
 
 

 
 

 

 

 

THIRD SECTION 

 

 

 

 

 

 

 

CASE OF MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA 

 

(Application no. 13466/12) 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

STRASBOURG 

 

28 November 2017 

 

 

 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 

Convention. It may be subject to editorial revision. 

 





 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 1 

In the case of MAC TV s.r.o. v. Slovakia, 

The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as 

a Chamber composed of: 

 Helena Jäderblom, President, 

 Branko Lubarda, 

 Luis López Guerra, 

 Helen Keller, 

 Dmitry Dedov, 

 Pere Pastor Vilanova, 

 Alena Poláčková, judges, 

and Stephen Phillips, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 7 November 2017, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 13466/12) against the 

Slovak Republic lodged with the Court under Article 34 of the Convention 

for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the 

Convention”) by a limited-liability company established under the laws of 

Slovakia, MAC TV s.r.o. (“the applicant company”), on 27 February 2012. 

2.  The applicant company was represented by Advokátska kancelária 

Bugala-Ďurček, s.r.o, a law firm with its offices in Bratislava. The 

Government of the Slovak Republic (“the Government”) were represented 

by their Agent, Ms M. Pirošíková. 

3.  The applicant company alleged a violation of its rights, as guaranteed 

under Article 10 of the Convention, on account of a decision by the 

Broadcasting Council – later upheld by the courts – finding that the 

applicant had breached broadcasting rules and fining it for that breach. The 

breach concerned a commentary broadcast by the applicant company 

regarding the late Polish President Kaczynski, his death, responses to it, and 

his political views. 

4.  On 23 September 2016 the application was communicated to the 

Government. 

5.  The Media Legal Defence Initiative (“MLDI”) was given leave 

to intervene in the written procedure (Article 36 § 2 of the Convention and 

Rule 44 § 3 of the Rules of Court).  



2 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

A.  Background information 

6.  The applicant company was established in 1991 and has its registered 

office in Bratislava. It is the operator of two private television channels and 

the broadcaster of a television programme, JOJ PLUS. The present case 

concerns a commentary (glosa) delivered during a television programme 

broadcast on 12 April 2010 after the crash of the plane in which the late 

President of Poland, Lech Kaczynski, had been travelling. 

7.  The commentary’s title was “Compassion in Accordance with 

Protocol”; the commentary contained the following: 

“The crash of a Polish plane carrying the presidential couple on board is a true 

human tragedy. The whole of Poland is in mourning and politicians are more or less 

expressing their condolences. That is required by diplomatic protocol. Thus, Slovak 

russophile politicians too shed a tear, albeit a forced one, over the death of the 

russophobe, Lech Kaczynski. Even ordinary citizens, not bound by any protocol, are 

expressing their sorrow. Jews, homosexuals, liberals, feminists and left-oriented 

intellectuals are bitterly sorry for the death of a man who represented an extreme 

Polish conservativism, and who was a symbol of a country where people who are not 

white heterosexual Catholic Poles were born as a punishment. I am sorry, but I do not 

pity Poles. I envy them.” 

B.  Administrative proceedings 

8.  Following the broadcast of the above-mentioned commentary, the 

Broadcasting Council (Rada pre vysielanie a retransmisiu) commenced 

administrative proceedings against the applicant company, pursuant to 

section 19(1)(a) of the Broadcasting and Retransmission Act 

(Law no. 308/2000 Coll., as amended - “the Broadcasting Act”), on 

25 May 2010. 

9.  On 14 September 2010 the Broadcasting Council found that the 

applicant company had breached its obligations under the Broadcasting Act 

in that the manner of processing and presenting the content of the 

commentary had interfered with the dignity of the late Polish President, 

Lech Kaczynski. It fined the applicant company 5,000 euros (EUR). 

10.  The Broadcasting Council assessed the conflict between the 

applicant company’s freedom of expression and the protection of the human 

dignity of the late President. On the one hand, it acknowledged the aim of 

the commentator to express his opinion and his subjective stance on the 

social and political event through criticism, sarcasm and irony, which were 

inherent to journalistic expression. On the other hand, where the 



 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 3 

Broadcasting Council found difficulties was in particular the content of the 

last two sentences of the commentary (“I am sorry, but I do not pity the 

Poles. I envy them”). The Broadcasting Council concluded that the manner 

in which the commentator had presented his opinion – that is to say his lack 

of regret for the Polish President’s death – had contravened the duty 

to respect his human dignity. According to the Broadcasting Council, the 

degree of sarcasm and irony in the broadcast commentary had been so high 

that its content and the manner in which the author’s opinion had been 

presented had been sub-standard and had dishonoured the late President. 

11.  The Broadcasting Council noted that Mr Kaczynski, as President, 

was sufficiently recognisable as an “individual”, which was a prerequisite 

for the applicability of the protection of the dignity, human rights and 

fundamental freedoms of “others” under section 19(1)(a) of the 

Broadcasting Act. It concluded that by broadcasting the aforesaid 

commentary the applicant company had committed an administrative 

offence (správny delikt) – in particular a breach of its duties under the said 

provision – and that imposing a fine on it in that respect was in order. It 

considered such a measure to be necessary in a democratic society, as it 

served a legitimate aim – that is to say the protection of the right to human 

dignity. 

12.  On 10 March 2011 the Supreme Court upheld the Broadcasting 

Council’s decision. It rejected the applicant company’s argument that the 

Broadcasting Council had sanctioned it for voicing its political opinion. 

Rather, the Supreme Court confirmed the Broadcasting Council’s 

conclusion about the defamatory character of the commentary in question 

and the interference with the late President’s human dignity. 

C.  Constitutional complaint 

13.  The applicant company lodged a complaint before the Constitutional 

Court challenging the decisions of the Broadcasting Council and the 

Supreme Court under Articles 6 § 1 and 10 of the Convention and 

Articles 26 (freedom of expression) and 46 (right to judicial protection) of 

the Constitution. 

It alleged that the decisions in question had been arbitrary, unfair and 

insufficiently reasoned and that their respective authors had breached its 

freedom of expression by sanctioning it for voicing its opinion regarding the 

late President as a politician. 

14.  On 27 July 2011 the Constitutional Court rejected the applicant 

company’s complaint. It considered, inter alia, that the above-mentioned 

authorities had duly explained their conclusions, without having overly 

strayed from a reasonable interpretation of the applicable rules and 

established practice. The Constitutional Court noted that the impugned 

commentary had expressed not only sarcasm and criticism of the late 



4 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 

President’s policy but also a positive attitude towards his death. This very 

fact had interfered with his right to respect for his human dignity, which led 

the Constitutional Court to conclude that the domestic authorities’ decisions 

had not been arbitrary. 

As to the applicant company’s complaint under Article 10 of the 

Convention (and Article 26 of the Constitution), the Constitutional Court 

held that a general court could not bear “secondary liability” for a violation 

of fundamental rights and freedoms of a substantive nature unless there had 

been a constitutionally relevant violation of procedural rules. Given that it 

had rejected the complaint concerning the alleged violation of procedural 

rules, it also had to reject the complaint relating to an alleged violation of 

a substantive provision. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

Act no. 308/2000 Coll. on broadcasting and retransmission 

15.  The Broadcasting Act regulates the rights and obligations of, inter 

alia, broadcasting companies and network operators. It also defines the 

competencies of the Broadcasting Council. 

16.  Section 3(b) defines an on-demand audio-visual media service 

(audiovizuálna mediálna služba na požiadanie) as a service of an economic 

nature offering a catalogue of programmes through electronic 

communications intended for viewing. The aim of such a service is 

to inform, entertain or educate the general public. 

17.  Section 19(1)(a), in particular, stipulates the protection of human 

dignity and humanity. Under this provision, an on-demand audio-visual 

media service, and a programme and its components, shall not broadcast 

anything which, by virtue of its content and the means by which it is 

processed, interferes with human dignity and the fundamental rights and 

freedoms of others. 

18.  Under section 64(2) and (3), the Broadcasting Council is to impose 

a fine, without any prior warning, in the event (for example) of a breach of 

section 19 of the Broadcasting Act. The level of such a fine depends on the 

gravity, manner, duration, consequences and extent of the impugned 

broadcast, as well as the level of any unjust enrichment gained in that 

regard. 

19.  Pursuant to section 67(5)(e), the Broadcasting Council shall impose 

a fine of between EUR 3,319 and EUR 165,969 on a broadcasting company 

or a television channel for breaching the obligation stipulated under 

section 19. 



 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 5 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

20.  The applicant company complained that the Broadcasting Council 

had arbitrarily penalised it for having expressed its political opinion of the 

late Polish President’s alleged extreme conservativism. It relied on 

Article 10 of the Convention, which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 

prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 

enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  Admissibility 

21.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B.  Merits 

1.  The parties’ submissions 

22.  The applicant company argued that the domestic authorities’ 

conclusion that the commentary had praised or welcomed the death of the 

Polish President had been wrong and arbitrary. It asserted that the 

authorities had taken the reporter’s statement “I do not pity the Poles. I envy 

them” out of context. Such a statement had not been related to the 

President’s tragic death and had not condoned it per se. Rather, the 

applicant company’s reporter had expressed his opinion that the politics of 

Lech Kaczynski had been marked by extreme, intolerant and aggressive 

conservativism and he had welcomed the end of the political era that the 

President had represented. In this connection, the reporter had been 

comparing the politics of Poland and Slovakia. Since in the latter country 

the political status quo remained the same, the applicant company had 

“envied” the Poles for their upcoming change. In the applicant company’s 



6 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 

opinion, the Slovakian authorities had unjustifiably sanctioned it for 

expressing its political views and the interference with its freedom of 

expression had been unnecessary and disproportionate in a democratic 

society. 

23.  In response, the Government argued that the Broadcasting Council’s 

decision, which had interfered with the applicant company’s right to 

freedom of expression, had had a legal basis in the Broadcasting Act, it had 

pursued a legitimate aim and it had been “necessary in a democratic 

society”. 

24.  In this connection, they submitted that the role of the Broadcasting 

Council was among other things to supervise compliance with legislation 

regulating broadcasting activities as stipulated in the Broadcasting Act. 

Section 19(1)(a) of that Act provided protection to human dignity and the 

fundamental rights of others. 

Having regard to the legislation in place, the Broadcasting Council had 

needed to balance two conflicting fundamental rights in the present case, 

that is to say the applicant company’s freedom of expression and the right 

to protect the human dignity of the deceased President. While undertaking 

that exercise, the Broadcasting Council had concluded that the applicant 

company’s reporter had expressed a positive view about the tragic death of 

the Polish President, which had compromised his human dignity. 

25.  The Government contested the applicant company’s argument that 

the commentator had merely expressed his views about the late President’s 

policy of aggressive and intolerant extreme conservatism. Rather, they 

viewed a part of its commentary as an expression of satisfaction over his 

death. They submitted that the domestic authorities at all levels had clearly 

distinguished between the political opinion expressed in the commentary 

and the defamatory nature of it. In respect of the former opinion, the 

Broadcasting Council had not reproached the applicant company for 

broadcasting some sarcastic or ironic criticism of the late President’s 

political views and the impact they had had on the Polish society. Rather, 

the Broadcasting Council disagreed with the commentator’s attitude 

towards the death in question, as it concerned not only a politician but also 

a human being. Therefore, the commentator’s statement about envying the 

Poles for the tragic death of Lech Kaczynski as well as his expressions of 

approval in respect of such an event had interfered with the human dignity 

of the late President. 

26.  Furthermore, the Government raised another argument - that the 

action taken by the Broadcasting Council had not merely concerned the 

protection of individual rights of the late Polish President. It had also 

concerned the general protection of rights and freedoms of natural persons. 

In this connection, the Government submitted that the Broadcasting Council 

had disapproved of the applicant company’s statements, which had been 

capable of evoking the impression amongst the public that it was acceptable 



 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 7 

to welcome the death of another person in the light of his different political 

views or for any other reasons (such as race, religion, or colour of skin). 

27.  Lastly, the financial sanction imposed on the applicant company had 

amounted to EUR 5,000, which was minimal and could not have had 

a significant impact on the applicant company’s business. Thus, it had had 

no chilling effect on the applicant company’s activities. 

28.  The applicant company replied by contesting the Government’s 

argument that section 19(1)(a) of the Broadcasting Act also protected the 

rights and freedoms of all natural persons in general, as it was contrary to 

the content of that provision. Therefore, the impugned commentary could 

not have and had not breached the rights and freedoms of others. In this 

regard, it emphasised that section19(1)(a) was to be invoked only if 

an individual person’s dignity was at stake, which according to the applicant 

company had not been the case with the contested commentary, as the 

reporter’s remarks had merely concerned the political views of Lech 

Kaczynski. They had in no way encouraged people to condone or welcome 

his death. 

2.  The third party’s observations 

29.  The MLDI as a third party advanced the position that an individual’s 

right to a reputation, as guaranteed by the Convention, did not survive the 

death of that individual. In its submission, the MLDI relied on 

a common-law paradigm that a cause of action in defamation died with 

an individual. They referred to a comparative-law study on how defamation 

of a deceased person was regulated in a number of common-law 

jurisdictions in order to support its argument. 

It submitted, inter alia, that should the Court find that the pursuit of the 

“legitimate aim” of protecting the reputation of a deceased person was 

“necessary in a democratic society”, it should do so only in exceptional 

circumstances, as it had done on previous occasions (see for example 

Putistin v. Ukraine, no. 16882/03, § 33, 21 November 2013, and, 

a contrario, Genner v. Austria, no. 55495/08, §§ 44-45, 12 January 2016). 

In this connection, they invited the Court to consider a number of factors 

(the background of a person subject to defamation – whether he or she was 

a public or private figure; the nature of the publication; and the time elapsed 

between the person’s death and the publication of the impugned article) in 

the assessment of the necessity of an interference in the pursuit of the 

protection of a person’s reputation. 

30.  In a further reply, the Government contested the MLDI’s submission 

that protecting the reputation of a deceased person was not a legitimate aim 

under Article 10 § 2 of the Convention. Rather, they pointed out that the 

Slovakian legal order recognised the right to protection of personality 

including that of a deceased person. Moreover, they suggested that the 

domestic authorities had attached some significance to the fact that the 



8 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 

impugned commentary had been broadcast only two days after the tragic 

event. In addition, they reaffirmed that the interference with the applicant 

company’s right had not merely concerned the protection of the individual 

rights of the late President. It had also related to the protection of the 

general public in situations such as the present one, where the impugned 

statements allegedly approving of the death of another person in the light of 

his political views (or for other reasons such as race or religion) were 

capable of evoking the impression among the public that such statements 

could be tolerated and accepted. 

3.  The Court’s assessment 

(a) Interference “prescribed by law” 

31.  The Court notes that it is common ground between the parties that 

the Broadcasting Council’s decision of 14 September 2010 constituted 

an interference with the applicant company’s right to freedom of expression, 

as guaranteed by Article 10 § 1 of the Convention. 

32.  An interference contravenes Article 10 of the Convention unless it is 

“prescribed by law”, pursues one or more of the legitimate aims referred to 

in paragraph 2 and is “necessary in a democratic society” for achieving such 

an aim or aims. 

33.  As to the legal basis for the interference, the Court notes the broad 

scope of the powers of the Broadcasting Council (see paragraphs 18 and 

19 above). On the facts of the present case it is prepared to accept that the 

interference was “prescribed by law” – namely by the Broadcasting Act, 

which set up the regulatory framework for the Broadcasting Council. 

(b) Legitimate aim 

34.  Whether the interference also “pursued a legitimate aim” within the 

meaning of Article 10 § 2 of the Convention, as argued by the Government 

– that is to say “the protection of the reputation or rights of others” – was 

not in dispute between the parties, the third party advancing an extensive 

argument in that respect (see paragraph 29 above). 

35.  Having regard to the particular circumstances of the present case – 

where the state authorities interfered with the applicant company’s freedom 

of expression by means of an ex officio administrative measure rather than 

in response to a libel action by a third private person – as well as to the 

specific legislation governing the matter at hand in Slovakia, the Court 

considers that it is not required to reach a general conclusion on whether or 

not the interference created by a measure concerning a deceased person’s 

reputation pursued a legitimate aim, as discussed by the MLDI. 

36.  This is so because, even assuming that the interference pursued the 

legitimate aim of ensuring protection of the reputation or rights of others, 



 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 9 

for the reasons laid out below it was not necessary in a democratic society in 

terms of Article 10 of the Convention. 

(c) “Necessary in a democratic society” 

(i)  General principles 

37.  What then remains to be established is whether the interference was 

“necessary in a democratic society”. 

38.  The general principles concerning the necessity of an interference 

with freedom of expression, which have been frequently reaffirmed by the 

Court since the case of Handyside v. the United Kingdom 

(7 December 1976, Series A no. 24), were summarised, for example, in Stoll 

v. Switzerland ([GC], no. 69698/01, § 101, ECHR 2007-V) and reiterated 

more recently in Morice v. France ([GC], no. 29369/10, § 124, 

ECHR 2015); Pentikäinen v. Finland ([GC], no. 11882/10, §§ 87-88, 

ECHR 2015); Bédat v. Switzerland ([GC], no. 56925/08, § 48, 

29 March 2016; and Delfi AS v. Estonia [GC], no. 64569/09, § 131, 

ECHR 2015). 

39.  The Court’s task in exercising its supervisory function is not to take 

the place of the national authorities, but rather to review under Article 10, 

the decisions they have taken pursuant to their margin of appreciation. The 

Court must look at the interference complained of in the light of the case as 

a whole, including the content of the comment held against the applicant 

company and the context in which it was made (see News Verlags GmbH & 

Co. KG v. Austria, no. 31457/96, § 52, ECHR 2000-I, and Pedersen and 

Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 69, ECHR 2004-XI). 

As a matter of general principle, the “necessity” for any restriction on 

freedom of expression must be convincingly established. Admittedly, it is in 

the first place for the national authorities to assess whether there is 

a “pressing social need” for the restriction. In cases concerning the press, 

the national margin of appreciation is circumscribed by the interest of 

democratic society in ensuring and maintaining a free press. Similarly, that 

interest will weigh heavily in the balance in determining, as must be done 

under paragraph 2 of Article 10, whether the restriction was proportionate to 

the legitimate aim pursued (see Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 48, 

ECHR 2001-III). 

40.  In particular, the Court must determine whether the reasons adduced 

by the national authorities to justify the interference were “relevant and 

sufficient” and whether the measure taken was “proportionate to the 

legitimate aims pursued” (see Chauvy and Others v. France, no. 64915/01, 

§ 70, ECHR 2004-VI). In doing so, the Court has to satisfy itself that the 

national authorities, on the basis of an acceptable assessment of the relevant 

facts, applied standards which were in conformity with the principles 



10 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 

embodied in Article 10 (see Aquilina and Others v. Malta, no. 28040/08, 

§ 41, 14 June 2011). 

(ii)  Application to the present case 

41.  In the present case, in view of its previous findings (see 

paragraphs 34-36 above), the Court is called upon to examine whether the 

interference with the applicant company’s freedom of expression was 

“necessary in a democratic society” within the meaning of with Article 10 

of the Convention. 

42.  At the outset, the Court notes that the applicant company is a private 

provider of two television channels. It was fined in the administrative 

proceedings initiated by the public authority for broadcasting a commentary 

critical of the political views of the former Polish President. It contained the 

reporter’s reaction to a political era that ended with his death. 

43.  As regards the reasons adduced by the domestic authorities to justify 

the interference with the applicant company’s rights, the Court notes that 

they relied on these main elements. They acknowledged that the impugned 

commentary had contained the political views of the reporter, who had been 

reacting to ongoing events, and that that commentary had employed 

sarcasm, criticism and irony, which were inherent in journalistic expression. 

However, in their opinion, the author of that commentary had failed to show 

regret over the President’s death. Instead, he had delivered the commentary 

in such a manner, given the portrayal of its subject and high level of 

sarcasm and irony, that it had constituted a serious attack on the honour and 

reputation of Lech Kaczynski as a politician and a human being. 

44.  The Court emphasises that the promotion of free political debate is 

a very important feature of a democratic society. It attaches the highest 

importance to the freedom of expression in the context of political debate 

and considers that very strong reasons are required to justify restrictions on 

political speech. Allowing broad restrictions on political speech in 

individual cases would undoubtedly affect respect for the freedom of 

expression in general in the State concerned (see Brasilier v. France, 

no. 71343/01, § 41, 11 April 2006). The limits of acceptable criticism are 

drawn more widely as regards a politician than they are as regards a private 

individual. Unlike the latter, the former inevitably and knowingly lays 

himself open to close scrutiny of his every word and deed by both 

journalists and the public at large, and he must consequently display 

a greater degree of tolerance (see Lindon, Otchakovsky-Laurens and 

July v. France [GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 46, ECHR 2007-IV, 

and Couderc and Hachette Filipacchi Associés v. France [GC], 

no. 40454/07, § 117, ECHR 2015 (extracts)). 

45.  The Court notes that the article dealt with the human tragedy of the 

death of the former President in the context of the applicant’s views 

concerning his political stance. The Court accepts that the question of the 

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["21279/02"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["36448/02"]}


 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 11 

applicant’s reaction to political governance of the late President and his 

political conservatism gave rise to a matter of public interest. 

46.  The Court notes that the person who the domestic authorities found 

to have been defamed was a former President, and thus a politician and 

a public figure. He was therefore subject to wider limits of acceptable 

criticism. 

47.  The Court also observes that the domestic authorities specifically 

disagreed that the political view expressed by the applicant company in that 

commentary had been within an acceptable margin. Rather, they justified 

their impugned interference in respect of the applicant company by the fact 

that that commentary – in particular some components of it – had expressed 

a positive attitude towards the death of the President, which had belittled the 

latter’s human dignity. The Court observes that even though the domestic 

authorities claimed to have considered the commentary in its overall 

context, they essentially based their conclusions predominantly on its 

closing remarks (“I am sorry, but I do not pity the Poles. I envy them”). 

48.  In that respect, and in so far as the national authorities may be 

understood as having at least in substance reproached the applicant 

company for the quality of the commentary in question, the Court has 

previously held that a criterion of responsible journalism is that it should 

recognise the fact that it is the commentary (or article) as a whole that the 

reporter presents to the public (see, mutatis mutandis, Bozhkov v. Bulgaria, 

no. 3316/04, § 50, 19 April 2011). 

49.  In the absence of the domestic authorities’ interpretation of the wider 

context of the commentary and any sufficiently compelling grounds in that 

connection, the Court sees their assessment to be narrow in scope. Contrary 

to what the domestic authorities concluded, the Court considers that the 

impugned commentary, seen in its context, cannot be understood to have 

constituted a gratuitous personal attack on, or insult to Lech Kaczynski. It is 

true that it contained a sarcastic tone unsympathetic to the political ideology 

of the late President. However, the title of the article “Compassion in 

Accordance with Protocol” hinted at the dichotomy between the human 

elements of the late President’s death and the journalist’s view of his 

politics. The phrases employed in the article, such as “the russophobe, Lech 

Kaczynski [...] who was a symbol of a country where people who are not 

white heterosexual Catholic Poles were born as a punishment” or “I do not 

pity the Poles. I envy them” may appear strong, yet they remain within the 

acceptable degree of stylistic exaggeration used to express the journalist’s 

opinion concerning the political views that the late President had 

represented. The article accepted, in its first sentence, that the death of the 

former President was a human tragedy, and the Court does not consider that 

the final two phrases focused on by the national courts relate to that human 

tragedy. Rather, they continue the directly preceding commentaries on the 

former President’s policies. In this connection, the Court is mindful that 



12 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 

journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of 

exaggeration, or even provocation (see Prager and Oberschlick v. Austria, 

26 April 1995, § 38, Series A no. 313, and Bladet Tromsø and Stensaas 

v. Norway [GC], no. 21980/93, § 59, ECHR 1999-III). 

50.  Having regard to the above-mentioned elements, with regard to 

Mr Kaczynski himself, nothing in that commentary suggests that the 

applicant company overstepped the limits of freedom of expression 

tolerated under Article 10 of the Convention by using a sarcastic tone and 

ironic language. 

51.  Furthermore, the Court also observes that the Government argued 

that the sanction was aimed not only at protecting the personal integrity of 

the late President. In the Government’s view, it also served to protect the 

general rights and freedoms of others – that is to say the public in general – 

from any hateful or other unacceptable comments, such as welcoming the 

death of a person on account of their different political views (or other 

grounds) (see paragraphs 26 and 30 above). 

52.  The Court notes that the latter argument concerning the protection of 

the general rights and freedoms of others advanced by the Government does 

not correspond to the matters examined and the conclusions reached by the 

domestic authorities. Looking at their decisions, the Court observes that 

they merely focused on the protection of the individual rights of the late 

President. This approach appears to have been particularly accentuated by 

that part of the Broadcasting Council’s analysis that concerned the question 

of whether those “others” whose dignity, human rights and fundamental 

freedoms were protected under section 19(1)(a) of the Broadcasting Act (see 

paragraph 17 above) had been sufficiently identified as “individuals”. In 

that respect, the Broadcasting Council concluded that since Lech Kaczynski 

had been the head of a State, the criterion of “individualisation” had been 

fulfilled (see paragraph 11 above). By contrast, it offered no conclusion or 

stipulation as regards the need to protect the public in general. 

53.  The Court’s subsidiary role in principle focuses on the examination 

of the domestic authorities’ conclusions. In this connection, the Court can 

only appreciate the argument advanced by the Government – namely that 

a statement that is alleged to stir up or justify violence, hatred or intolerance 

may be subject to justified interferences “necessary in a democratic society” 

in the light of the general principles formulated in its case-law and in 

context-specific situations (see, for example, Perinçek v. Switzerland [GC], 

no. 27510/08, §§ 204-208, ECHR 2015 (extracts)). However, it sees no 

relevance of that argument in the present case – particularly given the 

absence of any such reasoning in the domestic authorities’ decisions. 

54.  By a similar token, the Court cannot attach any relevance to the 

Government’s suggestion that the domestic authorities had taken further 

factors into account – notably that the commentary had been broadcast 



 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 13 

shortly after the tragic death of Mr Kaczynski (see paragraph 30 above) – as 

this contention does not appear to have been reflected in their decisions. 

55.  Quite apart from the additional explanations provided by the 

Government above, the Court considers that the applicant company’s 

commentary, when assessed in its overall context, neither incites praise for 

the death of the President for his political views nor constitutes hate-speech 

(see, by converse implication, Sürek v. Turkey (no. 1) [GC], no. 26682/95, 

§ 62, ECHR 1999-IV, and Gerger v. Turkey [GC], no. 24919/94, § 50, 

8 July 1999). 

56.  Moreover, the Court also takes into account the nature of the 

contested proceedings. To the Court’s knowledge, the Broadcasting Council 

commenced the administrative proceedings against the applicant company 

on its own motion. The latter did not act upon the request of the late 

President’s close relatives (see, for comparison, John Anthony Mizzi 

v. Malta, no. 17320/10, 22 November 2011) or upon a demand by Polish 

people or authorities that Lech Kaczynski’s personality rights in that respect 

be protected. It was the Broadcasting Council’s own initiative to apply the 

Broadcasting Act in order to protect the dignity of the deceased President. 

57.  Lastly, as in previous similar cases (see, for example, Soltész 

v. Slovakia, no. 11867/09, § 54, 22 October 2013), at the procedural level, 

the Court notes that the Constitutional Court declined to provide the 

applicant company protection of its Article 10 rights on the grounds that no 

remedy for the alleged violation of its substantive rights under that 

provision was available to it in constitutional proceedings under Article 127 

of the Constitution as long as there had been no violation of the applicable 

rules of procedure (see paragraph 14 above). 

58.  The foregoing considerations are sufficient to enable the Court 

to conclude that the domestic authorities failed to demonstrate that the 

interference with the applicant company’s rights, as protected under 

Article 10 of the Convention, had been necessary in terms of that provision. 

There has accordingly been a violation of Article 10 of the Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

59.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

60.  The applicant company claimed 5,000 euros (EUR) in respect of 

pecuniary damage, representing the sanction paid for its breach of the 



14 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 

Broadcasting Act. It also claimed EUR 100,000 in respect of non-pecuniary 

damage. 

61.  The Government conceded that there existed a causal link between 

the pecuniary damage claimed by the applicant company and the violation 

alleged. However, they considered its claim for non-pecuniary damage 

overstated. 

62.  The Court considers that the claim in respect of the fine paid under 

the contested decisions falls to be examined under the heading of pecuniary 

damage. Being satisfied that there was a causal link between the pecuniary 

damage claimed and the violation of the Convention found (see, for 

example, Bladet Tromsø and Stensaas, cited above, §§ 75-77, and Ringier 

Axel Springer Slovakia, a.s. v. Slovakia (no. 2), no. 21666/09, § 61, 

7 January 2014), it awards the applicant company all of the sum sought 

under this head, that is to say EUR 5,000, plus any tax that may be 

chargeable to the applicant company. 

63.  At the same time, ruling on an equitable basis, the Court awards the 

applicant company EUR 5,850, plus any tax that may be chargeable, in 

respect of non-pecuniary damage and dismisses the remainder of the 

applicant company’s claim under this head. 

B.  Costs and expenses 

64.  The applicant company also claimed EUR 6,900 for the costs and 

expenses incurred before both the domestic courts and before the Court. In 

support of this claim, it submitted a copy of a letter, breaking down the legal 

fees for different domestic and Court proceedings, which amounted to 

forty-six billable hours at a rate of EUR 150 per hour. 

65.  The Government invited the Court to award the applicant company 

only adequate compensation for costs of legal representation and to dismiss 

the rest of the claim. 

66.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 

reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 

that these have been actually and necessarily incurred and that the applicant 

company has paid them or is bound to pay them and which are reasonable as 

to quantum. 

67.  Regard being had to the documents in its possession, together with 

the applicant company’s letter confirming its consent to paying those fees 

and the above-mentioned criteria, the Court considers it reasonable to award 

the sum of EUR 6,900 covering costs under all heads, plus any tax that may 

be chargeable to the applicant company, in respect of costs and expenses. 



 MAC TV S.R.O. v. SLOVAKIA JUDGMENT 15 

C.  Default interest 

68.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 

should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 

to which should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the application admissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant company, within 

three months from the date on which the judgment becomes final in 

accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following 

amounts: 

(i)  EUR 5,000 (five thousand euros), plus any tax that may be 

chargeable to the applicant company, in respect of pecuniary 

damage; 

(ii)  EUR 5,850 (five thousand eight hundred and fifty euros), plus 

any tax that may be chargeable, in respect of non-pecuniary 

damage; 

(iii)  EUR 6,900 (six thousand and nine hundred euros), plus any 

tax that may be chargeable to the applicant company, in respect of 

costs and expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at 

a rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

4.  Dismisses the remainder of the applicant company’s claim for just 

satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 28 November 2017, pursuant 

to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Stephen Phillips Helena Jäderblom 

 Registrar President 

 


