
 
 

 
 

 

 

 

FIFTH SECTION 

 

 

 

 

 

 

CASE OF RUNGAINIS v. LATVIA 

 

(Application no. 40597/08) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

STRASBOURG 

 

14 June 2018 

 

 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 

Convention. It may be subject to editorial revision. 





 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 1 

In the case of Rungainis v. Latvia, 

The European Court of Human Rights (Fifth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Angelika Nußberger, President, 

 Erik Møse, 

 André Potocki, 

 Síofra O’Leary, 

 Mārtiņš Mits, 

 Gabriele Kucsko-Stadlmayer, 

 Lado Chanturia, judges, 

and Claudia Westerdiek, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 22 May 2018, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 40597/08) against the 

Republic of Latvia lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by a Latvian national, Mr Ģirts Rungainis, on 4 July 

2008. 

2.  The applicant was represented by Mr E. Radziņš, a lawyer practising 

in Riga. The Latvian Government (“the Government”) were represented by 

their Agent, Mrs K. Līce. 

3.  The applicant complained of an infringement of his right to freedom 

of expression, as guaranteed under Article 10 of the Convention. 

4.  On 31 January 2014 that complaint was communicated to the 

Government and the remainder of the application was declared 

inadmissible, pursuant to Rule 54 § 3 of the Rules of Court. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

A.  Background information 

5.  The applicant was born in 1967 and lives in Riga. At the material time 

he was the chairman of the supervisory board of a Latvian bank – Latvijas 

Krājbanka (“Krājbanka” or “the Bank”). The State held 32.12% of its 

shares. 



2 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 

6.  A.L. was one of the shareholders of Krājbanka. He was also the 

President of the Bank until January 2002, when he voluntarily stepped down 

from this position. In November 2002 he was elected as a member of the 

Latvian Parliament (Saeima), representing a newly established political 

party, Latvijas Pirmā Partija (the Latvia’s First Party – also referred to 

below as the “Pastors’ Party”), which had been established in the same year. 

7.  At the material time an advertising agency, Z., was contracted by both 

Krājbanka and the Latvia’s First Party to provide certain advertising 

services. 

8.  Neatkarīgā Rīta Avīze (“NRA”) was one of the main daily newspapers 

in Latvia at the material time. It was published by a joint-stock company, 

Preses Nams (until 2 January 2003) and, subsequently, by the limited 

liability company Mediju Nams. 

B.  The applicant’s initial findings on Krājbanka’s advertising and 

marketing expenses and subsequent audit reports 

9.  On 30 September 2002 the applicant prepared a report on the 

advertising and marketing expenses incurred by Krājbanka in 2001 and the 

first seven months of 2002, which he then presented to the Bank’s 

supervisory board. His report was based on information which he had 

requested from the heads of the marketing and economics departments. 

According to the applicant’s report, the Bank had transferred substantial 

sums for advertising and marketing services to, inter alia, Z., for which no 

supporting documents could be found. This raised suspicions that the 

Bank’s funds had been misappropriated. The parties did not provide the 

Court with a copy of the applicant’s report, nor any further details of that 

report. 

10.  On 2 October 2002 the Bank’s supervisory board held an 

extraordinary meeting and ordered an internal audit to verify the applicant’s 

findings. At a meeting of 16 October 2002 the head of the internal audit 

department informed the supervisory board that no undocumented 

advertising and marketing expenses had been incurred. In response to press 

reports (see paragraphs 13 et seq. below), the internal audit had verified all 

deals concluded with Z. in 2002; the internal audit in relation to 2001 was 

ongoing. The information published in the press had not been confirmed. 

The conclusions of the final report, dated 30 October 2002, indicated that in 

2001 no undocumented advertising and marketing expenses had been 

incurred. All contracted services had been received, but on some occasions 

no supporting documents have been kept (for example, copies of certain 

advertisements in the press and some printed material – such as concert 

posters and tickets – were no longer available). 

11.  On 16 October 2002 the supervisory board ordered an additional 

external audit. In May 2003 the audit agency in its report concluded that 



 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 3 

while the advertising and marketing expenses incurred in 2001 

(755,000 Latvian lati (LVL), approximately 1,074,268 euros (EUR)) and 

2002 (LVL 555,000, approximately EUR 789,694) had been greater than in 

previous years (in 1998 the figure had been LVL 374,000, approximately 

EUR 532,154; in 1999, LVL 324,000, approximately EUR 461,010; and in 

2000, LVL 640,000, approximately EUR 910,638), this could be explained 

by the fact that the Bank had been in the process of changing its corporate 

identity during the period under consideration. This process had continued 

while the external audit was being carried out and the Bank had incurred 

more expenses in this regard. All contracts with Z. had been approved and 

signed by the Bank’s highest management. The external audit concluded 

that there was no evidence that payments had been made for services or 

goods that had not been received or that the payments had exceeded the 

value of the services received. No personal links had been found between 

A.L. or the Bank’s staff members and the advertising companies. There was 

no evidence that the staff members had been forced to work with the 

particular service provider or to prepare documents for services which the 

Bank had not received. 

12.  Meanwhile, A.L. applied to have criminal proceedings instituted in 

respect of the alleged intentional dissemination of false information about 

him. By a final decision of 13 August 2003 the prosecution refused to 

institute criminal proceedings. The information and conclusions, which the 

applicant had provided to the journalists, had been based on erroneous 

findings contained in the applicant’s initial report on the advertising and 

marketing expenses. However, there was no evidence that the applicant had 

intentionally disseminated false information about A.L. The latter was 

informed of his right to lodge a civil claim in that regard. 

C.  Newspaper articles in NRA concerning A.L. 

13.  Between August 2002 and May 2003 NRA published numerous 

articles on various topics of public interest concerning the 2002 

parliamentary elections. It appears that NRA journalists contacted the 

applicant for a comment shortly after the meeting of 2 October 2012 of the 

Bank’s supervisory board had taken place. 

14.  In their submissions to the Court, the parties disagreed on the 

manner and form in which the applicant had provided the respective 

information to the NRA journalists. The Government stated that the 

applicant had provided this information to the journalists on several 

occasions, and that his comments, which had contained concrete 

descriptions of A.L.’s actions, had been provided in the form of facts 

susceptible of proof. The applicant, however, stated that he had only on one 

occasion provided a short comment to the journalists via telephone about 

the issues discussed at the meeting of the Bank’s supervisory board. 



4 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 

Furthermore, the comments had constituted merely his own opinion about 

Krājbanka’s management; they had still needed to be verified by the Bank’s 

internal audit. 

15.  The following excerpts are from nine articles, which were published 

between 3 and 23 October 2002, and which were based on the information 

provided by the applicant in this regard: 

1.  “ ‘Krājbanka’s former management accused of fraud’ 

... 

[Since] the beginning of 2001, [LVL] 522,000 has been transferred [to finance] 

[Krājbanka’s] advertising and marketing activities, in respect of which no 

documentation – the relevant contracts, delivery/acceptance deeds etc. – has been 

provided ... [T]he transfer of this sum in an unknown direction (nezināmā virzienā) 

actually amounts to the destruction of the Bank’s [available] assets. ... As [the 

applicant] suggested to [NRA], either ‘somebody is receiving this paid money back’ 

or Krājbanka’s money is being used to create advertising of a completely different 

kind than that indicated in the available documents. ‘This is money that has been 

stolen from the shareholders’, [the applicant] stated. ... Moreover, significant advance 

payments were made [for services to be provided within a year] shortly before [a] 

change in Krājbanka’s management at the beginning of [2002]. The supervisory board 

has ordered an internal audit to discover where these funds have disappeared to ... 

Documents in the possession of [NRA] show that the role of A.L. in the affair of the 

strange advertising [funds] transfers could be quite significant ... The [Bank’s] public 

relations unit has dispatched [LVL] 168,000 to who knows whom and who knows 

where. The Bank’s marketing department stands out even more blatantly. Of a total of 

[LVL] 743,000 spent, no documentary evidence exists regarding the expenditure of 

[LVL] 356,000.” (Information published in NRA, 3 October 2002 edition, article 

written by R.P. and E.L.: “Krājbanka’s former management accused of fraud”.) 

2.  “This week, Krājbanka’s current officials discovered massive excess expenditure 

on advertising that was allowed during the period of management of A.L. and V.K. –

evidently these persons had been advertising themselves at the expense of Krājbanka.” 

(Information published in NRA, 5 October 2002 edition, article written by R.R. and 

U.D.: “The Pastors’ Party – a Šlesers’ family enterprise”.) 

3.  “ ‘Advertising for the Pastors’ Party – with Krājbanka’s money’ 

... 

The advertising agency, Z., responsible for creating the Latvia’s First Party’s 

pre-election campaign, is one of the companies to which Krājbanka’s former 

management transferred several hundred thousand [Latvian] lati at the beginning of 

[2002]. The transfer was carried out without documentary certification as an advance 

payment for advertising services ... [NRA] has already announced that since the 

beginning of 2001, Krājbanka has transferred [LVL] 522,000 [to finance] its 

advertising and marketing activities, in respect of which no documentation is 

available. ... As [the applicant] admitted to NRA, Z. was the very agency to which 

more than [LVL] 200,000 of Krājbanka’s funds was transferred at the beginning of 

[2002] as an advance payment; [details of the] subsequent expenditure [of those 

funds] are unknown. ‘It is possible that this is the money that provided the foundation 

for the Latvia’s First Party’s sizable advertising campaign’, admitted [the applicant]. 

... Documents in the possession of NRA show that the role of A.L. in the affair of the 

strange advertising [funds] transfers could have been rather significant.” (Information 



 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 5 

published in NRA, 12 October 2002 edition, article written by K.P. and E.L.: 

“Advertising for the Pastors’ Party – with Krājbanka’s money”.) 

4.  “[The applicant] confirmed to [NRA] that the advertising agency, Z., the creator 

of Latvia’s First Party’s advertising campaign, is one of the companies to which the 

former management of Krājbanka transferred more than [LVL] 200,000 at the 

beginning of [2002] without documentary certification as an advance payment for 

advertising services. It has already been reported that since the beginning of 2001, 

Krājbanka has transferred [LVL] 522,000 [to finance] its advertising and marketing 

activities, in respect of which no documentation – the relevant contracts, 

delivery/acceptance deeds, etc. – has been provided.” (Information published in NRA, 

15 October 2002 edition, article written by R.P.: “Krājbanka’s President concerned 

about his reputation”.) 

5.  “ ‘Crisis within Krājbanka’s Management’ 

... 

The scandal revolving around the potentially unlawful activities of A.L., the former 

President of Krājbanka, has reached its culmination. ... A.L. has a negative opinion of 

[NRA’s] publications to date regarding the action of Krājbanka’s former management 

in transferring hundreds of thousands of [Latvian] lati to advertising firms without 

documentary certification in respect of the expenditure of that money ... [NRA] has 

already repeatedly written about the long-standing battle among Krājbanka’s 

shareholders, during which A.L. was accused several times of potentially unlawful 

actions ... This, however, has not prevented the friends of A.L. from resorting to 

extreme methods. [NRA] was informed by [the applicant] that ... at the last meeting of 

the supervisory board, a member of ‘A.L.’s group’, V.D., asked him in a forthright 

manner: ‘Have the folks from Ventspils insured your property?’ ‘This is an 

unprecedented event – the chairman of the Bank’s supervisory board being blatantly 

threatened!’ admitted [the applicant]. He believes that A.L. is now speculating that he 

will soon be afforded immunity as a member of [parliament], preventing him from 

being criminally prosecuted without a majority vote of [the Parliament] ... 

Commenting on the value of marketing, advertising and public relations contracts, 

[the applicant] admitted that even though it is necessary to carry out in-depth market 

research, during A.L.’s era various procedures were breached and payments were 

made whose sums currently cannot be precisely determined ... NRA has already 

written that [LVL] 522,000 has been transferred [to finance Krājbanka’s] advertising 

and marketing activities since the beginning of the year 2001, in respect of which no 

documentation – the relevant contracts, delivery/acceptance deeds, etc. – has been 

provided ... Additionally, doubts lie in respect of A.L. that certain actions regarding 

the administration of certificate accounts were also contrary to the interests of both the 

Bank and the State.” (Information published in NRA, 18 October 2002 edition, article 

written by R.P.: “Crisis within Krājbanka’s management”.) 

6.  “[NRA] has already reported that the actions of A.L. as the President of 

Krājbanka are being questioned in relation to advertising contracts concluded in the 

amount of several hundreds of thousands of [Latvian] lati. These contracts have no 

documentary corroboration regarding the specific measures [financed by] the money 

in question.” (Information published in NRA, 19 October 2002 edition, article written 

by R.P., E.L. and L.T.: “Repše: the Minister must be morally clean”.) 

7.  “NRA has already reported that in 2001, when A.L. was still the President of 

Krājbanka, [LVL] 522,000 was transferred without documentation, apparently for 

Krājbanka’s advertising and marketing activities, of which [LVL] 200,000 went to the 

advertising agency, Z., which also happened to be responsible for creating Latvia’s 



6 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 

First Party’s pre-election campaign.” (Information published in NRA, 22 October 

2002 edition, article written by B.L.: “Parties divide money portfolios!”) 

8.  “It is possible that during A.L.’s term of office [LVL] 522,000 was transferred 

[to finance] Krājbanka’s advertising and marketing activities, in respect of which the 

relevant documentation has not been provided.” (Information published in NRA, 

22 October 2002 edition, article written by R.P.: “Krājbanka goes against A.L. at the 

prosecutor’s office”.) 

9.  “[NRA] has already written that [LVL] 522,000 was transferred in 2001, without 

any accompanying documentation, apparently for [Krājbanka’s] advertising and 

marketing activities, of which [LVL] 200,000 [went] to the advertising agency, Z., 

which was responsible for creating Latvia’s First Party’s pre-election campaign.” 

(Information published in NRA, 23 October 2002 edition, article written by B.L.: 

“Millionaires compete for power”.) 

D.  Defamation proceedings against the applicant and the newspaper 

16.  On 28 July 2003 A.L. lodged a claim against the applicant and the 

publishers of NRA seeking compensation and the retraction of a total of 

thirty-one allegedly defamatory articles. He also indicated that the applicant 

had provided false information to NRA, which had formed the basis of the 

above-mentioned nine articles (see paragraph 15 above). 

1.  Proceedings before the first-instance court 

17.  During a hearing of 16 January 2004 the applicant admitted before 

the first-instance court that the information concerning the possible 

misappropriation of Krājbanka’s funds, which he had provided to NRA, had 

proved to be incorrect. He made the following statements: 

“The information [was] wrong, unfounded. [As part of my duties] I was carrying out 

my task of managing [the Bank’s] activities. I was not interested in A.L.’s private life. 

I have always respected him. I tried to organise [my] work correctly. 

As to the mistake regarding numbers, there was one, and I apologise to A.L. and to 

the journalists. 

A.L. worked at the Bank and worked in accordance with [its] budget. A.L. made 

decisions. There were others responsible for [the Bank’s] budget. [The Bank] did not 

overpay for [its] advertisements. 

The mistake regarding numbers could not have offended A.L.’s honour and dignity. 

There were no public statements; maybe there were other [people] who [provided 

more information to the press].” 

18.  On 3 October 2005 the Riga Regional Court (Rīgas apgabaltiesa) 

delivered its judgment, dismissing the claims against the applicant. The 

court concluded that the nine articles in question (see paragraph 15 above), 

which had been based on the information provided by the applicant, had 

reported his personal opinion about the functioning of Krājbanka and its 

management, which could not be considered defamatory. Moreover, no 



 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 7 

claim for defamatory information to be retracted was lodged against the 

applicant. The claims against both publishers of NRA (Preses Nams and 

Mediju nams) were partly upheld in so far as they concerned six out of the 

nine articles which had been based on information provided by the applicant 

and six other articles reporting on other matters. 

2.  Proceedings before the appellate court 

19.  On 28 May 2007 the Civil Cases Chamber of the Supreme Court 

(Augstākās tiesas Civillietu tiesu palāta) – after appeals by A.L., Preses 

Nams, and Mediju nams – re-examined the case and delivered a new 

judgment. The judgment took immediate effect. 

20.  The appellate court noted that at the material time the press and other 

mass media had been widely reporting on the 2002 parliamentary elections 

– that is to say the political parties and their leaders, including the newly-

established political party, of which A.L. was one of the leaders. He had 

stood for election, his candidacy had been widely advertised and it had 

been, accordingly, examined by the press and other mass media. NRA had 

published a series of articles about the money spent on the pre-election 

advertising of the Latvia’s First Party, linking the source of these funds to 

Krājbanka and its former President, A.L. It had been reported that during his 

time in office, LVL 522,000 had been transferred for advertising and 

marketing purposes without any documentary proof thereof having been 

preserved and that this had been considered to constitute a misappropriation 

of the bank’s funds. These funds had been spent on the party’s large-scale 

advertising; as the applicant had put it: “[T]his money has been stolen from 

the shareholders”. The nine articles had also contained other information 

provided by the applicant – that during A.L.’s time in office, there had been 

breaches not only in relation to the advertising expenses, but also other 

breaches in respect of banking operations, payments without approval, the 

administration of certificate accounts against the interests of the Bank and 

the State. 

21.  The appellate court stated that the information contained in those 

articles about the use of Krājbanka’s funds and transactions had been 

provided by the applicant (who had mentioned specific sums), and that the 

articles had contained references to his statements. 

22.  The appellate court found that since the applicant had provided this 

information to NRA journalists, he had to bear responsibility for giving and 

disseminating false information. The court held that this information had not 

corresponded to the facts and that this had been acknowledged by the 

applicant himself during the hearing before the first-instance court (see 

paragraph 17 above). This had also been confirmed by the results of the 

external audit and by the prosecution (see paragraphs 11 and 12). 

23.  The court also held that the journalists had not had a responsibility to 

verify the accuracy of the provided information, since the applicant’s status 



8 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 

as the chairman of the supervisory board of Krājbanka had created a 

legitimate expectation that the provided information was correct. 

24.  Lastly, the court found that, even if the margin of permissible 

criticism in respect of A.L. as a member of parliament was necessarily a 

wider one than would normally be the case, the false information had 

nevertheless offended his honour and dignity, as it had contained serious 

allegations of unlawful activities and had given the impression that A.L. 

was a dishonest person. 

25.  Given the above, and in view of the seriousness of the interference 

and the applicant’s position in the Bank, the court ordered the applicant to 

pay compensation to A.L. in connection with the nine articles in the amount 

of LVL 10,000 (approximately EUR 14,229), together with statutory 

interest (6% per annum). 

26.  In addition, the court upheld the claim against Preses Nams alone in 

respect of one other article, and ordered it to pay compensation in the 

amount of LVL 5,000 (approximately EUR 7,114), together with statutory 

interest (6% per annum). 

27.  The applicant and Preses Nams were also ordered to pay A.L.’s legal 

costs in the amount of LVL 495 (approximately EUR 704) and LVL 375 

(approximately EUR 534) respectively. 

28.  The appellate court dismissed A.L.’s claims against Preses Nams 

and Mediju Nams as regards all the other articles that had not been based on 

any information provided by the applicant. 

3.  Proceedings before the Senate of the Supreme Court 

29.  On 28 June 2007 the applicant lodged an appeal on points of law 

with the Senate of the Supreme Court (Augstākās tiesas Senāts). He did not 

contest that the information he had provided to the journalists had turned 

out not to be supported by evidence. However, this information had 

constituted his evaluation of the actions taken by Krājbanka’s management 

as a whole. He had not directly mentioned A.L. by name, surname or his 

position when giving the information to the journalists. His allegations 

regarding the misappropriation of Krājbanka’s funds could only have 

infringed the interests of the Bank as a legal entity; it could not have 

offended the honour and dignity of certain executives, who had been under 

an obligation to inform the supervisory board and the mass media of the 

truth. Furthermore, the applicant had provided the information in the form 

of a supposition by indicating that it still needed to be verified by the 

Bank’s internal audit. It was the NRA journalists who had linked the 

applicant’s report with the allegations of wrongdoing by A.L. Thus, the 

applicant could not be held responsible for the manner in which the 

journalists had decided to present this information, since he had had no 

means of influencing this. 



 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 9 

30.  On 30 January 2008 the Senate of the Supreme Court delivered a 

new judgment, which in essence upheld the appellate court’s judgment. The 

relevant parts of the judgement read as follows: 

“[The appellate court’s] conclusion that the applicant had disseminated defamatory 

and false information was supported by the applicant’s own submissions before the 

first-instance court, in which he admitted that he had provided incorrect information 

to [the journalists] ... . The fact that this information was not truthful was confirmed 

by [the audit agency and the prosecution]. 

The applicant in his appeal on points of law did not contest these findings. ... He 

merely noted that he was a source and could not influence the evaluation given by the 

journalists. 

Having examined the testimony of [the NRA journalists], the appellate court found 

that the false information provided by the applicant had related not to Krājbanka’s 

management, as the applicant indicated, but specifically to A.L., as the then President 

of the Bank, thus infringing his honour and dignity. ... 

[The appellate court] found that the journalists had had no reason to doubt the 

credibility of the information, as it had been provided by the applicant [in his capacity 

as] chairman of the supervisory board of Krājbanka, and his position had undoubtedly 

created a legitimate expectation that this information was true ... Accordingly, the 

appellate court rightly held that the journalists had had no obligation to verify the 

accuracy of the information provided by the applicant. ... 

A.L. had requested compensation in the amount of LVL 10,000 from [the applicant]. 

By granting his claim, the [appellate] court, taking into account the scope of the 

distributed information and its audience, rightly considered it justified.” 

The Senate of the Supreme Court also upheld the claim against Preses 

Nams alone in respect of one other article; they held that A.L.’s honour and 

dignity had not been offended in other articles. The appellate court had 

referred to the Court’s case-law and had taken into account A.L.’s status and 

the fact that he had refused to offer comment. The appellate court had 

correctly applied the relevant principle that the journalistic freedom also 

covered possible recourse to a degree of exaggeration, or even provocation; 

the Senate referred to a/s Diena and Ozoliņš v. Latvia (no. 16657/03, § 84, 

12 July 2007) in this regard. 

Referring to section 2352a of the Civil Law and section 29(3) of the Law 

on the Mass Media, the Senate of the Supreme Court ordered the applicant 

(who had disseminated that defamatory information), and not Preses Nams, 

to retract the relevant parts of the articles in question (see paragraph 15 

above). The latter, however, still remained obliged to publish the retracted 

information. 



10 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

A.  Civil Law 

31.  Section 2352a of the Civil Law (Civillikums), as worded at the 

material time, provided that everyone had the right to bring proceedings 

with a view to retracting information which offended his or her honour and 

dignity, if the disseminator of the information could not prove that such 

information was true. If information that offended a person’s honour and 

dignity was published in the press, then in the event that such information 

was not true, it should also be retracted in the press. If someone unlawfully 

offended a person’s honour and dignity orally, in writing or by deed, he or 

she should provide financial compensation. A court should determine the 

amount of such compensation. 

B.  Law on the Press and Other Mass Media 

32.  Section 7 of the Law on the Press and Other Mass Media (likums 

“Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem”) prohibits the publishing 

of information that offends the honour and dignity of or slanders a person. 

33.  Under section 21(1) persons are entitled to require the mass media to 

retract information published about them if such information is not true. 

34.  Section 29 reads as follows: 

Section 29 Release from Liability 

“The mass media shall not be held liable for the dissemination of false information 

if it contains: 

1)  official documents of the State authorities and administrative bodies, 

announcements by political and public organisations; 

2)  announcements by official information agencies; 

3)  publications by officials.” 

THE LAW 

ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

35.  The applicant complained that the appellate court’s judgment of 

28 May 2007, upheld by the Senate of the Supreme Court on 30 January 

2008, had constituted an unjustified interference with his right to freedom of 

expression, as provided in Article 10 of the Convention, which reads as 

follows: 



 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 11 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. ... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society ... for the protection of the 

reputation or rights of others ...” 

36.  The Government contested that argument. 

A.  Admissibility 

37.  The Court notes that this complaint is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B.  Merits 

1.  The parties’ submissions 

(a)  The applicant 

38.  The applicant claimed that the interference with his right to freedom 

of expression, even though it had been in accordance with law and had 

pursued a legitimate aim, had not been proportionate. The applicant 

maintained that the domestic courts had failed to conduct a proper balancing 

exercise between the competing interests, since they had not taken into 

account all of the relevant criteria established in the Court’s case-law (he 

referred to Axel Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, §§ 89-95, 

7 February 2012). 

39.  First of all, his allegations contributed to a debate of general interest 

as they related to the manner in which the Bank’s (which was partly owned 

by the State) funds had been spent. They also related to a political party, 

which had obtained 10% of the seats in Parliament. His allegations had not 

been directed against A.L. as a private individual; nor had he disclosed any 

details of A.L.’s personal life. 

40.  Secondly, his allegations about possible misappropriation of the 

Bank’s funds were made on the basis on the applicant’s initial report, which 

relied, inter alia, on the information provided by the marketing and 

economics departments. Referring to Novaya Gazeta v Voronezhe v. Russia 

(no. 27570/03, § 51, 21 December 2010), he argued that the information 

that he had provided to the journalists had constituted a value judgment, 

since he had explicitly told the journalists that this information still needed 

to be verified by the Bank’s internal audit. The fact that the respective 

information had later proved incorrect should not have affected this 



12 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 

conclusion. Moreover, the applicant had had a sufficient factual basis for 

this information – namely, his report on Krājbanka’s advertising and 

marketing expenses. He believed that there had been solid grounds for his 

allegations; he considered that he had acted in good faith. He admitted that 

his statements might have been considered provocative, but they had not 

overstepped the permissible degree of criticism. As the chairman of the 

supervisory board, he had acted in the interests of the Bank’s shareholders 

(including the State) and was under a duty to inform the public about the 

supervisory board’s activities, which would not have been the case had the 

matter concerned a private entity. Furthermore, the applicant could not be 

held responsible for the manner in which the journalists had decided to 

report the information provided by him. 

41.  Thirdly, the applicant noted that the press had reported on A.L.’s 

professional activities on a regular basis. The applicant then cited further 

statements, which had been reported in the other articles published by NRA 

(see paragraph 16 above), but which had not been made by him. He 

emphasised that those statements had not been found defamatory as they 

had either contained sufficient factual basis or had been considered as value 

judgments. It was his view that those publications showed that A.L.’s 

activities had been controversial and that criticism had been directed at 

various activities related to his professional conduct. 

42.  Fourthly, it had to be taken into account that the published articles 

had not caused any obstacles for A.L. to be elected as a member of 

parliament and later to hold the position as the chairman of Saeima’s 

defence and home affairs commission. Although the applicant’s allegations 

and criticism regarding A.L.’s professional activities might have been 

unpleasant, they had not harmed A.L.’s reputation. 

43.  Lastly, the applicant submitted that the appellate court, while 

awarding damages in the amount of LVL 10,000, had failed to specify any 

grounds for its decision to award this specific sum; they had merely referred 

to the applicant’s position and had noted that “[this amount] corresponds to 

the seriousness of the delict”. Such reasoning was, in his view, insufficient. 

The applicant considered that he had been imposed with a severe sanction 

taking into account the economic situation in the country – average net 

monthly salary at the material time had stood at EUR 407 (LVL 286); 

Therefore, the award had amounted to 35 average monthly salaries. He also 

referred to the so-called “Talsi tragedy” cases, where the non-pecuniary 

damage awards in connection with an incident of 28 June 1997, where 

several children had lost their lives, had been LVL 20,000 (see, for more 

information, Elberte v. Latvia, no. 61243/08, § 71, ECHR 2015). 

(b)  The Government 

44.  The Government acknowledged that the impugned court decisions 

had amounted to an interference with the applicant’s right to freedom of 



 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 13 

expression. However, the interference had been prescribed by law and had 

pursued the legitimate aim of protecting the reputation of A.L., as 

guaranteed by Article 8 of the Convention. Referring to Kasabova 

v. Bulgaria (no. 22385/03, § 54, 19 April 2011) and Axel Springer AG (cited 

above, §§ 85-86, 89), the Government also claimed that the interference had 

been proportionate. They maintained that the States must be given a certain 

margin of appreciation in striking the appropriate balance between the right 

to freedom of expression and the right to respect for private life (Kasabova, 

cited above, § 60). 

45.  First of all, the Government did not agree that the applicant’s 

allegations had contributed to a debate of public interest. They agreed that 

the public had an interest in being informed about any criminal proceedings, 

but emphasised that it had to be done observing the principle of 

presumption of innocence. The applicant did not observe this principle as 

had provided the journalists with false and defamatory information. 

Similarly, the public had the right to know about the use the funds partly 

owned by the State, however, the applicant’s conduct had created an 

adverse effect as he had mislead society with false information and injured 

the reputation of A.L. 

46.  Secondly, they argued that the information provided by the applicant 

had not constituted a value judgment, but had been a statement of fact, as 

established by the domestic courts. The Government noted that the domestic 

courts, when examining A.L.’s claims concerning all thirty-one articles 

published by NRA (see paragraphs 13 et seq. above), had made a clear 

distinction between the comments made by the applicant and the opinions 

expressed by the journalists. Furthermore, the applicant himself had 

admitted that the information provided by him to the journalists had been 

incorrect. Alternatively, even if the information provided by the applicant 

had constituted a value judgment, the Government claimed that it had 

lacked a sufficient factual basis. The Government emphasised that the nine 

articles in issue had been published between 3 and 23 October 2002, 

whereas already on 16 October 2002 the supervisory board had received the 

first results of the internal audit dismissing the applicant’s allegations. Nor 

did the final report of 30 October 2002 confirm the applicant’s allegations. 

Given the applicant’s professional qualification and previous experience, he 

must have been aware that his allegations of the misappropriation of funds 

(including the statement “this is money that has been stolen from the 

shareholders”) – which could amount to such criminal offences as fraud, 

misappropriation of funds or abuse of official authority – could only be 

substantiated by confirmed results of internal or external audits. Even 

assuming that the applicant indeed believed that there had been solid 

grounds for his allegations, he did not retract those allegations as soon as he 

learned that they had not been confirmed by the internal audit either on 

16 or 30 October 2002. Nor did he retract them after receiving the results of 



14 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 

an external audit in May 2003. The Government concluded that the 

applicant’s allegations fell outside the limits of acceptable criticism and that 

he had not acted in good faith. 

47.  Thirdly, the Government did not dispute that, during his time in 

office as the President of the Bank and throughout the pre-election period, 

A.L. had acted in a public context. They added, however, that he had not 

previously been held criminally liable for his professional or private 

activities. Also, the applicant’s prior conduct had to be addressed. They 

emphasised his professional qualification and previous experience and noted 

that he had to be aware of the fact that his allegations could only be 

disclosed if he had credible information. 

48.  Fourthly, the Government reiterated that the domestic courts had 

found the applicant liable for nine false and defamatory publications, which 

in essence had been related to the same issue (as stated by the Government): 

“[LVL] 522,000 was transferred without documentation, apparently for Krājbanka’s 

advertising and marketing activities, of which [LVL] 200,000 went to the advertising 

agency, Z., which also happened to be responsible for creating Latvia’s First Party’s 

pre-election campaign.” 

49.  Lastly, as regards the amount of compensation, the domestic courts 

had taken note of similar cases examined by the Court. Taking into account 

the applicant’s status, the award was not capable of having a chilling effect 

on the applicant. 

2.  The Court’s assessment 

(a)  Existence of an interference, lawfulness and legitimate aim 

50.  It is common ground between the parties that the award of damages 

against the applicant amounted to an “interference” with his right to 

freedom of expression and that it was “prescribed by law”. The parties also 

agreed that the interference pursued the legitimate aim of the protection of 

the rights of others – namely the reputation of A.L. What remains to be 

established is whether the interference was “necessary in a democratic 

society”. 

(b)   Necessary in a democratic society 

(i)  General principles 

51.  The Court has already had occasion to lay down the relevant 

principles which must guide its assessment – and, more importantly, that of 

domestic courts – of necessity. It has thus identified a number of criteria 

within the context of balancing the competing rights. The relevant criteria 

have thus far been defined as: the contribution to a debate of public interest; 

the degree of notoriety of the person affected; the subject of the news report; 

the prior conduct of the person affected; and the content, form and 



 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 15 

consequences of the publication. Where it examines an application lodged 

under Article 10, the Court will also examine the way in which the 

information was obtained and its veracity, as well as the severity of the 

sanction imposed (see, for recent authorities, Medžlis Islamske Zajednice 

Brčko and Others v. Bosnia and Herzegovina [GC], no. 17224/11, §§ 88 

and 118, ECHR 2017 with further references, and Ärztekammer für Wien 

and Dorner v. Austria, no. 8895/10, § 64, 16 February 2016 ). 

52.  Furthermore, the Court draws a distinction between statements of 

fact and value judgments. The existence of facts can be demonstrated, 

whereas the truth of value judgments is not susceptible of proof. The 

requirement to prove the truth of a value judgment is impossible to fulfil 

and infringes freedom of opinion itself, which is a fundamental part of the 

right secured by Article 10. However, where a statement amounts to a value 

judgment, the proportionality of an interference may depend on whether 

there exists a sufficient “factual basis” for the impugned statement; if there 

is not, that value judgment may prove excessive. In order to distinguish 

between a factual allegation and a value judgment it is necessary to take 

account of the circumstances of the case and the general tone of the 

remarks, bearing in mind that assertions about matters of public interest 

may, on that basis, constitute value judgments rather than statements of fact 

(see Morice v. France [GC], no. 29369/10, § 126, ECHR 2015 with further 

references). 

53.  The Court also emphasises that free elections and freedom of 

expression, particularly freedom of political debate, together form the 

bedrock of any democratic system. The two rights are interrelated and 

operate to reinforce each other. For that reason, it is particularly important 

in the period preceding an election that opinions and information of all 

kinds are permitted to circulate freely (see, for a recent authority, Cheltsova 

v. Russia, no. 44294/06, § 96, 13 June 2017 with further references). 

54.  However, Article 10 does not guarantee wholly unrestricted freedom 

of expression even with respect to press coverage of matters of serious 

public concern and relating to politicians or public officials (see, among 

other authorities, Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], 

no. 21980/93, § 65, ECHR 1999 III). It is open to the relevant State 

authorities to adopt appropriate measures in order to react without excess to 

defamatory accusations that are devoid of foundation or formulated in bad 

faith. Moreover, freedom of expression carries with it duties and 

responsibilities, and any person who chooses to disclose information must 

carefully verify, to the extent permitted by the circumstances in question, 

that it is accurate and reliable (see Guja v. Moldova [GC], no. 14277/04, 

§ 75, ECHR 2008). Furthermore, the more serious the allegation, the higher 

the level of diligence that must be exercised before bringing it to the 

attention of the relevant authorities or the public (see Medžlis Islamske 

Zajednice Brčko and Others, cited above, § 115). When the freedom of 



16 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 

expression of persons with public responsibilities is at stake, the “duties and 

responsibilities” referred to in Article 10 § 2 are of particular importance. In 

that regard, an important aspect is the privileged position that persons with 

public responsibilities enjoy in accessing the media owing to their position 

of authority (see Poyraz v. Turkey, no. 15966/06, § 78, 7 December 2010). 

(ii)  Application of the relevant general principles to the present case 

55.  The present case concerns defamation proceedings against the 

applicant, who was in office as the chairman of the supervisory board of the 

Bank, which was partly owned by the State. He provided comments to the 

journalists regarding allegations of undocumented advertising and 

marketing expenses that he had raised at the Bank’s supervisory board 

meeting. As a result, during the month which preceded the 2002 

parliamentary elections, NRA published numerous articles about the 

upcoming elections, including nine articles referring to the applicant’s 

allegations, which later turned out to be unfounded. 

56.  The Court can accept that the applicant’s allegations were made in 

the context of a public debate prior to the 2002 parliamentary elections and 

concerned A.L., who was one of the leaders of a newly established political 

party and who stood for election. Also, it was undisputed in the domestic 

proceedings and before the Court that A.L. – during his time in office as the 

President of the Bank and throughout the pre-election period – had acted in 

a public context. While the domestic courts’ did not provide full analysis of 

the criteria laid down in the Court’s case-law (see paragraph 51 above), the 

Court does not consider it necessary to examine this further because the 

crux of the present case is the question of whether the applicant’s 

allegations contained a factual basis that was sufficient in view of the 

particular circumstances of the present case. 

57.  The Court notes that the parties to the present case disagreed as to 

whether the applicant’s allegations of undocumented advertising and 

marketing expenses in the Bank constituted statements of fact or value 

judgments. The domestic courts’ reasoning in this respect was rather 

succinct as they limited themselves to finding that the applicant’s 

allegations turned out to be unfounded – which fact the applicant did not 

contest – and had thus been false from the very beginning. While the Court 

considers that some of the applicant’s assertions could be regarded as 

constituting value judgements, his pronouncements also included statements 

of fact susceptible of proof. In any event, the Court is of the view that the 

issue that must be determined in the present case is whether there was at 

least a “sufficient factual basis” for the applicant’s allegations. The 

reasonableness of the efforts made to verify the accuracy of the information 

disclosed must be determined in the light of the situation at the time that the 

statements were made, rather than with the benefit of hindsight, on the basis 

of the subsequent internal and external audit reports (see, mutatis mutandis, 



 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 17 

Medžlis Islamske Zajednice Brčko and Others, cited above, § 109). The 

Court also refers here to the “duties and responsibilities” associated with 

freedom of expression (see paragraph 54 above) and notes their pertinence 

to the present case, given the applicant’s public status under the domestic 

law as the chairman of the supervisory board of the partly State-owned 

Bank, as well as his own affirmation that he had the duty to inform the 

public of the supervisory board’s activities. 

58.  It is undisputed that the applicant’s allegations were based on his 

initial report that he had prepared for the purposes of the supervisory 

board’s meeting (see paragraph 9 above). He had requested and received 

internal information from the marketing and economics departments in this 

regard and informed the supervisory board about his personal findings of 

undocumented advertising and marketing expenses in the Bank. He also 

commented on his allegations to the journalists, who – on the day after the 

supervisory board’s extraordinary meeting – published the first article 

alleging that under the Bank’s previous management large sums of money 

had been transferred without any documentation in order to finance 

advertising and marketing activities. The applicant was directly quoted as 

stating that “somebody is receiving this paid money back” and “this is 

money that has been stolen from the shareholders.” In later newspaper 

articles the applicant was also quoted as saying: “It is possible that this is 

the money that provided the foundation for the Latvia’s First Party’s sizable 

advertising campaign.” These statements made by the applicant (see also 

paragraph 15 above) contained serious allegations. The Senate of the 

Supreme Court, relying on the journalists’ testimony, held that the 

applicant’s allegations had specifically concerned A.L. and not – as claimed 

by the applicant – the Bank’s management as a whole. What is in issue in 

the present case is whether the applicant exceeded the limits of acceptable 

criticism by commenting on his allegations to the journalists at the material 

time. 

59.  The Court agrees with the domestic courts that the limits of 

acceptable criticism are wider for politicians than in relation to private 

individuals. Moreover, candidates in parliamentary elections are exposed to 

the widest scrutiny by the press and by the public. That being said, in view 

of the consequences that serious allegations of misconduct may have on 

public opinion and, potentially, on the results of elections, “duties and 

responsibilities” inherent in freedom of expression require particularly close 

scrutiny as to whether there was a sufficient “factual basis” for such serious 

allegations. 

60.  The applicant’s initial report not having been made available, the 

Court notes several factors which call into question the way in which the 

applicant acted when commenting on his allegations to the journalists in the 

present case, given his position, his knowledge of the relevant events, and 

the point in time at which he made his allegations. 



18 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 

61.  First of all, the applicant must have been aware of his status under 

domestic law as a public official and that the journalists could – in 

accordance with section 29(3) of the Law on the Mass Media – rely on his 

statements (see paragraphs 30 and 34 above). The domestic courts 

established that the journalists had had no reason to doubt the credibility of 

the information provided by the applicant owing to his position as the 

chairman of the supervisory board. Indeed, the journalists could not further 

verify the applicant’s allegations given that they concerned the Bank’s 

internal documents and did not appear to have been publicly available 

(compare Bladet Tromsø and Stensaas, cited above, § 68). 

62.  Secondly, the Court notes that the applicant formed his views 

concerning undocumented advertising and marketing expenses after 

consulting the heads of the marketing and economics departments. It is 

unclear – given the seriousness of the allegations – why he did not solicit 

any relevant information from the internal audit department before giving 

his comments to the press. The Court notes that it took only around fourteen 

days for the internal audit department to carry out its preliminary 

verification of the applicant’s allegations and to dismiss them. Nonetheless, 

the applicant commented on his allegations to the press without awaiting the 

outcome of the internal audit, which was still ongoing when he made those 

comments. Thus, the applicant knowingly chose to disclose unverified 

information to the journalists. 

63.  Thirdly, the applicant’s comments were made during the month 

preceding the elections, at the time when a political debate was at its peak. 

Such allegations were capable of carrying a certain weight on public 

opinion about the newly established party and one of its leaders. Given the 

applicant’s position at the Bank and the nature of his allegations, the Court 

does not consider that the applicant could rely on the degree of exaggeration 

or even provocation that can usually be used in the exercise of freedom of 

expression in the context of a political debate (see, mutatis mutandis, 

Petrina v. Romania, no. 78060/01, § 48, 14 October 2008; compare also 

Standard Verlagsgesellschaft mbH v. Austria (no. 2), no. 37464/02, § 42, 

22 February 2007). Therefore, given the circumstances of the case, the need 

for a sufficiently accurate and reliable factual basis was particularly 

relevant. 

64.  Lastly, it appears that the applicant took no steps to voice his 

disagreement (a press release, official comment or retraction etc.) with the 

publication of further articles, citing him as a source and providing further 

quotes of his statements, when – as early as 16 October 2002 – the first 

results of the internal audit were made available to the supervisory board, 

finding no proof for undocumented advertising and marketing expenses in 

the Bank. As noted by the Government, he appears not to have taken any 

further steps to remedy the situation after the final results had been made 

available by the internal audit and external audit. 



 RUNGAINIS v. LATVIA JUDGMENT 19 

65.  In view of the foregoing, the Court concludes that the applicant’s 

initial report, on the basis of which he made comments on such serious 

allegations as misappropriation of the Bank’s funds by its former President, 

who was a candidate in the parliamentary elections, contained no sufficient 

factual basis, even if the applicant’s comments were to be regarded as 

constituting value judgments. The applicant, accordingly, overstepped the 

limits of acceptable criticism in relation to A.L. 

66.  The Court is therefore satisfied that the disputed interference was 

supported by relevant and sufficient reasons and that the authorities of the 

respondent State struck a fair balance between the applicant’s freedom of 

expression, on the one hand, and A.L.’s interest in protection of his 

reputation on the other hand, thus acting within their margin of appreciation 

(compare Poyraz, cited above, § 79). 

67.  Accordingly, there has been no violation of Article 10 of the 

Convention. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the complaint under Article 10 of the Convention admissible; 

 

2.  Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention; 

Done in English, and notified in writing on 14 June 2018, pursuant to 

Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

Claudia Westerdiek Angelika Nußberger 

 Registrar President 


