failed in their positive obligation to protect the applicants’ freedom of 
expression. There has accordingly been no violation of Article 10 of the 
Convention.

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1. Declares the application admissible;

2. Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention.

Done in English, and notified in writing on 6 September 2022, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Hasan Bakırcı Jon Fridrik Kjølbro
Registrar President

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of the 
Rules of Court, the separate opinion of Judge Koskelo is annexed to this 
judgment.

J.F.K.
H.B.



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

20

CONCURRING OPINION OF JUDGE KOSKELO

1. I have joined the majority in concluding that there has been no violation 
of Article 10 in the present case, but I have done so with considerable 
hesitation. I will briefly set out the reasons for this.

2. The factual background to the case, in a nutshell, is the following. The 
applicants, as journalists and civil-society activists, exercised their freedoms 
of expression and assembly in relation to commonplace matters of general 
interest (see paragraph 5 of the present judgment). In the wake of those 
activities, they were targeted, on the website of a right-wing movement and 
in certain pro-government media, with very serious and repeated accusations 
alleging that the applicants, through their association with protests organised 
under the banner “Don’t let Belgrade d(r)own”, were involved in a foreign-
led conspiracy by extremists, directed against the elected government and 
aimed at its overthrow, or even the “assassination” of the Prime Minister.

3. The applicants sought, in vain, to obtain protection by the domestic 
criminal justice system. According to the competent prosecuting authorities, 
there was no ground to believe that any criminal offence which was subject 
to public prosecution had been committed. They considered that the reported 
actions had had no consequences and entailed no deprivation or restriction of 
anyone’s rights. Nor had the publication of the articles promoted or incited 
hatred, discrimination or violence against any groups based on their religion, 
nationality or other personal characteristic. It was acknowledged that the 
reported acts could perhaps have been classified as an insult, which, however, 
was not subject to public prosecution. The applicants’ subsequent 
constitutional appeal was rejected.

4. It is well known that the Court’s approach has been critical, and 
restrictive, towards the use of criminal remedies in the context of measures 
by State authorities to sanction the exercise of freedom of expression. In many 
situations, there are very well-founded and solid reasons to justify that 
approach. Indeed, there are obvious risks involved in recourse being had to 
the repressive penal powers of the State, especially when it comes to 
interferences in the exercise of criticism directed at institutions or persons in 
positions of power. That being said, any assessment of the acts or omissions 
of State authorities, whether in the field of their negative or positive 
obligations under the Convention, must, however, remain sensitive to the 
context and adequately differentiated according to the specific circumstances.

5. What is at issue in the present case are accusations directed at the 
applicants by other private actors, denouncing and discrediting them on 
account of the protest activities in which they participated. Given the very 
serious nature of the accusations levelled against the applicants and the 
general context, it seems well-founded to consider, as the applicants did, that 
the actions they complained of went beyond mere insults. Indeed, it appears 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA - SEPARATE OPINION

21

that freedom of expression was employed against the applicants with a view 
to suppressing their freedoms to act and express their opinions. Thus, the 
present case is not about any chilling effect that might arise from sanctions 
applied against those who engage in criticism; it is, on the contrary, about the 
chilling effect that risks being created through the failure to impose sanctions 
on those who seek to attack others for the usual exercise of their freedoms, 
and who do so not by engaging in an exchange of arguments on the subject 
matter of the issues addressed but through attempts to stigmatise the 
opponents as traitors and conspirators, that is to say, enemies of the State, 
instead of treating them as legitimate participants and interlocutors in the 
normal affairs and controversies of society. The dangers of such aggressive, 
potentially toxic and intimidating smear campaigns for the conditions, and 
the quality, of necessary democratic debates and exchanges of arguments 
should not be underestimated. After all, the ultimate aim of freedom of 
expression is to enable and to maintain democracy, not to undermine it.

6. Therefore, it is indeed very important in the interest of protecting 
democracy to uphold the positive obligations incumbent on the States Parties 
to create, by establishing an effective system for the protection of journalists 
as well as members of civil society, a favourable environment for 
participation in public debate. This should enable the expression of opinions 
and ideas without fear, even if they may run counter to those defended by the 
official authorities or by a significant part of public opinion (see Khadija 
Ismayilova v. Azerbaijan, nos. 65286/13 and 57270/14, § 158, 10 January 
2019).

7. In this context, the availability of recourse to various civil remedies 
alone may not be sufficient, especially in terms of the necessary dissuasive 
effect. I note, for instance, that in the domestic civil judgment mentioned in 
paragraph 57 of the present judgment, the award of compensation amounted 
to 100,000 Serbian dinars, equivalent to no more than roughly 850 euros.

8. Even where outright hate speech is not involved, acts amounting to 
intimidation, smear campaigns or other forms of persistent harassment aimed 
at others because of their normal exercise of freedoms under Article 10 may 
reasonably call for a reaction, and protection of the victims, by the criminal 
justice system. This may be particularly relevant if suppressive actions by 
some actors or groups directed at those holding and expressing different 
views become a more general pattern of behaviour. In this regard, one must 
note with concern the information contained in paragraphs 26-30 of the 
present judgment relating to the general environment of media freedom and 
debate in the respondent State.

9. In my view, the circumstances of the case together with the more general 
context were of such a nature as to create a heightened duty of scrutiny on the 
part of the domestic authorities in connection with the positive obligations 
arising for them under Article 10. Given the very limited and superficial 
reasoning provided (see paragraph 18 of the judgment), I remain in doubt as 



GAŠI AND OTHERS v. SERBIA JUDGMENT

22

to whether the domestic authorities, primarily the prosecution service, 
actually conducted a sufficiently thorough assessment of the applicants’ 
grievances, in particular as regards the offence set out in Article 148 of the 
Criminal Code. As that provision concerns an offence which is subject to 
public prosecution, it fell to be considered even if it was not expressly referred 
to by the applicants themselves.

10. Given the inherent limits of the information accessible in the materials 
before us, and the necessary caution mandated by the partial view available 
to us, I have voted in favour of finding no violation despite the doubts 
expressed above.


