
 
 

 
 

 

 

 

THIRD SECTION 

 

 

 

 

 

 

 

 

CASE OF REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA 

 

(Application no. 16224/05) 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 
 

 

 

STRASBOURG 

 

21 November 2017 

 

 

FINAL 

 

21/02/2018 
 

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 

subject to editorial revision. 





 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 1 

 

In the case of Redaktsiya Gazety Zemlyaki v. Russia, 

The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Helena Jäderblom, President, 

 Luis López Guerra, 

 Helen Keller, 

 Dmitry Dedov, 

 Alena Poláčková, 

 Georgios A. Serghides, 

 Jolien Schukking, judges, 

and Stephen Phillips, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 31 October 2017, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 16224/05) against the 

Russian Federation lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by a Russian company, Redaktsiya Gazety Zemlyaki 

(hereinafter “the applicant company”) on 21 April 2005. 

2.  The applicant company was represented before the Court by 

Mr S. Ostapenko, a lawyer practising in the town of Kstovo, in the 

Nizhegorodskiy Region. The Russian Government (“the Government”) 

were represented by Mr G. Matyushkin, former Representative of the 

Russian Federation to the European Court of Human Rights. 

3.  The applicant company alleged a violation of its right to freedom of 

expression under Article 10, and a violation of its right to a fair trial under 

Article 6 of the Convention. 

4.  On 1 April 2009 the application was communicated to the 

Government. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The applicant company is a limited liability company registered in the 

town of Kstovo, in the Nizhegorodskiy Region. In 2008 it changed its name 

to Zemlyaki Publishing House. 



2 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 

 

A.  Background information 

6.  The applicant company is the founder, editor and publisher of a local 

newspaper, Zemlyaki, printed in Kstovo and distributed in the Kstovskiy 

District. 

7.  In 2004 the applicant company published a series of articles 

commenting on the professional activity of Y.L., the then head of the 

Kstovo District Administration (“the District Administration”). 

8.  In an article published in issue 11 (400) dated 6 March 2004 and 

entitled “Success has turned his head” (“Головокружение от успехов”), 

N.G., a member of a local council, contested the validity of the District 

Administration’s policy concerning spending and property management in 

respect of 2003 in the following terms: 

“... I do not object for the sake of objecting, Y.L. I just do not understand, where 

exactly did you see the ‘strict economy regime’. Where exactly? 

It has now been three years since the failure of MTS to repay its debt (of about 

seven million roubles). And the setting up of MTS was entirely your initiative and [it 

is your] creation. The Trade Committee is renting out the land for street commerce, 

but the profits somehow do not get back into the budget. You personally had given out 

the biggest shops for external management for free before the year in question, which 

resulted in budgetary losses of a few million roubles. I would not be surprised if [the 

shops] were sold by the Trade Committee to the ‘right people’, avoiding an open 

auction and following a well-established scheme (as was the case with your Mercedes 

car). 

You have already created a precedent. You have entered into so many loan contracts 

with commercial banks [on behalf of the District Administration] that almost seven 

million roubles in interest is to be paid only this year. I read the fable ‘Monkey and a 

loan’ at the meeting of councillors. It is about a similar situation. The marmoset 

(мартышка) borrowed money from a bank to pay her debts. She did repay them, but 

afterwards the bank required her to pay back both the loan and interest. Do you 

remember? The moral of the fable is very obvious. That marmoset was a fool (дура). 

...” 

9.  In another article concerning the same subject matter, this time in 

issue 13 (402) dated 20 March 2004, authored by Z.O. and entitled “The 

golden grin awards” (“Вручение премии Оскал”), the newspaper published 

a photo collage depicting Y.L. as Osama bin Laden, along with the 

following comment: 

“A golden grin statuette goes to the head of administration Y.L. for a rational 

proposal on the subject: how to dispose of industrial waste in village administration. 

The essence of the proposal is simple: ‘We could blow anything up. Or burn it’. It is a 

pity that the employees of waste disposal services have not thought about this yet. The 

solution is superficial. Or, more accurately, is going up in flames. Or, even more 

precisely, has been blown to bits.” 



 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 3 

 

B.  Defamation proceedings 

10.  On 11 May 2004 Y.L. complained about the articles to the Kstovo 

City Court. He claimed that the articles published in the applicant 

company’s newspaper had contained defamatory and damaging material. 

The applicant company disagreed. 

11.  On 31 August 2004 the court issued a judgment in which it granted 

Y.L.’s claims against the applicant company and N.G. in part. The court 

reasoned as follows: 

“... Examining the text of the publication, the court comes to a conclusion that the 

information contained in issue no. 11 (400) dated 6 March 2004 in the article ‘Success 

has turned his head’ and in issue no. 13 (402) dated 20 March 2004 in the article ‘The 

golden grin awards’ is defamatory to the claimant’s honour, dignity and reputation; 

and in particular, in the article ‘Success has turned his head’, the defendant N.G. 

compares the claimant’s activity as the head of the administration to the actions of a 

marmoset, eventually calling that marmoset a fool. In the Russian Language 

Dictionary edited by A.P. Evgenyev, the meaning of word ‘marmoset’ is defined as ‘a 

little monkey with long limbs, a long tail and a short muzzle’, and the meaning of the 

word ‘fool’ as ... ‘a stupid, dumb person, in ancient times, a court or domestic jester’. 

In the article ‘The golden grin awards’ the defendant placed the claimant’s 

photograph in a photo collage with a Muslim turban and a beard, having added to the 

portrait the following text in bold ‘We could blow anything up. Or burn it’. 

Considering the events of last year: terrorist acts in America, Russia, Spain, Iraq, the 

world’s public opinion on bin Laden as terrorist no. 1, the court finds that the 

publication is defamatory to the honour, dignity and business reputation of the 

claimant and creates an image of an aggressive, cruel and fanatical actor. 

...” 

12.  The court declared the information in question erroneous and 

defamatory, and ordered the applicant company to pay an amount of a 

symbolic value to the claimant in damages and publish a retraction phrased 

in the following terms: 

“The editorial board of the [applicant company] offers its apologies to the head of 

the Kstovo District Administration, Y.L., for the unethical comparison of [his] actions 

with the actions of the marmoset, called a ‘fool’, ... as well as for the photo collage of 

Y.L ... The editorial board recognises that the photo collage is unfounded, incorrect 

and injurious, and once again offers its apologies to Y.L.” 

13.  The applicant company appealed against the judgment of 

31 August 2004, relying on, among other things, the case-law of the Court 

and the failure of the Kstovo City Court to draw a distinction between 

statements of facts and value judgments, and the statements of politicians 

and those of the general public. 

14.  On 22 October 2004 the Nizhegorodskiy Regional Court upheld the 

judgment on appeal. It held as follows: 

“Having examined the case-file, the text of the publication [...] the [first instance] 

court rightly concluded that the information at issue defamed the honour, dignity and 



4 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 

 

business reputation of Y.L. This being so, the court judgment was taken lawfully and 

justifiably, there being no grounds to quash it...”. 

Further attempts by the applicant company to have the case reviewed by 

way of supervisory review procedure were unsuccessful. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

A.  Constitution of the Russian Federation 

15.  Under Article 29 of the Russian Constitution, everyone has a right to 

freedom of expression and a right to freely seek, receive, transfer, produce 

or disseminate information, by any lawful means. The freedom of mass 

information is also protected, and censorship is banned. 

B.  Civil Code of the Russian Federation 

16.  Article 152 provides that a citizen may apply to a court to have 

information damaging to his or her honour, dignity or professional 

reputation retracted unless the person who has disseminated such 

information proves its accuracy. In addition to a retraction, the citizen may 

also claim compensation for loss and non-pecuniary damage sustained as a 

result of the dissemination of such information. 

C.  Resolutions of the Supreme Court of the Russian Federation 

1.  Resolution no. 11 of the Plenary Session of the Supreme Court dated 

18 August 1992 

17.  Section 2 of the Resolution defined damaging information as 

information which was inaccurate and contained assertions that a citizen had 

broken the law or transgressed moral principles, as well information which 

was damaging to the honour or dignity of a citizen or the professional 

reputation of a citizen or a legal entity. The dissemination of such 

information was understood to be the publication or broadcasting of such 

statements, or their inclusion in professional references, public speeches, 

applications to State officials or communication to at least one other person 

in other forms, including orally. 

2.  Resolution no. 3 of the Plenary Session of the Supreme Court dated 

24 February 2005 

18.  Section 9 of the Resolution requires courts hearing defamation 

claims to distinguish between statements of facts, which can be checked for 

veracity, and value judgments, opinions and views, which are not actionable 



 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 5 

 

under Article 152 of the Civil Code, as they are an expression of a 

defendant’s subjective opinion or view that cannot be verified for 

truthfulness. If a subjective opinion is expressed in an insulting form 

damaging the honour, dignity or business reputation of a claimant, the 

defendant may be held liable to pay damages for the harm caused by the 

insult. It is further noted that politicians who try to enlist public support 

thereby accept to have the performance of their duties criticised in the mass 

media. 

19.  Section 18 provides that apologies as a form of judicial protection of 

honour, dignity and professional reputation are not prescribed by 

Article 152 of the Civil Code of the Russian Federation or by any other law. 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

20.  The applicant company complained that the court decision of 

31 August 2004 ordering it to offer apologies to the claimant had violated 

its right to freedom of expression as provided for in Article 10 of the 

Convention, which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. ... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  Admissibility 

21.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 



6 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 

 

B.  Merits 

1.  The parties’ submissions 

(a)  The Government 

22.  The Government acknowledged that the domestic judgments had 

constituted an interference with the applicant company’s right to freedom of 

expression. The interference had had a lawful basis in Article 152 of the 

Civil Code and had pursued a legitimate aim, the protection of the 

reputation of others. 

23.  According to the Government, at the time of the proceedings before 

the domestic courts, there had been no concept of value judgments in 

Russian legislation. This term had been introduced by the Resolution of the 

Plenary Session of the Supreme Court on 24 February 2005. The disputed 

publications had contained statements of facts and allegations that Y.L. had 

been involved in committing crimes, including the unlawful acquisition of 

land plots, abuse of public office, and the unlawful conclusion of credit 

agreements with banks. When examining the case, the Kstovo City Court 

had performed an appropriate analysis and established that the applicant 

company had published statements of facts of an insulting nature, and not 

value judgments. 

24.  The Government further insisted on the need to protect Y.L., as a 

politician, from offensive and defamatory remarks which had been 

calculated to affect him in the performance of his duties and damage public 

confidence in him. They also argued that the Kstovo City Court’s reference 

to the applicant company offering apologies to the claimant in the text of the 

retraction published pursuant to the domestic court’s judgment had not 

contradicted the Russian legislation. 

(b)  The applicant company 

25.  The applicant company submitted that the interference had been 

unlawful, as the information in question did not fall within the scope of 

Article 152 of the Civil Code. It argued that the comments published had 

concerned issues of general interest and had been an expression of the 

journalists’ personal opinions, rather than a “dissemination of statements” 

as defined by this provision of the Civil Code. 

26.  The applicant company also argued that the domestic courts had 

failed to draw a distinction between statements of fact and value judgments, 

and had acted unlawfully in ordering it to offer its apologies to the claimant, 

something which had not been provided for by Russian law. It further 

asserted that Y.L., as professional politician, had to be more tolerant of 

criticism than a private individual. 



 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 7 

 

2.  The Court’s assessment 

(a)  Existence of an interference 

27.  It is common ground between the parties that the civil proceedings 

for defamation against the applicant company constituted an interference 

with its freedom of expression as guaranteed by Article 10 § 1 of the 

Convention. 

(b)  Lawfulness of the interference 

28.  The Court observes that the domestic courts relied on Article 152 of 

the Civil Code, which allows an aggrieved party to seek judicial protection 

of his or her reputation and claim compensation in respect of non-pecuniary 

damages, and on the Resolution of the Plenary of the Supreme Court of 

1992, which gave authoritative guidance to courts hearing defamation 

claims. In this connection, the Court notes that the interference had two 

aspects. Firstly, the applicant company was obliged to publish an apology, 

and secondly, it was obliged to pay compensation in respect of 

non-pecuniary damage to the claimant. 

29.  In so far as the court decision of 31 August 2004 ordered the 

applicant company to offer an apology to the claimant (see paragraph 12 

above), the Court notes that the Resolution of the Supreme Court of 

18 August 1992, in force at the material time, as well as Article 152 of the 

Civil Code of Russia, set out possibilities for the courts: ordering 

compensation in respect of pecuniary and non-pecuniary damage; obliging a 

defendant, if the defendant were a mass media outlet, to retract the 

impugned statements; or giving a claimant the opportunity to respond to the 

statements in the same mass media outlet. The Resolution of the Supreme 

Court of 2005 instructed courts that an apology was not prescribed under 

Russian law. 

30.  In its previous case-law, the Court has already come to the 

conclusion that the Resolution of 2005 was intended to harmonise the 

divergent case-law of the Russian courts on retractions and apologies, and 

that before 2005 the national courts had been inclined to interpret a 

retraction as possibly including an apology (see Kazakov v. Russia, 

no. 1758/02, § 24, 18 December 2008). In the Kazakov judgment, the Court 

accepted that “the interpretation of the relevant legislation by the Russian 

courts was not such as to render the impugned interference unlawful in the 

Convention terms”. The Court does not see any reason to depart from its 

findings in Kazakov (cited above), and therefore proceeds on the assumption 

that the interference, in particular the court’s order that the applicant 

company publish an apology, was not unlawful. 

31.  As to the second aspect of the interference, the Court finds that 

Article 152 of the Civil Code provides legal grounds to order the payment 

of compensation for non-pecuniary damage to a claimant for defamation. In 



8 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 

 

this respect, the interference was therefore lawful (see Karman v. Russia, 

no. 29372/02, § 31, 14 December 2006; Reznik v. Russia, no. 4977/05, § 41, 

4 April 2013; and Kharlamov v. Russia, no. 27447/07, § 24, 8 October 

2015). 

32.  However, it remains to be determined whether the interference 

pursued a legitimate aim and whether it was “necessary in a democratic 

society”. 

(c)  Legitimate aim 

33.  It appears to be common ground between the parties that the 

interference complained of pursued the legitimate aim of protecting the 

claimant’s rights. 

(d)  Necessary in a democratic society 

(i)  General principles 

34.  The test of “necessity in a democratic society” requires the Court to 

determine whether the “interference” complained of corresponded to a 

“pressing social need”, whether it was proportionate to the legitimate aim 

pursued, and whether the reasons given by the national authorities to justify 

it are relevant and sufficient (see Lindon, Otchakovsky-Laurens and July 

v. France [GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 45, ECHR 2007-IV). The 

Court’s task in exercising its supervisory function is not to take the place of 

the national authorities, but rather to review under Article 10 of the 

Convention, in the light of the case as a whole, that the decisions they have 

taken in accordance with their margin of appreciation are compatible with 

the provisions of the Convention relied on (see Grinberg v. Russia, 

no. 23472/03, § 27, 21 July 2005, and Von Hannover v. Germany (no. 2) 

[GC], nos. 40660/08 and 60641/08, § 105, ECHR 2012). 

35.  As to the breadth of the margin of appreciation to be afforded, the 

Court reiterates that this depends on a number of factors. It is defined by the 

type of expression at issue and, in this respect, it is reiterated that there is 

little scope under Article 10 § 2 of the Convention for restrictions on 

debates on questions of public interest. The margin is also narrowed by the 

strong interest of a democratic society in the press exercising its vital role as 

a public watchdog: freedom of the press and other news media affords the 

public one of the best means of discovering and forming an opinion on the 

ideas and attitudes of political leaders. It is incumbent on the press to impart 

information and ideas on subjects of public interest, and the public also has 

a right to receive them (see Animal Defenders International v. the United 

Kingdom [GC], no. 48876/08, § 102, ECHR 2013 (extracts)). 

36.  The press fulfils an essential function in a democratic society. 

Although the press must not overstep certain bounds, particularly as regards 

the reputation and rights of others and the need to prevent the disclosure of 



 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 9 

 

confidential information, its duty is nevertheless to impart – in a manner 

consistent with its obligations and responsibilities – information and ideas 

on all matters of public interest (see Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway 

[GC], no. 21980/93, § 59, ECHR 1999-III). Were it otherwise, the press 

would be unable to play its vital role of “public watchdog” (see Thorgeir 

Thorgeirson v. Iceland, 25 June 1992, § 63, Series A no. 239). Journalistic 

freedom covers possible recourse to a degree of exaggeration, or even 

provocation (see Prager and Oberschlick v. Austria, 26 April 1995, § 38, 

Series A no. 313). 

37.  The Court notes that a distinction has to be drawn between 

statements of fact and value judgments. While the existence of facts can be 

demonstrated, the truth of value judgments is not susceptible of proof. The 

requirement to prove the truth of a value judgment is impossible to fulfil 

and infringes freedom of opinion itself, which is a fundamental part of the 

right secured by Article 10 of the Convention (see, among other authorities, 

Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 76, ECHR 

2004-XI). When drawing such a distinction, the Court considers an 

impugned statement as a whole and has particular regard to the words used 

in its disputed parts and their context, as well as the manner in which it was 

prepared (see Tønsbergs Blad A.S. and Haukom v. Norway, no. 510/04, 

§ 90, 1 March 2007). 

38.  However, even where the statement amounts to a value judgment, 

the proportionality of an interference may depend on whether a sufficient 

factual basis for the impugned statement exists, since even a value judgment 

without any factual basis to support it may be excessive (see Jerusalem 

v. Austria, no. 26958/95, § 43, ECHR 2001-II; with regard to Russian cases, 

see, for example, Novaya Gazeta v Voronezhe v. Russia, no. 27570/03, § 38, 

21 December 2010). 

(ii)  Application to the present case 

39.  In the present case, the applicant company was found liable in 

relation to publishing a series of articles related to the managerial abilities of 

the head of the local administration. The impugned interference therefore 

must be seen in the context of the essential role of the press in ensuring the 

proper functioning of political democracy (see Lingens v. Austria, 8 July 

1986, § 41, Series A no. 103, and Sürek v. Turkey (no. 1) [GC], 

no. 26682/95, § 59, ECHR 1999-IV). The margin of appreciation to be 

accorded to the State in the present context is, in principle, a narrow one. 

40.  In examining the particular circumstances of the case, the Court will 

take the following elements into account: the position of the applicant 

company, the position of the person against whom its criticism was directed, 

the subject matter of the publication, the characterisation of the contested 

statement by the domestic courts, the wording used by the applicant 

company, and the penalty imposed on it (see Jerusalem, cited above, § 35). 



10 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 

 

41.  The Court observes that the applicant company was sued as the 

editorial board of the newspaper. In that connection, it points out that the 

most careful scrutiny on the part of the Court is called for when, as in the 

present case, the measures taken or sanctions imposed by a national 

authority are capable of discouraging the participation of the press in 

debates over matters of legitimate public concern (see Jersild v. Denmark, 

23 September 1994, § 35, Series A no. 298). 

42.  The applicant company’s criticism was directed against Y.L., the 

then head of the District Administration, a professional politician in respect 

of whom the limits of acceptable criticism are wider than in the case of a 

private individual (see Lingens, cited above, § 42, and Grinberg, cited 

above, § 32). By standing in the local elections, Y.L. entered the political 

scene and inevitably and knowingly laid himself open to close scrutiny – 

scrutiny of his every word and deed by both journalists and the public at 

large. For these reasons, he was required to display a greater degree of 

tolerance (for similar reasoning, see Krasulya v. Russia, no. 12365/03, § 37, 

22 February 2007). 

43.  In the publications in question the authors contested the validity of 

the District Administration’s policy concerning its spending and its 

management of property, and also criticised Y.L.’s managerial abilities. The 

issues raised in the articles were obviously of considerable importance for 

the local community. This was a matter of public concern, and the articles 

contributed to the ongoing political debate. The Court reiterates that there is 

little scope under Article 10 § 2 of the Convention for restrictions on 

debates on questions of public concern (see Feldek v. Slovakia, 

no. 29032/95, § 74, ECHR 2001-VIII). 

44.  In the present case, there is no evidence that the Russian courts 

performed a balancing exercise between the need to protect the claimant’s 

reputation and the applicant company’s right to impart information on 

issues of general interest. They confined their analysis to a discussion of the 

damage to the claimant’s reputation, without giving any consideration to the 

Convention standard described above, journalistic freedom, or the fact that 

the claimant was a politician and the head of the District Administration and 

was accordingly subject to wider limits of acceptable criticism than private 

individuals (see paragraphs 11, 12 and 14). 

45.  The Court finds that the domestic courts did not take into account 

specific features of political discourse, and therefore failed to recognise that 

the present case involved a conflict between the right to freedom of 

expression and the right to protection of one’s reputation (see, for similar 

reasoning, Kwiecień v. Poland, no. 51744/99, § 52, 9 January 2007). 

46.  Turning to the content of the published articles, the Court observes 

that the Russian courts did not clearly characterise the statements in the 

applicant company’s newspaper as statements of fact or value judgments. 

The courts did not address the applicant company’s argument that the 



 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 11 

 

statements were value judgments. The Court has on many occasions pointed 

to a deficiency in the Russian law on defamation, which refers uniformly to 

“statements” and posits the assumption – as the present case illustrates – 

that any such “statement” is susceptible of proof in civil proceedings (see 

Grinberg, cited above, § 29; Zakharov v. Russia, no. 14881/03, § 29, 

5 October 2006; Karman, cited above, § 38; Novaya Gazeta v Voronezhe, 

cited above, § 52; and Terentyev v. Russia, no. 25147/09, § 23, 26 January 

2017). The Court will examine each of the applicant company’s statements 

in turn. 

47.  The first disputed extract contains a comparison of the claimant’s 

entering into loan contracts on behalf of the District Administration with a 

situation described in a fable “Monkey and a loan”. The Court accepts that 

the articles contained factual allegations against the claimant, particularly 

those concerning Y.L.’s orders to give out the biggest shops for external 

management for free and without following a well-established scheme, 

which resulted in large budgetary losses (see paragraph 8 above). 

48.  In this respect, the Court observes that the claimant did not challenge 

the accuracy of the factual basis for the applicant company’s allegations. He 

was merely unhappy about the allegedly offensive use of epithets 

commenting on his professional activity that was exactly the basis for 

granting the defamation claim (see paragraph 11 above). The Court 

considers that the comparison of the claimant’s actions with the story in the 

fable was a value judgment that represented the applicant’s subjective 

appraisal of the claimant’s actions (for similar reasoning, see Zakharov, 

cited above, § 30). The burden of proof in this respect was impossible to 

discharge. Furthermore, the impugned expression, although sarcastic, 

remained within the acceptable degree of stylistic exaggeration employed to 

express the journalist’s value judgment (see, mutatis mutandis, 

OOO Izdatelskiy Tsentr Kvartirnyy Ryad v. Russia, no. 39748/05, § 43, 

25 April 2017). 

49.  Another disputed extract concerns the placement of Y.L.’s 

photograph in a photo collage with a Muslim turban and beard, with a 

comment added to the portrait saying “a golden grin goes” to Y.L. for his 

proposal regarding the industrial waste, “blow anything up or burn it”. The 

Court considers that the statements were similarly a quintessential example 

of sarcastic value judgments based on the journalist’s view of Y.L.’s 

managerial abilities and his own perception of Y.L.’s proposal about how to 

deal with the industrial waste (see paragraph 9 above). The Court concludes 

therefore that here too the statements remained within the acceptable degree 

of stylistic exaggeration employed to express the journalist’s value 

judgment (see, mutatis mutandis, Grinberg, cited above, § 31; Zakharov, 

cited above, § 30; and Krasulya, cited above, § 42). 

50.  In the light of the above considerations, and taking into account the 

role of the press in imparting information and ideas on matters of public 



12 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 

 

concern, even those that may offend, shock or disturb, the Court notes that 

the series of articles did not exceed the acceptable limits of criticism. The 

Court would also note that the nature and severity of the penalties imposed 

are factors to be taken into account when assessing the proportionality of an 

interference with the right to freedom of expression (see Jersild, cited 

above, § 35). In this connection, the Court notes that notwithstanding the 

minor nature of the sanctions imposed on the applicant company, they were 

capable of discouraging the participation of the press in debates over 

matters of legitimate public concern. In view of the above, the Court 

considers that the domestic courts overstepped the narrow margin of 

appreciation afforded to them in relation to restrictions on debates of public 

interest. The Court therefore finds that the Kstovo City Court’s decision of 

31 August 2004 ordering the applicant company to publish an apology was 

an interference which was disproportionate to the aim pursued and not 

“necessary in a democratic society”. 

51.  Accordingly, the Court considers that there has been a violation of 

Article 10 of the Convention in the present case. 

II.  OTHER ALLEGED VIOLATIONS OF THE CONVENTION 

52.  The applicant company complained under Article 6 § 1 of the 

Convention that the court proceedings had been unfair on account of the 

unlawful order that it offer apologies to the claimant. The Court notes that 

this complaint is not manifestly ill-founded within the meaning of Article 35 

§ 3 (a) of the Convention. It further notes that it is not inadmissible on any 

other grounds and must, therefore, be declared admissible. In view of the 

Court’s finding in respect of Article 10 of the Convention, there is no need 

to examine the issue again in the context of Article 6 (see Karman, cited 

above, § 47). 

III.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

53.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

54.  The applicant company claimed 50,000 euros (EUR) in respect of 

non-pecuniary damage. 

55.  The Government submitted that the claim was excessive and 

uncorroborated by any evidence of the applicant company’s distress. 



 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 13 

 

56.  The Court reiterates that, under Article 41 of the Convention, a 

commercial company may be awarded monetary compensation for 

non-pecuniary damage (see Comingersoll S.A. v. Portugal [GC], 

no. 35382/97, § 35, ECHR 2000-IV). Non-pecuniary damage suffered by 

such a company may include heads of claim that are to a greater or lesser 

extent “objective” or “subjective”. Among these, account should be taken of 

the company’s reputation, uncertainty in decision-planning, disruption in 

the management of the company (for which there is no precise method of 

calculating the consequences) and lastly, albeit to a lesser degree, the 

anxiety and inconvenience caused to the members of the management team 

(see Orlovskaya Iskra v. Russia, no. 42911/08, § 140, 21 February 2017). 

However, the Court finds the amount claimed by the applicant company 

excessive. 

57.  The Court considers it reasonable to award the applicant company 

EUR 7,500 in respect of non-pecuniary damage plus any tax that may be 

chargeable on that amount. 

B.  Costs and expenses 

58.  The applicant company also claimed EUR 2,000 for costs and 

expenses incurred before the Court and EUR 1,000 for translation services. 

59.  The Government contested these claims, as the applicant company 

had not produced any agreement or document showing that the 

above-mentioned fees had been paid. 

60.  In accordance with the Court’s case-law, an applicant is entitled to 

the reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 

that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 

to quantum. In the present case, regard being had to the documents in its 

possession and the above criteria, the Court rejects the claim for costs and 

expenses incurred before the Court and the claim in respect of translation 

services, as the applicant company has failed to provide evidence that these 

expenses were paid. 

C.  Default interest 

61.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 

should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 

to which should be added three percentage points. 



14 REDAKTSIYA GAZETY ZEMLYAKI v. RUSSIA JUDGMENT 

 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the application admissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

3.  Holds that there is no need to examine separately the complaint under 

Article 6 of the Convention; 

 

4.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant company, within 

three months from the date on which the judgment becomes final in 

accordance with Article 44 § 2 of the Convention, EUR 7,500 (seven 

thousand five hundred euros), plus any tax that may be chargeable, in 

respect of non-pecuniary damage, to be converted into the currency of 

the respondent State at the rate applicable at the date of settlement; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amount at a rate 

equal to the marginal lending rate of the European Central Bank during 

the default period plus three percentage points; 

 

5.  Dismisses the remainder of the applicant company’s claim for just 

satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 21 November 2017, pursuant 

to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Stephen Phillips Helena Jäderblom 

 Registrar President 


