
Bach Avezdjanov – Columbia Global Freedom of Expression 
 

 

Freedom of Expression 
Trends in Russia and 

Kazakhstan 
2016 Jurisprudence in Review 

 

Bakhtiyor Avezdjanov 

6/1/2017 

 
 
 

  

 



1 
 

Contents 
Kazakhstan .................................................................................................................................................... 2 

Overview ................................................................................................................................................... 2 

Incitement to Ethnic Hatred ..................................................................................................................... 3 

The Case of Max Kebenuly Bokaev and Talgat Tulepkalievich Ayanov, No. 1-501/2016, November 
28, 2016 ................................................................................................................................................ 3 

The Case of Ruslan Gansanovich Ginatullin, No. 1141, December 14, 2016 ........................................ 4 

Russia ............................................................................................................................................................ 8 

Overview ................................................................................................................................................... 8 

Select Cases - Anti-Extremism ................................................................................................................. 10 

The Case of Ayupov R.N., No 2-1756/2016, February 16, 2016 .......................................................... 10 

The Case of Yevgeniy Kort, No.01-0354/2016, November 3, 2016 ..................................................... 11 

Select Cases - Religious Freedom ............................................................................................................ 12 

LLC SIBFM v Roskomnadzor, Case No 4га/5-5022/2016, June 6, 2016 .............................................. 12 

The Case of Khasavyurt Magomednabi Magomed, No. 213/05-25-16/734, October 24, 2016 ......... 14 

Select Cases - Dissemination of False Information ................................................................................. 17 

The Case of Vladimir Luzgin, No. 2-17-16, June 30, 2016 ................................................................... 17 

Dmitriy Igorevich Chernomorchenko v RoskomNdzor, September 12, 2016 ...................................... 18 

Select Cases - Defamation....................................................................................................................... 19 

Makarov A.N. v Artemov A.Y, Case No. 33-1765, April 19, 2016 ........................................................ 19 

Select Cases - Media Regulation ............................................................................................................. 21 

The Case of Aleksandrov D.D., No. 5-590/2016-11, September 21, 2016 ........................................... 21 

LLC “7x7” v Roskomnadzor, No. 5-1098/2016, October 3, 2016 ........................................................ 21 

A Case of Interest - The Right to One’s Image ........................................................................................ 23 

Krdzhonyan A.A.  v. Newspaper “Nasha Irkutskaya Pravda”, No. 2-4482/2016, September 21, 2016
 ............................................................................................................................................................ 23 

 

 

 

 

 
 

 



2 
 

Kazakhstan 

Overview  
 

In 2016, freedom of expression in Kazakhstan continued to decline. The number of detentions, arrests 

and imprisonment sentences related to the exercise of freedom expression increased to 96 compared to 

15 in 2015.1 Online resources have been blocked without a lawful justification 42 times, compared to 19 

in 2015.2 Further, there were 90 criminal prosecutions of speech related crimes in 2016, compared to 73 

in 2015 and 34 in 2014.3 The criminalization surge in the number of speech related cases is likely related 

to massive public protests held in May 2016 against a land reform bill that aimed to extend lease terms 

for foreigners.  

 

This analysis identified two developments concerning freedom of expression in Kazakhstan. First, the 

Kazakh authorities repeatedly applied Article 174 of the Kazakh Criminal Code to prosecute and convict 

government critics. Article 174 prohibits incitement to hatred on the grounds of ethnicity, nationality, 

religion, tribe or social status. In 2016, there had been 12 trials concerning incitement to social, national 

or religious hatred, which resulted in the conviction of seven persons.4 In addition to the three men 

convicted of incitement to ethnic hatred in the two cases analyzed in this report, two known opposition 

figures, Serikzhan Mambetalin and Yermek Narymbaev, were also imprisoned for two and three years, 

respectively, on charges of incitement to national hatred against Kazakhs by sharing online excerpts 

from a banned book “Wind from the Street.”5 The book was critical of Kazakhs, including their language 

and culture. It was written in 1994, but never published. The book’s author was also charged with 

incitement to national hatred in 2015.6 

 

Second, the Kazakh courts began to mention the ICCPR in prominent cases - particularly Article 14 (fair 

trial) and Article 20 (hate speech). The word “mention” is most appropriate because Kazakh courts did 

not unpack the relevant tests outlined in those articles. For example, in The Case of Max Kebenuly 

Bokaev and Talgat Tulepkalievich Ayanov the reference to Article 20 was purely descriptive – the court 

simply repeated the text of Article 20 and said that it was violated. Similarly, in the two judgments 

where Article 14 was mentioned, courts replicated their assessment of the article: they briefly explained 

the right to fair trial, declared that they did not witness any violations to the fair trial, and concluded 

that Article 14 was not violated. One possible reason for the inclusion of international norms in 

                                                           
1
 Adilsoz, Statistical Data: Violations of Freedom of Expression from January to December 2016, January 20, 2017 

accessed on January 31, 2017 at http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/198 (Russian)    
Adilsoz, Statistical Data: Violations of Freedom of Expression from January to December 2015, January 20, 2016, 
accessed on accessed on January 31, 2017 http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/171 (Russian)  
2
 Id.  

3
 Id.  

4
 Adilsoz, Statistical Data: Violations of Freedom of Expression from January to December 2016, January 20, 2017 

accessed on January 31, 2017 at http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/198 (Russian)    
5
 “Wind from the Street” (Ветер с улицы) discusses the mentality and political character of ethnic Kazakhs. 

6
 Digital Report, “In Kazakhstan, opposition figures were arrested for Facebook posts”, October 19, 2015, available 

in Russian at https://digital.report/v-kazahstane-oppozitsioneryi-arestovanyi-za-perepost-v-facebook/  

http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/198
http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/171
http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/198
https://digital.report/v-kazahstane-oppozitsioneryi-arestovanyi-za-perepost-v-facebook/


3 
 

judgments that clearly violate such norms is to add a veneer of validity for decisions that in large part 

have violated international principles.   

Incitement to Ethnic Hatred  

The Case of Max Kebenuly Bokaev and Talgat Tulepkalievich Ayanov, No. 1-501/2016, November 28, 

20167  

 

This is one of the more interesting cases concerning incitement to ethnic hatred in 2016 in Kazakhstan. It 

concerns two activists who organized protests against a land reform bill. The case received much 

international attention, although most of it focused on the violation of the activists’ rights to public 

assembly.8 The prosecution of the activists in this case is not particularly surprising as Kazakhstan is 

known for its intolerance of dissent.  However, the case offers a glimpse of how anti-misinformation or 

anti “fake news” laws could be used to threaten legitimate criticism of government activities.  

 

The activists in this case clearly misinformed their audience to a degree. They falsely claimed that the 

government aimed to sell Kazakh farmland to the Chinese. However, they did not incite anyone to 

violence and truth remained at the heart of their statement – the land reform bill permitted the sale of 

land to foreigners. The Court, however, focused solely on the activists’ argument that the land would go 

to China, stretching the potential harm of the statements and the protests that it caused, concluding that 

the misinformation incited hatred towards ethnic Chinese. Such judicial gymnastics are not uncommon in 

Kazakhstan where the authorities have little tolerance for political dissent. However, the case should 

serve as a warning that penalizing speakers for uttering falsities, no matter how small, could be easily 

used for political censorship.  

 

On November 28, 2016, Court No. 2 of Atyrau City convicted Max Kebenuly Bokaev and Talgat 

Tulepkalievich Ayanov of disseminating false information during public events (article 274.4.2 of the 

Kazakh Criminal Code), inciting social discord (Article 174.2 of the Kazakh Criminal Code), and violating 

the rules regulating public assembly (Article 400 of the Kazakh Criminal Code). Both activists were 

sentenced to five years in prison, banned from civic activities for three years after their release, and 

fined $1,500.  

 

It was alleged Mr. Bokaev and Mr. Ayanov intentionally disseminated false information, largely through 

Facebook, VKontakte and WhatsApp that criticized the socio-economic and socio-political situation in 

Kazakhstan, government’s actions, and ethnic Chinese. One such statement was a WhatsApp group 

message that stated “Ataryu residents! Assemble! As you know, the government will lease 1 million 

hectares of farmland to China for 25 years! It’s time to come together and demand changes to the land 
                                                           
7
 The analysis of this case is based on a review of the official court decision by Columbia Global Freedom of 

Expression Program Officer, Bach Avezdjanov.  
8
 For example, Maina Kiai, the former UN Special Rapporteur on the rights to peaceful assembly and association, 

released a legal statement on the violations of the activists’ arrests under international human rights norms. You 
could find the whole statement here: http://freeassembly.net/wp-content/uploads/2016/10/UNSR-Maina-Kiai-
letter-in-Kazakhstan-Max-Bokayev-case.pdf   

http://freeassembly.net/wp-content/uploads/2016/10/UNSR-Maina-Kiai-letter-in-Kazakhstan-Max-Bokayev-case.pdf
http://freeassembly.net/wp-content/uploads/2016/10/UNSR-Maina-Kiai-letter-in-Kazakhstan-Max-Bokayev-case.pdf


4 
 

code! Otherwise it will be too late – we will lose our land and becomes slaves, and your children will 

need to learn Chinese! This is not the time to stay home! Our banned protest to demand the 

government to stop the give-away of our precious land to China will be on April 24…” There were other 

similarly worded statements posted on Facebook.   

 

First, the Court focused on incitement to hatred towards a social group, which under Kazakh law, 

includes government and law enforcement officials. In its decision, the Ataryu court clarified that 

according to Article 4 of the Law No.527-IV “On national security of the Republic of Kazakhstan” national 

interests of the country encompass guarantees of the rights and freedoms of citizens, the protection of 

social cohesion and political stability, and unconditional implementation of laws. In assessing the 

activists’ violation of the national security law, the court considered not only the statements made by 

them, but also comments that the statements generated. Particularly, the Court concluded that the 

presence of comments that included outrage and indignation towards government and law 

enforcement officials proved that the statements formed negative attitudes towards these two social 

groups. Therefore, the Court reasoned that the activists disseminated information knowing that it would 

incite hatred towards the government and law enforcement officials.   

 

On the issue of incitement to hatred towards ethnic Chinese, the Court ruled that the activists’ 

statements and actions undermined trust and respect towards foreigners, particularly ethnic Chinese, 

and incited hostility and hatred against their way of life, culture, tradition, and formed distrust towards 

the People’s Republic of China. The Court held that these statements violated both the Kazakh law on 

national security, as well as Article 20, Paragraph 2, of the ICCPR. 

 

The activists argued that they simply shared publicly available or already published information on the 

sale or lease of farmland in Kazakhstan. However, the court dismissed that reasoning, stressing that 

although the government did plan on leasing farmland, there was no information that the land would go 

to China or Chinese people. Additionally, the court considered data from the Ministry of the Interior on 

the number of ethnic Chinese living in Kazakhstan to dismiss the activists’ claims about a mass relocation 

of ethnic Chinese to Kazakhstan. 

The Case of Ruslan Gansanovich Ginatullin, No. 1141, December 14, 2016 

 

The Case of Ruslan Ginatullin Gansanovich, decided on December 14, 2016, offers several interesting 

points. First, the Court equated speech that aimed to articulate racism of a particular ethnic group to 

incitement of hatred towards that group. Second, Court protected social media companies from 

intermediary liability, articulating that liability is imposed on the person who disseminates illicit 

information, rather than the platform that hosts it. Third, the Court expanded the definition of the 

Kazakh legal term of the “means of disseminating information” to include newsreel or “wall” functions of 

social media websites because such functions publicly and automatically share information with social 

media users. The legal term is generally applied to publications, such as blogs or newspapers.   Lastly, the 

case highlights how the Kazakh judiciary misapplies international norms. In this case, the Court 

articulated that the International Convention on Civil and Political Rights demands that a person be 



5 
 

granted a fair trial, and then without going through a proper legal analysis concluded that it did 

everything required by Article 14.  

 

Ruslan Ginatullin Gansanovich, a two-time convict for belonging to Hizb ut-Tahrir9, was sentenced to six 

years in prison for inciting ethnic hatred and belonging to a criminal group. Hizb ut-Tahrir began 

operating in Kazakhstan in 2002 and Mr. Ginatullin allegedly became involved with it in 2003. It was 

claimed that he acted in various capacities within the organization, including recruitment of new 

followers and public dissemination of its ideology. In 2004, he was convicted of incitement to racial and 

religious hatred and sentenced to two years in prison. In 2010, he was once again imprisoned for two 

years for participating in an organization that was declared extremist.  

 

In 2015, Mr. Ginatullin’s posted two videos on the social media sites Facebook and VKontakte. The 

videos were not produced by him. He was subsequently prosecuted on the basis that the videos: 

• advocated the superiority of Islam above other religions; 

• incited to religious and national hatred; and 

• supported the creation of a caliphate in Kazakhstan, and thus undermined the nation’s 

constitutional regime. 

 

The first video (hereinafter Video 1), titled “Russia. Those who don’t download are CHURKA!” Churka is a 

Russian racial slur used against non-Europeans or persons with dark complexion. The video contained 

the following allegedly inciting statement “Those who don’t download are CHURKA: ‘Come on, let’s do 

it, get them (expletive) out of here. Russia is for Russians! Moscow is for Muscovites! Those who do not 

jump-up are CHURKAs.’”  

 

The second video (hereinafter Video 2) was titled “Ukraine. War. Ramil – weight 200” and included the 

following allegedly inciting statement “Tatars and Bashkirs, have you forgotten your history? How 

Russian occupiers insolently conquered our lands in the 16th and 17th centuries? How they conquered 

the Kazan Khanate, how they took Orenburg and killed tens of thousands of Bashkirs by burning their 

villages. Have you lost your mind and are now helping the occupiers? Wake-up! Do not listen to 

Kremlin’s lies and propaganda! Do not turn into zombies. Those who have forgotten their past do not 

have a future!”  Tatars and Bashkirs are Turkic people who live in Russia and regions that were 

historically under Russian influence. 

 

In June 2016, The Pavlodar Ministry of Interior conducted an expert psycho-philological review of the 

videos, which determined that Video 1 contained elements of incitement of national hatred. The expert 

conclusion was that both videos aimed to form and strengthen negative stereotypes of ethnic Russians 

as well as to juxtapose people on the basis of nationality. Following the expert review, the Pavlodar 

Ministry of Interior requested “KazakhTelecom”, a Kazakh telecommunications company, to pinpoint 

                                                           
9
 Hizb ut-Tahrir was declared an extremist organization and banned in Kazakhstan in 2005 by order of the Astana 

City Court. The ban was on the grounds that the organization aimed to establish an Islamic caliphate, led by a 
caliph. 



6 
 

the location from where the two videos were uploaded. The location was Mr. Ginatullin’s place of 

residence. 

 

On the basis of the expert reviews, in July 2016, the Ministry of Interior searched Mr. Ginatullin’s 

residence and discovered books titled “Mohammed”, “The General Idea of Islam”, “Religious and Social-

Social Issues”, “The Way Marked”, “Mohammed’s Hadiths”, “The Theory and Practice of Islam”. The law 

enforcement authorities also confiscated 13 CDs, Mr. Ginatullin’s smartphone, and two laptops. The 

Ministry of Interior’s technical experts reviewed the confiscated materials and determined that the 

videos in question were uploaded from Mr. Ginatullin’s smartphone. He was subsequently charged 

under Criminal Code Article 174.1, which penalizes intentional incitement of hatred and Criminal Code 

Article 235.3, which prohibits involvement with a criminal group. 

 

Mr. Ginatullin denied the charges. He also alleged that while in custody he was physically and 

psychologically threatened and abused. For example, the prosecutor allegedly threatened Mr. Ginatullin 

with making his detention “difficult” if he did not plead guilty. Also, one of the inmates with whom Mr. 

Ginatullin shared a cell attempted to compel him to plead guilty, called him an extremist, and on several 

occasions beat him. In September, Mr. Ginatullin was still detained and claimed that another 

investigator told him that he had to plead guilty if he wanted the abuse to stop. Mr. Ginatullin agreed to 

cooperate and was questioned in the presence of his lawyer and his mother. However, the investigator 

allegedly simply wrote down answers to his questions on Mr. Ginatullin’s behalf. The fabricated 

testimony was signed by Mr. Ginatullin in the presence of his lawyer and his mother, but later recanted. 

 

On the issue of Mr. Mr. Ginatullin belonging to a criminal group, penalized under Criminal Code Article 

235.3, the Court looked to his prior convictions for involvement with Hizb ut-Tahrir as well as his 

admittance to be a member of Hizb ut-Tahrir to investigators working on the present case. The Court 

rejected Mr. Ginatullin’s claim that his testimony was forced or fabricated, because his lawyer and 

mother did not corroborate the claim. A court psychologist also testified that Mr. Ginatullin never raised 

the issue of mistreatment during his examinations. 

 

The Court went through a much through analysis of the crime of incitement of national, religious, or 

ethnic hatred. The Court listed the conclusions of psycho-philological experts that Video 1 portrayed 

ethnic Russians as racist, which formed and strengthened a negative stereotype of ethnic Russians. As 

for Video 2, the experts determined that it called on its viewers to discriminate on the basis of ethnicity 

and portrayed Russians and Bashkirs as ethnic groups opposing each other.    

 

The defense argued that the expert findings were not acceptable because Rabilov D.T., who reviewed 

the videos, was not qualified to do so. However, the court dismissed this argument on the grounds that 

a June 2016 order by an unspecified investigator mandated psycho-philological reviews to be conducted 

by experts of the Central Institute of Judicial Expertise of Astana City, and Mr. Rabilov was its lead 

expert.  



7 
 

The court then reviewed testimonies of technical experts. Particularly, the court highlighted that the 

experts determined that Facebook’s and VKontakte’s newsfeeds were a means of disseminating 

information, since they allowed for public and automatic dissemination of information. Another 

technical expert testified that Mr. Ginatullin was the sole person who could have uploaded the videos. 

The expert also reported that Video 1 was viewed 42 times, while Video 2 had 790 views.  

Mr. Ginatullin argued that the social networks carried the responsibility for the videos Article 25 of 

the “Law on the means of mass information.” However, the Court specified that Article 174.1 of the 

Criminal Code imposed liability on the person who disseminated information with elements of ethnic 

hatred. Thus, Facebook and VKontakte were not liable. 

The Court then highlighted conclusions of expert reviews of books and electronic devices found at Mr. 

Ginatullin’s place of residence. Specifically, a psycho-philological expert concluded that the items found 

at Mr. Ginatullin’s residence did not contain elements of incitement to hatred or advocacy for the 

superiority of one group over another on the basis of religion, ethnicity or language.  

Lastly, the Court reviewed its compliance with Article 14 of the International Covenant on Civil and 

Political Rights, which outlines the right to a fair and a public hearing by an independent court. The 

Kazakh Court declared that it acted in accordance with the national law, objectively reviewed all 

evidence, and permitted all parties to present their arguments, thus its actions fulfilled Article 14 

obligations.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 



8 
 

Russia 

Overview 
 

Anti-Extremism 

 

At the time of writing this report, there were 398 convictions related to crimes of incitement to 

extremism in Russia in 2016.10  The number of such convictions was on the increase since 2011, when 

149 persons were convicted of incitement to extremism.11 By 2014, there were over 200 convictions, 

and in 2015, the figure doubled to 588, out of which 216 punished statements made online.12   

 

A major development concerning cases related to extremist speech came from Russia’s Supreme Court. 

In the Statement No. 41 of the Plenary Session of the Supreme Court of the Russian Federation issued on 

November 3, 2016, the Supreme Court recommended that persons should not be charged with 

extremist crimes simply for reposting or sharing information online. Instead, it was suggested that 

courts must look at the totality of circumstances when reviewing such cases, including the context, the 

format in which information was disseminated, the information itself, comments or reactions to the 

information.  

 

Anti-extremism cases analyzed in this report portray how Russian courts penalized speech solely for its 

potential to incite hatred or violence. Russian courts do not demand a link between words and action to 

penalize incitement. The preventative aim of the decisions is reflective of the guidance of the 2006 

Federal Law on Counteracting Terrorism that prioritized preventative anti-terrorism measures.  

 

Religious Freedom 

 

In 2016, Russian courts continued to punish statements that were deemed insulting to religious feelings, 

unless the feelings were of those belonging to non-traditional denominations. One of the more peculiar 

cases involved the arrest of a blogger, Ruslan Sokolovsky, for recording himself playing the popular 

mobile game PokemonGo in a church and publishing the videos online. He was charged under articles 

148 and 282 of the Criminal Code, which prohibit incitement to hatred and acts that clearly exhibit 

contempt for society and aim to offend religious beliefs. The Kirov Court of Saint-Petersburg sentenced 

the blogger to two months in prison.13  

 

                                                           
10

 Kommenrsant.ru, “The Supreme Court recommends not to prosecute allegations of extremism based on social 
media reposts,” November 3, 2016, available in Russian at http://kommersant.ru/doc/3134489, accessed on 
February 22, 2017  
11

 Roskomsvoboda, “Autumn internet – extremism”, November 17, 2016, available in Russian, access on February 
22, 2017 at https://rublacklist.net/23067/  
12

 Id.  
13

 Mediza.io, “Video-Blogger was sent to pre-detention for catching Pokemon in a Temple” September 3, 2016 
https://meduza.io/feature/2016/09/03/videoblogera-otpravili-v-sizo-za-lovlyu-pokemonov-v-hrame-glavnoe  

http://kommersant.ru/doc/3134489
https://rublacklist.net/23067/
https://meduza.io/feature/2016/09/03/videoblogera-otpravili-v-sizo-za-lovlyu-pokemonov-v-hrame-glavnoe


9 
 

The two cases analyzed in this report offer a contrast in the way Russian law enforcement and 

prosecution approach religious freedom of Orthodox Christians and Muslims. First, in the case of LLC 

SIBFM v Roskomnadzor, analyzed below, clearly portrays the judicial intolerance in Russia for any speech 

that may offend the Russian Orthodox Church. The case is extremely worrying for its support of the 

argument that any caricature of an important religious figure is offensive and may be censored on public 

order grounds. The Case of Khasavyurt Magomednabi Magomed, a Salafist Imam from Dagestan, offers 

a counter perspective – common religious speech could be censored on national security grounds. The 

case concerned an Imam who used typical religious statements concerning divine intervention and 

punishment to rally his parishioners to peacefully resist the closure of Salafist mosques. His statements 

were interpreted as calls to incitement to religious hatred and he was sentenced to five years in prison.   

 

False Information 

 

On December 5, 2016, President Vladimir Putin signed an executive order “On the Approval of the 

Doctrine on Informational Security of the Russian Federation.”14 Paragraph 9 of the order declares that 

one of the national interests in the sphere of information security is the creation of a secure space for 

the dissemination of reliable information. Furthermore, Paragraph 12 labels the growth of information 

that portrays Russia’s government and its policies in a biased way as a threat to the nation’s information 

security. It is thus not surprising to see courts in 2016 penalizing persons and publications for 

disseminating information that paints Russia and its history in negative colors under anti-misinformation 

laws.  The two cases analyzed in this report stress that the concept of truth is elusive and should serve 

as an example on how it could be easily abused by autocratic regimes.    

 
Media-Regulation 

 

In 2016, there were two noteworthy cases on media regulation in Russia. The first, The Case of 

Aleksandrov D.D., offered a judicial interpretation of Russian journalistic accreditation laws. In a 

mechanical review of the applicable law, a court in Saint-Petersburg, clarified that although journalists 

have a right to be accredited by relevant government bodies, they are not required to do so.  

 

Another case was initiated by the website “7x7” challenging a fine levied on it for failing to include an 

age filter in a video that contained language inappropriate for children. The video was not created by 

the website and it had no capacity to edit it. The decision breaks with Russia’s general practice of 

shielding intermediaries from liability and may indicate a move towards greater intermediary liability. 

 

Other Notable Developments 
 
This analysis identified instances of Russian Courts referencing Article 10 of the European Convention on 

Human Rights and jurisprudence of the European Court for Human Rights in adjudicating defamation 

                                                           
14

 The order could be access in Russian here: 
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001201612060002?index=0&rangeSize=1  

http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001201612060002?index=0&rangeSize=1


10 
 

claims.  However, the regional instruments were cited not to protect freedom of expression, but to 

justify the right of the judiciary to limit it. 

 

Lastly, one Russian court reviewed a person’s right to one’s image and when such a public figure may 

lose this right. In the Case of Krdzhonyan A.A.  v. Newspaper “Nasha Irkutskaya Pravda” the court held 

that the right is void if the image is used in public interest.   

Select Cases - Anti-Extremism  

The Case of Ayupov R.N., No 2-1756/2016, February 16, 201615 

 

This case concerns the addition of a video of a speech given by a Russian nationalist in which he criticized 

the authorities to the Russian uniform list of extremist materials. The case illustrates that the authorities 

have little tolerance for criticism of its actions and equate it to incitement of hatred akin to that of ISIS or 

militant neo-Nazis. To the authorities, in the words of the court, even a partial dissemination of a video 

critical of regional law enforcement may exacerbate social tensions and lead to violence and other 

unlawful acts.  

 

The Prosecutor General requested the Khanty Surgut City Court to declare extremist a video of a speech 

by Mr. Ayupov R.N, the leader of “Sovest” (Honor), a civil society organization. The organization’s 

mission is to nurture the development of a younger generation on the basis of traditional values. It rose 

to prominence for its nationalist messages and criticism of the government as well as law enforcement 

authorities. The video in question was shared on a social media page of Surgut City and in it Mr. Ayupov 

criticized the city’s law enforcement. Subsequently, the Ministry of Interior of Surgut City requested the 

prosecutor general to review the video for presence of statements defaming the head of the city’s police 

as well as any incitement to extremism. 

 

The prosecutor general complied. The review was conducted by unnamed experts who concluded that 

the video contained statements that could aid in the incitement of hatred or enmity on the basis of 

ethnicity or working for the government; denigrated Surgut City’s government and law enforcement; 

and incited viewers to violence against the city’s government. Furthermore, the experts found that the 

criticism of the government could contribute to the exacerbation of social tensions. Thus, full or even 

partial dissemination of the video could incite violent and unlawful acts. On the basis of these expert 

conclusions, the Prosecutor General requested the video to be added to the uniform list of banned 

extremist materials. This uniform list includes videos of Isis and Nazi propaganda. In its request, the 

prosecutor alleged that the video aimed to create a negative attitude towards law enforcement, and 

thus could be used to incite hatred of a social group, which under Russian law includes law enforcement 

and government officials. 

 

                                                           
15

 The Case of Ayupov R.N., Khanty Surgut City Court, February 16, 2016, available in Russian, accessed on February 
1, 2017 at http://www.media-pravo.info/case-resolution/view/id/2037  

http://www.media-pravo.info/case-resolution/view/id/2037


11 
 

First, the Khanty Surgut City Court reviewed whether the video contained any information that could be 

deemed extremist. It relied on testmonies of the Prosecution’s experts who concluded that the video 

contained statements that could aid in the incitement of hatred or enmity on the basis of ethnicity or 

working for the government; denigrated Surgut City’s government and law enforcement; and incited 

viewers to violence against the city’s government. The Court also agreed with these conclusions – 

particularly that criticism of the government could contribute to the exacerbation of unspecified social 

tensions. Thus, a full or even partial dissemination of the video could incite violent and unlawful acts. 

 

The prosecutor alleged that the video aimed to create a negative attitude towards law enforcement, 

and thus could be used to incite hatred of a social group, which under Russian law includes law 

enforcement and government officials. 

 

After reviewing the expert conclusions, the Court reiterated that freedom of expression is protected by 

the Russian Constitution, but also that Federal Law No. 114-FZ, Article 13, prohibited the dissemination 

of extremist speech. The Court then stated that expert findings clearly demonstrated the video’s 

extremist aim and message. Thus, it approved the request to add the video to the uniform list of banned 

extremist materials. 

The Case of Yevgeniy Kort, No.01-0354/2016, November 3, 2016 

 
This case is the first of its kind. In it, a likely Nazi sympathizer was sentenced to a year in a penal colony 
for sharing a single image on his social media page. The case is concerning because the court imposed a 
very harsh sentence for a repost of a single image that did not generate any discussions or comments. 
The case might simply be an outlier or a sign of the Russian authorities’ growing intolerance of hate 
speech online.  
 

The case below concerns Yevgeniy Kort, a likely Nazi sympathizer, who shared a single image on 

VKontakte. The image depicted Maxim Martsinkevich (a Russian nationalist) pushing Alexander Pushkin 

(a famous Russian poet of mixed race) against a wall and uttering a xenophobic remark. Mr. Kort was 

charged with incitement to national hatred16 against non-ethnic Russians under Article 282 of the 

Russian Criminal Code, and sentenced to a year in a penal colony. 

 

In making its ruling, the Zelenograd District Court of Moscow considered Mr. Kort’s interest in Nazi 

imagery online, his negative opinions of Russia, and ownership of several books depicting the 

experiences of Nazi soldiers on the Eastern Front during World War II. He argued that he did not intend 

to share the image but accidentally saved it, which triggered an automatic sharing function of 

VKontakte. The court dismissed this line of reasoning and agreed with the prosecutor that Mr. Kort’s 

sole access to the account was enough to establish his intent.   

 

                                                           
16

 Russian Criminal Code, Article 282, Part 1 penalizes actions aimed at incitement of hatred or hostility, and 
denigration of human dignity, on the basis of sex, race, nationality, language, origins, religious beliefs, or belonging 
to a social group. 



12 
 

A court-appointed expert concluded that the image contained a set of derogatory psychological and 

linguistic signs aimed at non-ethnic Russians. The prosecution also sought to establish that Mr. Kort was 

a Nazi sympathizer. They reviewed his browser history, searched his home, and interviewed several 

witnesses. The browser searches revealed that he downloaded photos of Nazi soldiers. He also had 

several books at home depicting the experiences of Nazi soldiers on the Eastern Front during World War 

II. Witnesses, including Mr. Kort’s brother, testified to his interest in Nazi ideology and enmity towards 

Russia. The court was satisfied with the prosecution’s arguments and sentenced Mr. Kort to a year in 

prison. 

Select Cases - Religious Freedom 

LLC SIBFM v Roskomnadzor, Case No 4га/5-5022/2016, June 6, 201617  

 

The case is a clear example of the Russian authorities’ eagerness to protect the feelings of religious 

groups, particularly of the Russian Orthodox Church, at the expense of freedom of expression. In it, an 

artistic representation of Jesus Christ, Vladimir Putin, and Alexander Pushkin was deemed extremist, 

although there was no evidence of complaints from religious communities or any violent reactions 

because of the image. To justify its decision, the Court went as far as citing Article 10 of the European 

Convention on Human Rights for its allowance to restrict freedom of expression on the grounds of public 

order. Expectedly, the Court did not go through a proper three part test prescribed by Article 10, but 

selectively applied portions of the Article. 

 

On December 24, 2014, SIBFM, an online portal published an article entitled “Novosibirsk civil society 

assembled against the monopoly of the Orthodox Church on morality and spirituality.” The article 

contained an image referred to as “Burn, burn, my candle.”18 The image placed cut-outs of the faces of 

Jesus Christ, Vladimir Putin, and Alexander Pushkin over bodies of three men in a typical Russian 

household setting.   

 

On March 27, 2015, RoskomNadzor, Russia’s media and information watchdog, sent a warning to SIBFM 

stating that under Article 8 of the Federal Law 114 “On prevention of extremist activities” the image had 

to be taken down within 10 days because it incited extremism. SIBFM contested the warning.  

 

On September 21, 2015, the first instance Tagansk Regional Court dismissed SIMBFM’s complaint and 

declared that “[t]he image is nothing but a mockery of the sacred, and thus a mockery of the Christian 

faith and the feelings of every Christian.”  SIBMFM appealed, arguing that there was no evidence that 

the image had been used by anyone for extremist purposes.  

 

On March 2, 2016, the Judicial Collegiate for Administrative Cases of Moscow City Courts upheld the 

lower instance decision. The appellate body cited the Russian Supreme Court’s Guidance No 16 “On the 

                                                           
17

 LLC SIBFM v Roskomnadzor, Case No 4га/5-5022/2016, June 6, 2016, available in Russian, access at 
17

  
http://www.media-pravo.info/case/1415 on February 1, 2017 
18

 The image is available here: https://gdb.rferl.org/F47F8086-FCD0-45F7-8C92-32B5DAD4813B_w987_r0_s.jpg  

http://www.media-pravo.info/case/1415
https://gdb.rferl.org/F47F8086-FCD0-45F7-8C92-32B5DAD4813B_w987_r0_s.jpg


13 
 

application of the ‘Law on Mass Media’ by courts” from June 15, 2010, to consider the context in which 

information was published, including the purpose, the genre and the style of an article, and if the article 

could be considered a political opinion or a discussion of a public interest matter. It then proceeded to 

explain that: 

 

1. Roskomnadzor’s warning and request to remove the image was preventative and preclusive 

2. The image mocked Christianity and could have been interpreted as religious hatred 

3. An expert concluded that the image was degrading important religious figures, and thus 

offended and degraded religious groups 

4. ECHR Article 10 permitted limitation to freedom of expression to protect public order, and “such 

protections are incompatible with activities that carry signs of extremism.”  The warning was 

also proportionate and was not censorship because the aim was to prevent more severe actions 

than the resulting limitations on speech 

5. The warning did not stop SIBFM from performing any of its functions  

 

SIBMF appealed once again, but the Moscow City Court (Moscow Court) upheld the previous two 

decisions. First, the Moscow Court outlined relevant national laws. It declared that Article 28 of the 

Russian Constitution guaranteed the right to freedom of religion and conscience to everyone. It also 

reiterated that Article 29 of the Constitution prohibited any propaganda or agitation inciting social, 

racial, national or religious hatred, or propaganda of social, racial, national, religious or linguistic 

supremacy. 

 

The Court then listed definitions of extremist activities per the Federal Law No. 114-FZ “On Combatting 

Extremism”: 

 A violent overthrow of the Constitutional regime and the integrity of the Russian Federation; 

 Public justification of terrorism; 

 Incitement of social, racial, national or religious hatred; 

 Propaganda of the exclusivity, superiority or inferiority of a person on the basis of his social, 

racial, national, religious or linguistic affiliation, or attitude towards religion; 

 Violation of the rights, freedoms, and legitimate interests of persons and citizens on the basis of 

social, racial, national, religious or linguistic affiliation, or attitude towards religion; 

 Impeding the exercise of the right to vote or participate in elections, or violating the secrecy of 

the vote, by using violence or threats of violence; 

 Impeding legitimate activities of government authorities, local self-governing bodies, election 

commissions, social or religious organizations, or other organizations, by using violence or 

threats of violence; 

 Propaganda or public demonstrations of Nazi symbols or of symbols of extremist organizations; 

 Public calls to commit extremist activities or mass dissemination of evidently extremist 

materials, or their production; 

 Publicly, knowingly and falsely accusing persons in government posts of committing crimes 

listed in this federal law during the performance of their official duties; 



14 
 

 Facilitating or preparing extremist acts, or inciting to implement them; 

 Financing extremist activities or offering other material support to extremist organizations. 

 

The Court then reviewed the decisions of the first two tribunals. The Moscow Court agreed that the 

caricature portrayal of Jesus Christ mocked Christianity, and offended the feelings of believers, which 

may incite religious hatred. It highlighted that the lower tribunals were correct in reaching their 

decisions based on the opinions of experts. 

 

The Moscow Court also reviewed regional human rights instruments. First, it looked to Article 9 of the 

European Convention on Human Rights to conclude that limitations on freedom of religion must be 

prescribed by law and necessary in a democratic society to achieve a legitimate purpose. It was also 

articulated that Article 10 of the Convention allowed freedom of expression to be limited to protect 

national security, and morality, among other reasons. The Court observed that the Russian Constitution 

reflected the language of the regional instruments and also prohibited any propaganda or incitement of 

social, racial, national, or religious hatred.  

 

The Moscow Court thus reasoned that the protection of public order was not compatible with 

permitting acts that contained elements of extremism. Furthermore, the Court stressed that the actions 

of Roskomnadzor were necessary and appropriate, and did not constitute censorship, but aimed to 

prevent more severe actions than the resulting limitations on speech. 

The Case of Khasavyurt Magomednabi Magomed, No. 213/05-25-16/734, October 24, 2016 

 

In this case an Imam criticizing the government of Chechnya and Russia for the closure of Salafists 

mosques and calling for peaceful action was convicted of inciting extremism and sentenced to prison. 

The Imam’s conviction is in stark contrast to the protection enjoyed by the Russian Orthodox Church and 

other approved religions in Russia.  Unfortunately, the judgment was not accessible, and the analysis 

reviews the expert testimony, which was the basis for the conviction. It highlights the limitations of 

content analysis and its powerful ability to distort ordinary religious speech, particularly concerning 

divine punishment of those who disrespect particular religious practices and deities.   

 

Khasavyurt Magomednabi Magomed is a prominent Salafi imam who preaches in Dagestan. On February 

5, 2016, he gave a sermon to roughly 8,000 parishioners in the presence of law enforcement. The 

sermon focused on the closure of Salafi mosques in Dagestan, criticized the government, and urged 

parishioners to unite and resist encroachments on their religious freedom. The sermon was eventually 

published on YouTube. Imam Magomed was charged and convicted of public incitement to terrorism or 

its glorification19 and incitement to hatred.20 He was sentenced to five years in prison. The Russian 

                                                           
19

 The crime is punishable under the Russian Criminal Code, Article 205.2, Part 1 
20

 The crime is punishable under the Russian Criminal Code, Article 282, Part 1 



15 
 

human rights NGO “Memorial” declared Imam Magomed a political prisoner who was arrested for 

exercising his freedom of speech.21  

 

The sermon was analyzed by expert witnesses who answered four questions: 

 

1. Whether Imam Magomed’s statements contained signs of justification or glorification of 

terrorist activities?  

2. Whether Imam Magomed’s statements incited listeners to commit acts of terrorism? 

3. Whether Imam Magomed’s statements contained speech elements that incited listeners to 

hatred or violence on the basis of nationality, religion, ethnicity, or belonging to a social group? 

4. Whether Imam Magomed’s statements harshly criticized and expressed aversion or hatred of 

representatives of certain national, religious, ethnic, or social groups? 

The Caucasus Regional Military Court heavily relied on analysis of a linguist expert to answer the 
following four questions: 

1. Whether Imam Magomed’s statements contained signs of justification or glorification of 
terrorist activities? 

2. Whether Imam Magomed’s statements incited listeners to commit acts of terrorism? 
3. Whether Imam Magomed’s statements contained speech elements that incited listeners to 

hatred or violence on the basis of nationality, religion, ethnicity, or belonging to a social group? 
4. Whether Imam Magomed’s statements harshly criticized and expressed aversion or hatred of 

representatives of certain national, religious, ethnic, or social groups? 

The expert determined the following:  

1. Whether Imam Magomed’s statements contained signs of justification or glorification of 
terrorist activities as necessary and needing to be mimicked? 

In answering the first question, the linguist explained that he analyzed the structural components of the 
speech, the value judgments associated with certain objects, negative or positive associations of certain 
words, and whether words were used literally or in relation to the context in which they were spoken. 

He then proceeded to look at a part of the Imam’s speech that discussed the closure of mosques in the 
1970s in Uzbekistan. Imam Magomed said that God would punish those responsible for closing mosques 
and argued that the Soviet Union fell apart because Allah decided to punish communists for closing the 
mosques. 

The linguist used this statement to conclude that the Imam’s speech labeled Muslims as a superior 
group in opposition with the inferior non-Muslims. First, the expert defined “Allah” as a term with 
positive characteristics, and by extension Muslims share these characteristics, while non-believers did 

                                                           
21

 Memorial, “Memorial declares Dagestani Imam Magomednabi Magomedov to be a political prisoner,” July 25, 
2016, available in Russian, accessed on February 3, 2016 at http://memohrc.org/news/memorial-schitaet-
politzaklyuchennym-dagestanskogo-imama-magomednabi-magomedova  

http://memohrc.org/news/memorial-schitaet-politzaklyuchennym-dagestanskogo-imama-magomednabi-magomedova
http://memohrc.org/news/memorial-schitaet-politzaklyuchennym-dagestanskogo-imama-magomednabi-magomedova


16 
 

not share these positive traits. Therefore, the linguist concluded that when the Imam referred to 
Muslims, he referred to superior qualities of a certain group on the basis of their belief. 

He continued by reviewing part of the Imam’s speech that criticized those responsible for closing Salafist 
mosques in Dagestan. In his sermon, the Imam claimed that Allah would punish them, and urged his 
listeners to speak-up against the closures. He also alleged that practicing Muslims in Dagestan were 
being killed and threatened, forcing them to flee the country. The linguist concluded once again that the 
Imam used the term Muslims to refer to persons with positive characteristics, while those “who wished 
to close God’s houses” were inferior. On the basis of these conclusions, the expert declared that Imam 
Magomed calls to action against the closure of mosques was glorification and justification of terrorist 
activities. 

2. Whether Imam Magomed’s statements incited listeners to commit acts of terrorism? 

The linguist declared that there were no words in the Imam’s speech that incited listeners to commit 
acts of terrorism. The expert did not provide an explanation for this conclusion. 

3. Whether Imam Magomed’s statements contained elements speech that incited listeners to 
hatred or violence on the basis of nationality, religion, ethnicity, or belonging to a social group? 

The linguist focused on several parts of the Imam’s speech to answer this question.  In one, Imam 
Magomed said “The Prophet declared that the best jihad is to tell an idol-worshipper to his eyes that he 
us wrong, so that he could hear those words. Today we are here to say together, that together we do 
not want to commit any crimes or go against any systems. We are saying, leave us alone, only a few 
village representatives are here, leave us alone, Islam existed, exists, and will exist until Judgment day.” 

In another part of the speech, the Imam said “Allah tests us in many ways and today the test has come 
to the doors of His House. But we must say no, we will not allow it, we have nothing to lose. You can 
take our property, kill our relatives, take away our jobs, but you cannot close the House of God – it is the 
pride of all Muslims to protect it. We, the Council of Imams and our wise men, our grown men, decided 
to declare the following – mosques are being closed in Dagestan illegally.” 

In the last part of the speech analyzed for the purposes of answering the third question, the Imam 
alleged that some followers were framed by the government, arbitrarily detained, and that conflict was 
proliferated among Muslims believers to divide them and to satisfy the government in Moscow. 

The linguist concluded that these statements urged listeners to fight against oppressors and to unite 
into a single group on the basis of religion to oppose idol worshipers, whom he equated with the 
Russian government.  Thus, the expert declared that the speech contained elements that incited 
listeners to hatred or violence on the basis of nationality, religion, ethnicity, or belonging to a social 
group. 

4. Whether Imam Magomed’s statements contained strong criticism that expressed dislike or 
hatred of representatives of a certain national, religious, ethnic, or social group? 

In reviewing this question, the linguist outlined his methodology: 



17 
 

1. Review of the audience and actions that are incited by the speech; 
2. Review of the future actions of audience; 
3. Determine the form of incitement speech and analyze its content; and 
4. Identify elements of indirect incitement. 

The linguist concluded that the following statements made by the Imam contained elements aimed to 
incite one group to undertake hostile actions against another group: “We have a problem. We are 
oppressed in a manner that does not allow us to remain silent. So we have come here today to discuss 
this… If the government is responsible, it is the beginning of its collapse; if a person is responsible, it is 
the beginning of his end – this is what happens when the House of Allah is touched.” 

The following part of the Imam’s speech was interpreted by the linguist to be a rallying call to fight : “A 
person comes to an Imam and asks to review documents. He then annuls them and the next day says 
that there are problems with the documents because they are expired. So we go to our landlords but 
they are nowhere to be found because they are scared… In this short period 13 mosques have been shut 
down, or locked with a key that was taken away from us. We do not care, mosques that we built are 
ours and no one has the right to take them away from us.” 

In another segment, the Imam said, “Every day we see blood flowing. Why? Because they need to report 
to [them], and they are fine with one or two persons dying as long as they can report that they 
completed their task. Whose task are they performing? ... If someone wants to see it, we will show how 
they arrest and extort to target a person. I was forced to assign bodyguards for imams. You ask why? 
Because in our city and district imams are studied, they are followed, photographed, their routes are 
recorded. Do you think this is done to help the imams? No! This is done to send the imams away. Is this 
legal? Can any government representative tell me if this is legal? If it is illegal, why does it continue to 
happen?” 

After reviewing the three segments above, the linguist concluded that Imam Magomed’s statements 
included terms related to fighting, eradication, destruction, and incitement. Therefore, the linguist 
concluded that the Imam’s speech harshly criticized and expressed hatred towards representatives of a 
certain national, religious, ethnic, or social groups. 

On the basis of these conclusions, the Court sentenced the Imam to five years in prison. He appealed, 
but in late January 2017, the Supreme Court of Russia upheld the conviction and slightly reduced his 
sentence to 4.5 years.  

Select Cases - Dissemination of False Information 

The Case of Vladimir Luzgin, No. 2-17-16, June 30, 2016 

 

The decision is problematic because Mr. Luzgin was penalized for attempting to participate in a historic 

discussion. The Court failed to attach value to the importance of historical debate to the right to freedom 

of expression, which may include questioning or challenging assumed historical facts. The shared article 

did not include any incitement to violence and reached a small audience. Furthermore, the Court made 

broad assumptions as to the truth of the State perspective about the historical fact in question. 

 



18 
 

Mr. Luzgin was prosecuted in relation to an article that he shared on his personal VKontakte, Russia’s 

major social media platform, page titled “15 facts about Stepan Bandera’s followers that the Kremlin is 

Silent About.” Stepan Bandera was a leader of the Ukrainian nationalist and independence movement 

who was persecuted and assassinated by the USSR in 1959. 

 

On June 30, 2016, the Perm Regional Court convicted Vladimir Luzgin under Article 354.1 of Russia’s 

Criminal Code that penalizes denial of facts established by the Nuremberg Tribunal and intentionally 

disseminating false information about the USSR’s involvement in World War 2.  The court fined him RUB 

200,000 (~$3,400).  

 

First, the Perm Regional Court (Court) established that the article was uploaded by Mr. Luzgin. It cited 

Mr. Luzgin’s admittance that he was the one who uploaded the article as well as technical expert 

testimony that identified Mr. Luzgin to be behind the post. The Court then reviewed the public element 

of the post. It explained that Mr. Luzgin’s page was public, and thus any of VKontakte’s 90 million 

monthly users could access it. Although Mr. Luzgin did not target anyone in particular when he shared 

the article, the Court equated the act of sharing to public communication targeting persons who share 

Mr. Luzgin’s anti-government opinions and nationalist ideologies. 

 

Then the Court reviewed the content of the article. It relied on expert testimony that concluded that the 

article contained false information about the actions of the USSR during World War II. Particularly, the 

experts held that in referring to communists, the article meant the USSR, and that they cooperated with 

Nazi Germany to spark World War II. 

 

Mr. Luzgin argued that he lacked knowledge and intent to disseminate false information, since he has 

never read the actual text of the Nuremberg Tribunal decisions. However, the Court explained that the 

experts whom reviewed the article in question did not need to review the actual text of the Nuremberg 

Tribunal to identify its falsity. Furthermore, the Court held that Mr. Luzgin was educated enough to 

understand that the article contained false information. Particularly, the Court determined that Mr. 

Luzgin took classes in history at secondary school and university, and received good grades.  Therefore 

he had knowledge of the false nature of his article. 

 

Additionally, the fact that only 20 persons accessed Luzgin’s page did not matter, since in the eyes of the 

court the page was public and had the potential to reach an unlimited numbers of persons.  

Dmitriy Igorevich Chernomorchenko v RoskomNdzor, September 12, 201622 

 

“GolosIslama” (Voice of Islam) was an interactive news platform with a newsreel that changed according 

to the popularity of articles, which was determined by how many people read and commented on an 

article. The website was blocked per the request of the Prosecutor General in February 2015 on the 

                                                           
22

 Dmitriy Igorevich Chernomorchenko v RoskomNdzor, September 12, 2016, available in Russian, accessed on 
http://www.media-pravo.info/case/1670  

http://www.media-pravo.info/case/1670


19 
 

grounds that its newsreel exaggerated information and negatively presented social groups, including the 

leadership of the Russian Federation and law enforcement officials. The articles in question were: 

- An article entitled “Moscow will shelter terrorists again,” discussed the opening of an office of 

the Syrian-Kurdish political party “Democratic Union.” Comments to the article included calls to 

protest in Moscow and to attack police stations.23 

- An article entitled “Russian air-force is leveling peaceful suburbs of Aleppo” allegedly 

exaggerated Russia’s support for Bashar Al-Assad. The article also generated many negative 

comments about Russia.  

- An interview with the editor of GolosIslama, a resident of Turkey, who discussed Islamophobia 

in Russia and the prosecution of Muslims, and urged Muslims to move to Turkey.   

- An interview with the emir of Jabhat al Nusra, a terrorist organization, in which he called on 

listeners to offer financial and other support to terrorist organizations in Syria.  

 

The decision to ban the website was appealed on three grounds:  

1. The owner of the website was not notified about the ban so as to allow him to delete the 

allegedly unlawful information; 

2. The website did not contain information or materials that incited hatred; and 

3. The ban was in violation of Article 10 of the European Convention on Human Rights. 

 

The court dismissed the first argument, highlighting that the website’s hosting provider received written 

notifications in English and Russian about the ban. On the second point, the court declared that it fully 

agreed with the prosecution’s judgment on the articles because it had no reason to question them, and 

rejected the plea that the website contained no extremist information.  

 

In response to the argument that the website ban was in violation of Article 10, the court first explained 

that the Article permitted the government to limit freedom of expression on the basis of national 

security, among other reasons. In this case, the court held that ban was proportionate and necessary, 

and did not aim to censor speech, but to prevent consequences worse than the limitation on freedom of 

expression. 

 

Select Cases - Defamation 

Makarov A.N. v Artemov A.Y, Case No. 33-1765, April 19, 201624 

 

On June 7, 2015, “Podosinovets-Info” published an article entitled “Emergency! We are being raided.” 

The author of the article was not identified. Makarov A.N. alleged that the article disseminated false 

                                                           
23

  “We need to assemble and protest, and not simply talk without a purpose – all of the “umma” needs to rise-up 
– begin in Moscow and then in other cities. Destroy stores and city halls, take-over police stations and military 
offices, there are weapons there. Then we will overthrow the idol-worshipping government and put in place the 
laws on the caliphate.” 
24

 Makarov A.N. v Artemov A.Y, Case No. 33-1765, April 19, 2016, available in Russian, accessed on February 2, 
2017, at  http://media-pravo.info/case/1482  

http://media-pravo.info/case/1482


20 
 

information and denigrated his business reputation and dignity. Both the courts of first instance and 

appeals sided with the publication.  

 

The appellate court stressed that the article must be reviewed within the full context of circumstances. 

Here, the court concluded that the article was simply a verbatim recollection of a witness who reported 

the alleged raid. Furthermore, the witness did not exaggerate the facts and had reason to believe that 

her company was being raided.  

 

The court then referenced Article 10 of the ECHR to establish that in considering defamation complaints, 

the court must differentiate between opinions and affirmative statement of fact. In the eyes of the 

court, the article in question was not an affirmative statement of fact, but an opinion based on 

conjecture and past experiences.  

 

Kochetkov E.E. v. Vecherniy Krastnoturinsk, No. 2-279/2016 ~ М-228/2016, April 29, 201625 

 

Mr. Kochetkov filed a civil complaint against the newspaper “Vecherniy Krastnoturinsk” and its editors, 

alleging that they had defamed him by referring to him as a monster that beat a person to death. The 

complaint originated from an article titled “I know what you did this summer…” that concerned a 

murder for which Mr. Kochetkov was tried, but eventually acquitted. Particularly, it was alleged that the 

article mentioned that Mr. Kochetkov and his relatives beat a person to death. The newspaper did not 

redact the article once the plaintiff was released. He complained that because of this publication he had 

been unable to find employment and his wife had been harassed.  

 

On April 29, 2016, the Krasnoturinsk City Court dismissed Mr. Kochetkov’s complaint on several grounds. 

First, the court declared that the plaintiff failed to use his right of reply or comment to offer a different 

perspective of the relevant events. Second, the article referred to Mr. Kochetkov using initials, did not 

include his date or place of birth, residence, or other personal data. Thus, one could not relate the 

article to the plaintiff solely by reading the article.   

 

Lastly, the court turned to ECHR Article 10 and the case law of the ECtHR to differentiate between 

statements of fact that can be verified and value judgments, opinions, and beliefs that are subjective 

and unverifiable. It concluded that subjective and unverifiable facts cannot serve as the basis of a 

defamation claim. In this case, the court pointed-out that it was the victim’s mother who made the claim 

that her son was beaten to death during an interview with the newspaper. The mother’s claims were 

considered subjective and unverifiable, and thus could not serve as the basis of Mr. Kochetkov’s 

defamation claim. 

                                                           
25

 Kochetkov v. Vecherniy Krastnoturinsk, No. 2-279/2016 ~ М-228/2016, April 29, 2016, available in Russian, 
accessed on February 2, 2016 at  http://media-pravo.info/case/1525 /  

http://media-pravo.info/case/1525%20/


21 
 

Select Cases - Media Regulation 

The Case of Aleksandrov D.D., No. 5-590/2016-11, September 21, 2016 

 

Mr. Aleksandrov D.D. was a freelance journalist employed by Meduza.io, a Latvian based website that 

covers Russia. He was sent on an assignment to Northwest Russia to report on a story of a boat that 

capsized during a storm and caused 14 children to drown.  On June 30, 2016, after exiting a government 

office where he interviewed an official, he was detained by the police.  Under threats of having his 

equipment confiscated, the police forced Mr. Aleksandrov to sign a document stating that he committed 

an administrative offence and charged him with violating the Code of Administrative Rules, Section 19.2, 

Part I, which penalizes not-for-profit work without a license, when such a license is necessary. The police 

alleged that since Meduza.io was a foreign press agency, Mr. Aleksandrov was required to obtain 

accreditation from the Ministry of Foreign Affairs to perform any journalistic activities in Russia. 

 

The court reviewed the relevant legal provisions and declared that: 

1. Article 12 of the Federal Law No. 99-FZ “On licensing various activities” from May, 4, 2011, does 

not require persons to seek a license to work for mass media companies; 

2. Article 48 of the Russian Federal Law No. 2124-1 “On mass media companies” from December 

27, 1991, grants foreign mass media companies the right to request accreditation for their 

journalists from a government body. Additionally, Article 55 of the Law specifies that foreign 

media companies may seek such accreditation from the Ministry of Foreign Affairs.  

3. Section 3 of the Government Order of the Russian Federation No. 1055 “On Rules of 

Accreditation and Stay of Foreign Media Entities on the Territory of the Russian Federation” 

refers back to the Law No. 2124-1 for guidelines on accreditation for foreign mass media 

companies and journalists who work for them. 

 

On the basis of the above, the court held that there is no requirement for journalists to be accredited, 

although they have a right to do so if they wish.  

LLC “7x7” v Roskomnadzor, No. 5-1098/2016, October 3, 2016 

 

On August 26, 2016, a video of a comedy sketch entitled “We need to go on a vacation! (Lavrentiy 

Avsugovich uses public money to act outrageously at a villa)” was uploaded to “7x7”, an online magazine 

that creates its own content as well as hosts news, opinions, blogs, and videos created by its users.  

“7x7” does not edit content that its users post on the platform. The logo of “7x7” includes a “16+” sign.  

 

The sketch video was about a fictional Russian member of parliament. Russia’s media watchdog 

Roskomnadzor filed an administrative complaint against “7x7”, alleging that the online resource violated 

the Federal Law No. 436, “On Protection of Children from information that harms their health and 

development,” which requires certain content to include age warnings.   

 



22 
 

First, the court defined the terms “media production” and “media dissemination” according to Federal 

Law No. 2124-1 “On mass media.” According to it, “media production” was defined as a partial or full 

circulation of a single periodical, a single broadcast of a TV program or a radio program, a single update 

of an online publication, or any other single mass media publication. “Media dissemination” was defined 

as the sale, subscription, delivery or circulation of any mass media production.  

 

Then, the court clarified what constitutes “media production” for online publications. It did so by 

reviewing the Ministry of Labor Order No. 332 “Approval of the technical standards for “Specialists for 

the development of production for online publications and information agencies” from May 21, 2004. 

The order specified that activities that fall within the term of “media production” include the 

implementation of artistic and technical designs, and preparation and control over publications.  The 

order clarified that the implementation of artistic and technical designs may include activities such as 

website layout development on the basis of user demands, development of the website look and 

aesthetic, development and approval of every publication on the basis of designs, proposals for 

assignments for full-time reporters, selection of images for publication, and making decisions on 

updating various elements of a website design. Thus, the court concluded that development and 

dissemination of mass media production may include activities related to creating publications and 

posting them online. 

 

Second, the court defined what constitutes an editorial body of a publication. It relied on Article 2, 

Paragraph 9, of the Federal Law on Mass Media, which defined an “editorial body of a mass media” as a 

person, a group of persons, or an entity that develops and disseminates information. Moreover, the 

court indicated that Article 56 of the same law made founders, editorial bodies, publishers, distributors, 

government agencies, organizations, entities, businesses and public organizations, journalists, and 

authors of disseminated materials legally responsible for the content disseminated through mass media. 

 

Third, the court specified that the Federal Law No. 436-FZ “On the protection of children from 

information that causes harm to their health and development” required creators or distributors of 

information to review and classify information to warn about potential harm to children.   

 

After clarifying the applicable law, the court concluded that “7x7” violated the Federal Law No. 436-FZ 

“On the protection of children from information that causes harm to their health and development” 

because it permitted the dissemination of information that was banned among children. The court 

detailed that the charter of “7x7” online magazine identified the “7x7” editorial body to be LLC “7x7”. 

Furthermore, the charter specified that the editorial body enjoys full rights, and is responsible for the 

duties and responsibilities its actions in accordance with the laws of the Russian Federation.  

 

After considering the relevant law and all of the circumstances of the case, the court ruled that “7x7” 

violated the law on the protection of children and fined it RUB 20,000 (~$337).   

 



23 
 

A Case of Interest - The Right to One’s Image 

Krdzhonyan A.A.  v. Newspaper “Nasha Irkutskaya Pravda”, No. 2-4482/2016, September 21, 201626 

 

“Nasha Irkutskaya Pravda” (Our Irkutsk Truth) is a regional newspaper that published an article entitled 

“Big Bribes for Big Money?” The article covered a trial in which Mr. Krdzhonyan was convicted of bribery 

and included his image. Mr. Krdzhonyan brought a civil complaint against the newspaper, alleging that it 

violated the right to one’s own image and requested compensation of RUB 100,000 (~$1,700) for moral 

damages.  

 

The court of first instance satisfied Mr. Krdzhonyan’s complaint, but lowered the compensation to RUB 

10,000 (~$170). The Appellate Division of Omsk’s Regional Court overturned the first instance decision. 

The Appellate Division held that the image could not be considered to be personal data because: 

- It was not a portrait used for identification purposes; 

- The photo was taken at a public event where Mr. Krdzhonyan received a letter of gratitude from 

a school where his company fixed a gymnasium; 

- The photo had two other persons in it; 

- Mr. Krdzhonyan was convicted of a felony crime against the state just prior to the publication of 

the image; 

- Mr. Krdzhonyan’s criminal trial highlighted the important role that he played in the economic 

and education sectors of the region where his company operated; 

 

Furthermore, the fact that the image was taken prior to Mr. Krdzhonyan’s trial and conviction was 

irrelevant, since the newspaper acted in the public interest - to discover threats to democracy, rule of 

law, and national security.  

                                                           
26

 Krdzhonyan v. Newspaper “Nasha Irkutskaya Pravda”, No. 2-4482/2016, September 21, 2016, available in 
Russian, accessed on February 2, 2017, at http://www.media-pravo.info/case-resolution/view/id/2091  

http://www.media-pravo.info/case-resolution/view/id/2091

