
1 

 

 
 

CASE NUMBER:  09/2020 

 

DATE OF HEARING:  23 SEPTEMBER 2020 

JUDGMENT RELEASE DATE:  30 OCTOBER 2020 

 

MEDIA MONITORING AFRICA       COMPLAINANT 

 

vs 

 

eNCA CHANNEL 403         RESPONDENT 

 

TRIBUNAL:  PROF HP VILJOEN (CHAIRPERSON) 

   MS NOKUBONGA FAKUDE (COMMISSIONER) 

   MR EDWIN NAIDU (COMMISSIONER) 

     

    

For the Complainant: ADV STEPHEN BUDLENDER SC, INSTRUCTED BY AVANI 

SINGH OF POWER SINGH INC. AND TARA DAVIS OF POWER SINGH INC. 

 

For the Broadcaster: ADV INGRID CLOETE, INSTRUCTED BY MR DAN 

ROSENGARTEN OF ROSENGARTEN & FEINBERG AND MR OSCAR MACHABA 

AND MS PHILLIPPA RAFFERTY OF eNCA/etv. 

__________________________________________________________________________ 

 

Complaint against broadcast of an interview with a certain Mr David Icke whose view is that 

Covid-19 pandemic is a hoax and “there is no virus”- at issue is limitation of freedom of 

expression – Tribunal finding that comment was not justifiable because misinformation could 

cause harm – contravention found of Clause 28.2.2 and Clause 13 of the Codes respectively and 

complaint upheld – interview not a discussion of controversial issues of public importance – 

Clause 28.3.1 and Clause 13(1) of the Codes respectively not applicable and thus not 

contravened –Clause 13 of Subscription Broadcasting Code pertaining to material unsuitable for 

children not contravened because broadcast on eNCA was after watershed – BCCSA has no 

jurisdiction to order removal of programme from website – Media Monitoring Africa vs e.tv and 

eNCA Channel 403, Case No: 09/2020 (BCCSA).  

 



 2 

 SUMMARY 

 

A complaint was lodged against the Broadcasters eNCA and etv for broadcasting an 

interview with a certain Mr David Icke, also known as a conspiracy theorist, whose view is 

that the Covid-19 pandemic is a hoax and that “there is no virus.”  At issue here is the 

limitation of freedom of expression. The Tribunal found that comments made during the 

interview were not justifiable nor reasonable because the misinformation spread by the 

interviewee could cause harm to the people of South Africa. The Tribunal found a 

contravention of Clause 28.2.2 of the Subscription Broadcasting Code and Clause 13 of the 

Free-to-Air Broadcasting Code respectively and the complaint was upheld. The Tribunal 

found that the interview did not constitute a discussion of controversial issues of public 

importance and therefore Clause 28.3.1 and Clause 13(1) of the Codes, respectively, were 

not applicable and thus not contravened. Clause 13 of the Subscription Broadcasting Code 

pertaining to material unsuitable for children was not contravened because the broadcast 

on eNCA, although broadcast at 20:30, was after the watershed. Finally, the BCCSA has no 

jurisdiction to order the removal of a programme from a website of the Broadcaster. 

 

 

JUDGMENT 

 

HP VILJOEN   

 

[1] The Registrar of the BCCSA received a complaint against e.tv and eNCA regarding the 

programme “So what now?”, during which an interview was broadcast with a certain 

David Icke, known as a conspiracy theorist. The programme was broadcast on eNCA on 

22 July 2020 at 20:30, which has to comply with the Code for Subscription Broadcasting 

Licensees, and on etv on 23 July 2020 at 23:00, which has to comply with the Free-to-Air 

Code for Broadcasting Licensees. 

 

[2] The complaint reads as follows:  

 “COMPLAINT SUBMITTED BY MEDIA MONITORING AFRICA 

 
1. We act for Media Monitoring Africa (“MMA”). 
 
2. Please find enclosed a complaint submitted to the Broadcasting Complaints Commission 

of South Africa (“BCCSA”), on behalf of MMA, regarding an interview with David Icke that 
was broadcast on eNCA and eTV on a show titled “So what now?”. To MMA’s 
knowledge, the details of the broadcast are as follows: 

 
a. The interview was first broadcast on eNCA on Wednesday, 22 July 2020 at 20h30. 
b. The interview was re-broadcast on eTV on Thursday, 23 July 2020 at 23h00. 

c. The   interview   remains   accessible   on   ENCA’s   website,   and   is   accessible   

here: https://www.enca.com/shows/so-what-now-22-july-2020. 

https://www.enca.com/shows/so-what-now-22-july-2020


 3 

3. Please feel free to contact us if we can provide any further information. 
 

 
 

COMPLAINT TO THE BROADCASTING COMPLAINTS COMMISSION OF SOUTH 
AFRICA SUBMITTED BY MEDIA MONITORING AFRICA 

 
 
 
 

INTRODUCTION 
 
1. This  complaint  is  submitted  by  Media  Monitoring  Africa  (“MMA”)  to  the  Broadcasting 

Complaints Commission of South Africa (“BCCSA”).   The complaint relates to an 
interview with David Icke on a show titled “So what now?”, which was first broadcast on 
eNCA on Wednesday, 22 July 2020 at 20h30, and subsequently re-broadcast on eTV 
on Thursday, 23 July 2020 at 23h00.   The broadcast also remains accessible on 
ENCA’s website, and is accessible here: https://www.enca.com/shows/so-what-now-22-july-
2020. 

 
2. MMA submits that the contents of the broadcast were unlawful, harmful, and in breach of 

the provisions of both the Subscription Broadcast Code of Conduct (applicable to eNCA) 
and the Free to Air Code of Conduct (applicable to eTV).  In the current context, as South 
Africa and the world grapple with the devastating effects of the COVID-19 pandemic, 
broadcasts of this nature that patently seek to spread disinformation should be carefully 
scrutinised, as they do not serve the public interest or further any meaningful engagement 
on the subject. In   particular,   MMA   submits   that   eNCA,   as   a   news   broadcaster,   
has   a   heightened responsibility to ensure the credibility and truthfulness of the content 
that it disseminates. 

 
3. This submission is structured as follows: (i) first, an overview of MMA; (ii) second, the 

harmful  nature  of  the  broadcast;  (iii)  third,  the  specific  grounds  of  complaint;  and 
(iv) fourth, the appropriate sanction. This is dealt with in turn below. 

 
OVERVIEW OF MEDIA MONITORING AFRICA 
 
4. MMA is a not-for-profit organisation that has been monitoring the media since 1993.  

MMA’s objectives are to promote the development of a free, fair, ethical, and critical media 
culture in South Africa and the rest of the continent.  The three key areas that MMA 
seeks to address through a human rights-based approach are media ethics, media quality 
and media freedom. 

 
5. MMA  has  over  25  years  of  experience  in  media monitoring  and  direct engagement  

with media,   civil   society  organisations,   state   institutions   and   citizens.  MMA   is   the   
only independent organisation that analyses and engages with media according to this 
framework. In all of our projects, we seek to demonstrate leadership, creativity and 
progressive approaches to meet the changing needs of the media environment. 

 

6. MMA also works directly on issues to combat the spread of disinformation. This 

includes overseeing the Real411 portal, which is an online platform through which members 

of the public can submit complaints of disinformation, hate speech, incitement to violence 

and the harassment of journalists.  MMA has also conducted research, training workshops 

and public discussions on the need to strike an appropriate balance between the right to 

freedom of expression and measures to address disinformation. 

 

https://www.enca.com/shows/so-what-now-22-july-2020
https://www.enca.com/shows/so-what-now-22-july-2020


 4 

7. For more information about MMA, please visit: www.mediamonitoringafrica.org. 
 
 

HARMFUL NATURE OF THE BROADCAST 
 
 
8. MMA submits that the broadcast is a clear example of disinformation pertaining to the 

COVID- 19 pandemic.  In this regard, it should be noted that disinformation relates to 
verifiably false or misleading information created, presented and disseminated for economic 
gain or to intentionally deceive the public.1 The Merriam-Webster Dictionary defines 
disinformation as “false information deliberately and often covertly spread (as by the 
planting of rumours) in order to influence public opinion or obscure the truth”.  Similarly, the 
Cambridge Dictionary defines it as “false information spread in order to deceive people”, and 
the Oxford Learner’s Dictionary defines it as “false information that is given deliberately”. 

 

9. A more nuanced definition is provided by the European Commission High-Level Expert 

Group on Fake News and Online Disinformation, which defines disinformation as “all forms 

of false, inaccurate or misleading information designed, presented and  promoted  to  

intentionally cause public harm or profit”.2 

 

10. Disinformation  may  have  far-reaching  consequences,  cause  public  harm,  be  a  
threat  to democratic political and policy-making processes, and may even put the 
protection of the public’s health, security and environment at risk.  Disinformation erodes 
trust in institutions, as well as in the media, and harms democracy by hampering the ability 
of the public to take informed decisions.  It can polarise debates, create or deepen 
tensions in society, undermine electoral processes, and impair freedom of opinion and 
expression.  As explained in the Joint Declaration on Freedom of Expression and ‘Fake 
News’, Disinformation and Propaganda:3 

 

“[D]isinformation and propaganda are often designed and implemented so as to mislead 

a population, as well as to interfere with the public’s right to know and the right of 

individuals to seek and receive, as well as to impart, information and ideas of all kinds, 

regardless of frontiers, protected under international legal guarantees of the rights to 

freedom of expression and to hold opinions.” 

 

11. According to the World Health Organisation (“WHO”), disinformation about the COVID-

19 pandemic is of particular concern, as it affects whether people will do the right 

thing to control the disease or to mitigate its impact.4    Disinformation relating to the 

COVID-19 pandemic is of such significant concern that it has been criminalised in terms of 

the regulations issued under section 27(2) of the Disaster Management Act 57 of 2002, as 

published on 18 March 2020. Notably, regulation 11(5) provides that: 

 

                                                 
1 European Commission, ‘Tackling online disinformation’, accessible at https://ec.europa.eu/digital-single- market/en/tackling-

online-disinformation. 
2 European Commission, ‘A multi-dimensional approach to disinformation: Report of the independent High- level Group on 

fake news and online disinformation’ (2018) at p 3. 
3 (2017).  This is published by the Special Rapporteur on Freedom of Opinion and Expression of the United Nations, the 

Representative on Freedom of the Media of the Organisation for Security and Co-operation in Europe, the Special 

Rapporteur on Freedom of Expression of the Organisation of American States, and the Special Rapporteur on Freedom of 

Expression and Access to Information of the African Commission on Human and Peoples’ Rights 
4 World Economic Forum, ‘How experts are fighting the Coronavirus ‘infodemic’’ (5 March 2020), accessible at 

https://www.weforum.org/agenda/2020/03/how-experts-are-fighting-the-coronavirus-infodemic/. 

 

http://www.mediamonitoringafrica.org/
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/tackling-online-disinformation
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/tackling-online-disinformation
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/tackling-online-disinformation
https://www.weforum.org/agenda/2020/03/how-experts-are-fighting-the-coronavirus-infodemic/


 5 

“Any person who publishes any statement, through any medium, including social media, 

with the intention to deceive another person about – 

(a) COVID-19 

(b) COVID-19 infection status of any person; or 

(c) any measure taken by the Government to address COVID-19, 

commits an offence and is liable on conviction to a fine or imprisonment for a period not 

exceeding six months, or both such fine and imprisonment.” 

 

12. In sum, therefore, MMA submits that the broadcast was harmful for at least three key 

reasons: (i) first, the broadcast intentionally disseminated disinformation based on facts 

that were untrue; (ii) second, the broadcast promoted unlawful conduct that was in violation 

of the regulations  issued  under  the  Disaster  Management  Act;  and  (iii)  third,  by  

denying  the existence of COVID-19 and claiming it to be a scam, the consequence of the 

broadcast may result in people not following appropriate precautionary and health measures 

in line with the advice of the relevant authorities. 

 

GROUNDS OF COMPLAINT 
 
 
First ground of complaint: Comment must be based on facts that are true 
 
 
13. Clause 28.2.2 of the Subscription Broadcast Code of Conduct and clause 12.2 of the Free 

to Air Code of Conduct both require that “[c]omment must be an honest expression of 

opinion and must be presented in such a manner that it appears clearly to be comment, 

and must be made on facts truly stated or fairly indicated and referred to”.   

(Emphasis added.) Importantly, while licensees are entitled to broadcast comment, such 

comment must be based on facts that are true and justifiable. 

 

14. In the present matter, the broadcast was rife with falsehoods and untruths. This included 
the following: 

 
a. Mr Icke called  COVID-19 “a  pandemic hoax”,  and claimed  to have “absolute  factual 

evidence to support that”. However, no such evidence was provided. 
 

b. Mr Icke stated that “we have this quite obvious scam going on in terms of communication 
of information”. 

 
c. Mr Icke stated that the WHO “was created by people like the Rockerfeller family to 

control global health policy from a central point”, and that the WHO was “fronted up by a 
guy called Tedros, the DG, who is just an asset of Bill Gates, who owns the WHO”. 

 
d. Mr Icke stated that “I was banned after doing a live interview stream on Youtube which 

got phenomenal audience because I said one thing, and this is what they are terrified of 
people realising: there is no virus.” 

 
e. Mr Icke stated that “there is not a scientific paper on planet earth that has isolated the 

virus they call SARS-CoV-2 or COVID-19, they’ve never isolated it to show it exists”. 
 
f. Mr Icke stated that “the information has come from doctors, virologists and medical 

specialists who will never get on a mainstream program because they’ve sussed there is 
no virus”. 

 



 6 

15. At the crux of the interview with Mr Icke was the assertion that COVID-19 does not exist, 
and that the concerns regarding the pandemic are a scam.  This is patently untrue.  COVID-
19 was declared as a global pandemic on 11 March 2020.  Around the world, international 
organisations, states, leading medical experts and other relevant stakeholders have 
confirmed the existence of COVID-19.  At present, there are more than 20 million people 
globally who have had confirmed infections of COVID-19, and more than 700 000 people 
who have died as a result of the disease.5   While co-morbidities may present an additional 
risk to affected persons, this does not negate the existence or direct impact that COVID-19 
has had on the health and lifespan of millions of people around the world. 

 
16. Further to this, and contrary to the assertion made by Mr Icke, a collaborative effort 

between the University of the Western Cape and Stellenbosch University obtained the first-
known laboratory isolate of COVID-19 in South Africa on 1 April 2020.6  This has also 
been done in other countries, such as Canada for example, where a Canadian team of 
researchers from Sunnybrook Research Institute, McMaster University and Toronto 

University successfully isolated a strain of COVID-19 from two specimens and then 

cultivated it in a secure containment facility.7 
 

17. Furthermore,  the  broadcast  sought  to  discredit  the  WHO,  which  is  one  of  the  
primary organisations that has been relied upon in the development of strategies to 
address COVID-19.  Again, the facts contained in the broadcast were untrue.  The funding 
of the WHO is made transparently  known,  and  is  received  from  member  states  paying  
their  assessed contributions, in addition to voluntary contributions from member states and 
other partners.8 

 
As a specialised agency of the United Nations, the WHO is independent from any state or 
private sector actor, and therefore is not – and cannot – be owned by Bill Gates, as claimed 
in the broadcast. 

 

18. MMA submits that the denial of the existence of COVID-19 is both harmful and 
dangerous. There is insurmountable evidence that COVID-19 does indeed exist, and the 
statements made throughout the broadcast fail to meet the requirement of being based on 
facts that are true. This may result in viewers who believe the contents of the broadcast 
deciding not to take the necessary health and safety measures, and thereby endangering 
themselves and the broader public. In the midst of a public health crisis, it is particularly 
important that even commentary must be justified on true facts.  This is for good reason, 
as the failure to do so would permit patent lies and falsehoods to be peddled in a manner 
that skews the public discourse and undermines public safety responses. 

 
19. Accordingly,  MMA  submits  that  the  broadcast  was  in  breach  of  clause  28.2.2  of  

the Subscription Broadcast Code of Conduct and clause 12.2 of the Free to Air Code of 
Conduct. 

 
 

 

                                                 
5 Worldometer, ‘COVID-19’ (10 August 2020), accessible at  https://www.worldometers.info/coronavirus/. 
6  News Medical, ‘South Africa obtains first laboratory isolate of SARC-CoV-2’ (11 May 2020), accessible at 

https://www.news-medical.net/news/20200511/South-Africa-obtains-first-laboratory-isolate-of-SARS-CoV- 
7 Independent, ‘Coronavirus: Scientists isolate virus responsible for deadly COVID-19 outbreak’ (13 March 2020), 

accessible at https://www.independent.co.uk/news/science/coronavirus-covid-19-virus-isolate- canada-scientists-mutations-

strains-a9399226.html.  See, also, The Conversation, ‘I study viruses: How our team isolated the new coronavirus to fight the 

global pandemic’ (25 March 2020), accessible at https://theconversation.com/i-study-viruses-how-our-team-isolated-the-new-

coronavirus-to-fight-the- global-pandemic-133675. 
8WHO, ‘How WHO is funded’, accessible at https://www.who.int/about/planning-finance-and- accountability/how-who-is-

funded. 

https://www.worldometers.info/coronavirus/
https://www.news-medical.net/news/20200511/South-Africa-obtains-first-laboratory-isolate-of-SARS-CoV-2.aspx
https://www.independent.co.uk/news/science/coronavirus-covid-19-virus-isolate-canada-scientists-mutations-strains-a9399226.html
https://www.independent.co.uk/news/science/coronavirus-covid-19-virus-isolate-canada-scientists-mutations-strains-a9399226.html
https://www.independent.co.uk/news/science/coronavirus-covid-19-virus-isolate-canada-scientists-mutations-strains-a9399226.html
https://theconversation.com/i-study-viruses-how-our-team-isolated-the-new-coronavirus-to-fight-the-global-pandemic-133675
https://theconversation.com/i-study-viruses-how-our-team-isolated-the-new-coronavirus-to-fight-the-global-pandemic-133675
https://theconversation.com/i-study-viruses-how-our-team-isolated-the-new-coronavirus-to-fight-the-global-pandemic-133675
https://www.who.int/about/planning-finance-and-accountability/how-who-is-funded
https://www.who.int/about/planning-finance-and-accountability/how-who-is-funded
https://www.who.int/about/planning-finance-and-accountability/how-who-is-funded


 7 

Second ground of complaint: Duty to present opposing points of view 
 
 

20. Clause 28.3.1 of the Subscription Broadcast Code of Conduct and clause 13.1 of the Free to 
Air Code of Conduct provide as follows: 

 
“In presenting a programme in which a controversial issue of public importance is 
discussed, a broadcaster must make reasonable efforts to fairly present opposing  
points  of  view  either  in  the  same  programme  or  in  a  subsequent programme  

forming  part  of  the  same  series  of  programmes  presented  within  a reasonable 

period of  time of the original broadcast and within substantially the same time slot.”  
(Emphasis added.) 

 
21. MMA submits that the broadcast was self-styled as one being controversial, but failed 

to effectively present opposing views. The segment with Mr Icke did not include any 
other guests, which might have included a medical expert who could meaningfully counter 
Mr Icke’s denial of the existence of COVID-19.  The host also did not effectively counter Mr 
Icke’s denial, and acknowledged that he was neither a doctor nor a researcher on the 
subject.  Moreover, the host also ended the broadcast by expressing his confusion, stating 
that “I hope you’re as confused as I am”. 

 
22. As a consequence of this failure, Mr Icke was permitted to make his false claims 

unchecked, without any countervailing discussion or correction.  Accordingly, MMA submits 
that the broadcast was in breach of clause 28.3.1 of the Subscription Broadcast Code of 
Conduct and clause 13.1 of the Free to Air Code of Conduct. 

 
Third ground of complaint: Protection of child viewers 
 
 
23. Clause 13 of the Subscription Broadcast Code of Conduct provides that “[a] television 

or composite subscription broadcasting service licensee, wherever practicable, must attempt 

to ensure that the more the broadcasting of programming material is unsuitable for 

children, the later that programming material must be broadcast after the 

commencement of the watershed period.” (Emphasis added.) 

 
24. In  the  present  matter,  the  broadcast  on  eNCA  took  place  a  mere  30  minutes  into  

the watershed period.  The interview also remains accessible on eNCA’s website to be 

viewed at any time.  This poses a significant risk of children viewing the broadcast to 

their detriment. Given the evolving maturities of children, and in the midst of the current 

public health crisis, it is important to ensure that children are appropriately protected against 

false information about the COVID-19 pandemic that may confuse or disturb their 

understanding thereof. Accordingly, MMA submits that the broadcast was in breach of 

clause 13 of the Subscription Broadcast Code of Conduct. 

 
APPROPRIATE SANCTION 
 
25. MMA  submits  that  the  broadcast  was  reckless  and  irresponsible  in  its  dissemination  

of disinformation. eNCA and eTV have shown no concern for the harm that the broadcast 
has the potential to cause, as it has both re-broadcast the interview and maintained a copy 
on eNCA’s website. MMA submits that it is impermissible for disinformation of this nature to 
be broadcast – particularly on a news channel – and submits that the BCCSA should issue 
an appropriate sanction. 

 



 8 

26. This may include, for instance, a reprimand; an order to broadcast a correction or summary 
of the finding; and/or a fine of up to R80 000. 

 
CONCLUDING REMARKS 
 
27. MMA has been deeply concerned by the broadcast, and notes that complaints regarding 

the broadcast have been received on the Real411 platform.  MMA therefore urges the 
BCCSA to address the key issue of the dissemination of disinformation as a matter of 
urgency, as such content is deeply detrimental to the public interest. 

 
28. Please do not hesitate to contact us if we can provide any further information.” 
 

 

[3] The Broadcaster responded as follows: 

 

 “RE: BROADCASTING COMPLAINTS COMMIISSION OF SOUTH AFRICA / SO WHAT 

NOW / 22 JULY 2020 
 

Introduction 
 
1.   This is a response to a complaint submitted by Media Monitoring Africa (“the complainant”) 

in relation to an interview conducted by Gareth Cliff with David Icke that was broadcast on 
eNCA on 22 July 2020 and e.tv on 23 July 2020. 

 
2.  The essence of the complaint is that the content of the broadcast was unlawful, harmful 

and in breach of the provisions of the BCCSA Code of Conduct (both the Subscription and 
Free to Air Code). 

 

Alleged breach of the Code 
 

3.  The complainant alleges that we have breached the following sections of the BCCSA Code of 
Conduct (“the Code”): 28.2.2 and 28.3.1 (12.2 and 13.1 of the Free to Air Code). 

 
4.  Clause 28.2.2 of the Code provides that: 

 

28.2.1 Comment must be an honest expression of opinion and must be presented in such a 
manner that it appears clearly to be comment, and must be made on facts truly stated or 
fairly indicated and referred to. 
 

5.  Clause 28.3.1 of the Code provides that: 
 

28(3)(1) In presenting a programme in which controversial issues of public importance are 
discussed, a licensee must make reasonable efforts to fairly present opposing points of 
view either in the same programme or in a subsequent programme forming part of the same 
series of programmes presented within a reasonable period of time of the original broadcast 
and within substantially the same time slot. 
 
28(3)(2) A person whose views are to be criticised in a broadcasting programme on a 
controversial issue of public importance must be given a right to reply to such criticism on the 
same programme. If this is impracticable, however, an opportunity for response to the 
programme should be provided where appropriate, for example in a right to reply programme 
or in a pre-arranged discussion programme with the prior consent of the person concerned. 
 

So What Now? 
 



 9 

6.  The show, “So What Now?” is hosted by Garth Cliff once a week at 20h30 on eNCA and 
repeated at 23h00 on etv the following day. 

 
7.   The premise for the show is described as follows- 
 

The Coronavirus pandemic has swept the planet, leading to global lockdowns and 
extraordinary changes to all of our lives. What is the ‘new normal’ that everyone is talking 
about? Virtually everything that defines us has been turned inside-out. Diversity of thought is 
one of the most valuable things we can expose ourselves to in finding the answers.  
 
Gareth Cliff hosts smart and creative guests – both left and right-of centre thinkers, opinion 
makers, thought leaders and alternate voices to open our minds and prepare for change – 
the only thing of which you can really be certain. You may not always agree but… great 
minds don’t always think alike. 
 

8.  The structure of the show is follows: The first segment of the Show comprises of a panel 
discussion on a particular topic with a number of guests (usually four). The second half of 
the show profiles an individual who is interviewed one-on-one by Gareth Cliff. 

 
9.  Gareth selects all guests on the show carefully and regularly includes contentious individuals 

who have viewpoints that may be perceived as controversial. As part of the second segment, 
Gareth has interviewed the following people: Gad Saad, Lord Peter Hain, David Icke, Thuli 
Madonsela, Douglas Murray, Patrick Gaspard and Larry Elder. 

 
10.  At the outset we deny that the broadcast- 

 
a.  intentionally disseminated disinformation; 

 
b.  promoted conduct that was in violation of the regulations issued under the Disater 

Management Act; and 
 

c.   resulted in people not following appropriate health measures. 
 

11.  We submit that the interview with Mr Icke was not about giving Mr Icke a platform to spread 
false information about COVID-19, but rather was an interview about freedom of 
expression, conspiracy theories and their place in a democratic world. 

 
12.  If viewed as a whole, the interview was framed around freedom of expression; the control of 

information; and who gets to express their views when such views may be unpopular or 
challenge the official narrative. 

 
13.  Mr Icke was able to express his views on these topics as he is a well-known 

conspiracy theorist who believes that his views are being repressed, and consequently his 
right to free speech. 

 
First complaint: Comment must be based on facts that are true 

 
14.  The complainant states that the broadcast was rife with falsehoods and untruths and that, 

while they accept a licensee is entitled to broadcast comment, they state that such comment 
“must be based on facts that are true and justifiable.” 

 
15.  We respectfully submit that the complainant has misunderstood clause 28.2.2 of the Code 

(12.2 of the Free to Air Code). The clause in question requires comment to be “an honest 
expression of opinion and must be presented in such a manner that it appears clearly to be 
comment, and must be made on facts truly stated or fairly indicated and referred to.” (our 
emphasis) The requirement is not on facts that are true and justifiable, but rather on facts 



 10 

truly stated or fairly indicated and referred to. 
 
16. We submit that it is clear from the interview that Mr Icke was expressing his views and his 

comments were based on his own honest opinion. We further ensured that viewers were 
made aware that the interview was founded on opinion.   Mr Cliff introduced David Icke by 
saying, “My next guest definitely has some controversial opinions.” 

 
17.  Mr Cliff sets out a disclaimer at the start of the interview and even went as far as to define 

“conspiracy theory” and “conspiracy theorist” for the viewer.  It was therefore apparent 
from the outset of the interview that Mr Icke was a conspiracy theorist who held controversial 
opinions. 

 
18. Mr Cliff further stated that he is a proponent of free expression even if he does not agree with 

Mr Icke’s views, but that everyone gets to decide for themselves. 
 

19.  We submit that the necessary context was provided to viewers and as such, viewers 
would have expected that the opinions and comments expressed during the interview were 
not widely held beliefs and were based on facts which Mr Icke honestly believed to be true 
and genuine. 

 
20.  It was also clear from the interview that Mr Cliff held a different view to Mr Icke. This is in 

fact the nub of the interview- that people may have differing viewpoints but that does not 
mean that those views or their expression should be curtailed or repressed. 

 
21. In our law, fair comment is protected even if it is unreasonable. In this respect, our courts 

have found that “fair” does not mean “just”, “balanced” or even “reasonable”. Rather it requires 
that the statement of opinion is honestly-held and genuine, relevant to the facts upon which it 
was based, and does not disclose malice. Thus, our courts have held that even views that 
are extreme, unjust, unbalanced, exaggerated and prejudiced will be protected. This is 
crucial for encouraging open and robust debate. As was stated in the case of The Citizen 
1978 (Pty) Ltd and Others v McBride (Johnstone and Others as Amici Curiae) 2011 (4) 
SA 191 (CC): 

 

“An important rationale for the defence of protected or 'fair' comment is to ensure that 

divergent views are aired in public and subjected to scrutiny and debate. Through 
open contest, these views may be challenged in argument. By contrast, if views we 
consider wrong-headed and unacceptable are repressed, they may never be exposed 
as unpersuasive. Untrammelled debate enhances truth-finding and enables us to 
scrutinise political argument and deliberate social values. 

 
22.  We respectfully submit that the statements made by Mr Icke in the interview comprise 

comment or opinion that is honestly-held and genuine and are not in contravention of the 
Code. 

 
Second complaint: Duty to present opposing points of view 
 
23.  We deny that clause 28.3.1 of the Code (13.1 of the Free to Air Code) is applicable to the 

broadcast in question. The aim of the broadcast was a one-on-one interview with Mr Icke to 
profile his views on freedom of expression. 28.3. 1 applies to “a programme in which 
controversial issues of public importance are discussed” (emphasis added). A one-on-one 
interview with a person is not a programme in which issues are “discussed”. 

 
24. The BCCSA has previously held that there is a distinction between a programme that is 

merely an interview with a person who holds controversial views on matters of public interest, 
on the one hand, and a programme in which controversial issues of public importance are 



 11 

discussed. In P Rautenbach vs Electronic Media Network (Case number: 02/2007) the 
BCCSA stated the following: 

 

“Although there might be some discussion on matters of public interest during an 

interview with a person, this does not bring the programme within the ambit of clause 
36. A programme like the one in the De Vos case is specially designed to elicit 
commentary and discussion. Should only one viewpoint be highlighted and all other 
viewpoints be ignored or shot down, that would be a contravention of clause 36. In the 
present case, the objective with the programme was clearly not to elicit discussion but 
only to profile an author. As the programme was not a discussion programme, it fell 
outside the scope of clause 36.1 of the Code. Therefore, the broadcaster was not 
obliged to present opposing views or a debate on Mr Freke’s views.” 
 

25.  In light of the above, we submit that the broadcast in question was not a discussion 
programme and did not fall within the ambit of clause 28.3.1. Consequently, we were not 
required to include any other guests into the segment. 

 
26.  Nevertheless, even if the BCCSA finds that the broadcast in question does fall within the 

ambit of clause 28.3.1, we deny that the interview failed to present opposing views. Mr Cliff 
challenged his guest on a number of issues, in particular on Mr Icke’s belief that there is no 
virus 

 
Third complaint: protection of child viewers 

 
27.  We deny that the programme was harmful to children. 

 
28. In any event, it is broadcast at 20h30 on eNCA, within the watershed period. 

Furthermore, parents have access to parental controls mechanisms on DStv should 
they feel like the content is not appropriate for younger children. 

 
29.  The broadcast on e.tv is at 23h00 which is well within the watershed period for Free to Air 

licensees. 
 
Real411 Platform 

 
30.  It is not clear what the relevance of the 411 platform is to this complaint. The 

complainant has not attached any of the alleged complaints and we have not had sight of 
them. 

 
31.  In any event, the BCCSA is only able to adjudicate matters which form part of the broadcast. 

As such, alleged complaints to another platform and which took place outside the broadcast 
are not relevant to the complaint. 

 
Conclusion 

 
32.  We submit that the interview with David Icke was correctly identified as an interview in which 

controversial views would be presented to the viewers. Mr Icke was expressing his own 
views and his comments were based on his own honest opinion. 

 
33.  Accordingly, we submit that eNCA has not contravened clauses 28.2.and 28.3.1 of the 

Code and request that the complaint is dismissed.” 
 
 
 
 
 



 12 

[4] The Complainant replied as follows:  
  

“INTRODUCTION 
 
1. On 21 August 2020, Media Monitoring Africa (“MMA”) submitted a complaint to the 

Broadcasting Complaints Commission of South Africa (“BCCSA”) regarding an interview with 
David Icke on a show titled “So what now?” (“the complaint”).  As set out in the complaint, 
MMA submits that the contents of the broadcasts were unlawful, harmful, and in breach of 
the provisions of both the Subscription Broadcast Code of Conduct (applicable to eNCA) 
and the Free to Air Code of Conduct (applicable to eTV). 

 
2. Specifically, MMA submits that the broadcasts spread disinformation about the COVID-19 

pandemic, which is both unlawful in terms of the regulations to the Disaster Management 
Act 57 of 2002, as well as being deleterious to the public health efforts that are currently being 
taken to curb the spread of the pandemic. MMA is firmly of the view that broadcasters – and 
particularly news broadcasters, such as eNCA – have a responsibility to ensure the credibility 
and factual underpinning of the content that is being disseminated. 

 
3. At the crux of its answer (“eNCA answer”), eNCA contends that the purpose of the interview 

was to air the controversial views of Mr Icke. However, the interview goes well beyond simply 
being controversial, and seeks to spread patent falsehoods about a health crisis in the country. 
This is not a matter of insignificance or triviality, but rather one in which false information of 
this nature can result in real-world harm to those who believe the disinformation being 
spread. 

 
4. This reply is structured as follows: (i) the requirement that comment must be based on facts 

that are true or fairly indicated; (ii) the duty to present opposing views; and (iii) the protection 
of child viewers. This is dealt with in turn below. 

 
COMMENT MUST BE BASED ON FACTS THAT ARE TRUE OR FAIRLY INDICATED 
 
5. It is not in contention that Mr Icke was expressing his opinion.   However, it is clear from 

clause 28.2.2 of the Subscription Broadcast Code of Conduct and clause 12.2 of the Free to 
Air Code of Conduct that such opinion must be based on facts that are truly stated or fairly 
indicated and referred to. This therefore creates a dual requirement: 

 
a. The opinion must be honestly held; and 
b. The opinion must be made on facts that are true. 

 

 
6. MMA has no knowledge of whether the opinions expressed are honestly held by Mr Icke, but 

this is nevertheless irrelevant to the complaint.  It is trite, as contended in the eNCA answer with 
reference to The Citizen 1978 (Pty) Ltd and Others v McBride, that comment may be “extreme, 
unjust, unbalanced, exaggerated and prejudiced”.9  However, this entitlement is qualified by the 
requirement that such comment, however extreme it may be, must be based on facts that are 
true.  As explained in the same judgment quoted by eNCA, “the defendant must ‘justify the 
facts; but he need not justify the comment’”.10 

 
7. It is central to the complaint that Mr Icke’s comments were not based on facts that were true or 

fairly indicated and referred to in the broadcasts.   MMA has already set out certain statements 
of concern at paragraph 14 of the complaint, and dealt with the falsity of these statements at 
paragraphs 15-17 of the complaint.   For ease of reference, this may be summarised as follows: 

 

                                                 
9 [2011] ZACC 11 at para 81. 
10 Id at para 83. (Emphasis added.) 

 



 13 

 
Statement 

 
Is the comment based on 

true facts? 

 
Are the facts fairly indicated 

or referred to? 

 
“a pandemic hoax” 

 
No.  COVID-19 was 

declared a global health 

pandemic on 11March 

2020, and its existence 

has been confirmed by 

international organisations, 

leading medical experts 

and other relevant 

stakeholders around the 

world. 

 
No.  Although Mr Icke states 

that he has “absolute factual 

evidence” to support the 

statement, he does not indicate 

or refer to  any  facts in support 

of this, still less true facts 

 
“we have this quite 

obvious scam going on in 

terms of communication 

of information” 

 
No.  There is no evidence to 

support the claim that there is 

a scam in respect of the 

communication of information. 

The information 

communicated by the 

National Institute for 

Communicable Diseases and 

the Department of Health, as 

well as from other 

stakeholders, has been seen 

to be reliable and credible. 

South Africa’s communication 

efforts in relation to 

 

 

 

 

 
No.  Mr Icke does not indicate or 

refer to  any  facts to support his 

claim of there being a scam in 

terms of the communication of 

information, still less true facts 

 

 

  



 14 

 COVID-19 “have been widely 

described as a sign of what 

dedicated leaders can achieve”.11 

According to Think Global Health, 

“[t]he performance of the South 

African government in the 

COVID-19 response has granted 

it a reprieve.  Praise for the 

government emanating from all 

sectors of South African society 

are at a level that I have never 

seen before. Political party 

leaders, the business sector, civil 

society and the public have all 

commended the government’s 

efforts against COVID-19.”12 

 

 
“[The World Health 

Organization] was 

created by people like 

the Rockerfeller 

family to control global 

health policy from a 

central point” 

 
No.  The World Health 

Organization is a specialised 

agency of the United Nations, 

and was created by member 

states to the United Nations. 

 
No.  Mr Icke does not 

indicate or refer to  any  

facts to support his 

statement, still less true 

facts 

 
“[The World Health 

Organization] was 

fronted up by a guy 

called Tedros, 

the DG, who is just 

an asset of Bill Gates, 

who owns the WHO” 

 
No.  The funding of the World 

Health Organization is made 

transparently known, and is 

received from member states 

paying their assessed 

contributions, in addition to 

voluntary contributions from 

member states and other 

partners. As a specialised 

agency of the United Nations, 

the World Health Organization 

is independent from any state or 

private sector actor, and is not 

owned by any single individual. 

 
No.  Mr Icke does not 

indicate or refer to  any  

facts to support his 

statement, still less true 

facts 

                                                 
11Brightness Mangolothi & Malesela Maubane, ‘Effective communication from leadership is essential during a crisis’, Mail & 

Guardian, 15 April 2020. 
12 Charles Shey Wiysonge, ‘South Africa’s war on COVID-19’, Think Global Health, 20 April 2020. 
 



 15 

 
“this is what they are 

terrified of people 

realising: there is no 

virus” 

 
No.  At the time of submitting the 

complaint, there were more than 

20 million people globally who 

had confirmed infections of 

COVID-19, and more than 700 

000 people who had died as a 

result of the disease. While co-

morbidities may present an 

additional risk to affected 

persons, this does not negate the 

existence or direct impact that 

COVID-19 has had on the health 

and lifespan of millions of people 

around the world. 

 
No.  While Mr Icke appears 

to base this statement on 

his claim of there being no 

evidence of anyone having 

died of COVID- 

19, this is a circular 

argument and is not 

sufficient to comply with the 

Code. Mr Icke does not 

indicate or refer to  any  

facts to support his 

statement, still less true 

facts 

“there is not a scientific 

paper on planet earth 

that has isolated the virus 

they call SARS-CoV-2 or 

COVID-19, they’ve never 

isolated it to show it 

exists” 

No.  A collaborative effort 

between the University of the 

Western Cape and Stellenbosch 

University obtained the first- 

known laboratory isolate of 

COVID-19 in South Africa on 1 

April 2020.13   This has also been 

done in other countries, such as 

Canada for example, where a 

Canadian team of researchers 

from Sunnybrook Research 

Institute, McMaster University 

and Toronto University 

successfully isolated a strain of 

COVID-19 from two specimens 

and then cultivated it in a 

secure containment facility.14 

 
No.  Mr Icke does not 

indicate or refer to any  

facts to support his 

statement, still less true 

facts. 

“the information has 

come from doctors, 

virologists and medical 

specialists who will never 

get on a mainstream 

program because they’ve 

sussed there is no virus” 

 

No. The existence of COVID-19 

has been confirmed by, among 

others, the World Health 

Organization, the National 

Department of Health, the 

National Institute of 

Communicable Diseases, the 

South African Medical 

Association, the Association of 

Surgeons of South Africa and the 

Health Professions Council 

of South Africa. 

No.  While Mr Icke refers 

broadly to “doctors, 

virologists and medical 

specialists”, he does not 

indicate or refer to  any  

facts to support his 

statement, still less true 

facts 
 

 

                                                 
13 Stellenbosch University, ‘South Africa obtains first laboratory isolate of SARS-CoV-2’, News Medical, 11 May 2020.  
14 Harry Cockburn, ‘Coronavirus: Scientists isolate virus responsible for deadly COVID-19 outbreak’, Independent,  

13 March 2020. 



 16 

8. In addition to being false, inaccurate and misleading, the broadcasts were also harmful in 
seeking to cast doubt on the existence of COVID-19, the truthfulness of the information being 
conveyed by the government and the World Health Organization, and the legitimacy of the 
measures that the public is being asked to take in response to the public health 
crisis. 

 
 Mr Icke’s comments are melded with purported statements of fact, but as set out above, 

these are patently untrue.  In the current context, broadcasts of this nature are particularly 
dangerous, as they may result in people becoming infected with COVID-19 or spreading the 
virus to others if Mr Icke is to be believed 

 
9. As the BCCSA has previously explained, reasons for which the BCCSA may impose a 

limitation of the right to freedom of expression “would be based on considerations of harm 
and misinformation, or on an obvious invasion of privacy without any compelling reason for 
having done so.”15  MMA submits that the reference to misinformation has been included with 
good reason: to ensure that the public is reliably and credibly informed, so that they may in 
turn make informed decisions and choices.  No person can – or should – be entitled to 
air views on any channel (and especially a news broadcasting channel) that wilfully 
misinform the public, which is why both codes of conduct require even comment to be based 
on facts that are true or fairly indicated and referred to.  The broadcasts fall foul of this 
requirement, and are deserving of being appropriately sanctioned. 

 
DUTY TO PRESENT OPPOSING VIEWS 
 
10. In  sum,  eNCA  has  two  tenets  to  its  argument:  either  the  broadcasts  did  not  

“discuss” controversial issues; or, if they did, the host presented opposing views.  However, 
these arguments are mutually destructive of each other.  It is central to the second tenet of 
eNCA’s argument that there must have been some form of discussion in the broadcasts, 
which brings the present matter within the ambit of clause 28.3.1of the Subscription 
Broadcast Code of Conduct and clause 13.1of the Free to Air Code of Conduct. 

 
11. Furthermore,  the  present  matter  is  distinguishable  from  Rautenbach  v  Electronic  Media 

 Network16 for several reasons: 
 

a. The broadcast in Rautenbach was an interview with an author. 
b. The objective of the broadcast was solely to profile the author. 
c. As explained by the BCCSA, “the objective with the programme was clearly not to 

illicit discussion but only to profile an author”. 
d. The BCCSA explained further that “[s]hould only one viewpoint be highlighted and all 

other viewpoints be ignored or shot down, that would be a contravention of clause 
 36.”17 

 
12. MMA submits that, in the present matter, the purpose of the broadcasts was not merely to 

profile Mr Icke.   Rather, in distinction to Rautenbach, the purpose was indeed to illicit 
discussion – but in doing so, the broadcasts ignored the countervailing viewpoints that should 
have been brought to the attention of the audience.  The broadcasts also failed in the duty 
to fairly present opposing points of view. 

 
13. MMA submits further that, on eNCA’s own version, this duty could easily have been met.  

As explained in the eNCA answer, the first segment of the broadcasts consisted of a panel 

                                                 
15 Grove v eTV, BCCSA Case No. 29/2004, 22 July 2004 at para 6. 
16 BCCSA Case No. 02/2007, 31 January 2007. 
17 Clause 36.1 of the Code of Conduct, as it then was, mirrors the requirement in 28.3.1of the Subscription Broadcast Code of 

Conduct and clause 13.1of the Free to Air Code of Conduct to present opposing views. 

 



 17 

discussion, followed by one-on-one discussions with the selected guests.  There is no 
reason why Mr Icke could not have either been included as part of a panel discussion, or 
why the broadcasts could not have included a health expert (or other relevant person) to 
explain the falsehoods that were contained in Mr Icke’s interview.  MMA submits that this 
was a flagrant disregard of clause 28.3.1of the Subscription Broadcast Code of Conduct and 
clause 13.1of the Free to Air Code of Conduct. 

 
14. Furthermore, while the host did engage in discussion with Mr Icke, he failed to meaningfully 

present any opposing viewpoints.  As set out in the complaint, the host did not effectively 
counter the statements made by Mr Icke, and acknowledged that he was neither a doctor nor 
a researcher on the subject. The host further commented to Mr Icke that “I’m pleased to have 
given you a place to tell your story and to explain your position”.  Moreover, the host ended 
the broadcast by expressing his confusion, stating that “I hope you’re as confused as I am”. 

 
15. As such, MMA submits that the broadcasts contained discussions within the ambit of clause 

28.3.1of the Subscription Broadcast Code of Conduct and clause 13.1of the Free to Air 
Code of Conduct, and that the broadcasters failed to comply with the duty to present 
opposing points of view as required. 

 
PROTECTION OF CHILD VIEWERS 

 
16. The eNCA answer baldly denies that the broadcasts were harmful to children, without any 

substantiation. As explained in the complaint, the broadcast on eNCA took place a mere 
30 minutes into the watershed period. This tribunal has previously made clear that the more 
damaging the material is to children, the further into the watershed period it should be 
broadcast. This was not done here. 

 
17. To MMA’s knowledge, there was no appropriate warning accompanying the broadcast to 

indicate that the content may be harmful or misleading to children. This was despite the fact 
that the broadcasters and the host were well aware of the viewpoints that Mr Icke was likely 
to convey, and could reasonably have foreseen that this would be viewed by children. 

 
18. The falsehoods and disinformation contained in the broadcasts were clearly contrary to the 

principle of the best interests of the child.  As set out in the complaint, given the evolving 
 maturities of children, and in the midst of a public health crisis, it is important to ensure that 

children are appropriately protected against false information about the COVID-19 pandemic 
that may confuse or disturb their understanding thereof. 

 
19. As a responsible broadcaster – and particularly as a news broadcaster – MMA submits 

that eNCA should have taken appropriate measures to protect child viewers from the 
broadcast. As such, MMA submits that the broadcast was in breach of clause 13 of the 
Subscription Broadcasting Code of Conduct. 

 
CONCLUDING REMARKS 

 
20. In Khumalo and Others v Holomisa, the Constitutional Court emphasised the duty of the 

media to be “scrupulous and reliable”, stating as follows:18 
 

“If the media are scrupulous and reliable in the performance of their constitutional 
obligations, they will invigorate and strengthen our fledgling democracy.  If they vacillate in 
the performance of their duties, the constitutional goals will be imperilled.” 

 
21. MMA submits that the broadcast of disinformation – particularly in the current context of a 

                                                 
18 [2002] ZACC 12 at para 24. 

 



 18 

global pandemic and a public health crisis – is inimical to the duties owed by broadcasters to 
their audience. 

 
22. Accordingly, MMA submits that eNCA and eTV are in breach of the Subscription 

Broadcast Code of Conduct and the Free to Air Code of Conduct, respectively, for having 
disseminated disinformation. In addition to the proposed sanctions set out in the complaint, 
MMA submits that the BCCSA may also consider directing eNCA and eTV to include a future 
segment on the show in question that includes the perspectives of a credible public health 
expert, in order to correct the false perceptions that the interview with Mr Icke may have 
created. 

 
23. Please do not hesitate to contact us if we can provide any further information.” 

 
 

EVALUATION  
 
 

[5] The Broadcaster eNCA on 22 July at 20:30 broadcast an interview with a certain David 

Icke. This broadcast was repeated on 23 July at 23:00 by etv, therefore the complaint was 

lodged against two Broadcasters for broadcasting the same programme. This is also the 

reason that we have to apply both our Broadcasting Codes, the Free-to-Air Code and the 

Subscription Broadcasting Code. The host of the programme “So what now?” was Mr 

Gareth Cliff.  It is the case for the Broadcasters that the object of the broadcast was to 

discuss freedom of expression and not, in the first instance, to discuss the Covid19 

pandemic.  However, the programme “So what now?” consisted of two parts: first a 

discussion with three experts on Covid-19 and then the interview with Mr Icke which 

turned mainly around the pandemic.  It is also significant that at the very beginning of the 

programme Mr Cliff said: “Yes, curbing this pandemic and saving lives is critical.”  It is 

therefore clear that the focus of the whole programme was on the Covid-19 pandemic. 

 

[6] Mr Icke is described as a conspiracy theorist.  A quick search on the Internet reveals that 

he has recently published a book called “The Answer” which apparently provides the 

answer for all the “…world’s ills, conflicts, prejudices and injustice”.  In the interview 

with Mr Cliff he states, inter alia, that Covid-19 is a “pandemic hoax”, “there is no virus” 

and that the virus has not been isolated. 

 

[7] The complaint is that the two broadcasts were unlawful, harmful and in contravention of 

the two Codes. The detail of the complaint and the arguments for and against will be 

discussed below. The first question is whether the Broadcasters have the right to give an 



 19 

opportunity to even a so-called conspiracy theorist to use the airwaves to vent his 

opinion.  In a country like ours with freedom of expression being protected in the 

Constitution, the simple answer to this question will be “of course they have the right”.  

But we all know that this is not a simple matter. The important matter to be decided is the 

limits of freedom of expression.  Freedom of expression and freedom of speech are 

regarded as pillars of democracy. For example, to emphasise the importance of freedom 

of expression in a democracy, this Tribunal has often quoted from the Constitutional 

Court case of South African Defence Union v Minister of Defence and Another19 where 

O’Regan J said: 

Freedom of expression lies at the heart of a democracy.  It is valuable for many reasons, 

including its instrumental function as a guarantor of democracy, its implicit recognition 

and protection of the moral agency of individuals in our society and its facilitation of the 

search for truth by individuals and society generally.  The Constitution recognises that 

individuals in our society need to be able to hear, form and express opinions and views 

freely on a wide range of matters.  
 

This quote is in support of the view that broadcasters, as part of freedom of expression, 

should give vent to the ideas of, inter alia, conspiracy theorists, holocaust deniers, 

members of the flat earth society and other similar types. However, when there is a clash 

of fundamental rights like that between freedom of expression and the right not to be 

offended by a broadcast, which includes the rights mentioned in the Codes of conduct, 

one has to weigh the rights against each other.  An example of the weighing of such 

rights occurred in the Supreme Court of Appeal case of Independent Newspapers 

Holdings Ltd and Others v Suliman20 where the following warning was given: 

None of these rights should be regarded as permanently trumping the others in the sense 

that there is a preordained and never shifting order of priority to be assigned to each of 

them. The weight to be assigned to each of them in a given situation will vary according 

to the circumstances attending the situation. 

[8] It is a well-known fact and need not be substantiated by reference to legal authority that 

no basic right is absolute. That is the reason why the Constitution provides in section 36 

thereof that limitations may be imposed on basic rights, provided that the requirements 

mentioned in that section are applicable. These limitations must be reasonable and 

                                                 
19 [1999] ZACC 7;1999(4) SA 469 (CC) para [7]; 1999(6) BCLR 615. 
20 2005 (7) BCLR 641(SCA) at para. 44. 



 20 

justifiable in an open and democratic society based on human dignity, equality and 

freedom. Applied to the situation in the present case, the Broadcasters’ right to freedom 

of expression may be limited by other rights of the viewing public, like the right to 

dignity, the right to receive information or ideas, etcetera.  

 

 ARGUMENTS FOR THE COMPLAINANT 

 

[9] The case for the Complainant is that the interview with Mr Icke was irresponsible action 

by the Broadcasters and was harmful and unlawful.  It was allegedly irresponsible of the 

Broadcasters because it amounted to disinformation on a subject as serious as a 

worldwide pandemic. Such disinformation or misinformation was condemned by the 

World Health Organisation’s director-general who stated, and I quote from the 

complainant’s heads of argument:  

 

We’re not just battling the [Covid-19] virus … We’re also battling the trolls and 

conspiracy theorists that push misinformation and undermine the outbreak response.  

 

This broadcast reminds one of the classic fable of the child who blurts out that the 

emperor is naked.  We all know that it cannot be true that all the subservient people 

around the globe dutifully agree that there is a pandemic because the authorities say so, 

when there is actually no pandemic, and Mr Icke takes it upon himself to inform the 

world of this “truth”.  At the time of the broadcast some 700 000 people world-wide had 

died as a result of the pandemic and at the time of writing this, more than one million 

people in the world have succumbed to the corona virus and many millions have been 

infected by the virus. Mr Icke is clearly swimming against the tide. The broadcast, it is 

alleged, was causing harm because people were being misinformed and could doubt the 

seriousness of the pandemic or could disobey the regulations which were made to protect 

them. 

[10] The Complainant alleges that the broadcast was also unlawful because of the provisions 

of Regulation 11(5) issued in terms of section 27(2) of the Disaster Management Act 57 

of 2002 which provides that any person who publishes any statement through any 



 21 

medium with the intention to deceive another person about Covid-19, is guilty of an 

offense. We do not know with what intention Mr Icke broadcast his ideas, but it is for the 

criminal courts to decide because the BCCSA has no jurisdiction over this aspect of the 

complaint.  However, we take note of the fact that this broadcast might have constituted a 

criminal offence. 

 

[11] The first ground for the complaint is based on Clause 28.2.2 of the Subscription Code and 

Clause 12.2 of the Free-to-Air Code which determine that  

 

[c]omment must be an honest expression of opinion and must be presented in such a 

manner that it appears clearly to be comment, and must be made on facts truly stated or 

fairly indicated and referred to. 

 

The Complainant alleges that comment to be valid in terms of this clause, must be made 

on facts which are true or on facts fairly indicated and referred to. The Complainant 

refers to comments about Covid-19 by Mr Icke like “pandemic hoax”, “obvious scam in 

terms of communication of information”, “there is no virus” and other comments.  It then 

tabulates instances to prove that these comments are not true and were not fairly 

indicated. 

 

[12]  The second ground refers to Clause 28.3 of the Subscription Code and Clause 13 of the 

Free-to-Air Code, respectively, which read: 

 
In presenting a programme in which controversial issues of public importance are 

discussed, a licensee must make reasonable efforts to fairly present opposing points of 

view either in the same programme or in a subsequent programme forming part of the 

same series of programmes presented within a reasonable period of time of the original 

broadcast and within substantially the same time slot.  

The Complainant’s case is that the interview with Mr Icke was in the nature of a 

discussion programme and that the Covid-19 pandemic which was discussed was a 

controversial issue of public importance. Only the host (Mr Gareth Cliff) and Mr Icke 



 22 

were in the studio, thus no opposing points of view were presented to the viewers and 

neither did Mr Cliff challenge the ideas of Mr Icke sufficiently so as to bring balance to 

the programme, according to the Complainant. 

[13] As far as the eNCA broadcast is concerned, the programme was broadcast at 20:30, 

which according the Complainant, is a mere 30 minutes into the watershed period.  This, 

the third ground of the complaint, is in contravention of Clause 13 of the Subscription 

Code which determines that: 

A television or composite subscription broadcasting service licensee, wherever 

practicable, must attempt to ensure that the more the broadcasting of programming 

material is unsuitable for children, the later that programming material must be 

broadcast after the commencement of the watershed period. 

 

The argument is that the programme was unsuitable for children and neither were there 

any advisories regarding age restrictions.  The effect of the programme on children, 

according to the Complainant, is that it could confuse them and put their health in danger. 

 

This ground of complaint is not applicable to the broadcast of the same programme by e-

tv because the latter was broadcast at 23:00 on the following evening, well into the 

watershed period. 

 

ARGUMENTS FOR THE BROADCASTERS 

 

[14] In response to these grounds for complaint, the Broadcasters precede their detailed 

arguments with the following general statement: 

  
The interview, viewed in context, was clearly an interview about freedom of expression: 

Mr Icke was asked his views on the control of information, and who gets to express their 

views when such views may be unpopular or challenge the official narrative. The 

broadcast was not geared at providing Mr Icke with an opportunity to spread false 

information about COVID-19.  

 

 We will deal with this general statement later in this judgment. 



 23 

[15] Referring to the first ground of complaint, the Broadcasters’ response is that Mr Icke’s 

views are honest expressions of opinion, based on the facts as he perceived them to be, 

and the Broadcasters aver that the Complainant does not dispute this. They further argue 

that the facts on which the opinions are based, need not be true.  Because the opinions 

were honest, there was no intention to deceive the public.  It is also argued that comment 

need not be based on facts that are true. 

 

[16] The Broadcasters argue that Clause 28.3.1 of the Subscription Code is not applicable in 

this case because what was broadcast was a one-on-one interview with Mr Icke and not a 

discussion of a controversial issue of public importance.  Even if we were to find that the 

broadcast was one in which controversial issues of public importance were discussed, it 

was submitted that the Broadcasters complied with the requirement that opposing points 

of view were presented in the way that Mr Cliff voiced contrary points of view. 

 

[17] As for the complaint based on Clause 13, dealing with the protection of children, the 

Broadcasters’ response is that the programme was broadcast in both instances into the 

watershed period.  Furthermore, the Broadcasters relied on the views expressed by the 

BCCSA that parents and care givers have a co-responsibility with broadcasters to protect 

children against harmful material. To this the Broadcasters added that the material was in 

any case not harmful to children and that children were not part of the target market. 

 

 ANALYSIS AND FINDINGS 

 

[18] We start first with the last ground mentioned, the protection of children.  The most 

compelling argument by the Broadcasters is that the target market of the programme “So 

what now?” is not children.  Although “child” is defined in both Codes as persons under 

the age or 18 years, even most 17-year olds or younger people will probably not have 

formed part of the audience. According to statistics supplied by the Broadcaster, few 

children below the age of 18 would have been part of the audience. It is also clear to us 

that this programme is not a “children’s programme”.  The argument by the Complainant 

is that because the broadcast on eNCA was only 30 minutes into the watershed period, it 



 24 

was in contravention of Clause 13 of the Code.  Apart from the fact that the target 

audience of this programme was not children, we find that the programme was not so 

unsuitable for children that it should have been broadcasted later in the evening.  Taking 

all factors into consideration, we do not find a contravention of Clause 13 of the 

Subscription Broadcasting Code. As the repeat broadcast on etv was at 23:00, Clauses 6 

and 7 of the Free-to-Air Code are not applicable to this complaint. 

 

[19] We now come to the first ground for the complaint, namely the expression of an opinion 

and the requirements therefor. The Complainant refers to the requirement in Clause 

28.2.2 of the Subscription Broadcasting Code (similar to Clause 12(2) of the Free-to-Air 

Code) that the comment must be an honest expression of opinion and that it must appear 

clearly to be comment and must be made on facts truly stated or fairly indicated and 

referred to. In interpreting this clause, the Complainant errs in stating that the facts on 

which the comments are made must be true.  As the Broadcasters point out, in various 

decisions of this Tribunal it was stated that the facts on which a comment is based, need 

not be proven to be true.  However, the requirement is that the comment must be made on 

facts truly stated or fairly indicated and referred to. What is the correct interpretation of 

this requirement?  We can get our cue for this from a previous decision of this Tribunal, 

namely Madibeng Local Municipality v M-Net21where the following was said: 

 

 The effect of this Clause (Clause 28.2.2) is that signatories to the Code do not have an 

unfettered right to broadcast anything and everything, including comment on matters of 

public importance.  

 

In applying the limitations to the fundamental right to freedom of expression as 

determined by Clause [35](now Clause 28.2.2), we are guided by the judgments of our 

courts. A good example of judicial interpretation of this freedom, as it relates to the 

printed media, is to be found in the case of Mthembi-Mahanyele v Mail & Guardian22. In 

this decision by our Supreme Court of Appeal, we read the following which is 

particularly relevant to this case:  

 

“Freedom of expression in political discourse is necessary to hold members of 

government accountable to the public. And some latitude must be allowed in order to 

allow robust and frank comment in the interest of keeping members of society informed 

                                                 
21 Case 15/2015. 
22 2004 (6) SA 329 (SCA).   



 25 

about what government does. Errors of fact should be tolerated, provided that statements 

are published justifiably and reasonably: that is with the reasonable belief that the 

statements made are true. Accountability is of the essence of a democratic state: It is one 

of the founding values expressed in section 1(d) of our Constitution.” (Our emphasis). 

 

In the present case the statements made by Mr Icke imply that the South African 

government and all other governments in the world are misleading all their citizens 

because of the restrictions they put on their freedom of movement and other freedoms, 

like economic activity, while they have no reason to do so because “there is no virus” 

according to Mr Icke.  If the purpose of the comments was in the spirit of democracy to 

hold the South African government accountable for the lockdown regulations, then we 

have a serious problem with the broadcast. 

 

[20] The first problem is that facts must be truly stated or fairly indicated and referred to. In 

terms of the decision in Mthembi-Mahanyele v Mail & Guardian23 the statements 

(comments) must be published (broadcast) justifiably and reasonably.  In the light of the 

Covid-19 pandemic which killed about a million people world-wide so far and affected, 

directly or indirectly, billions of people on earth, we find it irresponsible if not reckless to 

talk of the “pandemic hoax” and to state “there is no virus”. Such comment is not 

justified, and neither is it reasonable.  When the interview started, we were uncertain 

whether Mr Icke was perhaps a medical doctor, but later in the interview he stated that he 

was a journalist. He added that he had done 30 years research. He does not mention what 

the subject of his research was.  It could not have been on Covid-19 because this virus 

was only identified towards the end of 2019 – therefore the “19” in the name of the virus.  

If Mr Icke’s statement was intended to create the impression that he had done 30 years 

research on Covid19, this comment was not justified – plainly put, it was a lie.  

 

[21] Secondly, in the Broadcasters’ heads of argument we read: 

  
31.4 This Tribunal also has repeatedly held that it is sufficient, for the purposes of the 

comment clause, if the facts on which the view is based are the facts as genuinely 

perceived by the person who made them. A person is entitled to express a view on 

                                                 
23 Referred to above. 



 26 

what he sincerely seemed to perceive the facts to be. A broadcaster is entitled to 

broadcast such a view.  

  

 This does not hold good for all broadcasts.  This cannot mean that any comment, how far-

fetched, how irrational it might be, will be protected if the commentor expresses a view 

on what he sincerely seemed to perceive the facts to be.  An example is if someone would 

seriously believe that the moon is made of cheese or that the earth is flat.  If there is no 

justification for a comment or if it is not reasonable, the Tribunal can find, on authority of 

the Mthembi-Mahanyele-case, that the broadcast was in contravention of the Code. 

 

[22] Thirdly, this broadcast must be distinguished from those relied upon by the Broadcaster.  

We mention a few: 

 

 Levin v SABC224was about a debate on the medicine Ritalin as a remedy for ADHD.  The 

complainant was concerned about the effect one of the doctor’s view would have on the 

health of children.  The Tribunal found that a balanced debate was broadcast because 

various pediatricians, psychiatrists, teachers and parents, took part and no contravention was 

found. 

 

 In Gaye Derby-Lewis v Talk Radio 70225 the complaint concerned a comment by then 

minister Sexwale about a conspiracy surrounding the assassination of Chris Hani, but the 

Tribunal did not find a contravention of the Code. 

 

 Philip v Talk Radio 70226. This concerned a comment by Mr John Robbie that he thought Mr 

Dewani was “ … as guilty as hell …” for the murder of his wife.  No contravention of the 

Code was found. 

 

  In Karson v Multichoice ANN7 Chanel27 the comment by a political commentator on 

Minister Pravin Gordhan was found to comply with the requirements for protected 

comment. 

                                                 
24 Case 52/2005. 
25 Case 19/2013. 
26 Case 02/2015. 



 27 

 In Churr v eNCA28 an interview with the director of Gun Free South Africa was broadcast. 

The complainant objected to a statement by the director that the USA has some of the highest 

suicide rates in the world.  The Tribunal found that this comment was an honest expression of 

opinion made on facts truly stated or fairly indicated and referred to. 

 

The ground for distinction between these decisions and the present one is that in all the 

mentioned cases issues of public importance were discussed and debated on which people 

had different views. The comments in all these cases would not have life-and-death 

consequences on society at large.  Not so with the broadcast under discussion.  In the case 

of Fair Trade Independent Tobacco Association v President of the Republic of South 

Africa29 the court had to decide on the legality or not of the restrictions on the sale of 

tobacco products during the lock down imposed as a result of the Covid-19 pandemic.  In 

the very first sentence of the Full Bench decision it was stated that “South Africa, like the 

rest of the world, faces an unprecedented crisis following the invasion of the COVID-19 

virus, which poses a clear and present danger to human life.”  

 

When this programme was broadcast on 22 and 23 July 2020, South Africa was already 4 

months into the various phases of lockdown and people were becoming restless on 

account of their freedoms being curtailed.  If someone could convince them that there 

was “no virus” and that the whole thing was a “pandemic hoax”, people would probably 

disobey all the regulations.  That in turn would have caused a new outbreak of the 

pandemic and many more people could have died. 

 

In Grovè v e-tv30 this Tribunal, in considering limitations on freedom of expression, said: 

Usually, the reasons behind imposing a limitation would be based on considerations of harm 

and misinformation, or on an obvious invasion of privacy without any compelling reason for 

having done so. This has convinced the Tribunal that a limitation should be put on comments 

in this broadcast, not because we want to chip away at the basic freedom of expression but 

because we see it as our duty to protect the people of South Africa from harm being caused 

                                                                                                                                                             
27 Case 15/2017. 
28 Case 10/2018. 
29 [2020] ZAGPPHC 246. 
30 Case 29/2004. 



 28 

by the obvious misinformation contained in the broadcast under consideration. Although the 

harm has already been done, this judgment should show the way for future decisions whether 

to broadcast or not to broadcast similar types of programme. The Broadcasters clearly 

exceeded the limits of freedom of expression by broadcasting comment that was not 

protected by either Clause 28.2.2 (Subscription Broadcasting Code) or Clause 12(2) (Free-to-

Air Broadcasting Code). 

 

[23] This leaves the second ground upon which the Complainant relies, namely that this was a 

broadcast in which controversial issues of public importance were discussed. Clause 

28.3.1 (Subscription Broadcasting Code) and Clause 13(1) (Free-to-Air Broadcasting 

Code) both lay down the requirements for such a broadcast which in the main imposes a 

duty on the broadcaster to make reasonable efforts to fairly present opposing points of 

view. The purpose of this is to obtain balance in the programme so that the 

viewers/listeners can objectively decide for themselves what viewpoint to support. The 

Complainant regards this broadcast as falling into the category of a discussion on 

controversial issues of public importance.  

 

[24] The Broadcasters, on the other hand deny that this was a broadcast to which the 

mentioned clauses of the Codes apply. Quoting the decision in the case of P Rautenbach 

vs Electronic Media Network31, the Broadcasters argue that the purpose of the interview 

with Mr Icke was to profile him. The meaning of the verb (to “profile” someone), 

according to the Oxford Dictionary of Current English is to write a short article about 

someone.  We assume the meaning has found its way into the broadcasting media to 

obtain basically the same result, but through words and pictures. According to the 

Broadcasters the intention with the interview was to obtain the views of Mr Icke on 

freedom of expression.  That was not our impression of the interview.  Although freedom 

of expression was mentioned, the bulk of the interview turned around the Covid-19 

pandemic and Mr Icke’s irrational ideas about the virus.   

 

                                                 
31 Case No 02/2007. 



 29 

[25] As mentioned in paragraph [5] above, the programme consisted of two parts: the first 

being a discussion on Covid-19 and which part would be subject to Clauses 28.3.1 and 

13(1).  The second part was just the interview with Mr Icke.  The Broadcasters argued in 

the alternative that even if it was found that the two clauses applied to the interview with 

Mr Icke, that the broadcast complied with the requirement that opposing points of view 

be fairly presented.  In this regard they argue that the comments by Mr Cliff constituted 

such opposing points of view.  We do not think it is necessary to decide on this argument 

in the alternative because we decide now that the interview with Mr Icke was an 

interview and not in the nature of a discussion programme. Clauses 28.3.1 and 13 of the 

two Codes respectively are not applicable and could therefore not have been contravened. 

 

[26] Finally, we were asked to order the removal of this programme from the website of the 

Broadcaster.  The BCCSA has no jurisdiction over anything published or broadcast over 

the Internet.  For this reason we cannot make such an order. 

 

In the result we find the following: 

(1) that both Broadcasters (eNCA and etv) contravened Clause 28.2.2 and Clause 

12 respectively of the relevant Broadcasting Codes in that the comments made 

in the interview with Mr Icke were not protected in terms of the Codes and the 

complaints are upheld; 

(2) that the complaint that Clause 28.3.1 and clause 13 respectively were 

contravened, is not upheld;  

(3) that the broadcast by eNCA did not contravene Clause 13 of the Subscription 

Broadcasting Code and the complaint is not upheld; and 

(4) that the BCCSA does not have the jurisdiction to order the removal of the 

programme complained about from the websites of the Broadcasters. 

 

[27] Regarding the finding in (1) above, the Complainant and the Broadcasters were 

requested to submit written arguments in aggravation and in mitigation, 

respectively regarding sanction to be imposed.   

 



 30 

 Broadcaster:  “RE: MEDIA MONITORING AFRICA V E.NCA CHANNEL 403/ CASE NO: 

09/2020 
 

1. Further to the draft judgment in the above matter sent  to our  client on 16 October 2020, we  
set out  below our  client's submissions on the following sanction. 

 
2  In terms of the BCCSA's Constitution, this Tribunal has the following powers of sanction: 

 
"14.  Powers of an Adjudicator or a Tribunal 

 
Following  any   investigation of  an   alleged  infringement  of  the   Code  by   a signatory, a 
Commissioners acting as Adjudicator or,  as the  case   may  be,  a Tribunal may 

 
14.1    dismiss the complaint; 
 
14.2  reprimand any respondent adjudged to have been guilty of an infringement of the 

Code; 
 
14.3  direct that a correction and/or a summary of the findings of an Adjudicator or Tribunal 

be broadcast by the respondent in such manner as may be determined by the 
Adjudicator or Tribunal; 

 
14.4  direct that  a respondent grant reasonable access in  its broadcasts on  an equal  

opportunity basis  to a  political party, organisation or movement or candidate in a 
case  where the Code was not  complied with and the BCCSA has jurisdiction to hear 
the matter in terms of its recognition in terms of section 54(3) of the Electronic 
Communications Act 2005 or  where any  applicable legislation does  not  provide for  
jurisdiction of  the  CCC of  the  ICASA.  The same rule shall apply with the necessary 
changes in the case where the sanction of the Tribunal or an Adjudicator is that a 
broadcaster must afford a complainant a right to reply. 

 
14.5 impose a fine  not  exceeding R80,000 on any  respondent adjudged to have infringed 

the  Code, whereupon the  fine  so imposed shall  be  a debt due  to the BCCSA  and 
recoverable as  such.  The maximum amount of the fine may be increased by 
resolution taken at an AGM or SGM. 

 
14.6   in  its  reasons  for   its   findings, record  criticism of  the  conduct  of   the complainant 

in  relation to the  complaint, where such  criticism is  in  its  view warranted; 
 
14.7   make any supplementary or ancillary orders or directions that it may consider 

necessary for carrying into effect orders or directives made in terms of this clause and, 
more particularly, give directives as to the  broadcasting of its findings.” 

 
3  MMA seeks severe sanctions against our client, on the basis that, in its view, the broadcast 

was ·”reckless and irresponsible in its dissemination of disinformation.”   There has been no 
finding that the conduct of our client was reckless and irresponsible, nor should there be as 
there are no facts to substantiate such a conclusion. 

 
4  We submit that a severe sanction would be manifestly inappropriate in the circumstances, for 

the following reasons: 
 

4.1  MMA has no basis for its claim that the broadcast was a deliberate attempt by the 
respondents to disseminate disinformation or deceive the public. 

 
4.2  In fact, the contrary is true: the broadcast made every effort to make it clear to viewers 

that all that was being presented was Mr lcke's own opinion. 



 31 

4.3  Any  sanction should bear in mind the  broadcaster's broad discretion and freedom of 
expression; the  context of  the  broadcast; the  fact that it was clearly presented as 
opinion and not   fact; the   fact that the   interview  took place  in  the   context  of  a 
programme in which the first  part of the  programme acknowledged the existence and 
serious impact of  Covid 19 in South Africa and that the  broadcast, seen in context, 
has no real potential to cause harm to the  public. 

 
5  Given the  nature of  the  of  the  programme, and as  the  complaint was aimed at  the 

programme generally rather than at  one  particular individual, our  client submits that 
it would be inappropriate to direct that a correction be broadcast. 

 
6  The provisions of Section 14 of the BCCSA Constitution, which applies to political 

broadcasts, does not apply. 
 
7  Moreover, for the  reason set out  above and as  this  is the  first  finding in  respect of  

the programme, and given what is set out  in paragraph 4 above, our  client submits 
that the imposition of a fine  is inappropriate. 

 
8  In all the circumstances, eNCA submits that a reprimand would be the only 

appropriate sanction. 
 
9  However, to the extent that the Tribunal is disinclined to agree with this position, eNCA 

would suggest that the Tribunal go no further than requiring Gareth Cliff to broadcast 
the following in the same programme in which the initial interview appeared: 

 

“On 22 and 23 July 2020, during my programme which was broadcast on eNCA and 

e.tv, I conducted an interview with David lcke, a known conspiracy theorist. The matter 
was referred by Media Monitoring Africa to the BCCSA on the basis that it was in 
breach of the relevant Codes of Conduct. In the interview Mr /eke denied the 
existence of Covid. The BCCSA found that his views exceeded the limits of freedom of 
expression. Both eNCA and e.tv do not agree with or support the views expressed by 
Mr /eke relating to the existence of Covid which continues to be a pandemic affecting 
the citizens of South Africa.  Both eNCA and e.tv apologise for the fact that it did not 
protect the people of South Africa from the potential harm and misinformation 
contained in the interview.” 

 
10  It goes without saying that, by making these submissions, all of the rights of our clients 

to appeal the decision are reserved.” 
 

The Complainant:  “Media Monitoring Africa // eNCA and Another (Case No. 

09/2020): Submissions on sanction 
 
1. We refer to the draft judgment of the Tribunal and the Broadcasting Complaints 

Commission of  South  Africa  (“BCCSA”),  in  which  the  Tribunal  held  that  eNCA  
and  eTV  contravened clause 28.2.2 of the Subscription Broadcast Code of Conduct 
and clause 12 of the Free to Air Code of Conduct, respectively (together, “the Codes”). 

 
2. As requested, Media Monitoring Africa (“MMA”) hereby provides its submissions 

regarding the appropriate sanction to be imposed.  In sum, and in line with clause 14 
of the Constitution of the BCCSA, MMA submits that the following would be an 
appropriate sanction: 

 
a. A reprimand to the broadcasters (clause 14.2 of the Constitution of the 

BCCSA); 



 32 

b. A  direction  to  the  broadcasters  that  an  apology  and  summary  of  the  
findings  be broadcast on the same programme in terms to be agreed by the 
Tribunal and MMA (clause 14.3 of the Constitution of the BCCSA); 

 
c. A direction to the broadcasters that an appropriate and acknowledged expert on 

public health and COVID-19 be invited to participate in the programme, to be 
provided equal prominence to that offered to Mr Icke, in order to offer the true 
and correct position regarding  the  seriousness  with  which  the  COVID-19  
pandemic  ought  be  treated (clause 14.4 of the Constitution of the BCCSA); 
and 

 
d. An appropriate fine, to be suspended on condition that the broadcasters (i) do 

not again act in contravention of the Codes; and (ii) provide an undertaking not 
to further publish any mis- or disinformation regarding the COVID-19 pandemic 
(clause 14.5, read with clause 14.7, of the Constitution of the BCCSA). 

 
3. Set  out  below,  MMA  addresses  the  factors  in  aggravation  of  the  sanction,  as  

well  as justification for the terms of the proposed sanction itself. 
 
Factors in aggravation of the proposed sanction 
 
4. In determining the sanction to be imposed in this matter, MMA submits that the following 

factors should be considered in aggravation of the proposed sanction: 
 
a. The broadcasts were harmful in nature in the context of a global health crisis; 

 
b. The broadcasts were unlawful in terms of the regulations issued under section 

27(2) of the Disaster Management Act 57 of 2002; 
 
c. The harmful and unlawful content was intentionally broadcast in circumstances 

where the broadcasters were aware thereof; 
 
d. The  broadcasters  have  shown  no  remorse  or  contrition  for  their  conduct  or  

the violation of the Codes; and 
 
e. The broadcasters have elected to continue to perpetuate the harm of the 

broadcasts through the ongoing publication on their website. 
 

5. These are dealt with in turn below. 

 

(a) Harmful nature of the broadcasts 
 

 
6. As  set  out  in  the  complaint,  MMA  submits  that  the  broadcasts  were  a  clear  

example  of disinformation pertaining to the COVID-19 pandemic. Rather than 
promoting the right to freedom of expression, the broadcasts were instead intended to 
undermine trust in public institutions and the media, as well as to polarise debate. 

 
7. Of particular concern, the broadcasts risked putting the public health efforts in 

response to the COVID-19 pandemic in jeopardy. As correctly noted in the draft 
judgment:32 

 
 “When this programme was broadcast on 22 and 23 July 2020, South Africa was 

already 4 months into the various phases of lockdown and people were becoming 

                                                 
32 Draft judgment at para 22.  Emphasis added 



 33 

restless on account of their freedoms being curtailed. If someone could convince them 
that  there  was  “ no  virus ”  and  that  the  whole  thing  was  a  “ pandemic  hoax ”,  
people would probably disobey all the regulations.  That in turn would have caused a 
new outbreak of the pandemic and many more people could have died.” 

 
8. As  such,  in  disseminating  disinformation  about  the  COVID-19  pandemic  –  

including  by denying the existence of the pandemic, and describing it as a “hoax” and 
a “scam” – MMA submits  that  the  broadcasts  could  readily  have  resulted  in  
members  of  the  public  not following appropriate precautionary and health measures 
in line with the advice of the appropriate authorities. 

 
(b) Unlawful nature of the broadcasts 
 
9. Regulation 11(5) of the Regulations issued under section 27(2) of the Disaster 

Management Act 57 of 2002 renders it an offence to deceive any other person about 
inter alia COVID-19 or any measure taken by the government to address COVID-19.  
On the face of it, it is apparent that the broadcasts were in contravention of this 
provision providing Mr Icke with an opportunity to deny the existence of COVID-19, to 
call it a hoax and a scam, and to seek to undermine the credibility of the local and 
global public health authorities. 

 
10. While it is clear that the Tribunal does not have jurisdiction over the Regulations, this 

is nevertheless relevant for two key reasons.  First, it highlights the seriousness with 
which disinformation about the COVID-19 pandemic is treated, and underscores the 
harmful nature of the broadcasts.  Furthermore, it is apparent that the broadcasts 
sought to promote and glamourise unlawful conduct, in circumstances where such 
conduct could have real-world consequences to the health of the broader public. 

 
11. This is deeply problematic, particularly for a news broadcaster on whom the public 

should be entitled to rely to act in a credible and responsible manner. 

 
(c) Intentional nature of the broadcasts 
 
12. On their own version, the broadcasters were aware prior to the broadcasts that Mr 

Icke is a conspiracy theorist who espouses falsehoods about the COVID-19 
pandemic. It is by now well-known that this has exacerbated the challenges 
experienced in responding to the pandemic; for instance, in this regard, the Director-
General of the World Health Organization has explained that: “We’re not just battling 
the [COVID-19] virus … We’re also battling the trolls and conspiracy theorists that 
push misinformation and undermine the outbreak response”. 

 
13. This  is  not an  instance of  mere  negligence  on  the  part  of  the  broadcasters.    

Rather, the broadcasters intentionally and deliberately broadcast disinformation about 
the COVID-19 pandemic in the midst of a public health crisis, with full knowledge of 
the falsehoods that Mr Icke intended to convey. 

 
(d) Lack of contrition shown by the broadcasters 
 
14. The  broadcasters  have, at  no  stage, shown  any  contrition  for  their  conduct.    

Rather,  the broadcasters  appear  to  have  taken  the  view  that  the  broadcast  of  
disinformation  is permissible and defensible, despite this being below the standard 
required of responsible broadcasters by the Codes.  Not only was the programme 
broadcast twice – once on eNCA and thereafter on eTV – it is further relevant that the 
programme remains accessible on the eNCA website to be viewed by anyone at any 
time. 



 34 

15. MMA  is  further  concerned  that  the  broadcasters  appeared  to  have  continued  to  
act  in disregard of the Codes.  In this regard, MMA draws the Tribunal’s attention to 
the most recent episode of ‘So what now?’ of 21 and 22 October 2020, which included 
guests discouraging the public from wearing masks in response to the COVID-19 
pandemic.33    In a similar vein to the present matter, this appears to be harmful, 
unlawful and irresponsible. 

 
(e) Ongoing perpetetuation of harm 
 
16. In addition to the broadcasts on eNCA and eTV, the interview with Mr Icke remains 

accessible on the eNCA website.  This is a blatant disregard for the harmful nature of 
the broadcasts and the consequences that may arise for persons who view the 
interview. While the Tribunal may not be in a position to order the removal of the 
content from the eNCA website, this nevertheless attests to the attitude of the 
broadcasters and an unwillingness to treat this matter with the seriousness that it 
deserves. 

 

Justification for the proposed sanction 

 
17. There are several tenets to the sanction that MMA proposes: 

 
a. Reprimand: In terms of clause 14.2 of the Constitution of the BCCSA, MMA 

submits that the broadcasters should be reprimanded. However, as the Tribunal 
has previously noted, a reprimand is the lightest sanction that can be imposed for 
an infringement of the Codes.34 In Mniki v YFM, the Tribunal took into 
consideration all “extenuating circumstances” of the matter in determining that a 
reprimand alone would not suffice.35 In the present matter, MMA submits that 
such extenuating circumstances include the harm that could result from the 
broadcasts in the context of a global pandemic; the unlawful nature of the 
broadcasts; and the wilful disregard that the broadcasters have shown for the 
standards of reasonable and responsible broadcasting.  As such, MMA submits 
that a reprimand alone would not suffice. 

 
b. Apology and summary of findings: In terms of clause 14.3 of the Constitution of 

the BCCSA, MMA submits that the broadcasters should be directed to publish an 
apology and a summary of the findings on the same programme and in the same 
timeslot.  In Prince v Heart 104.9 FM, the Tribunal noted that an apology should 
be heartfelt, seek to rectify the matter, be in the usual language style of the 
broadcasters, and be done with the necessary gravity.36 MMA submits that the 
broadcast of an apology and a summary of the findings would serve the interests 
of transparency, accountability and the remediation of the harm caused by the 
broadcasts.  In this regard, and subject to the views of the Tribunal, MMA submits 
that the apology and summary of findings may read as follows: 

 
“On  22  and  23  July  2020,  eNCA  and  eTV  broadcast  an  interview  with Mr 
David Icke on a show titled “So what now?”. In that interview, Mr Icke set forth his 
theories about the Covid-19 pandemic, which included false information claiming 
the pandemic to be a hoax and a scam. 
 

                                                 
33 Accessible at https://www.enca.com/shows/so-what-now-21-october-2020. 
34 Churr v eNCA, BCCSA Case No. 11/2015 (4 August 2015) at para 13. 
35 BCCSA Case No. 15/2010 (9 July 2010) at para 11. 
36 BCCSA Case No. 43/2013 (14 January 2014) at para 4. 

https://www.enca.com/shows/so-what-now-21-october-2020


 35 

Media Monitoring Africa complained that the show breached the relevant 
broadcasting codes in a series of respects.  Its complaint has now been upheld 
by the Broadcasting Complaints Commission of South Africa, which has held that 
the show breached the codes. This was because the show contained views 
expressed which were not based on any facts truly stated or fairly indicated and 
referred to. 
 
We apologise unreservedly for this contravention, and re-commit ourselves to 
broadcasting accurate information regarding the COVID-19 pandemic.” 
 

c. Interview with an appropriate expert: In terms of clause 14.4 of the Constitution of the 
BCCSA, MMA submits that the broadcasters should be directed to invite an 
appropriate and acknowledged expert on public health and COVID-19 to participate in 
the programme, to be provided equal prominence to that offered to Mr Icke.  In MMA’s 
view, this would serve to correct the falsehoods perpetuated by Mr Icke, and provide 
viewers with the true and correct position regarding the seriousness with which the 
COVID-19 pandemic ought to be treated. 

 
d. Appropriate fine: In terms of clause 14.5, read with clause 14.7, of the Constitution of 

the BCCSA, MMA submits that the serious and egregious nature of the contraventions 
of the Codes warrant an appropriate fine to be issued.  In Hubbard and Another v 
Multichoice, the Tribunal took into account the harmful nature of the broadcast and the 
“aggravated  negligence”  on  the  part  of  the  broadcaster  in  deciding  in  favour  of 
imposing a fine.37   However, the present matter goes beyond negligence: here, the 
broadcasters acted knowingly and intentionally when broadcasting disinformation 
about the COVID-19 pandemic, and disregarded the warnings provided to them.  As 
such, MMA submits that, in the light of the harmful, unlawful and reckless nature of the 
broadcasts, a fine would be an appropriate sanction.  MMA does, however, propose 
that such fine be suspended on condition that the broadcasters (i) do not again act in 
contravention of the Codes; and (ii) provide an undertaking not to further publish any 
mis- or disinformation regarding the COVID-19 pandemic. 

 
Concluding remarks 
 
18. MMA appreciates the opportunity to provide these submissions on the proposed 

sanction.  In particular, MMA emphasises that the sanction imposed should meet the 
criteria of impact, transparency, objectivity and remediation of harm.  MMA submits 
that the proposed sanction set out above will serve to meet these criteria and allay 
some of the harm that may have been caused by the broadcasts in the context of the 
ongoing public health crisis. 

 
19. Please do not hesitate to contact us if we can provide any further information.” 
 
 

SANCTION 

 

[28] The Broadcasters and the Complainant have submitted arguments in mitigation 

and aggravation, respectively, of sanction.  The arguments of both are published 

above and need not be repeated. In summary the Broadcasters are of the view that 

                                                 
37 BCCSA Case No. 21/2011 (14 June 2011) at para 11. 

 



 36 

at most they should be reprimanded, alternatively ordered to broadcast an 

apology.  The Complainant argues for comprehensive sanctions against the 

Broadcasters, including a reprimand, the broadcast of a summary of the findings 

and an apology, an interview with an appropriate expert in a follow-up 

programme, and an appropriate fine. 

 

[29] The Complainant refers to the fact that the interview complained about is still 

published on the eNCA website. Although there is consensus that this Tribunal 

cannot order the removal of material from a broadcaster’s website, it does raise a 

question regarding the Broadcasters’ sincerity in proposing to broadcast an 

apology for the fact that they did not protect the people of South Africa from the 

potential harm and misinformation contained in the interview. 

 

[30] We have been referred to the case of Hubbard & Another v MultiChoice38 in 

which a fine was imposed because of the harmful effect of the broadcast and the 

aggravated negligence on the part of the broadcaster.  We find that the potential 

harm to the population with this broadcast, and the host of the programme falling 

short by far to counter the misinformation divulged by Mr Icke, justify the 

imposition of a fine of R10 000 (ten thousand Rands). The Complainant 

graciously suggests a suspension of the fine under certain conditions, but the 

BCCSA cannot police the compliance of conditions imposed – we only act on 

complaints lodged with the BCCSA according to our Procedure. 

 

[31] The Broadcasters quote section 14 of the BCCSA Constitution, providing for 

sanctions.  We are not certain what the Broadcasters are referring to with the 

following: 

 

The provisions of Section 14 of the BCCSA Constitution, which applies to 

political broadcasts, does not apply. 

  

                                                 
38 Case 21/2011. 



 37 

 Nowhere is mention made in section 14 of political broadcasts. 

 

[32] The Broadcasters propose the broadcasting of an apology, should we not agree to 

the appropriateness of a reprimand. Considering the seriousness of the 

contravention and the potential harm it could have caused, we think that the 

broadcasting of such apology at the start of the first broadcast of the programme 

“So what now?” after publication of this judgment, would be appropriate.  The 

wording of the broadcast must be as follows: 

 

“On  22  and  23  July  2020,  eNCA  and  eTV  broadcast  an  interview  with Mr 
David Icke, known as a conspiracy theorist, on the show titled “So what now?”. In 
that interview, Mr Icke set forth his theories about the Covid-19 pandemic, which 
included false information claiming the pandemic to be a hoax and a scam and 
that there was no virus. 
 
Media Monitoring Africa complained that the show breached the relevant 
broadcasting codes in a series of respects.  Its complaint has now been upheld 
by the Broadcasting Complaints Commission of South Africa, which has held that 
the show breached the codes. This was because the show contained views 
expressed which were not based on any facts truly stated or fairly indicated and 
referred to and thus exceeded the limits of freedom of expression. 
 
Both eNCA and e.tv do not agree with or support the views expressed by Mr Icke 
relating to the existence of Covid-19 which continues to be a pandemic affecting 
the citizens of South Africa.  Both eNCA and e.tv apologise for the fact that it did 
not protect the people of South Africa from the potential harm and misinformation 
contained in the interview.” 
 

 In the result, the following sanction is imposed on the Broadcasters: 

 

a) a fine of R10 000 (ten thousand Rands) to be paid to the Registrar of the BCCSA 

on or before 15 November 2020 by the Broadcasters jointly; the one paying, the 

other to be absolved; and  

 

b) the broadcasting of an apology by both Broadcasters at the start of the   

programme “So what now?” the first episode after publication of this judgment.  

The wording of the apology must be the same as that contained in paragraph 

[32] above. Both Broadcasters must inform the Registrar and the Complainant 

two days in advance of the date and time of the programme on which the 

apology is to be broadcast. 

 



 38 

  
PROF HENNING VILJOEN   

CHAIRPERSON: BROADCASTING COMPLAINTS COMMISSION OF SOUTH 

AFRICA 

Commissioners Fakude and Naidu concurred in the above judgment.  


