T
I -
1
|
T
T

117
-
i

— |‘|H

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME

Information Note on the Court’s case-law 69

November 2004

Selisto v. Finland - 56767 /00
Judgment 16.11.2004 [Section 1V]

Article 10
Article 10-1

Freedom of expression

Defamation of surgeon by journalist: violation

Facts: In 1996 the applicant, a journalist, published two articles describing the allegedly
unprofessional conduct of an unnamed surgeon, which had supposedly resulted in the
death of a patient during surgery in 1992. The widower had lodged a criminal complaint
but the National Medico-Legal Board (“the Board”) had not found it possible to establish
a causal link and the public prosecutor had decided in 1994 not to press charges. The
pre-trial investigation record contained a number of statements concerning the possible
consumption of alcohol by the surgeon. The applicant’s first article contained an
interview with the widower, who questioned how it was possible for a surgeon to be
allowed to operate with alcohol in his blood. A second article, which made no reference
to the surgeon or the particular incident, discussed the need for surgeons and pilots to
be sober, while a third, which referred to the first, cited statements taken during the
pre-trial investigation, including references to the surgeon’s alcohol-related problems.
The applicant was convicted by the District Court of defamation committed “despite
better knowledge” (i.e. imputing a criminal offence to the surgeon while knowing he had
not committed one), on the basis of the third article, and a fine was imposed. The court
considered that the applicant had given the impression that the surgeon had been drunk
or suffering from a hangover while operating and that the article had rendered him
identifiable in the area where he worked. It also found that the applicant had failed to
verify the facts appropriately. The Court of Appeal, which considered that the articles
had to be taken together, also found the applicant guilty and increased the fine. The
Supreme Court refused leave to appeal. The Deputy Parliamentary Ombudsman
subsequently found that it would have been preferable for charges to have been brought
so that the matter could have been examined by a court.

Law: Article 10 - The principal issue was whether the interference with the applicant’s
freedom of expression was “necessary in a democratic society”. The impugned articles
concerned an important aspect of health care and therefore raised serious issues
affecting the public interest, and the fact that the first and third articles dealt with a
particular case did not alter that conclusion, it being natural in journalism that an
individual case is chosen to illustrate a wider issue. Article 10 does not guarantee
unrestricted freedom of expression even in respect of press coverage of matters of
legitimate public concern; the “duties and responsibilities” mentioned in Article 10 § 2
apply also to the press and the safeguard afforded to journalists in relation to their
reporting on issues of general interest is subject to them acting in good faith in order to
provide accurate and reliable information in accordance with the ethics of journalism. As
the issues in the present case concerned factual statements rather than value

COUNCIL OF EUROPE

* Kk

CONSEIL DE 'EUROPE



judgments, it was of great importance that these duties and responsibilities were
respected. In order to assess the “necessity” of the restriction, the Court had to examine
the issue essentially from the standpoint of the reasoning adopted by the domestic
courts. To a large degree, they had not found the facts presented in the articles
erroneous as such; the applicant’s conviction was based more on what was not
mentioned (the decision not to press charges and the findings of the Board) and certain
assertions, and the overall impression conveyed. The Court attached considerable weight
to the fact that it had not been claimed that the actual facts presented were erroneous
and it was also of importance that the events and quotations in the third article had been
derived from a public document. It considered that there was no general duty for
reporters to verify the veracity of statements contained in such documents. As to
domestic courts’ finding that the factual statements were selective, the applicant had
referred to the Board’s conclusions and thus acknowledged that no breaches of official
duties had been substantiated. The failure to mention the decision not to press charges
was problematic but the finding of the Deputy Parliamentary Ombudsman lent support to
the approach taken by the applicant or, at the very least, suggested that the content had
not been erroneous or that she had not failed to verify the facts. The Court concluded
that the reporting was based on accurate and reliable facts and that a certain
selectiveness could not be regarded as a sufficient and relevant reason justifying the
applicant’s conviction, bearing in mind that journalists must be allowed a degree of
exaggeration or even provocation. The Court also attached considerable weight to the
fact that there had never been any mention of the surgeon’s name, age or sex and while
it accepted the domestic courts’ finding that he could have been identified, his identity
was never expressly communicated to the public. The Court was furthermore satisfied
that the surgeon had been provided with an opportunity to have a reply published and
although it was understandable that he had been reluctant to risk identification by doing
so, that could not prevent publication of a matter of general interest. Finally, the Court
did not accept that the limited nature of the fine was decisive; it was of greater
importance that the applicant had been convicted. In conclusion, the reasons given by
the domestic courts, although relevant, were not sufficient to show that the interference
was necessary in a democratic society.

Conclusion: violation (6 votes to 1).
Article 41 - The Court awarded the applicant 3,500 euros in respect of pecuniary

damage and 5,000 euros in respect of non-pecuniary damage. It also made an award in
respect of costs and expenses.

© Council of Europe/European Court of Human Rights
This summary by the Registry does not bind the Court.

Click here for the Case-Law Information Notes



http://www.echr.coe.int/NoteInformation/en

