
 
 

 
 

SECOND SECTION 
 
 
 
 
 

CASE OF FRISK AND JENSEN v. DENMARK 
 

(Application no. 19657/12) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 

STRASBOURG 
 

5 December 2017 
 
 
 
 
 
 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 
Convention. It may be subject to editorial revision. 
 





 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 1 

 

In the case of Frisk and Jensen v. Denmark, 
The European Court of Human Rights (Second Section), sitting as a 

Chamber composed of: 
 Robert Spano, President, 
 Ledi Bianku, 
 Işıl Karakaş, 
 Nebojša Vučinić, 
 Valeriu Griţco, 
 Jon Fridrik Kjølbro, 
 Stéphanie Mourou-Vikström, judges, 
and Stanley Naismith, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 14 November 2017, 
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 19657/12) against the 
Kingdom of Denmark lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by two Danish nationals, Ms Mette Frisk (the first 
applicant), and Mr Steen Jensen, (the second applicant) on 27 March 2012. 

2.  The applicants were born in 1977 and 1961, and live in Copenhagen 
and Åbyhøj respectively. They are represented before the Court by 
Mr Tyge Trier, a lawyer practising in Copenhagen. 

3.  The Danish Government (“the Government”) were represented by 
their former Agent, Mr Jonas Bering Liisberg, succeeded subsequently by 
their present Agent, Mr Tobias Elling Rehfelt, from the Ministry of Foreign 
Affairs, and their Co-agent, Mrs Nina Holst-Christensen, from the Ministry 
of Justice. 

4.  The applicants alleged a violation of their right to freedom of 
expression as guaranteed by Article 10 of the Convention. 

5.  On 26 June 2014 the application was communicated to the 
Government. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

6.  The applicants are journalists. At the relevant time they were 
employed by one of the two national television stations in Denmark, 



2 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 

 

Danmarks Radio, hereafter “DR”. The first applicant produced a television 
programme, described as a documentary, called “When the doctor knows 
best”, which was broadcast at 8 p.m. on 24 September 2008, and seen by 
534,000 viewers. The second applicant was the first applicant’s superior and 
responsible for the content of the programme. 

7.  The television programme concerned the treatment of pleural 
mesothelioma cancer, notably at Copenhagen University Hospital 
(Rigshospitalet), where Consultant S was in charge of treatment. It focused 
on two types of chemotherapy medication, Alimta, produced by L, and 
Vinorelbine, produced by F. Copenhagen University Hospital and S used 
Vinorelbine as first-line treatment in combination with Cisplatin or 
Carboplatin, depending on whether the treatment was related to an operation 
(operable patients) or to prolonging life and relieving pain and symptoms 
(inoperable patients). 

8.  Three experts participated in the programme: a medical doctor from 
Karolinska Hospital in Sweden, a professor from Switzerland and a medical 
doctor from Grosshandorf Hospital in Germany. They all used Alimta as 
first-line treatment, most often in combination with Cisplatin or 
Carboplatin. The programme followed four patients and their relatives, who 
told their stories, and a narrator spoke as a voice-over throughout the 
programme. 

9.  In preparation for the programme, the first applicant had carried out 
research on the subject which included, inter alia, the following. 

10.  On 20 September 2004 the European Union had approved the 
marketing of Alimta in combination with Cisplatin for treatment of patients 
with inoperable pleural mesothelioma cancer. The background for the 
approval was, among others, research which had been carried out examining 
the effect of treatment with Alimta in combination with Cisplatin as 
compared to treatment with Cisplatin alone (a phase III trial, see 
paragraph 14 below) as first-line therapy. 

11.  In July 2007 the Minister for Internal Affairs and Health replied to 
various questions posed by Members of Parliament as to the treatment of 
pleural mesothelioma cancer in Denmark. The Minister replied, inter alia, 
that there was no proof that an Alimta-based treatment was more efficient 
than other chemotherapy-based treatments, including that offered in 
Denmark; that the combination of Vinorelbine and Cisplatin, which was 
used at Copenhagen University Hospital, resulted in a one-year survival rate 
of 50% and a median lifetime of 12 months, which was exactly the survival 
rate from using the combination of Alimta and Cisplatin, but that there had 
been no direct comparison of the two treatments; and that there was no 
internationally accepted standard chemotherapy for the treatment of pleural 
mesothelioma cancer, but that several single and combined treatments were 
used. 



 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 3 

 

12.  On 11 June 2008 Copenhagen University Hospital produced a 
memorandum about pleural mesothelioma cancer and its treatment, which 
was sent to DR. It stressed that international studies, including of 
Vinorelbine and Alimta, had not shown that any two-combination regime 
was superior to other two-combination regimes. That information was 
confirmed by the professor from Switzerland in an email of 25 June 2008 
and by the medical doctor from Grosshandorf Hospital in Germany in an 
email of 27 June 2008. The memorandum also referred to a fund aimed at 
developing research on pleural mesothelioma cancer, in the amount of 
90,000 Danish kroner (DKK), equal to approximately 12,000 Euros (EUR), 
received by S from company F, which produces Vinorelbine. The money 
had been used to pay nurses and students and for data collection. It emerged 
that there had been no financial profit for the doctors involved. 

13.  Having received the above-mentioned memorandum, the first 
applicant again contacted the professor from Switzerland and the medical 
doctor at Grosshandorf Hospital in Germany. In essence, they confirmed in 
subsequent emails of 2 and 21 July 2008 that since there had been no direct 
comparative clinical studies, there was no scientific evidence that one 
two-combination regime was superior to another two-combination regime. 

14.  Medical research studies involving human subjects are called clinical 
trials. They are divided into different stages, called phases. Generally, it can 
be said that the earliest phase trials may look at whether a drug is safe or at 
its side-effects. A later phase II trial aims to find out whether the treatment 
works well enough, for which types of cancer the treatment works, more 
about side effects and how to manage them and more about the best dose to 
use. A later phase III trial aims to test whether a new treatment is better than 
existing treatments (standard treatment). These trials may compare a 
completely new treatment with the standard treatment or with different 
doses or ways of giving a standard treatment. 

A.  The proceedings before the courts 

15.  Subsequent to the broadcast on 24 September 2008 of the television 
programme, on 27 October 2008 Copenhagen University Hospital and S 
instituted defamation proceedings before the Copenhagen City Court 
(Københavns Byret) against the Director of DR and the two applicants, 
maintaining that the latter, in the programme in question, had made direct 
and indirect accusations, covered by Article 267 of the Penal Code 
(Straffeloven), against Copenhagen University Hospital and S, of 
malpractice regarding certain patients suffering from pleural mesothelioma 
cancer, allegedly resulting in the patients’ unnecessary death and shortening 
of life, in the interest of S’s professional prestige and private finances. 

16.  Before the City Court, the applicants, S, and Medical Director H for 
Copenhagen University Hospital gave evidence. 



4 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 

 

17.  The first applicant stated, inter alia: 
“... that she had not criticised Copenhagen University Hospital for improper 

treatment causing death. Her message was only to point out that the substance of 
Alimta had been better documented than the substance of Vinorelbine. She had 
collected statements from patients and experts, but could not state herself whether 
Alimta was a better product than Vinorelbine ... The experts had not stated whether 
Alimta in combination with another product was better than Vinorelbine in 
combination with another product. However, all experts had emphasised that Alimta 
had been evaluated in a phase III trial, for which reason it was a more thoroughly 
tested product. ... her questions had been answered during her conversations with 
professor M on 19 October 2007 and S on 22 October 2007. Subsequently no one had 
been willing to answer her questions. That was the only real conversation she had had 
with S. The next time she had called him, he had put down the receiver. When it had 
not been possible for her to get any response to her many points of criticism, she had 
contacted H ... she had wanted statements from both H and S as the programme would 
be unbalanced if they were not heard ... Some found that Alimta had been better 
documented than Vinorelbine. She was not aware of any trial demonstrating that a 
combination with Alimta was better than a combination with another medicinal 
product ...”. 

S stated, inter alia, the following: 
“Alimta has been used for second-line therapy in Denmark since 2004, and since 

2007 as first-line therapy. Patients had been given the impression in the media that 
Alimta was a miracle cure. Therefore Copenhagen University Hospital had introduced 
it as an option. Today, Alimta is used in combination with Carboplatin as the standard 
therapy for inoperable patients ... Sometimes in autumn 2008, the standard therapy for 
operable patients had been changed to Cisplatin in combination with Alimta. If some 
patients were offered Alimta everybody had to be offered Alimta ... After the 
programme had been broadcast ... patients started mistrusting the Vinorelbine therapy. 
Afterwards it was not possible to perform the trial [phase II] on this drug. Nor would 
it be possible to obtain funding for the trial. Therefore no trial had been performed of 
Vinorelbine ... he had provided the information included in professor M’s 
memorandum of 23 September 2008 ...he had talked to [the first applicant] several 
times and had spent a lot of time and energy on explaining cancer therapy... he had 
also lost confidence in [the first applicant]...” 

H stated, among other things: 
“ ...The approval of Alimta by the Danish Medicines Agency for the treatment of 

mesothelioma only means that a marketing authorisation has been granted for the 
drug, which means that advertisement of the product is permitted. Vinorelbine has 
also been approved by the Danish Medicines Agency, but for a wide range of 
oncological therapies ... in 2003 when Alimta was tested [phase III] the bar had been 
set quite low. The study compared Alimta with a clearly inferior treatment that would 
not actually be offered to anybody. It would have been more relevant to study Alimta 
in combination with Cisplatin versus Vinorelbine with Cisplatin .... S has made a 
phase II trial of the standard therapy [Vinorelbine] ... Subsequently the standard 
therapy regimen has been expanded to include Alimta, which is not a better product 
than Vinorelbine, but eight times more expensive ... if two drugs are equally effective, 
but one of them is eight times more expensive than the other, patients will be offered 
therapy using the cheaper drug. ... The standard therapies now offered by Copenhagen 
University Hospital are Vinorelbine in combination with Cisplatin for inoperable 
patients and Alimta in combination with Cisplatin for operable patients ... the shift to 



 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 5 

 

Alimta as the standard therapy at Copenhagen University Hospital did not reflect that 
Alimta was medically better. The [applicants’] programme had had a large impact as 
patients were asking not to be treated with Vinorelbine. Copenhagen University 
Hospital had therefore had to change medical products because patients had the clear 
impression that Vinorelbine was not as good as Alimta ... It is quite usual for 
Copenhagen University Hospital to surrender material to the press and to answer 
questions, but the questions of [the first applicant] were never-ending. Copenhagen 
University Hospital has spent about a man-year, or about DKK 400,000, responding 
to inquiries from [the first applicant], and huge efforts had been made to 
accommodate her requests ... the programme had created distrust towards both 
Copenhagen University Hospital and S and had created uncertainty in both patients 
and relatives. He had received 50 to 100 “hate mails” himself ...” 

18.  By a judgment of 9 April 2010, the Copenhagen City Court found 
against the applicants (and the Director of DR) and sentenced them each to 
10 day-fines of 1,000 Danish Kroner (DKK). The allegations were declared 
null and void. The reasoning was as follows: 

“... 

Based on the evidence, the City Court accepts as a fact that in 2004, following a 
phase III trial, EMEA approved Alimta in combination with Cisplatin for treating 
patients suffering from inoperable malignant pleural mesothelioma and that 
subsequently the same was approved by the Danish Medicines Agency. The court 
also accept as a fact that Vinorelbine is a drug dating back more than 20 years 
whose effect had been documented by clinical experience and approved by the 
Danish Medicines Agency for a wide range of oncological therapies. Finally, the 
court also accepts as a fact that it has not been documented that Alimta therapy in 
combination with a platin medicinal product is more effective than Vinorelbine 
therapy in combination with a platin medicinal product. 

As regards the term “experimental drug” the court accepts as a fact that a drug 
administered to patients in a trial is referred to as an experimental drug, no matter 
whether the same drug is the standard therapy offered outside the trial setting. 

No matter that [the applicants] are deemed to have been aware of the above 
circumstances following their comprehensive research of the matter, it was said in 
the programme that, for dying patients, [S and Copenhagen University Hospital] had 
prescribed a “non-approved chemotherapy regimen” not approved for the diagnosis 
or which was not “the correct chemotherapy”, and that [S and Copenhagen 
University Hospital] used an “experimental drug”, the “worst-case scenario being 
that patients would die earlier than if they had been treated with an approved 
substance”, or that it would have “fatal consequences”. Moreover, the phrase “the 
only drug with a known effect” was used. 

Since no account was given in the programme of the above-mentioned trials and 
approval process and the terminology applied for that process, the court finds that it 
would seem to a non-professional viewer that Alimta was the only effective drug for 
mesothelioma, particularly because the programme linked the treatment of two 
patients with Vinorelbine to their death, whereas the prospect of several more years 
to live was held out to the one patient who had been given Alimta therapy in 
Germany. 

Moreover, the programme also linked S’s use of Vinorelbine to his personal 
esteem and his “personal research account”, although [the applicants] had been 



6 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 

 

made aware of the research grant management procedure though Professor M’s 
memorandum of 23 September 2008 before the broadcast. 

Since no account was given either of the procedure for managing research grants, 
the court also finds in this respect that it would seem to a non-professional viewer 
that S had a personal financial interest in starting Vinorelbine treatment rather than 
Alimta. 

The [applicants] are therefore considered to have violated Article 267 of the Penal 
Code. 

According to the information on [the applicants’] knowledge after their 
comprehensive research of the matter, the court finds no basis for exempting them 
from punishment or remitting the penalty under Article 269 of the Penal Code, 
compare also Article 10 of the Convention. 

... 

[The applicants] are furthermore jointly and severally liable for paying legal costs 
of DKK 62,250.” 

19.  On appeal, on 10 June 2011 the judgment was upheld by the 
High Court of Eastern Denmark (Østre Landsret) with the following 
reasoning: 

“In the introduction to the programme ‘When the doctor knows best’ a narrator 
states, among other things: ‘A Danish doctor is entering a medical congress to show 
his research results. For years he has gone his own way, he has treated dying patients 
with chemotherapy that is not approved.’ 

Later during the programme, it is stated at which hospitals one can receive treatment 
for pleural mesothelioma cancer, that these hospitals co-operate with Copenhagen 
University Hospital, and a reference is made to a named Consultant, S, head of the 
Scandinavian Centre for treatment of pleural mesothelioma cancer. 

During the various interviews, a narrator states, inter alia: 

- ‘The doctor does not give his patients the only approved medication. Instead, he 
uses a test medication. In the worst scenario, that may result in the patients dying 
earlier than if they had been given the approved substance.’ 

- ‘There is only one approved chemotherapy against pleural mesothelioma cancer, 
but that is not offered to SP [one of the patients followed in the programme]. The 
doctors chose to treat her with a substance that is not approved for the diagnosis, and 
whose effect on pleural mesothelioma cancer is not substantiated.’ 

- ‘However, that chemotherapy turned out to have huge consequences for her 
[SP].’ 

- ‘S can freely choose the medication that he thinks is best. There is only one 
treatment which, in comparative studies, has proved to have an effect on pleural 
mesothelioma cancer. Accordingly, that is the only medication which is approved as 
treatment. That medication is called Alimta. However, S chose not to use that 
medication on his patients.’ 

- ‘Thus, it has not been proved whether Vinorelbine works. According to the 
calculations made by DR, close to 300 patients in Denmark have been given test 
medication. In the worst scenario, that may result in patients dying earlier than if 
they had been given the approved medication.’ 



 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 7 

 

-’For her [SP] the lack of effect of treatment by Vinorelbine turns out to have had 
fatal consequences.’ 

- ‘The family K ask themselves why S goes his own way. They suspect that he has 
other interests than those of the patients. That suspicion grows, when they talk to 
SK’s personal doctor.’ 

- ‘It turns out, however, that S may also have had other reasons for choosing 
Vinorelbine. Because he has used this medication in medical tests on the patients. In 
a phase when they are fighting for their lives.’ 

-’The question remains: why does S carry out tests with Vinorelbine? Could it 
have something to do with the prestige which is implicit in having research articles 
published?’ 

- ‘We do not know whether it is prestige that impels S.’ 

- ‘Thus, S will not acknowledge what leading experts agree on; [namely] that 
Alimta is the only medication whose effect is substantiated.’ 

- ‘Here it turns out that S has received more than DKK 800,000 over the last five 
and a half years from the company F. That is the company behind the test 
medication Vinorelbine. The money has been paid into S’s personal research 
account. DKK 90,000 is earmarked for the tests. S withheld that information.’ 

The programme ends by informing us, among other things, that two of the patients 
who were interviewed have passed away. The narrator says, inter alia: 

‘TJ, who was part of S’s tests with Vinorelbine, died on 4 January 2008.’ 

With these statements, [the applicants] not only passed on assertions by patients, 
relatives and experts, but also took a stand, so that the programme undisputedly gave 
the viewers the impression that malpractice has occurred at Copenhagen University 
Hospital, in that S has deliberately used medication (Vinorelbine), which is not 
approved for treatment of pleural mesothelioma cancer, and whose effect has not been 
substantiated, that the medication in question was part of a test, and that the test 
medication has resulted in patients dying or having their lives shortened. The way that 
the programme is built up with its beginning and ending, the viewers get the clear 
impression that the reasons behind this choice of medication [Vinorelbine] were S’s 
professional prestige and personal finances. 

Against this background, in the programme, the applicants, as producer of the 
programme and as chief sub-editor, have made an allegation against Copenhagen 
University Hospital and S of malpractice and of nourishing irrelevant considerations 
to the detriment of the lives and health of patients. Such an accusation is likely to 
disparage [Copenhagen University Hospital and S] in the eyes of their fellow citizens 
as set out in Article 267 of the Penal Code. It must have been clear to them [the 
applicants] that they were making such an allegation by way of their presentation of 
the programme. 

The applicants have not attempted to establish the truth of the allegation, but have 
submitted that the allegation shall be unpunishable by virtue of Article 269 (1) of the 
Penal Code as they acted in lawful protection of an obvious public interest or the 
interest of others or, in the alternative, that punishment should be remitted under 
Article 269 (2) of the Penal Code because they were justified in regarding the 
allegations as true. 

These provisions must, in connection with Article 267 of the Penal Code, be 
understood in the light of Article 10 of the Convention on the protection of freedom of 



8 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 

 

expression. A very considerable public interest is related to journalistic discussion 
about risk to life and health, or suspicion thereof, as regards public hospital treatment. 
When balancing considerations of freedom of expression with considerations of the 
protection of the name and reputation of persons and companies, the former is 
accorded tremendous weight on the scale. That entails acknowledgement of a very 
far-reaching freedom of expression for the press, and accordingly the press must be 
permitted, as the public control- and information organ (‘public watchdog’), a certain 
amount of exaggeration and provocation in connection with their discussion of these 
questions, when factually there are reasons for expressing criticism. 

On the basis of the information in the case, including the research material that the 
applicants possessed before the broadcast of the programme, in particular the emails 
from [the medical doctor from Grosshandorf Hospital in Germany and the professor 
from Switzerland], the replies by the Minister for Internal Affairs and Health to 
various questions [posed by Members of Parliament], and the memorandum of 
11 June 2008 produced by Copenhagen University Hospital [about pleural 
mesothelioma cancer], it can be established that Vinorelbine in combination with 
Cisplatin or Carboplatin was standard treatment at Copenhagen University Hospital, 
that the European Union on 20 September 2004 approved the marketing of Alimta in 
connection with Cisplatin for treatment of inoperable patients with pleural 
mesothelioma cancer, that there was no substantiation or basis for believing that an 
Alimta-based treatment was more efficient than the treatment offered by Copenhagen 
University Hospital, that some patients at Copenhagen University Hospital, who were 
already about to receive Vinorelbine as standard treatment, were chosen and offered 
the same medicine as part of a test [it is not known for what], and that S did not make 
any private financial profit from these tests. 

Against this background, including the fact that the word ‘approved’ was not 
explained during the programme, namely the difference between medication approved 
for treatment and [medication] approved for marketing, and by consistently using the 
word “test medication”, even though only one patient in the programme participated 
in tests, [the applicants] made allegations which were based on an incorrect factual 
basis, of which they must have been aware via the research material. 

The aim of the programme – to make a critical assessment of the treatment of 
patients with pleural mesothelioma cancer offered by Copenhagen University Hospital 
and the responsible consultant – is a legitimate part of the press’s role as ‘public 
watchdog’, but it cannot justify an allegation, which is built on a factually incorrect 
basis, and thus a wrong premise. [The applicants], who did not limit themselves to 
referring to or disseminating statements by experts, patients and relatives, did not have 
any basis for making such serious allegations against Copenhagen University Hospital 
and S. The allegations cannot be justified on the grounds that Copenhagen University 
Hospital and S refused to participate in the programme. 

Against this background, and since in relation to Article 10 there is no interest to 
protect when there is no factual basis for the accusations, the allegations are not 
unpunishable under Article 269 (1), nor is there any basis for remitting the 
punishment under Article 269 (2) [of the Penal Code]. 

It is an aggravating factor that the wrongful accusations were disseminated on 
national television during primetime and on DR’s homepage, by means of which the 
accusations had a significant spread. 

Accordingly, [the High Court] agrees [with the Copenhagen City Court’s judgment] 
that [the applicants] be fined under Article 267, and that the allegations be declared 
null and void by virtue of Article 273 (1). 



 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 9 

 

The High Court thus dismisses the appeal and upholds the judgment of the 
Copenhagen City Court. 

The applicants shall be jointly and severally liable for paying legal costs of the High 
Court appeal to Copenhagen University Hospital and S, in the amount of 
DKK 90,000, which constitutes the legal fee inclusive of VAT. In fixing the amount, 
the High Court took into account the scope and duration of the case.” 

20.  On 27 October 2011 the Appeals Permission Board 
(Procesbevillingsnævnet) refused the applicants’ request for leave to appeal 
to the Supreme Court (Højesteret). 

B.  Complaints lodged with the Patient Insurance Association 

21.  Subsequent to the broadcast on 24 September 2008 of the television 
programme, four complaints were lodged with the Patient Insurance 
Association (Patientforsikringen) relating to the issues raised by the 
programme. A press release published on the Associations’ website on 
9 March read as follows: 

“As of today, the Patient Insurance Association has received four complaints 
relating to the treatment of mesothelioma patients with combinatorial drugs other 
than Carboplatin and Alimta. That treatment was questioned by the Danish 
Broadcasting Corporation (DR) in a documentary programme in September 2008. 

The Patient Insurance Association has received four complaints relating to the 
criticism raised. This means that the persons claiming compensation are either 
patients or their dependants, one of the reasons being their belief that the 
combinatorial drugs administered to treat the disease were incorrect ones. 

All four complaints have been refused, one of the reasons being that the 
independent medical oncologists who assessed the cases found that it was in 
compliance with optimum medical standards to treat patients with the selected 
combination therapy. 

Two of the cases have been appealed against to the National Agency for Patients’ 
Rights and Complaints (Patientskadeankenævnet). The National Agency for 
Patients’ Rights and Complaints upheld the decision of the Patient Insurance 
Association, finding, inter alia:’... [patients] were offered Carboplatin and 
Vinorelbine, which must be considered to be as active as other combinations with a 
favourable profile of adverse reactions’. The other appeal does not concern the issue 
of combination therapy.” 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

22.  The relevant provisions of the Danish Penal Code applicable at the 
time read as follows: 

Article 267 

“Any person who tarnishes the honour of another by offensive words or conduct or 
by making or spreading allegations of an act likely to disparage him in the eyes of 



10 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 

 

his fellow citizens shall be liable to a fine or to imprisonment not exceeding four 
months.” 

Article 268 

“If an allegation has been maliciously made or disseminated, or if the author has 
no reasonable ground to regard it as true, he shall be guilty of defamation, and the 
punishment mentioned in Article 267 may increase to a term not exceeding two 
years.” 

Article 269 

“1. An allegation shall not be punishable if its truth has been established or if the 
author of the allegation has in good faith been under an obligation to speak or has 
acted in lawful protection of an obvious public interest or of the personal interest of 
himself or of others. 

2. The punishment may be remitted where evidence is produced which justifies the 
grounds for regarding the allegations as true.” 

Article 272 

“The penalty prescribed in Article 267 of the Penal Code may be remitted if the 
act has been provoked by improper behaviour on the part of the injured person or if 
he is guilty of retaliation.” 

Article 273 

“1. If a defamatory allegation is unjustified, a statement to that effect shall, at the 
request of the injured party, be included in the sentence. 

 2. Any person convicted of defamation may be ordered at the request of the insulted 
person to pay to the insulted person an amount fixed by the court to cover the costs of 
promulgating the judgment conclusion alone or also the grounds in one or more 
official gazettes. This also applies even if the judgment only provides for retraction 
under the provision of subsection 1.” 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

23.  The applicants complained that the judgment of the High Court 
amounted to a disproportionate interference with their right to freedom of 
expression guaranteed by Article 10 of the Convention, which reads as 
follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises. 



 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 11 

 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

24.  The Government contested that argument. 

A.  Admissibility 

25.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 
that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 
declared admissible. 

B.  Merits 

1.  The parties’ submissions 
26.  The applicants recognised that their conviction was prescribed by 

law and that, in respect of S, it pursued a legitimate aim. 
27.  They submitted, however, that Copenhagen University Hospital 

could not, in its capacity as a public body, rely on “the protection of the 
reputation or rights of others” under Article 10 of the Convention and 
referred in this respect, inter alia, to the dissenting opinion in Romanenko 
and Others v. Russia, no. 11751/03, 8 October 2009. In the applicants’ 
opinion it would seriously harm democratic principles and legal certainty if 
the State were able to protect itself from public scrutiny by limiting the 
freedom of expression of a journalist where a public body is involved. The 
judiciary is the only public authority whose protection is capable of 
constituting a legitimate aim within the meaning of Article 10 § 2. 

28.  Moreover, they maintained that the interference constituted a breach 
of their rights as journalists as the interference was not necessary in a 
democratic society. 

29.  The main purpose of the programme was to perform a critical 
assessment of the treatment of mesothelioma at Copenhagen University 
Hospital, compared to the treatment by other leading experts, and to raise 
questions about whether patients should have been informed of other 
therapeutic options than Vinorelbine. It presented the patients’ and the 
families’ frustrations over being denied the choice of their preferred 
chemotherapy, especially given the fact that Alimta had undergone phase III 
examination and thus was more thoroughly tested than Vinorelbine. The 
programme was not scientific and did not claim to give a scientific account 
of the advantages of one cancer treatment over the other. 



12 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 

 

30.  The documentary was based on substantive and significant 
journalistic research carried out over a period of approximately one year. It 
included international medical experts and a very broad range of open 
source material. The applicants acted in good faith and in full compliance 
with press ethics when preparing and airing the programme. Both S and 
Copenhagen University Hospital were invited to comment on the allegations 
in the documentary on numerous occasions. The memorandum of 
11 June 2008 produced by Copenhagen University Hospital was not suitable 
for inclusion in the documentary as it did not answer the specific questions 
asked by the applicants. 

31.  The subject matter, that the patients and their families felt that they 
were not being properly informed and given the choice of which 
chemotherapy treatment they preferred at Copenhagen University Hospital, 
was clearly of public interest, and the documentary gave rise to a broad 
public debate. The impact was significant and had various important 
consequences, inter alia, a public demand for Alimta therapy and a change 
in practice at Copenhagen University Hospital, all of which highlighted why 
this kind of journalism was essential and indispensable in a democratic 
society. 

32.  The domestic courts failed to carry out a careful balancing exercise 
between the right to impart information and protection of the reputation of 
others. They gave a distorted picture of the content of the documentary and 
the responsibility of the journalist reporting what was being said by others. 
The applicants noted, for example, that the charge against them did not 
relate to any specific statements in the documentary and that the domestic 
courts did not mention any specific statements by the applicants which were 
considered incorrect. Moreover, the voice-overs provided in the programme 
should not be considered in isolation, but in the context of the journalistic 
production as a whole with respect for the function of the documentary and 
of the documentary genre as a dissemination tool for statements of named 
third parties. The High Court performed a crucial change of the conclusions 
of the documentary by finding that the programme gave a defamatory 
impression that Alimta was a superior product and that S had caused 
unnecessary death for his personal benefit. This was clearly not stated in the 
documentary. The judicial authorities placed a disproportionate and unfair 
burden on the applicants requiring, under criminal law, that they provide 
medical documentation about Alimta compared to Vinorelbine. The 
wording of the High Court judgment also indicated that there had been no 
specific assessment by the judges of the value of the documentary to general 
society. 

33.  Finally, the applicants submitted that the penalties imposed were 
disproportionate to the harm alleged and likely to deter journalists from 
performing their essential role as “public watchdogs” and keeping the public 
informed about matters of public interest. They pointed out that they had 



 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 13 

 

received criminal convictions, had had to pay fines and there had been the 
final “punishment” of paying costs to S and Copenhagen University 
Hospital. 

34.  The Government maintained that the interference was prescribed by 
law and pursued the legitimate aim of protecting the reputation of others. 
They referred to case-law in which the Court had presupposed that a public 
body could also fall within “the protection of the reputation or rights of 
others”, for example, Romanenko and Others v. Russia, cited above, § 39; 
Lombardo and Others v. Malta, no. 7333/06, §§ 50 and 54, 24 April 2007; 
and Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, 25 June 1992, Series A no. 239. They 
further contended that since it was recognised that the reputation of the 
police may be a legitimate aim, the same should apply to several other 
public bodies. The conditions at a public hospital constitute an issue of 
considerable public interest and entail a need for wider limits for public 
scrutiny, but this is partly for other reasons than for a public body exercising 
power in the traditional sense. Public interest may therefore be deemed to be 
interconnected with the relevance of the activities of the hospital to the life 
and health of individuals. Allegations made on a factually incorrect basis 
will affect the patient’s confidence in the treatment offered and may weaken 
the possibilities of the hospital to function in an optimal manner. In 
addition, it would amount to unfounded arbitrariness in the protection of the 
health interests of the contracting States if they were to have the possibility 
of interfering with attacks on the reputation of private hospitals but not of 
public hospitals. 

35.  With respect to the proportionality test, the Government found it of 
vital importance that the case at hand did not concern dissemination of 
defamatory statements made by others. It concerned defamatory statements 
independently worded and made by the applicants, notably when they had 
used the voice-over to convey the impression to the viewers that improper 
treatment had been given and that this was S’s deliberate choice, motivated 
by his desire for professional esteem and his personal financial situation. 
This should lead to a stricter assessment of the applicants’ defamatory 
statements when balanced against the protection of the reputation or rights 
of S and Copenhagen University Hospital. 

36.  The Government also submitted that, although the High Court did 
not make an explicit classification of the allegations, the wording of the 
reasoning clearly illustrated that it considered them to be allegations of 
facts, at least those elements of the allegations that did not relate to S’s 
motives. 

37.  Referring to the High Court’s finding, the Government maintained 
that the applicants did not act on a factually correct basis, nor did they 
provide reliable and precise information in accordance with the ethics of 
journalism when making their very serious allegations. They did not act in 
good faith. Among other things, they deliberately omitted to inform the 

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["7333/06"]}


14 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 

 

viewers that according to the research material available to them, the effect 
of Vinorelbine had been documented, and that there was no basis for stating 
that Alimta-based chemotherapy was more effective than the 
Vinorelbine-based treatment offered by Copenhagen University Hospital. 
They also omitted to mention that Copenhagen University Hospital, in a 
memorandum of 11 June 2018 to the applicants, had given a thorough 
account of the reasons for the medical product chosen, and an explanation 
of the research, which emphasised that the doctors involved did not 
themselves benefit financially. Furthermore, as stated by the High Court, by 
not defining the term “approved” or the difference between a drug approved 
for treatment and a drug approved for marketing, and by consistently using 
the term “experimental drug”, the applicants made accusations resting on a 
factually incorrect basis, of which they must be deemed to have become 
aware through the research material. 

38.  In the assessment of the nature and seriousness of the defamation the 
Government found that great importance had to be attached to the fact that 
audio-visual media are very effective, and that the allegations were made in 
a television programme by a national television company which is generally 
perceived as highly reliable. 

39.  The Government fully recognised that the subject at issue was of 
considerable public interest, for which reason a broader protection of the 
freedom of expression applies. The aim could have been achieved, however, 
without making the impugned accusations. They also pointed out that the 
High Court found that it had not been substantiated that there was any 
medical difference between Vinorelbine and Alimta, which was also the 
conclusion of the independent medical oncologist of the Patient Insurance 
Association. The changes of treatment regime at Copenhagen University 
Hospital caused by the programme thus illustrated that allegations made by 
the press on a factually incorrect basis may harm individuals’ confidence in 
the national health authorities. 

40.  Finally they pointed out that the applicants had been given very mild 
sentences. 

2.  The Court’s assessment 

(a)  Whether there was an interference prescribed by law 

41.  It is common ground between the parties that the impugned 
judgment constituted an “interference by [a] public authority” with the 
applicants’ right to freedom of expression as guaranteed under the first 
paragraph of Article 10 and that it was prescribed by law. 

(b)  Whether it pursued a legitimate aim 

42.   The applicants disputed that Copenhagen University Hospital, being 
a public body, could rely on “the protection of the reputation or rights of 



 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 15 

 

others” under Article 10 of the Convention and referred in this respect, inter 
alia, to the dissenting opinion in Romanenko and Others v. Russia (cited 
above). 

43.  The Court reiterates that in Thorgeir Thorgeirson v. Iceland (cited 
above, § 59), concerning charges for defamation of an unspecified member 
of the police, it was not disputed, or questioned by the Court, that the 
applicant’s conviction and sentence were aimed at protecting the “reputation 
... of others” and thus had a legitimate aim under Article 10 § 2 of the 
Convention. 

44.  Moreover, in Romanenko and Others v. Russia (cited above, § 39), 
concerning a court’s management department, being a public body, the 
Court acknowledged “that there may be sound policy reasons to decide that 
public bodies should not have standing to sue for defamation in their own 
capacity; however, it is not its task to examine the domestic legislation in 
the abstract but rather to consider the manner in which that legislation was 
applied to, or affected, the applicant in a particular case”. Thereafter, it went 
on to examine the issue in the analysis of the proportionality of the 
interference. 

45.  Likewise, in Lombardo and Others v. Malta (cited above, § 50) 
although stating that it is only in exceptional circumstances that a measure 
proscribing statements criticising the acts or omissions of an elected body 
such as a council can be justified with reference to “the protection of the 
rights or reputations of others”, the Court was prepared to “assume that this 
aim can be relied on“, and went on to the proportionality test. 

46.  Furthermore, in Kharlamov v. Russia (no. 27447/07, § 25, 
8 October 2015) concerning a University’s authority, the Court went on to 
consider the issue in the analysis of the proportionality of the interference. It 
did state, though (ibid. § 29), that the protection of the University’s 
authority is a mere institutional interest of the University, that is, a 
consideration not necessarily of the same strength as “the protection of the 
reputation or rights of others” within the meaning of Article 10 § 2 (see Uj 
v. Hungary, no. 23954/10, § 22, 19 July 2011).  The latter reference 
concerned a State-owned company in respect of which the Court observed 
(ibid. § 22); 

“...the impugned criminal charges were pressed by a company which undisputedly 
has a right to defend itself against defamatory allegations. In this context the Court 
accepts that, in addition to the public interest in open debate about business 
practices, there is a competing interest in protecting the commercial success and 
viability of companies, for the benefit of shareholders and employees, but also for 
the wider economic good. The State therefore enjoys a margin of appreciation as to 
the means it provides under domestic law to enable a company to challenge the 
truth, and limit the damage, of allegations which risk harming its reputation (see 
Steel and Morris v. the United Kingdom, no. 68416/01, § 94, ECHR 2005-II; Kuliś 
and Różycki v. Poland, no. 27209/03, § 35, ECHR 2009-...). However, there is a 
difference between the commercial reputational interests of a company and the 
reputation of an individual concerning his or her social status. Whereas the latter 

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["23954/10"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["68416/01"]}
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["27209/03"]}


16 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 

 

might have repercussions on one’s dignity, for the Court interests of commercial 
reputation are devoid of that moral dimension. In the instant application, the 
reputational interest at stake is that of a State-owned corporation; it is thus a 
commercial one without relevance to moral character.” 

47.  Having regard to the above-cited case-law, the Court is not 
convinced by the applicants’ submission that the judiciary is the only public 
authority whose protection is capable of constituting a legitimate aim under 
Article 10 § 2. 

48.  In the present case, the High Court found that the applicants, as 
producer of the programme and as chief sub-editor, had made an allegation 
against Copenhagen University Hospital and S of malpractice and of 
nourishing irrelevant considerations to the detriment of the lives and health 
of patients, and that such an accusation was likely to disparage Copenhagen 
University Hospital and S in the eyes of their fellow citizens as set out in 
Article 267 of the Penal Code (see paragraph 19 above). 

49.  The Court notes, in addition, that the impugned allegations were 
strongly linked to S and his alleged motives for using the product 
Vinorelbine on his patients suffering from mesothelioma. The allegations 
were also found to be defamatory for Copenhagen University Hospital 
which, in the Court’s view, rather acted as the representative for its 
unnamed management and staff, who were also concerned by the 
accusations in the programme, than being a mere institution representing its 
interests in the form of prestige or commercial success. The case thus 
appears comparable to the situation in Thorgeir Thorgeirson v. Iceland 
(cited above). In such circumstances the Court can agree with the 
Government that there is no basis in the notion of “others” set out in the 
second paragraph of Article 10 to distinguish between attacks on the 
reputation of medical staff at private hospitals as opposed to public 
hospitals. 

50.  Having regard thereto, and to the particular circumstances of case, 
the Court concludes that also in respect of Copenhagen University Hospital, 
the applicant’s conviction and sentence were aimed at protecting the 
“reputation ... of others” and had a legitimate aim under Article 10 § 2 of the 
Convention. 

(c)  Whether the interference was necessary in a democratic society 

(i)  General principles 

51.  The principles concerning the question of whether an interference 
with freedom of expression is “necessary in a democratic society” are 
well-established in the Court’s case-law (see, among other authorities, Delfi 
AS v. Estonia [GC], no. 64569/09, § 131 to 132, ECHR 2015, with further 
references). The Court has to examine the interference complained of in the 
light of the case as a whole and determine whether it was ‘proportionate to 



 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 17 

 

the legitimate aim pursued’ and whether the reasons adduced by the national 
authorities to justify it are ‘relevant and sufficient’. In doing so, the Court 
has to satisfy itself that the national authorities applied standards which 
were in conformity with the principles embodied in Article 10 and, 
moreover, that they relied on an acceptable assessment of the relevant facts. 

52.  In this context, the Court recalls that the interference aimed at 
protecting the reputation of an individual, consultant S, as well as a public 
body in its capacity of representing its unnamed staff, the University 
Hospital (see paragraphs 49-50). As regards, in particular, protection of the 
reputation of an individual, the Court has held that a person’s reputation, 
even if that person is being criticised in the context of a public debate, forms 
part of his or her personal identity and psychological integrity and therefore 
falls within the scope of his or her “private life”. In order for Article 8 to 
come into play, though, the attack on personal honour and reputation must 
attain a certain level of gravity and in a manner causing prejudice to 
personal enjoyment of the right to respect for private life (see, inter alia, 
(see Delfi, cited above, § 137; Axel Springer AG v. Germany [GC], 
no. 39954/08, § 83, 7 February 2012; and A. v. Norway, no. 28070/06, § 64, 
9 April 2009). 

53.  Having been required on numerous occasions to consider disputes 
requiring an examination of the fair balance to be struck between the right 
to respect for private life and the right to freedom of expression, the Court 
has developed general principles emerging from abundant case-law in this 
area (see, among other authorities, Couderc and Hachette Filipacchi 
Associés v. France [GC], no.  40454/07, §§ 83 to 93, ECHR 2015 
(extracts)). The criteria which are relevant when balancing the right to 
freedom of expression against the right to respect for private life are, inter 
alia: the contribution to a debate of general interest; how well-known the 
person concerned is and what the subject of the report is; his or her prior 
conduct; the method of obtaining the information and its veracity; the 
content, form and consequences of the publication; and the severity of the 
sanction imposed (see, for example, Satakunnan Markkinapörssi Oy and 
Satamedia Oy v. Finland [GC], no. 931/13, § 165, ECHR 2017 (extracts); 
Axel Springer AG v. Germany [GC], cited above, §§ 83 and 89 to 95, 
7 February 2012 and Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], 
nos. 40660/08 and 60641/08, §§ 108 to 113, ECHR 2012). 

54.  Finally, the Court reiterates that where the national authorities have 
weighed up the freedom of expression with the right to private life in 
compliance with the criteria laid down in the Court’s case-law, strong 
reasons are required if it is to substitute its view for that of the domestic 
courts (see, inter alia, Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], cited above, 
§ 107, Axel Springer AG v. Germany [GC], cited above, § 88; Lillo-
Stenberg and Sæther v. Norway, no. 13258/09, § 44, 16 January 2014; and 

http://hudoc.echr.coe.int/eng%22%20%5Cl%20%22%7B%5C%22appno%5C%22:%5B%5C%2240660/08%5C%22%5D%7D%22%20%5Ct%20%22_blank
http://hudoc.echr.coe.int/eng%22%20%5Cl%20%22%7B%5C%22appno%5C%22:%5B%5C%2260641/08%5C%22%5D%7D%22%20%5Ct%20%22_blank


18 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 

 

Couderc and Hachette Filipacchi Associés v. France [GC], cited above, 
§ 92). 

55.  Even though the interference aimed at protecting the reputation of 
the University Hospital, which is covered by “reputation of ... others” in 
Article 10 § 2, and consultant S, who is not only covered by the same 
provision but who may also rely on the right to respect of private life as 
protected by Article 8 § 1 of the Convention, the Court will proceed with 
assessing the proportionality of the interferences on the basis of the same 
criteria (see paragraph 53 above) in relation to both the University Hospital 
and consultant S. 

(ii)  Application of those principles to the present case 

(α)  The subject matter of the programme and its contribution to a debate of 
general interest 

56.  The applicants maintained that the main purpose of the programme 
was to perform a critical assessment of the treatment of mesothelioma at 
Copenhagen University Hospital, compared to treatment by other leading 
experts, and to raise questions about whether patients should have been 
informed of other therapeutic options than Vinorelbine. It presented the 
patients’ and the families’ frustrations over being denied the choice of their 
preferred chemotherapy, especially given the fact that Alimta had 
undergone phase III examination and thus had been more thoroughly tested 
than Vinorelbine. The programme was not scientific and did not claim to 
give a scientific account of the advantages of one cancer treatment over 
another. 

57.  It is evident from the judgments of the domestic courts, though, that 
the programme also raised the question of whether the applicants had made, 
directly and indirectly, allegations that S and Copenhagen University 
Hospital had given certain patients suffering from mesothelioma improper 
treatment resulting in their unnecessary death and the shortening of their 
lives in order to promote S’s professional esteem and personal financial 
situation. 

58.  The domestic courts acknowledged that such a subject was of public 
interest. In fact, the High Court pointed out in its judgment of 10 June 2011 
that the matter was an issue of very considerable public interest by stating 
the following: 

“A very considerable public interest is related to journalistic discussion about risk to 
life and health, or suspicion thereof, as regards public hospital treatment. When 
balancing considerations of freedom of expression with considerations of the 
protection of the name and reputation of persons and companies, the former is 
accorded tremendous weight on the scale. That entails acknowledgement of a very 
far-reaching freedom of expression for the press, and accordingly the press must be 
permitted, as the public control- and information organ (‘public watchdog’), a certain 



 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 19 

 

amount of exaggeration and provocation in connection with their discussion of these 
questions, when factually there are reasons for expressing criticism.” 

59.  The Court agrees with the domestic courts that the programme dealt 
with issues of legitimate public interest. 

(β)  How well-known the person concerned is and his conduct prior to the 
programme 

60.  In the present case, the impugned criticism was directed at S and 
Copenhagen University Hospital, being a public hospital, including its 
unnamed management and staff, who were also concerned by the 
accusations in the programme (see paragraph 49 above). They were all 
vested with official functions. The Court reiterates in this respect that the 
limits of acceptable criticism are wider as concerns public figures than 
private individuals (see, for example, Couderc and Hachette Filipacchi 
Associés v. France [GC], cited above, §§ 117 to 123, with further 
references). The Government also accepted that in the present case, there 
was a need for wider limits for public scrutiny, not because Copenhagen 
University Hospital could be compared to a public body exercising power in 
the traditional sense, but rather because the activities of the hospital and its 
conditions had an impact on the life and health of individuals. A similar 
view was expressed by the High Court (see paragraph 58 above) when 
pointing out that in respect of public hospital treatment, when balancing 
considerations of freedom of expression with considerations of the 
protection of the name and reputation of persons and companies, the former 
is accorded tremendous weight on the scale. 

(γ)  Content, form and consequences of the impugned programme 

61.  The domestic courts found that the applicants in the programme had 
made allegations that S and Copenhagen University Hospital had given 
certain patients suffering from mesothelioma improper treatment, resulting 
in their unnecessary death and the shortening of their lives to promote the 
professional esteem and personal financial situation of S. More precisely, in 
its judgment of 10 June 2011, the High Court found, after having seen the 
programme and by quoting various voice-overs that: 

“With these statements, [the applicants] not only passed on assertions by patients, 
relatives and experts, but also took a stand, so that the programme undisputedly 
gave the viewers the impression that malpractice has occurred at Copenhagen 
University Hospital, in that S has deliberately used medication (Vinorelbine), which 
is not approved for treatment of pleural mesothelioma cancer, and whose effect has 
not been substantiated, that the medication in question was part of a test, and that the 
test medication has resulted in patients dying or having their lives shortened. The 
way that the programme is built up with its beginning and ending, the viewers get 
the clear impression that the reasons behind this choice of medication [Vinorelbine] 
were S’s professional prestige and personal finances. 



20 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 

 

On this background, in the programme, the applicants, as producer of the 
programme and as chief sub-editor, have made an allegation against Copenhagen 
University Hospital and S of malpractice and of nourishing irrelevant considerations 
to the detriment of the lives and health of patients. Such an accusation is likely to 
disparage [Copenhagen University Hospital and S] in the eyes of their fellow 
citizens as set out in Article 267 of the Penal Code. It must have been clear to them 
[the applicants] that they made such an allegation by way of their presentation of the 
programme.” 

62.  It further concluded that those accusations rested on a factually 
incorrect basis: 

“ ... On the basis of the information in the case, including the research material, that 
the applicants possessed before the broadcast of the programme, in particular the 
emails from [the medical doctor from Grosshandorf Hospital in Germany and the 
professor from Switzerland], the replies by the Minister for Internal Affairs and 
Health to various questions [posed by Members of Parliament], and the memorandum 
of 11 June 2008 produced by Copenhagen University Hospital [about pleural 
mesothelioma cancer], it can be established that Vinorelbine in combination with 
Cisplatin or Carboplatin was standard treatment at Copenhagen University Hospital, 
that the European Union on 20 September 2004 approved the marketing of Alimta in 
connection with Cisplatin for treatment of inoperable patients with pleural 
mesothelioma cancer, that there was no substantiation or basis for believing that an 
Alimta-based treatment was more efficient than the treatment offered by Copenhagen 
University Hospital, that some patients at Copenhagen University Hospital, who were 
already about to receive Vinorelbine as standard treatment, were chosen and offered 
the same medicine as part of a test [it is not known for what], and that S did not make 
any private financial profit from these tests. 

Against this background, including the fact that the word ‘approved’ was not 
explained during the programme, namely the difference between medication approved 
for treatment and [medication] approved for marketing, and by consistently using the 
word “test medication”, even though only one patient in the programme participated 
in tests, [the applicants] made allegations which were based on a wrong factual basis, 
of which they must have been aware via the research material.” 

63.  The Court has no reason to call into question those conclusions 
reached by the High Court. 

64.  The Court is also satisfied that the accusations against S reached the 
level of seriousness required to fall within the scope of Article 8 of the 
Convention (see paragraph 52 above). 

65.  The Court reiterates that the potential impact of the medium of 
expression concerned is an important factor in the consideration of the 
proportionality of an interference and that the audio-visual media have a 
more immediate and powerful effect than the print media (see, for example, 
Jersild v. Denmark, judgment of 23 September 1994, § 31, Series A 
no. 298). The High Court found that it was an aggravating factor that the 
wrongful accusations were disseminated on national television during 
primetime and on DR’s homepage, by means of which the accusations had a 
significant spread. The Court notes, in addition, that the programme was 
broadcast by one of the two national television stations in Denmark and 



 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 21 

 

described as a “documentary”, which could add to the viewers’ expectations 
that they would be presented with the truth. 

66.  The applicants maintained that the impact of their programme was 
significant and had various important consequences, inter alia, a public 
demand for Alimta therapy and a change in practice at Copenhagen 
University Hospital, all of which highlighted why this kind of journalism 
was essential and indispensable in a democratic society. 

67.   The Court points out, however, that the domestic courts assessed the 
material before them, which the applicants possessed, and concluded that 
there was no documentation to show that Alimta therapy in combination 
with a platin medicinal product was more effective than Vinorelbine therapy 
in combination with a platin medicinal product, nor was there substantiation 
or basis for believing that an Alimta-based treatment was more efficient 
than the treatment offered by Copenhagen University Hospital. The Court 
has found no reason to call into question those conclusions. 

68.  It therefore also accepts that the reason why, after the programme 
had been broadcast, the public demand for Alimta therapy may have 
increased and Copenhagen University Hospital changed its standard therapy 
for operable patients to Cisplatin in combination with Alimta, was that the 
programme, on an incorrect factual basis, had encouraged patients to 
mistrust Vinorelbine therapy, as also stated by S and H before the City 
Court. 

69.  The Court further observes that before the City Court, H added that 
the programme had created distrust towards both Copenhagen University 
Hospital and S, that it had created uncertainty in patients and relatives, and 
that he himself had subsequently received 50 to 100 “hate mails”. 

(δ)  Method of obtaining the information and its veracity 

70.  Before the domestic courts, the applicants maintained that they acted 
in good faith and in full compliance with press ethics when preparing and 
airing the programme and that the documentary was based on substantive 
and significant journalistic research carried out over a period of 
approximately one year. It included international medical experts and a very 
broad range of open source material. The first applicant also stated that S 
and Copenhagen University Hospital had been invited to comment on the 
allegations in the documentary on numerous occasions. 

71.  The applicants had received the memorandum of 11 June 2008 (see 
paragraph 12 above) about pleural mesothelioma cancer and its treatment 
produced by Copenhagen University Hospital, which stressed that 
international studies, including of Vinorelbine and Alimta, had not shown 
that any two-combination regime was superior to other two-combination 
regimes. That information was confirmed by the professor from Switzerland 
in an email of 25 June 2008 and by the medical doctor from Grosshandorf 
Hospital in Germany in an email of 27 June 2008 (see paragraph 13 above). 



22 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 

 

The memorandum also referred to a fund aimed at developing research on 
pleural mesothelioma cancer, in the amount of DKK 90,000 received by S 
from company F, and stated that the money had been used to pay nurses and 
students and for data collection. It emerged that there had been no financial 
profit for the doctors involved. The applicants stated that they did not find 
the memorandum suitable for inclusion in their documentary as it did not 
answer the specific questions asked by them. 

72.  The Court notes that the domestic courts did not dispute that the 
applicants had conducted thorough research. As stated above, however, 
based on the particulars of the case, which included the research material, 
which the applicants had possessed before the programme was broadcast, 
they found that the applicants had made accusations resting on a factually 
incorrect basis, of which they must be deemed to have become aware 
through the research material. In conclusion, the High Court stated: 

“The aim of the programme – to make a critical assessment of the treatment of 
patients with pleural mesothelioma cancer offered by Copenhagen University Hospital 
and the responsible consultant – is a legitimate part of the press’s role as ‘public 
watchdog’, but it cannot justify an allegation, which is built on a factually wrong 
basis, and thus a wrong premise. [The applicants], who did not limit themselves to 
referring to or disseminating statements by experts, patients and relatives, did not have 
any basis for making such serious allegations against Copenhagen University Hospital 
and S ... ” 

73.  Again, the Court sees no reason to call into question the High 
Court’s conclusions. It reiterates that the safeguard afforded by Article 10 to 
journalists in relation to reporting on issues of general interest is subject to 
the provision that they are acting in good faith and on an accurate factual 
basis and provide “reliable and precise” information in accordance with the 
ethics of journalism (see, for example, Bédat, cited above, § 58). 

74.  It notes in particular that there is no indication that the judicial 
authorities placed a disproportionate and unfair burden on the applicants, 
including, as alleged by them, requiring under criminal law that they 
provide medical documentation about Alimta compared to Vinorelbine. 

75.  Finally, the High Court stated that the allegations made by the 
applicants could not be justified by the fact that Copenhagen University 
Hospital and S refused to participate in the programme. The Court notes in 
addition that it is not in dispute that Copenhagen University Hospital 
participated and cooperated during the preparation of the programme, by 
replying to questions by the applicants and furnishing them with relevant 
information, including the memorandum of 11 June 2008 produced by S. In 
this respect the Court cannot ignore the statement by H before the City 
Court (see paragraph 19 above) that: “It is quite usual for Copenhagen 
University Hospital to surrender material to the press and to answer 
questions, but the questions of [the first applicant] were never-ending. 
Copenhagen University Hospital has spent about a man-year, or about 



 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 23 

 

DKK 400,000, on responding to inquiries from [the first applicant], and 
huge efforts were made to accommodate her requests”. 

(ε)  Severity of the sanction imposed 

76.  The defamation proceedings brought by S and Copenhagen 
University Hospital against the applicants ended in an order declaring the 
allegations null and void, a criminal conviction of the applicants and a 
sentence for each of them amounting to 10 day-fines of DKK 1,000 (a total 
of 10 000 DKK equal to approximately 1,340 euros (EUR)). 

77.  The Court notes that a criminal conviction is a serious sanction, 
having regard to the existence of other means of intervention and rebuttal, 
particularly through civil remedies (see for example, Perinçek 
v. Switzerland [GC], no. 27510/08, § 273, ECHR 2015 (extracts). In the 
circumstances of the present case, however, the Court does not find the 
conviction and the sentence excessive or to be of such a kind as to have a 
“chilling effect” on the exercise of media freedom (see, inter alia, Pedersen 
and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 93, ECHR 2004-XI, 
with further references). 

78.  The applicants emphasised that they had also been punished by 
having to pay legal costs to S and Copenhagen University Hospital. Those 
costs amounted to DKK 62,250 (equal to approximately EUR 8,355) before 
the City Court and DKK 90,000 (equal to approximately EUR 12,080) 
before the High Court. The Court has found that the most careful scrutiny 
on the part of the Court is called for when measures taken by a national 
authority are capable of discouraging the participation of the press in 
debates over matters of legitimate public concern (see, for example, Jersild 
v. Denmark, cited above, § 35 and Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway 
[GC], no. 21980/93, § 64, ECHR 1999-III). In the present case, however, 
the Court finds that the decision that the applicants pay legal costs does not 
appear unreasonable or disproportionate (see, by contrast, MGN Limited 
v. the United Kingdom, no. 39401/04, § 219, 18 January 2011). 

(ζ)  Conclusion 

79.  In the light of all the above-mentioned considerations, the Court 
considers that the domestic courts, and most recently the High Court in its 
judgment of 10 June 2011, balanced the right of freedom of expression with 
the right to respect for private life, and took into account the criteria set out 
in the Court’s case-law. The reasons relied upon were both relevant and 
sufficient to show that the interference complained of was “necessary in a 
democratic society” and that the authorities of the respondent State acted 
within their margin of appreciation in striking a fair balance between the 
competing interests at stake. 



24 FRISK AND JENSEN v. DENMARK JUDGMENT 

 

80.  The Court therefore concludes that there has been no violation of 
Article 10 of the Convention. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the application admissible; 
 
2.  Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention; 

Done in English, and notified in writing on 5 December 2017, pursuant 
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Stanley Naismith Robert Spano 
 Registrar President 

 


	CASE OF FRISK AND JENSEN v. DENMARK
	JUDGMENT
	STRASBOURG
	PROCEDURE
	THE FACTS
	I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE
	A.  The proceedings before the courts
	B.  Complaints lodged with the Patient Insurance Association

	II.  RELEVANT DOMESTIC LAW
	Article 267
	Article 268
	Article 269
	Article 272
	Article 273

	THE LAW
	I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION
	A.  Admissibility
	B.  Merits
	1.  The parties’ submissions
	2.  The Court’s assessment
	(a)  Whether there was an interference prescribed by law
	(b)  Whether it pursued a legitimate aim
	(c)  Whether the interference was necessary in a democratic society
	(i)  General principles
	(ii)  Application of those principles to the present case
	(α)  The subject matter of the programme and its contribution to a debate of general interest
	(β)  How well-known the person concerned is and his conduct prior to the programme
	(γ)  Content, form and consequences of the impugned programme
	(δ)  Method of obtaining the information and its veracity
	(ε)  Severity of the sanction imposed
	(ζ)  Conclusion





	FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

