
 
 

 
 

 

 

 

THIRD SECTION 

 

 

 

 

 

 

CASE OF MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA 

 

(Application no. 50123/06) 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

 

STRASBOURG 

 

4 April 2017 

 

 

 

FINAL 

 

04/07/2017 
 

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 

subject to editorial revision. 

 





 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 1 

In the case of Milisavljević v. Serbia, 

The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Helena Jäderblom, President, 

 Branko Lubarda, 

 Luis López Guerra, 

 Helen Keller, 

 Pere Pastor Vilanova, 

 Alena Poláčková, 

 Georgios A. Serghides, judges, 

and Fatoş Aracı, Deputy Section Registrar, 

Having deliberated in private on 14 March 2017, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 50123/06) against the 

Republic of Serbia lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by a Serbian national, Ms Ljiljana Milisavljević (“the 

applicant”), on 13 December 2006. 

2.  The applicant was represented by Mr C. Lister, a lawyer practising in 

London. The Serbian Government (“the Government”) were represented by 

Mr S. Carić, their Agent at the time. 

3.  The applicant alleged that her conviction for “criminal insult” 

(uvreda) following the publication of a newspaper article written by her 

violated her right to freedom of expression. 

4.  On 21 September 2010 the application was communicated to the 

Government. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The applicant, Ms Ljiljana Milisavljević, is a Serbian national who 

was born in 1966 and lives in Belgrade. 

6.  The applicant was a journalist employed at Politika, a major Serbian 

daily newspaper. In September 2003 she was requested by the editorial 

board to write an article about Ms Nataša Kandić. 



2 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 

7.  Ms Nataša Kandić is a Serbian human rights activist primarily known 

for her activities in investigating crimes committed during the armed 

conflicts in the former Yugoslavia, including those crimes committed by 

Serbian regular and irregular forces. She was also recognised as one of the 

most vocal advocates for full cooperation of the Yugoslav and later Serbian 

authorities with the International Criminal Tribunal for the former 

Yugoslavia (hereinafter “the ICTY”). 

8.  At the time relevant to this case, between 40% and 64% of the Serbian 

population considered the ICTY to be a major security threat to the 

Republic of Serbia.1 Some 54% of the population was against cooperation 

with the ICTY, which would include arrests and transfers of Serbian 

suspects to this institution.2 In 2003, the ICTY’s assessment of Serbia’s 

cooperation with that court was that it was “neither full nor proactive”.3 The 

level of cooperation was further negatively influenced by the assassination 

of the Serbian Prime Minister Dr Zoran Đinđić in March 2003, a major 

political figure open to full cooperation with the ICTY.4 Ms Kandić herself 

came under attack by a significant portion of the Serbian political elite and 

general population. As a consequence, she was involved in several 

incidents. 

9.  The applicant’s article on Ms Kandić appeared in Politika on 

7 September 2003. The integral translation of the impugned article, titled 

“The Hague Investigator”, reads as follows: 

“‘Even my son blames me for protecting everybody but the Serbs’, says the director 

of the Fund for Humanitarian Law. 

Ms Nataša Kandić, founder and Executive Director of the Humanitarian Law Centre 

for Serbia, Montenegro, and Kosovo and Metohija, a non-governmental organisation 

aimed at promoting human rights for minorities, last week, again, defended herself 

‘from the Serbian patriotism surge’. 

On the occasion of the International Day of the Disappeared commemoration, at the 

gathering of the Association of Families of Missing and Kidnapped Persons in 

Kosovo and Metohija organised in the centre of Belgrade, following a short argument 

she slapped one of the participants. After this incident the Belgrade police submitted a 

request for the initiation of prosecution proceedings against her, and the Association 

of Families of the Missing lodged a lawsuit, demanding that she pay 

30,000,000 Serbian dinars (RSD) for the insult to the families of those kidnapped and 

killed. 

                                                 
1  See: “Public opinion in Serbia – Attitudes towards the ICTY” (“Javno mnenje u Srbiji – 

Stavovi prema Haškom tribunalu”), Belgrade Centre for Human Rights, CMRI, July 2003, 

p. 11, available in Serbian at: http://www.bgcentar.org.rs/istrazivanje-javnog-

mnenja/stavovi-prema-ratnim-zlocinima-haskom-tribunalu-domacem-pravosudu-za-ratne-

zlocine/. 
2  Ibid, p. 22. 
3  Report of the International Tribunal for the Prosecution of Persons Responsible for 

Serious Violations of International Humanitarian Law Committed in the Territory of the 

Former Yugoslavia since 1991, UN Doc. S/2003/829, p. 53. 
4  Ibid.  



 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 3 

Recently our media have also reported that this ‘prominent advocate of human rights 

and democratic reform in Serbia’ was awarded the annual Central European and 

Eurasian Law Initiative Award (CEELI) from the American Bar Association on 

9 August during the ABA Annual Meeting luncheon in San Francisco. Former 

winners of this award were Petar Stoyanov from Bulgaria, Emil Constantinescu from 

Romania, Vaclav Havel from the Czech Republic, Stjepan Mesić from Croatia ... 

It was also reported that at the beginning of May the American magazine Time 

published a list of thirty-six individuals dubbed the European heroes, among which 

was Nataša Kandić, too. 

The Serbian campaigner for the truth on war crimes, a lonely voice of reason in 

Serbia or the Soros5 mercenary, the one who was named by all the banished FRY6 

spies, has won many awards, including the Human Rights Watch Award, but none of 

them were awarded to her in Serbia. 

Nataša Kandić provokes stormy reactions wherever she appears. While the West 

lauds and praises her, in Serbia she is spoken about with contempt and accused of 

anti-Serbian politics. Most of all they blame her for never pursuing the crimes against 

Serbs but exclusively dealing with those committed by Serbs against other ethnicities. 

Although she has been called a witch and a prostitute and is permanently under 

threat (this year she has also had to cancel her appearance at a local TV station owing 

to a bomb threat), she says: ‘This is simply the part of this job. I don’t think that they 

hate me, only my message’. 

Nevertheless, she once made a public complaint: ‘Even my son has accused me of 

protecting everybody except the Serbs.’ Although later, she adds, she heard him 

defending her concern for the weak. 

Nataša Kandić was born in 1946 in Topola, to her father Radoslav and mother Vera. 

In 1966 she went to study in Great Britain and upon her return she enrolled in the 

Faculty of Philosophy at the University of Belgrade. She participated in the 1968 

student demonstrations. In the 1970s she started working in the Belgrade municipality 

of Palilula. 

Afterwards she worked in the city trade union. During the mid-1990s she went to 

the Centre for Antiwar Action to work as a technical secretary, but before long she left 

it after a conflict with Ms Vesna Pešić7. With a group of like-minded people she 

founded the Humanitarian Law Centre at the beginning of 1993. 

A year later, on the invitation of Ms Jeri Laber, the Helsinki Watch Executive 

Director, she left for New York. Upon discussion with top people at the Hague 

Tribunal8, the Humanitarian Law Centre took charge of its work in respect of the 

so-called Serbian crimes against Muslims in Bosnia and Herzegovina, as well as 

violations and abuses of Muslim and Croatian minority rights in the FRY. That is how 

                                                 
5 Mr George Soros is the founder and chairman of the Open Society Foundations. 
6 The Federal Republic of Yugoslavia was formed in 1992 from two former republics of the 

SFRY, namely Serbia and Montenegro. In 2003 it became the State Union of Serbia and 

Montenegro. Following the Montenegrin proclamation of independence, it was succeeded 

by Serbia in 2006. 
7 Ms Vesna Pešić is another prominent human-rights activist and a member of parliament. 
8 The International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia was established in 

May 1993 by the United Nations in response to mass atrocities then taking place in Croatia 

and Bosnia and Herzegovina. 



4 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 

this organisation became the [ICTY] ‘investigator’. Starting from the second half of 

the 1990s the Centre became involved in the Kosovo and Metohija issues. 

During the NATO campaign9 she frequently travelled the Belgrade-Kosovo and 

Metohija-Montenegro routes. Her email messages sent via the Internet to foreign 

friends and collaborators are the evidence of her time and work in Kosovo and 

Metohija. 

With Lazar Stojanović10, the Plastični Isus (‘Plastic Jesus’) director, she has a son 

Stefan, who lives in New York and is involved in graphic animation.” 

10.  On 10 November 2003 Ms Kandić started a private prosecution 

against the applicant. She claimed that the entire piece had been written 

with the intent of belittling her in the eyes of the public, to present her as a 

traitor to Serbian interests and as a “paid servant of foreign interests and a 

prostitute who sells herself for money”. She further claimed that the points 

introduced in the article were maliciously misrepresented, and that the 

article contained untruths and blatant insults. She explicitly refused to lodge 

any civil compensation claim within these proceedings. 

11.  The applicant, in her defence, stated that she was not expressing her 

own opinion of Ms Kandić, whom she did not intend to insult, and that she 

had written the entire article on the basis of the documentation of other 

magazines. She put the citations within quotation marks, but she omitted 

them when she was not literally citing but paraphrasing (“ono što nije 

stavila pod navodnike predstavljaju navode koji nisu citati, već ih je 

prepričavala iz drugih listova”). She provided details as to what phrases 

were taken from which articles and magazines, including from which article 

and magazine she had taken the phrase that Ms Kandić had been called a 

witch and a prostitute. 

12.  On 1 September 2005, after a remittal, the First Municipal Court 

(Prvi opštinski sud) in Belgrade found that the applicant had committed a 

criminal offence of insult when having stated for Ms Kandić “although she 

has been called a witch and a prostitute” and gave her a judicial warning. 

The court established that the impugned phrase had been indeed previously 

published in another article by another author in a different magazine. 

However, the applicant did not put it in quotation marks which meant that 

she agreed with it, thus expressing her opinion. The court concluded that 

there was therefore an intention to insult Ms Kandić. In view of no 

aggravating circumstances and a number of mitigating ones (the applicant 

had a clean record, was employed and of mature age (u zrelom dobu)), she 

was given a mere judicial warning (sudska opomena), on the grounds of 

Articles 41 and 59 of the General Criminal Code (see paragraph 18 below). 

No prison sentence or fines were imposed. 

                                                 
9 In 1999 NATO waged a bombing campaign against the Federal Republic of Yugoslavia. 
10 Mr Lazar Stojanović is a film director. He spent three years in prison because of his film, 

Plastic Jesus, made in 1971. The film was publicly screened for the first time in 1990. 



 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 5 

13.  On an unspecified date thereafter the applicant appealed. She 

reiterated that the impugned words were not her own opinion, but an 

opinion of another author. The fact that she wrote also on the negative 

attitudes towards the private prosecutor and her work could not and must 

not make her, the applicant, criminally liable. She also submitted that such 

an attitude towards the freedom of press could have long-reaching 

consequences. 

14.  On 5 July 2006 the Belgrade District Court (Okružni sud) upheld the 

first-instance decision endorsing the reasons given therein. 

15.  In separate proceedings, on 2 October 2006 the Belgrade First 

Municipal Court ordered the applicant to pay Ms Kandić RSD 33,125 

(around 386 euros (EUR)) in respect of costs and expenses. The applicant 

did not appeal against that decision. 

16.  The applicant submitted in her observations that she had been later 

discharged from Politika and that “her conviction [...] appear[ed] to have 

been the cause [thereof]”. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

17.  The Criminal Code of the Socialist Republic of Serbia 1977 

(Krivični zakon, published in Official Gazette of the Socialist Republic of 

Serbia nos. 26/77, 28/77, 43/77, 20/79, 24/84, 39/86, 51/87, 6/89, 42/89, 

Official Gazette of the Republic of Serbia nos. 16/90, 21/90, 26/91, 75/91, 

9/92, 49/92, 51/92, 23/93, 67/93, 47/94, 17/95, 44/98, 10/02, 11/02, 80/02, 

39/03 and 67/03) was in force from 1 July 1977 until 1 January 2006. It 

read, in so far as relevant, as follows: 

Article 93 §§ 1 and 2 

“1.  A person who insults another shall be fined or punished with imprisonment of 

up to three months. 

2.  If the act described in paragraph 1 above is committed through the press ... the 

offender shall be fined or punished with imprisonment of up to six months.” 

Article 96 § 1 

“No one shall be punished for insulting another person if this has been done in ... the 

discharge of journalistic duties ... if there was no intention to defame.” 

18.  The General Criminal Code 1977 (Osnovni krivični zakon; published 

in Official Gazette of the Socialist Federal Republic of Yugoslavia 

nos. 44/76, 36/77, 34/84, 37/84, 74/87, 57/89, 3/90, 38/90, 45/90 and 54/90, 

in Official Gazette of the Federal Republic of Yugoslavia nos. 35/92, 16/93, 

31/93, 37/93, 24/94 and 61/2001, and in Official Gazette of the Republic of 

Serbia no. 39/03) was in force from 1 July 1977 until 1 January 2006. It 

read, in so far as relevant, as follows: 



6 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 

Article 41 

“1. The court shall impose a punishment within the statutory limits for a particular 

offence, bearing in mind the purpose of punishment and taking into account all [...] 

mitigating and aggravating circumstances, and in particular: the degree of criminal 

liability, the motives for which the criminal offence was committed, the degree of 

endangering or violating the protected good, circumstances in which the offence was 

committed, previous life of the perpetrator, his/her personal circumstances and his/her 

behaviour afterwards, as well as other circumstances relating to the perpetrator’s life.” 

Article 42 

“The court can impose a sanction below the statutory one: 

[...] 

2) when it finds that there are especially mitigating circumstances indicating that the 

purpose of sanctioning can be achieved even with a milder sanction.” 

Article 59 §§ 1 and 4 

“1. A judicial warning can be given for those criminal offences for which one can be 

fined or imprisoned up to one year, when they were committed under such mitigating 

circumstances making them particularly minor. 

[...] 

4. When deciding whether to give a judicial warning the court shall, bearing in mind 

the purpose of the judicial warning, take into account in particular the personality of 

the perpetrator, his/her previous life, his/her behaviour after having committed the 

offence, the degree of criminal liability and other circumstances under which the 

offence was committed.” 

19.  A person who was issued a judicial warning is considered an 

offender and therefore he or she could be considered a repeated offender 

(povratnik) should he or she commit another criminal offence11. 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

20.  The applicant complained that her conviction for criminal insult 

violated her right to freedom of expression as provided in Article 10 of the 

Convention, which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to ... impart information and ideas without interference by public authority ... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

                                                 
11 See the Commentary of the Criminal Code of Federal Republic of Yugoslavia by 

dr Ljubiša Lazarević, published by Savremena Administracija in 1999. 



 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 7 

prescribed by law and are necessary in a democratic society ... for the protection of the 

reputation or rights of others ...” 

21.  The Government contested that argument. 

A.  Admissibility 

22.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B.  Merits 

1.  The parties’ submissions 

(a)  The applicant 

23.  The applicant maintained that her conviction for criminal insult 

because of the article she had written and published in Politika on 

7 September 2003 had been a clear interference with her right of freedom of 

expression guaranteed by Article 10 of the Convention. She accepted that it 

was “in accordance with law” as required by Article 10 § 2 of the 

Convention, and that it had pursued the legitimate aim of protecting the 

rights of others. However, she maintained that her criminal conviction, 

although it had entailed a judicial warning, had been disproportionate under 

the circumstances of the case, in particular since it had caused her later 

dismissal from Politika, and represented a threat and warning to all Serbian 

journalists. 

24.  She also submitted that the article had been balanced and, in fact, 

“overwhelmingly favourable” towards Ms Kandić, and that it had been clear 

from the context that the impugned words had only been reporting of other 

people’s opinions about her and had been taken from another magazine. In 

this regard, she averred that Ms Kandić did not file a criminal action against 

the journalists of other magazines who had initially published the impugned 

words, notably Serbian Danas and the American Time, even though they 

published them without the quotation marks too. In this regard the applicant 

submitted that the journalists should not be penalised for failing to place 

quotation marks around words and ideas that come from others, and relied 

on Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 64, ECHR 2001-III. The 

applicant also maintained that Ms Kandić was a well-known political 

activist and, therefore, a public figure, and that the article had been written 

within the public debate about Ms Kandić and her role in the investigation 

and prosecution of high-ranking Serbian politicians and military officers for 

international crimes before the ICTY. 



8 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 

(b)  The Government 

25.  The Government did not dispute that the applicant’s conviction for 

insult had presented an interference with her right of freedom of expression. 

They further maintained that this interference had been in accordance with 

the law, specifically Article 93 of the Criminal Code, that it had pursued the 

legitimate aim of protecting the reputation of Ms Kandić, who was 

undoubtedly a well-known public figure, and that it had been proportionate 

to the aim pursued, considering that no prison sentence or fine had been 

imposed on the applicant. 

26.  They argued that the words “witch” and “prostitute”, for the use of 

which the applicant had been convicted, are of inherently insulting nature 

and that the context of the entire article clearly showed the applicant’s intent 

to insult Ms Kandić. The government accepted that these words had already 

been used by another journalist to describe attitudes towards Ms Kandić, but 

in an entirely different context. They further argued that all the positive 

aspects of Ms Kandić’s career referred to in the article had been maliciously 

and ironically presented. With regard to that, they maintained that the very 

title of the article had given a negative view of Ms Kandić, marking her as a 

servant of the ICTY, an institution which had been very unpopular in 

Serbian society; that positive characteristics of Ms Kandić had been put in 

quotation marks while abusive allegations had not been; that the 

significance of Ms Kandić’s accomplishments had been deliberately 

diminished by connecting them to extremely unpopular personalities in 

Serbia; and that the details about her family life, specifically the attitude of 

Ms Kandić’s son towards her work, had been taken out of context and 

misrepresented. 

2.  The Court’s assessment 

(a)  Whether there has been interference 

27.  It is not disputed between the parties that the applicant’s conviction 

amounted to “interference by public authority” with her right to freedom of 

expression. Such interference will infringe the Convention unless it satisfies 

the requirements of paragraph 2 of Article 10. It must therefore be 

determined whether it was “prescribed by law”, pursued one or more of the 

legitimate aims set out in that paragraph and was “necessary in a democratic 

society” to achieve those aims. 

(b)  “Prescribed by law” 

28.  The Court notes that the statutory basis for the applicant’s conviction 

was Article 93 § 2 of the Criminal Code. The Court holds that this provision 

was both adequately accessible and foreseeable, that is to say it was 

formulated with sufficient precision to enable the individual – if need be 

with appropriate advice – to regulate his or her conduct (see, among many 



 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 9 

other authorities, The Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), 

26 April 1979, § 49, Series A no. 30). The Court, therefore, concludes that 

the interference at issue was “prescribed by law” within the meaning of 

Article 10 § 2 of the Convention. 

(c)  Legitimate aim 

29.  The Court notes that it is not disputed between the parties that the 

interference pursued one of the aims enumerated in Article 10 § 2, namely 

the “protection of the reputation or rights of others”. 

(d)  “Necessary in a democratic society” 

(i)  General principles 

30.  The relevant principles in this regard are set out in details in, for 

example, Axel Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, §§ 78-95, 

7 February 2012. 

31.  In particular, the Court’s task, in exercising its supervisory 

jurisdiction, is to look at the interference complained of in the light of the 

case as a whole and determine whether the reasons adduced by the national 

authorities to justify it are “relevant and sufficient” and whether it was 

“proportionate to the legitimate aim pursued”. 

32.  When examining the necessity of an interference in a democratic 

society in the interests of the “protection of the reputation or rights of 

others”, the Court may be required to verify whether the domestic 

authorities struck a fair balance when protecting two values guaranteed by 

the Convention which may come into conflict with each other in certain 

cases, namely, on the one hand, freedom of expression protected by 

Article 10 and, on the other, the right to respect for private life enshrined in 

Article 8 (see Hachette Filipacchi Associés v. France, no. 71111/01, § 43, 

14 June 2007, and MGN Limited v. the United Kingdom, no. 39401/04, 

§ 142, 18 January 2011). 

33.  Where the balancing exercise between those two rights has been 

undertaken by the national authorities in conformity with the criteria laid 

down in the Court’s case-law, the Court would require strong reasons to 

substitute its view for that of the domestic courts (see MGN Limited, cited 

above, §§ 150 and 155, and Palomo Sánchez and Others v. Spain [GC], 

nos. 28955/06, 28957/06, 28959/06 and 28964/06, § 57, ECHR 2011). The 

relevant criteria in this regard are: (a) the contribution made by the article to 

a debate of general interest; (b) how well known is the person concerned 

and what is the subject of the report; (c) the conduct of the person concerned 

prior to publication of the article; (d) method of obtaining the information 

and its veracity; (e) content, form and consequences of the publication; and 

(f) severity of the sanction imposed (see Axel Springer AG, cited above, 

§§ 89-95, 7 February 2012). 



10 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 

34.  The Court also reiterates that a distinction has to be made between 

private individuals and persons acting in a public context, as political 

figures or public figures. Accordingly, whilst a private individual unknown 

to the public may claim particular protection of his or her right to private 

life, the same is not true of public figures (see Minelli v. Switzerland (dec.), 

no. 14991/02, 14 June 2005, and Petrenco v. Moldova, no. 20928/05, § 55, 

30 March 2010) in respect of whom limits of critical comment are wider, as 

they are inevitably and knowingly exposed to public scrutiny and must 

therefore display a particularly high degree of tolerance (see Ayhan Erdoğan 

v. Turkey, no. 39656/03, § 25, 13 January 2009, and Kuliś v. Poland, 

no. 15601/02, § 47, 18 March 2008). 

(ii)  Application of these principles 

35.  The Court firstly notes that the article was written in the context of 

an ongoing and at the time heated public debate on the Republic of Serbia’s 

cooperation with the ICTY – a subject of great importance for Serbian 

society. At the time the article was published there was a high degree of 

animosity towards Ms Kandić from a large part of the Serbian public 

because of her efforts to secure the Serbian authorities’ full cooperation 

with the ICTY and her activities related to the investigation of crimes 

committed by Serbian forces during the armed conflicts in the former 

Yugoslavia. The applicant’s statements were therefore made in the context 

of a debate on matters of public interest. 

36.  The Court further observes that the applicant is a journalist and in 

that capacity her task was to write an article about Ms Kandić, a well-known 

human rights activist and undeniably a public figure. In so doing, she wrote, 

inter alia, that Ms Kandić “[had] been called a witch and a prostitute”. The 

domestic court’s held that by failing to put these words in quotation marks 

she had tacitly endorsed them as her own and convicted her for insult. 

37.  While the impugned words are offensive the Court considers that it 

is clear from the formulation of the sentence that this is how Ms Kandić was 

perceived by others, not by the applicant herself. In addition, the applicant 

claimed before the domestic courts that the impugned words had been taken 

from another article written by another journalist and published in another 

magazine, which was indeed established as such in the domestic 

proceedings and acknowledged by the Government (see paragraphs 12 

and 26 above). Therefore, it is evident, even without the quotation marks, 

that this was not the applicant’s personal opinion of Ms Kandić, but that she 

was merely transmitting how Ms Kandić was perceived by others. The 

Court has already held that a general requirement for journalists 

systematically and formally to distance themselves from the content of a 

quotation that might insult or provoke others or damage their reputation is 

not reconcilable with the press’s role of providing information on current 

events, opinions and ideas (see Thoma, cited above, §§ 63-65). The Court 



 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 11 

does not consider that the sheer absence of quotation marks alone can be 

regarded as “particularly cogent reasons” capable of justifying the 

imposition of a penalty on the journalist (see, mutatis mutandis, Thoma, 

cited above, § 64). 

38.  Furthermore, the domestic courts failed to make any balancing 

exercise whatsoever between Ms Kandić’s reputation and the applicant’s 

freedom of expression and her duty, as a journalist, to impart information of 

general interest. They also made no reference to the overall context of the 

text and the circumstances under which it was written but their findings 

were rather limited to the fact that the impugned words were not put in the 

quotation marks. Such terse and undeveloped reasoning is, in the Court’s 

view, in itself problematic as it rendered any defence raised by the applicant 

devoid of any practical effect. 

39.  The Court cannot accept the Government’s argument that the 

applicant, through insinuations and diminution of facts, aimed to depict 

Ms Kandić in a negative light. The applicant made it clear in her article that 

the opinions on Ms Kandić were divided, offering both positive and 

negative aspects thereon. The article also reported that Ms Kandić had 

received many awards, some of them prestigious, as well as that she was 

campaigner for the truth on war crimes and a lonely voice of reason in 

Serbia, which was also written without the quotation marks, contrary to the 

Government’s submission. 

40.  In particular, the Court does not consider that the impugned words 

can be understood as a gratuitous personal attack on, or insult to Ms Kandić. 

They did not refer to her private or family life, but to how she was perceived 

professionally. Ms Kandić, as a human rights activist, was a public figure, 

as acknowledged by the Government. That being so, the Court considers 

that she inevitably and knowingly exposed herself to public scrutiny and 

should therefore have displayed a greater degree of tolerance than an 

ordinary private individual. 

41.  The Court finally reiterates that the nature and the severity of the 

sanction imposed are the factors to be taken into account when assessing the 

proportionality of the interference (see, for instance, Chauvy and Others 

v. France, no. 64915/01, § 78, ECHR 2004-VI). In the present case, the 

domestic courts found that the applicant had committed a criminal offence 

of insult and issued against her a judicial warning, which could be 

considered an aggravating circumstance, should she commit another 

criminal offence (see paragraph 19 above). The Court cannot accept the 

Government’s argument that the applicant’s sentence was lenient. In the 

Court’s view, what matters is not that the applicant was issued a judicial 

warning “only”, but that she was convicted for an insult at all (see Lopes 

Gomes da Silva v. Portugal, no. 37698/97, § 36, ECHR 2000-X). 

Irrespective of the severity of the penalty which is liable to be imposed, a 

recourse to the criminal prosecution of journalists for purported insults, with 



12 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 

the attendant risk of a criminal conviction and a criminal penalty, for 

criticising a public figure in a manner which can be regarded as personally 

insulting, is likely to deter journalists from contributing to the public 

discussion of issues affecting the life of the community (see paragraph 19 

above; see, also, Bodrožić and Vujin v. Serbia, no. 38435/05, § 39, 

23 June 2009, and Grebneva and Alisimchik v. Russia, no. 8918/05, § 65, 

22 November 2016 (not yet final)). 

42.  The foregoing considerations are sufficient to enable the Court to 

conclude that the national authorities’ reaction to the applicant’s article and 

in particular to the impugned words was disproportionate to the legitimate 

aim pursued, and was therefore not necessary in a democratic society, 

within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention. 

43.  There has accordingly been a violation of Article 10 of the 

Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

44.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

45.  The applicant claimed 20,000 euros (EUR) in total in respect of 

pecuniary and non-pecuniary damage, submitting that her conviction was a 

factor which led to her later discharge from Politika. 

46.  The Government contested the applicant’s claim as excessive and 

unfounded. They submitted, in particular, that the applicant had offered no 

evidence that she had been indeed discharged and even if that had been the 

case, that the said conviction was related to it in any way. 

47.  The Court does not discern any causal link between the violation 

found and the pecuniary damage alleged, in particular in view of the fact 

that the applicant failed to submit any proof that she had been indeed 

dismissed and, if so, that it was due to the conviction; it therefore rejects 

this claim. In respect of non-pecuniary damage the Court awards the 

applicant EUR 500. 

B.  Costs and expenses 

48.  The applicant claimed the costs and expenses incurred before the 

domestic courts, which amount corresponded to EUR 386 at the time (see 

paragraph 15 above). 



 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 13 

49.  The Government contested this claim. 

50.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 

reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 

that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 

to quantum. In the present case, regard being had to the documents in its 

possession and the above criteria, the Court considers it reasonable to award 

the sum of EUR 386 for costs and expenses in the domestic proceedings. 

C.  Default interest 

51.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 

should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 

to which should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the application admissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final in accordance with 

Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts, to be converted 

into the currency of the respondent State, at the rate applicable at the 

date of settlement: 

(i)  EUR 500 (five hundred euros), plus any tax that may be 

chargeable, in respect of non-pecuniary damage; 

(ii)  EUR 386 (three hundred and eighty six euros), plus any tax that 

may be chargeable to the applicant, in respect of costs and 

expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

4.  Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction. 



14 MILISAVLJEVIĆ v. SERBIA JUDGMENT 

Done in English, and notified in writing on 4 April 2017, pursuant to 

Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Fatoş Aracı Helena Jäderblom 

 Deputy Registrar President 


