
 



Human Rights Committee 

  Views adopted by the Committee under article 5(4) of the 
Optional Protocol, concerning communication No. 2205/2012

*
 
**

   

Submitted by: Yashar Agazade and Rasul Jafarov (represented 

by Rashid Hajili and Nani Jansen) 

Alleged victim: The authors 

State Party: Azerbaijan 

Date of communication: 2 November 2012 

Document references: Special Rapporteur’s rule 97 decision, 

transmitted to the State party on 20 November 

2012 (not issued in document form) 

Date of adoption of Views: 27 October 2016 

Subject matter:  access to radio broadcasting licence 

Procedural issues:  sufficient substantiation of claims 

Substantive issues: freedom of expression, fair trial 

Articles of the Covenant:   14 (1), 19 

Articles of the Optional Protocol:  3 

1.1 The authors of the communication are Yashar Agazade and Rasul Jafarov, 

Azerbaijani nationals born in 1979 and 1984 respectively. They claim to be victims of a 

violation of articles 14 (1) and 19 of the Covenant. They are represented by Rashid Hajili, 

of the Media Rights Institute in Baku, and Nani Jansen, of the Media Legal Defence 

Initiative in London. The Optional Protocol entered into force for the State party on 27 

February 2002. 

  
  

*
 Adopted by the Committee at its 118th session (17 October-4 November 2016). 

                        ** The following members of the Committee participated in the examination of the 

communication: Yadh Ben Achour, Lazhari Bouzid, Sarah Cleveland, Olivier de Frouville, 

Ahmet Amin Fathalla, Yuji Iwasawa, Ivana Jelić, Duncan Laki Muhumuza, Photini Pazartzis, 

Mauro Politi, Sir Nigel Rodley, Víctor Manuel Rodríguez-Rescia, Fabián Omar Salvioli, 

Anja Seibert-Fohr, Yuval Shany, Konstantine Vardzelashvili and Margo Waterval. 

 

 United Nations CCPR/C/118/D/2205/2012 

 

International Covenant on 
Civil and Political Rights 

Advance unedited version 

Distr.: General 

3 February 2017 

 

Original: English 

 



Advance unedited version CCPR/C/118/D/2205/2012 

2  

1.2 On 22 July 2013, the Committee, acting through its Special Rapporteur on New 

Communications and Interim Measures, decided not to grant the State party’s request to 

examine  admissibility separate from the merits of the case. 

  The facts as presented by the authors 

2.1 Mr. Agazade is a journalist and editor-in-chief of the weekly Azerbaijani newspaper 

“Muhakima”, which is often critical of government policies and decisions. Mr. Jafarov is 

co-founder and chair of the Azerbaijani “Television and Alternative Media Development” 

public union. From March 2009 to December 2010 he headed a monitoring group on TV 

broadcasting of the Institute for Reporters Freedom and Safety (IRFS)1. He is the author of 

several reports criticizing the country’s situation in the field of TV broadcasting. He is also 

a reputed human rights activist in Azerbaijan. 

2.2 On 11 March 2010, the authors wrote to the National Television and Radio Council 

(NTRC), the State institution charged with regulating television and radio broadcasting in 

the country, requesting information on radio frequencies available for use and inquiring 

why no list of free frequencies had been published and no tender had been held for such 

frequencies, as required by law. On 12 March 2010, the NTRC responded that there were 

empty radio frequencies and admitted that no list of free frequencies had been published. 

2.3 On 19 May 2010, the authors applied to the NTRC for a licence for radio 

broadcasting in Baku and the Absheron peninsula. On 25 May 2010, the NTRC responded 

that television and radio broadcasting required a special permit (licence) issued according 

to the law on a competitive basis, and that the authors could participate in licence tenders 

announced by the NTRC in areas “considered to be necessary for broadcasting activity”. 

The authors note that the NTRC did not indicate whether any list of free frequencies would 

be published or whether any tenders for broadcasting licences would be held in the future. 

2.4 On 10 June 2010, the authors filed a complaint with the Sabail District Court, 

arguing that by failing to publish a list of free radio frequencies and hold tenders despite the 

existence of available frequencies the NTRC had violated their right to freedom of 

expression. The authors noted that the only time in which the NTRC had announced a 

tender for radiobroadcasting was in September 2008 and that, since then, licences had been 

granted without competition, thereby “ensuring a political monopoly over television and 

radio broadcasting” in the country. The authors requested that the court require the NTRC 

to issue a licence to them. On 26 August 2010, the Court declared the authors’ complaint 

unfounded because the NTRC had provided prompt, well-founded and informative 

answers. The Court concluded that, after having “generally evaluated the [authors’] 

arguments, it did not find any violation of their rights or freedoms” as a result of the 

administrative act. 

2.5 On 3 October 2010, the authors appealed to the Baku Court of Appeal raising the 

same claims as before the Sabail District Court. Additionally, the authors argued that the 

District Court had failed to address their submissions and had not substantiated its decision 

thereby violating their rights to freedom of expression and to fair trial. On 3 March 2011, 

the Court of Appeal dismissed their claims by also concluding that the NTRC had acted 

according to law by informing the authors of the legal requirements for obtaining a radio 

broadcasting licence. The Court held that the rejection of the authors’ application was 

lawful because no competition had been announced. However, the Court did not respond to 

their submissions on the need to publish information on available empty radio frequencies, 

the NTRC’s failure to hold tenders resulting in a lack of pluralism in the broadcasting 

media, and the NTRC’s award of radio broadcasting licences without competition. 

  

 1 Local Azerbaijani NGO founded in 2006 by two Azerbaijani journalists. In its mission, it states to 

have been established as a response to “growing government restrictions on freedom of expression 

and freedom of press”. 



Advance unedited version CCPR/C/118/D/2205/2012 

 3 

2.6 On 13 April 2011, the authors filed a cassation complaint with the Supreme Court 

claiming a violation of their rights to freedom of expression and fair trial. On 5 July 2011, 

the Supreme Court dismissed their complaint, again concluding that the acts of the NTRC 

were lawful and therefore no right had been violated. 

2.7 The authors contend that there is an almost total absence of independent 

broadcasters in Azerbaijani electronic media, including radio and television. By regulating 

the distribution of frequencies, licences and advertising, the Azerbaijani government 

controls the broadcasting media, resulting in lack of pluralism in this area. All members of 

the NTRC are appointed by the President and the institution’s regulations do not provide 

for any public consultation or other transparent procedures for the appointment of its 

members. 

2.8 The authors note that there are only 14 national radio channels in Azerbaijan, 

although additional empty frequencies remain available. The NTRC explains the empty 

frequencies by stating that there is no need for new television and radio stations.  

2.9 The Law on Television and Radio Broadcasting places an obligation on the NTRC 

to publish lists of free frequencies at least once a year, and to hold tenders for free 

frequencies.2 Despite these legal provisions, the NTRC has never published the list of all 

free frequencies allocated to broadcasting and it only held tenders for the allocation of 

available frequencies on two occasions: in September 2008 and in November 2010. In both 

occasions, only one licence was allocated. The authors note that neither of these tenders 

was free, open or fair. The 2008 tender was awarded to the company “Digital Media 

MMC”, which was established and registered only 13 days before the NTRC announced the 

tender, and the name of the owner of this company was never released. In the 2010 tender, 

the license was also awarded to a newly established company named “Golden Prince”, 

owned by the former managing director of the Azerbaijani Press House, known to have ties 

with the Azerbaijani government. The NTRC has however previously granted broadcasting 

licences without holding tenders to radio stations that broadcast pro-government content.  

2.10 On 30 December 2008, the NTRC announced that it would ban international radio 

stations from broadcasting on national FM frequencies. As a result, Radio Liberty, Voice of 

America and the BBC were deprived on 1 January 2009 of their frequencies and licenses. 

The authors note that these three frequencies, together with the frequencies that became 

free after the termination of the licences of eight other international and foreign radio 

stations (three Russian stations, three Turkish TV stations and the FM radio stations Radio 

France and Radio Europa Plus), during 2006-2007, remain unused to date. No frequencies 

have been granted to local radio stations except in the cities of Baku (12 frequencies) and 

Nakhchivan (two frequencies). 

2.11 The authors note that the lack of media pluralism in Azerbaijan has been a matter of 

concern for international organisations and independent observers for years. They cite 

reports by the Council of Europe3, the Organisation of Security and Cooperation in Europe4, 

  

 2 The authors cite articles 14.1, 15.1 and 16.5 of the Law on Television and Radio Broadcasting, of 25 

June 2002.  

 3 The authors cite reports by the Council of Europe’s Commissioner for human rights following his 

visits to the country in 2007 and 2010, where he signalled several serious concerns regarding freedom 

of expression in the country, including inter alia “threats, harassment and violence against journalists 

or human rights activists which have not been investigated”, “a number of media workers sentenced 

under defamation provisions”, and “the existence of a blacklist of racketeering newspapers, published 

by the Press Council, containing the names of 90 newspapers which allegedly have breached ethical 

rules of journalism and have been accused of resorting to blackmail”. 

 4 The authors cite a report by the OSCE Representative on Freedom of the Media after its visit to 

Azerbaijan in 2011.  



Advance unedited version CCPR/C/118/D/2205/2012 

4  

the European Parliament5, as well as the Committee’s Concluding Observations on 

Azerbaijan6. Upon its application for membership of the Council of Europe, Azerbaijan 

undertook to transform the “government-controlled” radio and television station AzTV into 

an independent public service broadcaster. The authors note that, despite this commitment, 

AzTV remains to date under the strict legal control of the government and its chair 

continues to be appointed by the President. Although other stations appear to be operating 

in the market as independent broadcasters, in reality, they are owned by persons “connected 

to the government”. The authors note, for example, that Lider TV and Lider FM radio, 

owned by Media Holding, is in fact directed by A. Aliev, the cousin of the President of 

Azerbaijan. ATV, 106 FN, Azad Azerbaijan Radio and ATV International are owned by 

family members of Minister Nazim Ibrahimov. In fact, all TV and radio companies are 

“under strict political and economic control of the government”. As noted by International 

Partnership Group for Azerbaijan upon their visit to the country in September 2010, 

“almost all broadcast media in Azerbaijan follow a pro-government line in their news 

coverage. The NTRC (…) has been criticised for a lack of transparency in its decisions to 

issue or suspend broadcast licenses. (…)”.7 

The complaint 

3.1  The authors claim that, by refusing to grant them a radiobroadcasting license 

following their application to the NTRC in May 2010 and by failing to hold regular and fair 

tenders to award such licenses, the State party has violated their right to freedom of 

expression enshrined in article 19 of the Covenant. The decision to refuse their application 

would only be lawful were there a real prospect of tenders being regularly held, offering a 

genuine opportunity for broadcasters critical of the government to obtain a licence. Since 

the NTRC is not complying with the broadcasting law by not holding regular and fair 

tenders for broadcasting licences, it cannot rely on such a law to justify the refusal to grant 

them a licence. In any event, the broadcasting law lacks the required clarity and quality to 

meet the requirement of lawfulness of article 19 (3) of the Covenant because it gives the 

  

 5 In a resolution passed on 12 May 2012, the European Parliament “urge[d] the authorities to safeguard 

all necessary conditions to allow the media, including opposition media, to operate, so that journalists 

[could] work and report freely without any pressure, and to pay special attention to the safety of 

journalists”. 

 6 In its Concluding Observations on Azerbaijan’s third periodic report, adopted on 30 July 2009 (para. 

15), the Committee “remain[ed] concerned at the extensive limitations to the right to freedom of 

expression of the media, the closure of independent newspapers, and the removal of licences to 

broadcast locally for a number of foreign radio stations. It also remain[ed] concerned at reports of a 

pattern of harassment and criminal libel suits or hooliganism charges against journalists. Furthermore, 

the Committee [was] concerned at reports of killings or beatings of journalists which have not been 

elucidated [and] at the recent arrest and detention on remand of individuals who had expressed 

opinions in non-conventional media, especially since no explanation was provided as to why the 

arrest took place after the individuals had reported to the police attacks on themselves and why the 

judicial proceedings against them for hooliganism were not held in public. The Committee urge[d] de 

State party to take the necessary measures to put an end to direct and indirect restrictions on freedom 

of expression (…) The State party [was] also urged to effectively protect media workers against 

attempts on their integrity and life, and to pay special attention and react vigorously if such acts 

occurred. The State party should not unreasonably restrain independent newspapers, as well as local 

broadcasting of radio stations. Finally, the State party should treat users of non-conventional media in 

strict compliance with article 19 of the Covenant”. 

 7 Report of the International Freedom of Expression Mission to Azerbaijan entitled « Free Expression 

under attack: Azerbaijan’s deteriorating media environment », 2-10 September 2010.  

  Participating organisations were Article 19, Freedom House, the Index on Censorship, the 

International Federation of Journalists, the Media Diversity Institute, Open Society Foundations, 

Press Now, Reporters Without Borders and the World Association of Newspapers and News 

Publishers. 



Advance unedited version CCPR/C/118/D/2205/2012 

 5 

NTRC absolute discretion as to when tenders should be held, and it fails to set out criteria 

to assess applications for licences.    

3.2 The authors argue that the State party has failed to fulfil its positive obligation under 

article 19 to ensure that the public have access to impartial and accurate information and a 

range of opinion and comment through television and radio. The State party has failed to do 

so, in particular, by refraining from holding regular competitions for broadcasting licenses, 

by not granting licences in response to applications made outside the context of such 

competitions, and by not ensuring that the broadcasting licence system is operated and 

administered in such a way as to ensure a diversity of voices and opinion within the State 

party’s broadcasting media. Such a failure has, in turn, seriously hampered the exercise of 

democratic rights in Azerbaijan, and prevented citizens from exercising democratic rights 

in a meaningful and informed manner.  

3.3 The failure to publish lists of free frequencies and hold free, open and fair licence 

competitions for such frequencies constitutes an unlawful interference with the authors’ 

right to freedom of expression under article 19.8Although competitions for two frequencies 

were held in September 2008 and November 2010, those competitions were not free, open 

or reasoned. The State party has interfered with the authors’ right to freedom of expression 

without meeting the requirements of article 19 (3) given that such an interference was 

unlawful and unnecessary in a democratic society.  

3.4 The NTRC’s failure to publish a list of free frequencies at least once a year and hold 

tenders for available frequencies breached the requirements set by the national broadcasting 

law, and as such cannot be ‘prescribed by law’. This requirement refers not only to the need 

for any interference with the rights under article 19 to have some basis in domestic law but 

also refers to the quality of the law in question. Such laws must not only be accessible and 

have foreseeable consequences, but must afford a measure of legal protection against 

arbitrary interferences by public authorities in accordance with the rights guaranteed by the 

Covenant.9 The absence of any provision in the Broadcasting Law which a) specifies the 

frequency in which competitions should be held for radio broadcasting licences, b) requires 

the NTRC to give consideration to the need for diversity and media plurality in relation to 

such competitions, or c) requires the NTRC to give adequate reasons for its decisions and 

any refusal of a licence, means that the law does not provide sufficient protection from 

arbitrary interference with the authors’ rights under article 19. Additionally, such failure 

cannot be justified with the argument put forward by the NTRC that there is no need for 

new television and radio stations. Even if media pluralism did exist in Azerbaijan, regular 

tenders would still need to be held regularly for new broadcasters to enter the market. 

3.5 The authors contend that the interference with their rights was not proportional or 

necessary in a democratic society. No justification has been provided by the NTRC or 

domestic courts for the interference with their right to freedom of expression other than that 

the NTRC’s refusal was in accordance with the law. This interference cannot be justified on 

the basis that there is no need for new TV and radio stations. On the contrary, as Azerbaijan 

has failed to ensure that the public has access through TV and radio to impartial and 

accurate information and a range of opinion and comment, there is a pressing need for new 

TV and radio stations. Even if there were already a varied and pluralistic audio-visual 

  

 8 Committee’s General Comment No. 34, on article 19: Freedoms of opinion and expression, paras.39-

40, noting that States must avoid imposing onerous licensing conditions on the broadcast media, and 

ensure that licensing regimes provide for an equitable allocation of access and frequencies between 

public, commercial and community broadcasters. The criteria maintained for the allocation of such 

licenses should be reasonable, objective, clear, transparent, non-discriminatory and otherwise in 

compliance with the Covenant, while a State monopoly control of the media should be prevented and 

plurality of the media promoted. 

 9 The authors cite the Committee’s General Comment No. 34, para. 22-25. 



Advance unedited version CCPR/C/118/D/2205/2012 

6  

media, that would not, on its own, justify the failure to hold regular tenders for new or 

different broadcasters to obtain licences since such restriction is not necessary in a 

democratic society and would not strike a fair balance between the rights of the individual 

broadcasters and the legitimate aims in article 19 (3) of the Covenant. 

3.6 The authors further submit that the failure by the NTRC and national courts to 

provide sufficient reasons for their decisions constitutes a violation of their right under 

article 14 (1) of the Covenant to a fair and public hearing by a competent, independent and 

impartial tribunal established by law in the determination of their rights. The right to 

sufficient reasoning in a judgment stems from the obligation under article 14 that the legal 

reasoning of judgments must be made public. Without a reasoned judgment, review of any 

findings by a court would be made impossible and the right to appeal becomes meaningless. 

The courts did not address the authors’ claims related to the NTRC’s failure to hold public 

tenders for radiobroadcasting licences and the NTRC’s awarding of licences to other 

companies without a tender. The three courts failed to assess how this failure would have 

constituted an unlawful restriction of media pluralism and a violation of the authors’ rights 

to freedom of expression, and rejected the authors’ complaints based on the sole argument 

that the NTRC had acted according to the law in their response to the authors.  

3.7 As a remedy, the authors request that the Committee call on the State party to 1) 

hold a licence tender and to conduct it fairly; 2) review its regulations on the allocation of 

frequencies, including the rules governing licencing tenders so that these meet the standards 

of transparency and fairness; and 3) provide the authors with just compensation for the 

violations of their rights.  

  State party’s observations on admissibility and merits 

4.1 In its observations of 23 January 2013 and 23 April 2014, the State party argues that 

the authors’ complaints are manifestly ill founded because the NTRC announced tenders in 

accordance with existing legislation and the authors were able to participate in them. On 23 

November 2010, the NTRC called for a tender for a new radio station in Baku and the 

Absheron Peninsula, which was open from 25 November to 25 December 2010. Three 

candidates participated in that tender and were invited to a meeting with the NTRC on 18 

January 2011, where their editorial, technical and creative capacities to broadcast were 

assessed. As a result of that assessment, the NTRC decided to grant the broadcasting 

licence to the company “Golden Prince LLC”. The other applicants filed a judicial 

complaint against that decision and lost. The tender was carried out in a lawful10 and 

objective manner. Given that the authors were able to participate in the tender with the 

same opportunities as those available to other participants, their rights were not violated. 

Additionally, information relating to the tender and free radio frequency was shared with 

the authors and announced publicly. Finally, existing legislation does not prevent the 

authors from competing again in the future. The interference in the authors’ freedom of 

expression was therefore lawful and it fell within the State’s margin of appreciation in the 

protection of public order. It pursued two aims recognized under article 19 (3), namely, the 

prevention of disorder in telecommunications and the protection of the rights of others, as it 

was designed to ensure pluralism of information by allowing a fair allocation of 

frequencies. 11 

  

 10 The State party cites article 15.5 of the Television and Broadcasting Act: “The following should be 

taken into consideration when conducting the tender for a special agreement (license): 1) The 

correspondence of the applicants’ indicators with the provisions of the tender, 2) the creative and 

technical capacities of the applicants for the conduction of the TV/radio broadcasting, and 3) the 

results of the open hearing and other tender procedures”. 

 11 The State party invokes the European Court of Human Rights’ decision in the case Groppera Radio 

AG v Switzerland (application No. 10890/84), of 28 March 1990. 



Advance unedited version CCPR/C/118/D/2205/2012 

 7 

4.2 The State party notes that, while the authors disputed the NTRC’s failure to 

announce a tender in their complaint before the District Court, their appeals were related 

only to their loss in the November 2010 tender. The applicants requested the first instance 

court to order relevant authorities to assign their company a broadcasting frequency without 

having relevant licence for broadcasting. The court rightly noted that the authors had to 

participate in tenders in order to receive the licence. Therefore, the authors’ claims under 

article 14 are manifestly ill founded. 

4.3 The State party further contends that the authors cannot claim to be victims of the 

rights enshrined in the Covenant because they concealed from the Committee the fact that 

they had participated in the November 2010 tender for a radio broadcasting licence. 

Therefore, their claim constitutes an abuse of their right to submit communications and 

should be declared inadmissible under article 3 of the Optional Protocol. 

4.4 With regard to the authors’ claims related with article 14.1 of the Covenant, the 

State party notes that national courts did not consider the NTRC’s response to the authors 

as a rejection of a licence application and concluded that their rights had not been violated. 

Authors’ comments on the State party’s observations 

5.1 On 1 March 2013 and 30 June 2014, the authors submit that the State party has 

failed to address their claims. The State party refers to a tender held in November 2010 

whereas the authors’ claim refers to their application for a licence for radio broadcasting of 

19 May 2010, which was refused by the NTRC by letter dated 25 May 2010, and to the 

NTRC’s failure to hold regular and fair tenders for radiobroadcasting.  

5.2 The authors challenge the State party’s statement that the NTRC acted according to 

the law and reiterate that, under the Azerbaijani Broadcasting Law, the NTRC was obliged 

to publish a list of free frequencies at least once a year and hold tenders. In November 

2010, the NTRC only published a tender for a single frequency but a list of all free 

frequencies has never been published despite the legal requirement.  

5.3 The authors note that, since their communication was filed with the Committee, the 

NTRC has only held one tender for a radio frequency covering the territory outside of Baku 

and Nakchivan, which was criticised by civil society because the licence was granted to a 

pro-government candidate. Additionally, licences have been granted since then without 

competition to a state affiliated television channel in 2011 and to a state affiliated radio 

station in 2012. The authors add that the deterioration in the media situation has raised 

concern among national and international organisations.12  

5.4  The authors further note that the State party merely states that a tender was held in 

November 2010 without providing information on whether any other tenders were held or 

demonstrating that these tenders were fair and open and provided a genuine opportunity for 

independent broadcasters to obtain a licence. With that, the State party failed to dispute the 

authors’ assertion that the NTRC’s refusal to hold such tenders violates article 19. 

Additionally, the State party has not justified how the refusal to grant them a licence would 

be aimed at “protecting public order in telecommunications”. The authors accept that 

licences may be required for broadcasting. However, it does not follow from the judgement 

invoked by the State party in the Groppera Radio AG v Switzerland case that licence 

measures shall not be otherwise subject to the requirements for permissible restrictions to 

the right to freedom of expression, namely, prescribed by law and necessary in a 

democratic society. The State party has failed to demonstrate that it meets these 

requirements. 

  

 12 The authors cite the Committee of Ministers of the Council of Europe’s decision of 5 June 2014, and 

its Action Plan for Azerbaijan 2014-2016, of 16 April 2014, the 2014 Report by Reports Without 

Borders, 2014 World Report by Human Rights Watch, and the 2013 Freedom of Press report by 

Freedom House.   



Advance unedited version CCPR/C/118/D/2205/2012 

8  

5.5 The authors note that the November 2010 tender was not concealed from the 

Committee but actually explained in their initial communication. They add that only Mr. 

Jafarov took part in that tender and was unsuccessful at obtaining a licence, which only 

reinforces the argument that there are no fair and genuine opportunities for non-government 

aligned broadcasters to obtain a licence. The argument before the Committee is, however, 

that the State party has failed to hold regular, open and fair tenders for licences for available 

radio frequencies and that it has rejected the authors’ application for a frequency in May 

2010.  

5.6 Finally, the authors challenge the State party’s assessment in the sense that the scope 

of their national claims changed from the first instance to the appeals and cassation 

instances and submit that their arguments before the three courts were the same, as reflected 

in the decisions. 

  Issues and proceedings before the Committee 

  Consideration of admissibility 

6.1  Before considering any claims contained in a communication, the Human Rights 

Committee must, in accordance with rule 93 of its rules of procedure, decide whether or not 

it is admissible under the Optional Protocol to the Covenant. 

6.2  The Committee has ascertained, as required under article 5, paragraph 2 (a) of the 

Optional Protocol, that the same matter is not being examined under any other international 

procedure of investigation or settlement.  

6.3 The Committee notes that the authors’ claims before the Committee were brought at 

the domestic level all the way to the Supreme Court. It also notes the State party’s argument 

that the appeals were related only to the loss in the November 2010 tender and not the 

failure to issue a tender. However, the Committee observes that the authors raised all of 

their claims before all judicial instances in the State party and that the judicial decisions 

issued reflect these claims. The Committee therefore considers that all domestic remedies 

have been exhausted as required by article 5, paragraph 2 (b) of the Optional Protocol. 

6.4 The Committee takes note of the State party’s argument that the complaint 

constitutes an abuse of the right to submit communications because the authors concealed 

having participated in the November 2010 tender. The Committee observes, however, that 

the authors have included this information in their submissions to the Committee and does 

not consider, as a result, the complaint to constitute an abuse of the right to submit 

communications. 

6.5 The Committee also takes note of the State party’s argument that the complaint 

regarding the rejection of the authors’ application for a broadcasting license in May 2010 is 

manifestly ill founded because a tender for a broadcasting licence was announced in 

November 2010 in Baku and the Absheron peninsula and the authors were able to 

participate in it on an equal basis. The Committee notes, in this regard, the authors’ 

allegation that all the tenders that were issued by the State party have been questioned by 

civil society for their lack of fairness and openness. However, it notes the State party’s 

response that the tender held in November 2010 was carried out in a manner that was 

lawful and objective, and that the local courts have reviewed and rejected challenges to the 

tender’s outcome.  The Committee considers that the authors have failed to refute the 

argument by the State party that their request to obtain a radio frequency in May 2010 was 

rejected with good reason, because the State party intended to publish a tender, and indeed 

published one shortly thereafter. Nor have they identified specific procedural or substantive 

flaws in the tender process held in November 2010, which rendered it unfair or lacking in 

transparency. The Committee recalls in this regard that it is generally for the national 

courts, and not for the Committee, to evaluate the facts and evidence in a particular case, or 

to review the interpretation of domestic legislation, unless it is apparent that the courts' 



Advance unedited version CCPR/C/118/D/2205/2012 

 9 

decisions are manifestly arbitrary or amount to a denial of justice.
13

 Since the domestic 

courts of the State party have reviewed legal challenges to the November 2010 tender and 

rejected them, and since the Committee does not have before it information which would 

call into doubt the contents of these judicial decisions or the procedure in which they were 

obtained, the Committee considers this part of the communication as inadmissible under 

article 2 of the Optional Protocol. 

6.6.  The Committee considers, however, that the authors have sufficiently substantiated 

their other claims related to the alleged violation of their right to freedom of expression 

under article 19 of the Covenant, involving the lack of regular public tenders for the 

allocation of available broadcasting frequencies and the allocation of certain frequencies 

without a public tender. While noting the arguments raised by the State party in this 

connection, the Committee considers such arguments to be intimately linked to the merits 

of the case. The Committee therefore declares the authors’ claims under article 19 

admissible.  

6.7 With regard to the authors’ claim related to an alleged violation of their rights under 

article 14(1) based on the national courts’ failure to address all of their claims and to 

motivate their decisions, the Committee considers that these claims too are intimately 

linked to the claims submitted under article 19 of the Covenant. 

6.8 In light of the above, the Committee declares the communication admissible insofar 

as it appears to raise issues under article 19 and 14(1) of the Covenant, and proceeds to its 

examination on the merits. 

Consideration of the merits 

7.1 The Human Rights Committee has considered the present communication in light of 

all the information made available to it by the parties, as required under article 5, paragraph 

1, of the Optional Protocol. 

7.2 The Committee takes note of the authors’ claims that, by failing to hold regular, 

open and fair tenders to award radio broadcasting licences, the State party violated their 

right to freedom of expression under article 19 of the Covenant. It further takes notes of the 

authors’ statements that, since the NTRC’s establishment in 2003, this institution has never 

published a list of available radio frequencies, despite being required to do so by law at 

least once a year, and that during this period of 13 years only three tenders for a 

radiobroadcasting license have been held despite the existence of at least eleven free 

frequencies. Finally, it notes the author’s statement that radiobroadcasting licences have 

been directly awarded by the NTRC without competition on several occasions to entities 

affiliated to the government of the State party. The Committee notes that the State party has 

neither contested any of these allegations nor explained the reasons for not holding regular 

and open tenders to grant broadcasting licenses despite the availability of free frequencies 

over the years.  

7.3 Under these circumstances, the Committee considers that the State party’s failure to 

publish pursuant to its domestic law the list of available broadcasting frequencies and 

organize, on a regular basis, multiple open tenders prevented de facto the authors from 

obtaining radio broadcasting licences, thus falling short of its duty to ensure the right to 

freedom of expression under article 19 (2), including the right to seek, receive and impart 

information and ideas of all kinds. In this respect the Committee recalls its General 

Comment No. 34, which states that “a free, uncensored and unhindered press or other 

media is essential in any society to ensure freedom of opinion and expression and the 

  

 13 Communication No. 1128/2002, Rafael Marques de Morais v. Angola, Views adopted on 29 March 

2005, para. 5.5. 



Advance unedited version CCPR/C/118/D/2205/2012 

10  

enjoyment of other Covenant rights. It constitutes one of the cornerstones of a democratic 

society”;14 and that “as a means to protect the rights of media users (…) to receive a wide 

range of information and ideas, States parties should take particular care to encourage an 

independent and diverse media.”15  

7.4 The Committee now has to determine whether the limitation of the authors’ right to 

freedom of expression was justified by article 19 (3) of the Covenant. The Committee 

recalls that article 19 (3) allows for certain restrictions to the exercise of the right to 

freedom of expression, only as provided by law and necessary (a) for the respect of the 

rights and reputation of others; and (b) for the protection of national security or public order 

(ordre public) or public health or morals. The Committee recalls that any restriction on the 

exercise of those freedoms must conform to the strict tests of necessity and proportionality. 

Restrictions must be applied only for those purposes for which they were prescribed and 

must be directly related to the specific need on which they are predicated.16 The Committee 

further recalls that it is for the State party to “demonstrate in specific fashion the precise 

nature of the threat to any of the enumerated grounds listed in paragraph 3 that caused it to 

restrict freedom of expression.”17 State parties must avoid, in particular, imposing onerous 

licensing conditions and fees on the broadcast media and the criteria for the imposition of 

these should be reasonable and objective, clear, transparent, non-discriminatory and 

otherwise in compliance with the Covenant.18 The penalization of a media outlet or 

journalist solely for being critical of the government or the political social system espoused 

by the government can never be considered to be a necessary restriction of freedom of 

expression.19 

7.5 In the present case, the State party has argued that the interference in the author’s 

right to freedom of expression was lawful and necessary for the prevention of disorder in 

telecommunications and for the protection of the rights of others, as it was designed to 

ensure pluralism of information. While acknowledging the State party’s arguments 

referring to the need to regulate licensing conditions, the Committee also notes that the 

State party has not adequately explained why it has not published a list of available radio 

frequencies despite being required to do so under domestic law, and how the goal of 

ensuring pluralism in the imparting of information through radio broadcasts has been 

attained without the regular organization of new tenders to allocate frequencies. Nor has it 

explained how the attainment of the goals of pluralism and diversity can be reconciled with 

the practice of allocating broadcasting frequencies without a tender to entities who appear 

to have ties with the State party’s government.  

7.6 Consequently, the Committee concludes that the State party has failed to justify that 

the limitation of the authors’ right to freedom of expression resulting from the lack of 

organization of periodic tenders and the lack of transparency in the allocation of licenses 

without public tenders was legitimate under the exceptions contained in article 19 (3) of the 

Covenant. Therefore, the Committee concludes that the limitations imposed on the authors 

to access a radio frequency were arbitrary in nature and amounted to a violation of their 

rights under article 19 (2) of the Covenant.  

7.7 Having found a violation of article 19 of the Covenant, the Committee decides not to 

separately examine the alleged violation of article 14 (1). 

  

 14  Committee’s General Comment No. 34, para. 13. 

 15  Committee’s General Comment No. 34, para. 14. 

 16  Committee’s General Comment No. 34, para. 22. 

 17  Committee’s General Comment No. 34, para. 36. 

 18  Committee’s General Comment No. 34, para. 39. 

 19  Committee’s General Comment No. 34, para. 42. 



Advance unedited version CCPR/C/118/D/2205/2012 

 11 

8. The Human Rights Committee, acting under article 5, paragraph 4, of the Optional 

Protocol to the International Covenant on Civil and Political Rights, is of the view that facts 

before it reveal of violation of article 19 (2) of the Covenant. 

9. In accordance with article 2(3) (a) of the Covenant, the State party is under an 

obligation to provide the authors with an effective remedy. This requires it to make full 

reparation to individuals whose Covenant rights have been violated. The State party is also 

under an obligation to prevent similar violations in the future and to review its laws on 

television and radio broadcasting with a view to ensuring that radiobroadcasting licenses 

appertaining to available broadcast frequencies are actually allocated on the basis of clear 

and transparent procedures guaranteeing regular and open competitions by which 

candidates are assessed on the basis of non-discriminatory criteria, and with the aim of 

promoting media pluralism in the State party.  

10. Bearing in mind that, by becoming a party to the Optional Protocol, the State party 

has recognized the competence of the Committee to determine whether or not there has 

been a violation of the Covenant and that, pursuant to article 2 of the Covenant, the State 

party has undertaken to ensure to all individuals within its territory or subject to its 

jurisdiction the rights recognized in the Covenant and to provide an effective and 

enforceable remedy where a violation has been established, the Committee wishes to 

receive from the State party, within 180 days, information about the measures taken to give 

effect to the Committee’s Views. The State party is also requested to publish the 

Committee’s Views, to have them translated in to the official language of the State party 

and widely distributed. 

 

    

  



Advance unedited version CCPR/C/118/D/2205/2012 

12  

Annex                Original: Spanish 

Individual opinion of Committee member Fabián Omar Salvioli 

(concurring) 

1. I concur with the Committee’s Views in Agazade v. Azerbaijan (communication No. 

2205/2012), according to which the facts in the case disclose a violation of article 19 (2) of 

the International Covenant on Civil and Political Rights in respect of Mr. Yashar Agazade 

and Mr. Rasul Jafarov. 

2. Likewise, I approve of the reparation awarded and, in particular, of the fact that the 

Committee spells out in detail the guarantees of non-repetition to be provided by the State 

party, which, in this case, entail reviewing its laws on television and radio broadcasting 

with a view to ensuring that radio broadcasting licenses are actually allocated on the basis 

of clear and transparent procedures guaranteeing regular and open competitions by which 

candidates are assessed on the basis of non-discriminatory criteria and with the aim of 

promoting media pluralism in the State party. This precise identification of measures of 

non-repetition helps the State to know exactly how to comply with the Committee’s Views 

and provides the Committee itself with clearer criteria for evaluating compliance by means 

of the follow-up procedure carried out by the Special Rapporteur. 

3. Nevertheless, I believe that the Committee ought to have expressly included in the 

reparation to be granted to the victims’ fair compensation for the violation of their rights. 

This financial compensation would mainly serve to cover the litigation costs incurred by the 

authors throughout the course of the proceedings before the domestic courts. 

    

 


