
 
 

 
 

 

 

 

FOURTH SECTION 

 

 

 

 

 

 

CASE OF CARAGEA v. ROMANIA 
 

(Application no. 51/06) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

STRASBOURG 

 

8 December 2015 

 

 

FINAL 

 

08/03/2016 
 

 
This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 

subject to editorial revision. 

 





 CARAGEA v. ROMANIA JUDGMENT 1 

In the case of Caragea v. Romania, 
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 András Sajó, President, 

 Boštjan M. Zupančič, 

 Nona Tsotsoria, 

 Paulo Pinto de Albuquerque, 

 Krzysztof Wojtyczek, 

 Iulia Antoanella Motoc, 

 Gabriele Kucsko-Stadlmayer, judges, 

and Fatoş Aracı, Deputy Section Registrar, 

Having deliberated in private on 17 November 2015, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 51/06) against Romania 

lodged with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection 

of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by a 

Romanian national, Mr Ovidiu Caragea (“the applicant”), on 6 December 

2005. 

2.  The applicant was represented by Mr I. Măgdoiu, a lawyer practising 

in Târgu Jiu. The Romanian Government (“the Government”) were 

represented by their Agent, Ms C. Brumar, from the Ministry of Foreign 

Affairs. 

3.  The applicant alleged that the Romanian authorities’ failure to pursue 

his charges of insulting behaviour and defamation against a journalist, P.C., 

amounted to a breach of his rights under Article 8 of the Convention. 

4.  On 25 November 2010 the application was communicated to the 

Government. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

A.  Events prior to the publication of the newspaper article 

5.  The applicant was the CEO (Chief Executive Officer) and majority 

shareholder of a commercial company, SC “L” SA, which had been 

State-owned until 1995; the company was based in Târgu Jiu and between 



2 CARAGEA v. ROMANIA JUDGMENT 

1998 and 2002 was listed in the top three most valuable private companies 

in Gorj County. 

6.  Between 1997 and 2004 a number of shareholders and employees of 

the company lodged criminal complaints against the applicant concerning 

the alleged improper manner in which he conducted his professional activity 

as manager of the company during and after its privatisation. Several 

criminal investigations were accordingly conducted in respect of the 

applicant, which were ongoing at the time of the relevant events; none of 

them led to his indictment. 

B.  Publication of the alleged defamatory newspaper article 

7.  On 24 September 2004 C.P., a journalist with the local newspaper 

Impact de Gorj published an article entitled “Who do we call when we 

disregard the law?” (La cine apelăm când încălcăm legea?). 

The article, in its relevant parts, read as follows: 

“It is with regret that we have to make an absolutely necessary response to an 

unacceptable act of servitude of the press. A so-called journalist of the once serious 

Gorjeanul, decided to defend, through some completely unverified articles, the CEO 

of the company “L” S.A., Ovidiu Caragea, and to transform him from a dirty person 

into a clean one. It is true that corrupt members of the Romanian legal establishment, 

including county prosecutors, have cleared the CEO of S.C. “L” SA (l-au scos basma 

curată) in contradiction of the clear facts and the written evidence. Ovidiu Caragea 

has managed the company in a completely dictatorial style, to shareholders’ cost, with 

serving his personal interest as the only aim. 

It is regrettable that colleagues from the daily Gorjeanul have taken to defending 

persons of dubious morality, perhaps even criminals, aiming neither to properly 

inform the readers nor to provide a space for regular advertising. In none of these 

cases has the author of the article had the courage to write under his or her true name. 

What the readers should know is that when an investigation is made public in the 

press – even though Gorjeanul invented the term “positive investigation” (assuming 

that such a thing could possibly exist) – the author should make their real name public 

so as to take responsibility and very often to be sworn at. The fact that the articles 

praising G.N., who brought the OJT Gorj [the County Tourist Office] to disaster, or 

those praising D.I.M. did not have real names in the byline, proves the lack of 

responsibility and the sense of shame emanating from the words written in the paper. 

Not only should the author be held accountable for this practice; so should the 

management of the publication, who should not accept it as it has nothing to do with 

the respect ... owed to the reader. 

These statements are not an attack on our colleagues in Gorjeanul, the oldest 

publication in the city, but are the opinion of one man who wants to find out who is 

the slave (slugoiul) who signed one or other of these articles, in order to discover who 

is the pawn for those who cannot be portrayed positively in the press after having 

defrauded their business partners. It is worth mentioning that our newspaper has 

published a few articles relating to the irregularities in the company “L” S.A. The 

documents we have clearly prove that what has happened has nothing to do with 

legality, but these have not attracted the interest of our colleagues in the other county 

newspaper; their only interest is, in many cases, “brown-nosing” (“de a-i spăla la 



 CARAGEA v. ROMANIA JUDGMENT 3 

fund”) those who fail to comply with the law. We mustn’t forget the hosannas to 

honour N.M. and the editorial subordination shown to D.I.M. What a pity!” 

C.  The domestic proceedings 

8.  On 17 November 2004 the applicant lodged before the Târgu Jiu 

District Court a criminal complaint for defamation against C.P., the author 

of the above article. The applicant argued that the expressions that had been 

used by the journalist, who had associated him with “persons of dubious 

morality, perhaps even criminals”, had damaged his good reputation and put 

at risk his relations with business partners on a local and national level, thus 

endangering the financial situation of his company. He stated that none of 

the charges referred to in the article had led to him being indicted. 

9.  On 28 March 2005 the court acquitted C.P. Having analysed the 

content of the article and the witnesses’ testimonies, it held that the 

journalist’s intention had not been to defame the applicant but merely to 

make his opinion regarding the applicant’s activity public, and to highlight 

the dispute with other local journalists who had written articles praising the 

applicant. As the disputed acts had not severely damaged the dignity and the 

reputation of the applicant, his request for non-pecuniary compensation was 

dismissed. 

10.  The applicant appealed claiming that: the journalist had previously 

been convicted several times for defaming other third parties in his 

newspaper, showing his perseverance in using the press to insult others; and 

the article was part of a revenge campaign by the journalist. According to 

the applicant, the journalist’s publishing company operated on commercial 

premises owned by the company “L” SA; the applicant brought a civil suit 

against the publishing company for rent arrears, and when the claims were 

granted, the journalist asked that the publisher’s debt be written off in 

exchange for favourable publicity in the press; the proposal was turned 

down; hence the appearance of the disputed article a few months later. 

11.  On 6 June 2005, the Gorj County Court dismissed the applicant’s 

appeal. The court stated that as the applicant had been the subject of 

criminal prosecution for the manner in which he had conducted his job as 

CEO of his company, there had been sufficient factual basis for the article, 

which in any case had been merely a response to another article praising the 

applicant published in a different newspaper. The court pointed out that the 

role of the press was to inform the general public and that the journalist had 

had no intention to defame the applicant, only to express his opinion 

concerning the latter’s professional activity as CEO of an important 

company in the city of Târgu Jiu. 



4 CARAGEA v. ROMANIA JUDGMENT 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

12.  The relevant provisions of the Civil and Criminal Codes concerning 

insult and defamation and liability for paying damages, in force at the 

material time, as well as the subsequent amendments to them, are described 

in Cumpǎnǎ and Mazǎre v. Romania ([GC], no. 33348/96, §§ 55-56, 

ECHR 2004-XI and Timciuc v. Romania ((dec.), no. 28999/03, §§95-97, 

12 October 2010). 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 8 OF THE CONVENTION 

13.  The applicant complained that the national authorities had failed to 

protect his reputation, as part of the right to privacy provided for by 

Article 8 of the Convention, which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to respect for his private and family life, his home and 

his correspondence. 

2.  There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right 

except such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society 

in the interests of national security, public safety or the economic well-being of the 

country, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, 

or for the protection of the rights and freedoms of others.” 

A.  Admissibility 

14.  The Government claimed that the application should be dismissed 

because it had been lodged outside the six-month time-limit pursuant to 

Article 35 §§ 1 and 4 of the Convention. The final decision of the national 

courts had been delivered on the 6 June 2005 while, the Government 

pointed out, it appeared from the statement of facts submitted by the Court 

that the application had been lodged on 7 December 2005, outside the 

time-limit. 

15.  The applicant contested the Government’s claim and submitted that 

the application had been posted on 6 December 2005, as proved by a copy 

of the registered-postage receipt (“tichet recomandat”). A copy had been 

sent to the Court on 17 June 2011. 

16.  The Court notes from the documents in the file that the postage date 

of the application is 6 December 2005, thus within the six-month time-limit. 

17.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 



 CARAGEA v. ROMANIA JUDGMENT 5 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B.  Merits 

1.  The parties’ submissions 

18.  The applicant submitted that the article in dispute was not only 

insulting and defamatory, but had also misinformed the public in relation to 

his situation because all criminal charges against him mentioned in the 

article had in fact been dropped. 

The applicant argued that there was a risk that his business partners 

would lose their confidence in him as a professional, which could affect 

existing or potential contracts of his company. 

The applicant further claimed that the national authorities had not carried 

out a thorough examination of his criminal complaint and had thus infringed 

his right to protection of reputation. 

19.  The Government accepted that the right to the protection of 

reputation was a component of the right to privacy protected by Article 8. 

The Government considered that the positive obligations deriving from 

Article 8 of the Convention should come into play only if the statements in 

question exceeded the limit of acceptable criticism from the perspective of 

Article 10. The Government reiterated that the press played a vital role in a 

democratic society and that journalistic freedom covered possible recourse 

to a degree of exaggeration. 

The Government submitted that the article had to be seen against the 

background of an ongoing dispute between journalists, as the article in 

question was a response to another article published by a different 

newspaper in which the applicant was praised. The Government emphasised 

that the issues addressed in the article were of general interest: the 

objectivity of journalists and the proper functioning of the judicial system. 

The intention of the journalist was to draw the public’s attention to different 

opinions regarding the objectivity of the judicial authorities in their relations 

with the applicant and other public persons. The Government pointed to the 

fact that at the time when the article was published, criminal investigations 

against the applicant were still pending before the domestic authorities. 

Lastly, the Government maintained that the domestic courts at both 

levels had adequately analysed the applicant’s complaint against the 

journalist. The courts found that the journalist had not intended to defame 

the applicant and thus the necessary element of premeditation needed to be 

found guilty was missing. 



6 CARAGEA v. ROMANIA JUDGMENT 

2.  The Court’s assessment 

(a)  General principles 

20.  The Court reiterates at the outset that “private life” extends to 

aspects relating to personal identity and reputation (see Pfeifer v. Austria, 

no. 12556/03, § 35, 15 November 2007, and Ion Cârstea v. Romania, 

no. 20531/06, § 29, 28 October 2014). Moreover, in order for Article 8 to 

come into play, the attack on personal honour and reputation must attain a 

certain level of seriousness and be in a manner causing prejudice to personal 

enjoyment of the right to respect for private life (see, for example, 

A. v. Norway, no. 28070/06, § 64, 9 April 2009, and Axel Springer AG 

v. Germany [GC], no. 39954/08, § 83, 7 February 2012). 

21.  Starting from the premise that the present case requires an 

examination of the fair balance that has to be struck between the applicant’s 

right to the protection of his private life under Article 8 of the Convention 

and the journalist’s right to freedom of expression as guaranteed by 

Article 10, the Court finds it relevant to reiterate some general principles 

relating to the application of both Articles. 

22.  In cases which require the right to respect for private life to be 

balanced against the right to freedom of expression, the Court considers that 

the outcome of the application should not, in theory, vary according to 

whether it has been lodged with the Court under Article 8 of the Convention 

by the person who was the subject of the news report, or under Article 10 by 

the publisher. Indeed, as a matter of principle these rights deserve equal 

respect. Accordingly, the margin of appreciation should in theory be the 

same in both cases (see Couderc and Hachette Filipacchi Associés 

v. France [GC], no. 40454/07, § 91, 10 November 2015). 

23.  Where the balancing exercise between those two rights has been 

undertaken by the national authorities in conformity with the criteria laid 

down in the Court’s case-law, the Court would require strong reasons to 

substitute its view for that of the domestic courts (see Axel Springer AG, 

cited above, §§ 85-88). 

24.  In the cases in which the Court has had to balance the protection of 

private life against freedom of expression, the criteria it has used related to: 

whether the article contributed to a debate of general interest, the definition 

of what constitutes a subject of general interest depending on the 

circumstances of the case; the degree of fame of the person concerned, 

namely his/her role or function and the nature of the activities that are the 

subject of the report, as well as the conduct of the person concerned prior to 

publication of the report; the journalist’s method of obtaining the 

information and its veracity, namely whether the journalist was acting in 

good faith and on an accurate factual basis, providing “reliable and precise” 

information in accordance with the ethics of journalism; the content, form 

and consequences of the publication, involving an assessment of the way in 



 CARAGEA v. ROMANIA JUDGMENT 7 

which the report was published, the manner in which the person concerned 

was represented, as well as the extent to which the report was disseminated; 

and, lastly, the severity of the sanction imposed, if any (ibid., §§ 90-95). 

25.  In this context, the Court has always stressed the contribution made 

by articles in the press to debates of general interest (see Von Hannover 

v. Germany, no. 59320/00, § 60, ECHR 2004-VI). In cases concerning 

debates or questions of general public interest, the extent of acceptable 

criticism is greater in respect of politicians or other public figures than in 

respect of private individuals (see Petrina v. Romania, no. 78060/01, § 40, 

14 October 2008). 

26.  The Court has also repeatedly emphasized the essential role played 

by the press in a democratic society. Although the press must not overstep 

certain bounds, particularly regarding protection of the reputation and rights 

of others, its duty is nevertheless to impart – in a manner consistent with its 

obligations and responsibilities – information and ideas on all matters of 

public interest. Not only does the press have the task of imparting such 

information and ideas; the public also has a right to receive them. Were it 

otherwise, the press would be unable to play its vital role of “public 

watchdog” (see Axel Springer AG, cited above, § 79). 

27.  Journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of 

exaggeration, or even provocation. Subject to paragraph 2 of Article 10, 

freedom of expression is applicable not only to “information” or “ideas” 

that are favourably received or regarded as inoffensive or as a matter of 

indifference, but also to those that offend, shock or disturb. Such are the 

demands of pluralism, tolerance and broadmindedness, without which there 

is no “democratic society” (see Tammer v. Estonia, no. 41205/98, § 59, 

ECHR 2001-I). 

28.  Nevertheless, the Court has held that a “remark directed against the 

Convention’s underlying values” is removed from the protection of 

Article 10 by Article 17 (see Paksas v. Lithuania [GC], no. 34932/04, § 88, 

ECHR 2011 (extracts). It also emphasized that speech that is incompatible 

with the values proclaimed and guaranteed by the Convention is not 

protected by Article 10 by virtue of Article 17 of the Convention (see 

Delfi AS v. Estonia [GC], no. 64569/09, § 136, ECHR 2015 and the 

references cited therein). 

29.  This freedom is thus subject to the exceptions set out in 

Article 10 § 2, which must, however, be construed strictly. The need for any 

restrictions must be established convincingly (ibid., § 131). 

30.  Furthermore, it is not for the Court, any more than it is for the 

national courts, to substitute its own views for those of the press as to what 

techniques of reporting should be adopted in a particular case (see ibid., 

§ 81). 

31.  Lastly, the Court has distinguished between statements of fact and 

value judgments. While the existence of facts can be demonstrated, the truth 



8 CARAGEA v. ROMANIA JUDGMENT 

of value judgments is not susceptible of proof. The requirement to prove the 

truth of a value judgment is impossible to fulfil and infringes freedom of 

opinion itself, which is a fundamental part of the right secured by 

Article 10. The classification of a statement as a fact or as a value judgment 

is a matter which primarily falls within the margin of appreciation of the 

national authorities, in particular the domestic courts. However, even where 

a statement amounts to a value judgment, there must exist a sufficient 

factual basis to support it, failing which it could be excessive (see, for 

example, Petrina, cited above, §§ 40 to 42). 

(b)  Application of these principles to the present case 

32.   The Court firstly notes the domestic courts’ conclusion according to 

which the article in question was published as part of an ongoing dispute 

between journalists concerning the proper functioning of the justice system, 

with reference to the applicant who had been the subject of several criminal 

investigations in which he had been allegedly favoured by the judicial 

authorities; the Court considers that such a debate is plainly of general 

public interest (see, mutatis mutandis, Morice v. France [GC], no. 

29369/10, § 128, 23 April 2015, and Lavric v. Romania, no. 22231/05, § 35, 

14 January 2014). 

33.  The Court further notes that the applicant was at the relevant time 

the manager of an important private company. SC “L” SA’s notoriety on a 

local level was acknowledged by the applicant and by the domestic courts 

(see paragraphs 5 and 11 above). In that respect and in line with its case-

law, the Court considers that for the reasons stated above, the applicant can 

be deemed a public figure, the extent of acceptable criticism in his respect 

being thus greater than in respect of private individuals (see Steel and 

Morris v. the United Kingdom, no. 68416/01, § 94, ECHR 2005-II 

Tănăsoaica v. Romania, no. 3490/03, § 46, 19 June 2012). 

34.  While holding that the content of the article had sufficient factual 

basis in so far as the applicant had been the subject of an investigation for 

criminal activities several times, including at the moment when the 

impugned article was published, the domestic courts did not explicitly 

classify the alleged defamatory expressions as statement of facts or value 

judgments. Furthermore, in acquitting the journalist, the same courts 

implied that the article had not been written in bad faith as the intention of 

the journalist had been to respond to another article published in a different 

local newspaper and not to defame the applicant. 

35.  The Court can broadly agree with that assessment. It would observe, 

however, that while there appears to have been a satisfactory factual basis to 

justify the comments in relation to the applicant’s involvement with the 

justice system (contrast, albeit in the context of Article 6 of the Convention, 

Klouvi v. France, no. 30754/03, § 52, 30 June 2011), some statements in the 

article are potentially provocative, written in an inappropriate language. 



 CARAGEA v. ROMANIA JUDGMENT 9 

Nevertheless, in the light of the fact that journalistic freedom also covers 

possible recourse to a degree of exaggeration or even provocation (see 

Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France [GC], nos. 21279/02 

and 36448/02, § 56, ECHR 2007-IV), and in view of the applicant’s 

position as a public figure, the Court finds there is no manifestly insulting 

language in the disputed remarks about the applicant (see also Mamère 

v. France, no. 12697/03, § 25, ECHR 2006-XIII), such language remaining 

therefore protected by Article 10 of the Convention (contrast, Delfi AS, cited 

above, § 136). 

36.  Furthermore, the Court observes that the article commented on the 

applicant’s activity as a manager and tangentially on his involvement with 

the justice system, but made no specific reference to any aspect of the 

applicant’s private life as such (see, mutandis mutandis, Timciuc v. Romania 

(dec.), no. 28999/03, §147, 12 October 2010). 

37.  Lastly, the Court notes that the applicant’s allegations that the article 

in question damaged his reputation, the trust of his business partners and 

potential future business dealings were analysed by the domestic courts, 

which dismissed his claims in respect of damage as ill-founded. The Court 

is satisfied that this decision was in conformity with Convention standards, 

finding no strong reasons to substitute its view for that of the domestic 

courts. 

It thus considers that the potential negative consequences that the 

applicant might have suffered after the publication of this article does not 

attain the level of gravity justifying a restriction on the right to freedom of 

expression guaranteed by Article 10 (see, mutatis mutandis, Karakó 

v. Hungary, no. 39311/05, § 28, 28 April 2009). 

38.  The foregoing considerations are sufficient to enable the Court to 

conclude that the domestic courts struck a fair balance between journalists’ 

freedom of expression under Article 10 and the applicant’s right to have his 

reputation respected under Article 8. 

There has accordingly been no violation of Article 8 of the Convention. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the application admissible; 

 

2.  Holds that there has been no violation of Article 8 of the Convention; 



10 CARAGEA v. ROMANIA JUDGMENT 

Done in English, and notified in writing on 8 December 2015, pursuant 

to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Fatoş Aracı András Sajó 

Deputy Registrar President 


