Columbia University Global Freedom of Expression and Information Project
Expert Meeting

25 - 26 February 2014

Conference Paper

A REVIEW OF THE EUROPEAN COURT’S FREEDOM OF EXPRESSION CASES
IN 2013

Ronan O Fathaigh

Dirk VVoorhoof

Columbia University, New York City

1



A Review of the European Court’s Freedom of Expression Cases in 2013

Ronan O Fathaigh™ and Dirk Voorhoof**

Introduction

The European Court of Human Rights issued 916 judgments on the merits during its 2013
term. While this number may seem quite high, half of these judgments concerned only five of
the 47 member states of the Council of Europe, namely Russia, Turkey, Romania, Ukraine,
and Hungary; and half of the court’s docket involves straightforward fair trial violations, such
as the excessive length of domestic court proceedings.

Of the total opinions issued during 2013, the European court handed down 59 merits opinions
involving the right to freedom of expression, a right which is guaranteed by Article 10 of the
European Convention on Human Rights.* The purpose our paper is to highlight what we
consider to be the five most important judgments concerning free expression in 2013. And in
order to explain our choices, we thought it helpful to give a snapshot of the court’s docket.

The European Court’s Free Expression Docket

The first point is that nearly half of the court’s freedom of expression docket still involves
defamation and damage to reputation, numbering 27 cases. Of these cases, 13 were
complaints by the press over defamation convictions received in their home states, with the
press winning nine of these cases,? but losing five,* including a significant loss involving
liability for online reader comments. We discuss two of these defamation cases below. In
addition, there were six cases taken by non-press individuals over defamation convictions
they had received, winning all but one of these.*

*

Ph.D. Candidate, Ghent University, Belgium; Research Fellow, Columbia University.
Professor of Media Law, Ghent University, Belgium, and Copenhagen University, Denmark.
See generally, D. Voorhoof, “Freedom of Expression under the European Human Rights System,”
Inter-American and European Human Rights Journal 3 (2009); R. O Fathaigh and D. Voorhoof, “The European
Court of Human Rights, Media Freedom and Democracy,” in Price, Verhulst and Morgan (eds.), Routledge
Handbook of Media Law (New York: Routledge, 2013); and D. Voorhoof, “The Right to Freedom of
Expression and Information under the European Human Rights System,” EUI Working Paper 2014 (here).
00O lvpress v. Russia, App. No. 33501/04 (2013), Bugan v. Romania, App. No. 13824/06 (2013),
Welsh v. Portugal, App. No. 16812/11 (2013), Soltész v. Slovakia, App. No. 11867/09 (2013), Ristamaki v.
Finland, App. No. 66456/09 (2013), Ungvary v. Hungary, App. No. 64520/10 (2013), Mika v. Greece, App. No.
10347710 (2013), Vakfi v. Turkey, App. No. 28255/07 (2013), and Belpietro v. Italy, App. No. 43612/10
(2013).

3 Novaya Gazeta v. Russia, App. No. 14087/08 (2013), OO0 “Vesti’ v. Russia, App. No. 21724/03
(2013), Print Zeitungsverlag GmbH v. Austria, App. No. 26547/07 (2013), Btaja News v. Poland, App. No.
59545/10 (2013), and Delfi AS v. Estonia, App. No. 64569/09 (2013).

Niculescu-Dellakeza v. Romania, App. No. 5393/04 (2013), Reznik v. Russia, App. No. 4977/05
(2013), Sampaio e Paivade Melo v. Portugal, App. No. 33287/10 (2013), Stojanovi¢ v. Croatia, App. No.
23160/09 (2013), Morel v. France, App. No. 25689/10 (2013), and Morice v. France, App. No. 29369/10 (2013)
(referred to the grand chamber).

ok

1


http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/29871/RSCAS_2014_12.pdf?sequence=1

Of particular note is that a further seven of the defamation cases involved petitions by
individuals complaining about failed defamation suits they had taken against the press in their
home states. This is a consequence of a controversial 2004 judgment recognising an
unenumerated right to reputation under the Convention’s Article 8 which protects privacy.
Three of these petitions were successful in 2013, including one where the court held that the
failure of the Romanian courts to convict a newspaper for defamation violated the right to
reputation of the allegedly defamed individual.® But the European court did dismiss the four
other claims, including one seeking to have a defamatory newspaper article removed from an
online archive.®

Apart from the defamation cases, the court’s remaining docket can be somewhat crudely
divided into three categories: (a) cases taken by the press, (b) cases complaining about the
press, and (c) non-press cases. First, in terms of successful press cases, there were two
involving newspapers challenging search and seizure orders granted in Luxembourg and
Latvia.” The European court also overturned three convictions imposed on the press for
publishing terrorist statements,® and held that the suspension and confiscation of a number of
newspapers in Turkey under the terrorism law violated press freedom.® A suspended prison
sentence imposed in Italy for the broadcasting of confidential information was also held to
violate free expression.™

Second, in terms of complaints about the press, the court rejected an application arguing that
a newspaper’s refusal to carry an advertisement violated free expression.* The court also
dismissed a complaint that pictures of a public figure published in the press violated
privacy.'? And additionally, the court rejected a claim that a newspaper article had violated a
suspect’s presumption of innocence.®

Third, of the remaining non-press cases, many were significant freedom of expression
judgments. For instance, the court held that a number of convictions for incitement to
violence violated free expression,™* and in a case against France, held that a conviction for
insulting the president also violated free expression.'® Of note, the court considered the issue
of copyright and freedom of expression for the first time, but rejected two applications over
copyright-violation convictions.®

> Ageyevy v. Russia, App. No. 7075/10 (2013), Popovski v. Macedonia, App. No. 12316/07 (2013), and
Somesan v. Romania, App. No. 45543/04 (2013).

Mater v. Turkey, App. No. 54997/08 (2013), Pauliukiené v. Lithuania, App. No. 18310/06 (2013),
Putistin v. Ukraine, App. No. 16882/03 (2013), and Wegrzynowski v. Poland, App. No. 33846/07 (2013).

! Saint-Paul Luxembourg v. Luxembourg, App. No. 26419/10 (2013), and Nagla v. Latvia, App. No.
72469/10 (2013).

8 Belek v. Turkey, App. No. 36827/06 (2013), and Dicle v. Turkey, App. No. 9858/04 (2013).

o Giidenoglu v. Turkey, App. No. 42599/08 (2013).

0 Ricci v. Italy, App. No. 30210/06 (2013).

1 Remuszko v. Poland, App. No. 1562/10 (2013).

2 Von Hannover v. Germany (No. 3), App. No. 8772/10 (2013).

B3 Krylov v. Russia, App. No. 36697/03 (2013).

Y Kayav. Turkey, App. No. 52056/08 (2013), and Yavuz v. Russia, App. No. 12606/11 (2013).

> Eonv. France, App. No. 26118/10 (2013).

6 Ashby Donald and Others v. France, App. No. 36769/08 (2013), and Neij and Sunde Kolmisoppi v.
Sweden, App. No. 40397/12 (2013) (admissibility decision). See D. Voorhoof and I. Hgedt-Rasmussen, “Ashby
v France: Copyright versus Freedom of Expression,” Inforrm, Jan. 26, 2013 (here), and D. VVoorhoof and I.
Hgedt-Rasmussen, “The Pirate Bay v Sweden: Copyright versus Freedom of Expression Il,” Inforrm, Mar. 22,
2013 (here).


http://inforrm.wordpress.com/2013/01/26/case-law-court-of-human-rights-ashby-donald-v-france-copyright-versus-freedom-expression-dirk-voorhoof-and-inger-hoedt-rasmussen/#more-19417
http://inforrm.wordpress.com/2013/03/22/case-law-court-of-human-rights-the-pirate-bay-v-sweden-copyright-versus-freedom-of-expression-ii-dirk-voorhoof-and-inger-hoedt-rasmussen/#more-20411

The court also handed down two seminal opinions, both of which are discussed below,
concerning the conviction of a whistleblower in the Romanian intelligence service for
disclosing secret information,*” and the conviction of a politician in Switzerland for genocide
denial.*® Further, the court rejected three complaints over the banning and dissolution of
various political groups.*® Notably, the court significantly contributed to its creation of a right
of access to information in two important opinions.”’ The remaining cases involved a variety
of issues, including the use of non-official languages in elections,?* convictions for engaging
in protest and assemblies,? a judge being sanctioned for comments made in the press,* a
successful privacy complaint against the police for inviting the press to a police station,** an
unsuccessful free expression complaint against dismissal from the army,? a contempt of
court conviction, and a conviction for incitement to commit offences.?

Finally, the court, sitting in a 17-judge grand chamber, handed down its long-awaited
judgment on the UK s blanket ban on political advertising on television.?” This political
advertising case was the only case concerning freedom of expression which was considered
by the grand chamber, and consequently we include a discussion below. And from the 2013
term, only two cases have now been accepted for review by the grand chamber during the
2014 term.”®

Belpietro v. Italy: Criminal Defamation

Given that nearly half of the European court’s free expression docket is defamation cases, the
first judgment we thought to highlight is Belpietro v. Italy, an important opinion concerning
criminal defamation.”® A majority of European states still maintain criminal defamation laws,
and discussion of the Belpietro case can bring together a number of issues in the court’s
defamation jurisprudence.

Belpietro was editor of the Italian newspaper Il Giornale, which had published an Italian
senator’s op-ed discussing the lack of results in tackling the mafia in the Palermo region. The
article described a “war” between the Palermo public prosecutors’ office and the police,
because of the political strategies being employed in mafia prosecution decisions, and

7 Bucur and Toma v. Romania, App. No. 40238/02 (2013).

8 Peringek v. Switzerland, App. No. 27510/08 (2013).

9 EAE-ANV v. Spain, App. No. 40959/09 (2013), Kasymakhunov v. Russia, App. No. 262161/05
(2013), and Vona v. Hungary, App. No. 35943/10 (2013).

2 Yyouth Initiative for Human Rights v. Serbia, App. No. 48135/06 (2013), and OVESS v. Austria, App.
No. 39534/07 (2013). See D. Voorhoof and R. O Fathaigh, “The Press and NGOs’ Right of Access to Official
Documents,” Inforrm, Dec. 6, 2013 (here), and D. Voorhoof, “Article 10 Includes a Right of Access to
Intelligence Agency Data,” Inforrm, July 9, 2013 (here).

Aydin v. Turkey, App. No. 49197/06 (2013).

22 Malofeyeva v. Russia, App. No. 36673/04 (2013), Giin v. Turkey, App. No. 8029/07 (2013), Cholakov
v. Bulgaria, App. No. 20147/06 (2013), Kasparov v. Russia, App. No. 21613/07 (2013), and Kudrevic¢ius v.
Lithuania, App. No. 37553/05 (2013).

2 Di Giovanni v. Italy, App. No. 51160/06 (2013).

2 Khmel v. Russia, App. No. 20383/04 (2013).

% Joksas v. Lithuania, App. No. 25330/07 (2013).

% VYalginkaya v. Turkey, App. No. 25764/09 (2013).

27 Animal Defenders International v. the United Kingdom, App. No. 48876/08 (2013).

% Morice v. France, App. No. 29369/10 (2013), and Delfi v. Estonia, App. No. 64569/09 (2013).

2 Belpietro v. Italy, App. No. 43612/10 (2013). For a critique, see D. Voorhoof and R. O Fathaigh,
“Belpietro v. Italy,” 14 (12) European Human Rights Cases 2816 (2013) (here).


http://inforrm.wordpress.com/2013/12/06/the-press-and-ngos-right-of-access-to-official-documents-strict-scrutiny-in-the-court-of-human-rights-dirk-voorhoof-and-ronan-o-fathaigh/
http://inforrm.wordpress.com/2013/07/09/case-law-strasbourg-youth-initiative-for-human-rights-v-serbia-article-10-includes-right-of-access-to-intelligence-agency-data-dirk-voorhoof/
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2344641

detailed how one police officer had committed suicide as a result. Two public prosecutors
lodged criminal complaints for defamation against the senator and against the newspaper’s
editor.

Under the Italian constitution, senators enjoy a broad parliamentary immunity even for
statements made outside of parliament. Consequently, the case against the senator was
dropped, following a ruling by the Italian senate that the senator’s article was covered by
parliamentary immunity. Nonetheless, the case against the editor proceeded, but at first
instance, the Milan city court acquitted the editor of defamation, holding that newspapers
were entitled to publish a politician’s harsh polemical piece on matters of public interest.
However, on appeal, the editor was convicted, with the Milan court of appeal holding that
some of the allegations lacked a sufficient factual basis, and sentenced the editor to a
suspended four-month prison term, and a fine of 110,000 euro.

The European court reviewed the conviction, and came to two conclusions. First, the court
held that the Milan court of appeal had not violated article 10 of the Convention in convicting
the editor for defaming two public officials. The European court applied a minimal level of
scrutiny, holding that it needed “strong reasons” to set aside the Milan court of appeal’s
decision, and would only ask itself whether the decision was “arbitrary or clearly erroneous.”
Even though the newspaper article concerned a matter of public interest, it did not have a
sufficient factual basis. Moreover, the court refused to hold that making an editor criminally
liable for a senator’s defamatory article (where the senator was shielded by privilege)
violated press freedom. The court reasoned that otherwise the press would have an absolute
freedom to publish any defamatory or insulting statement written by a senator.

However, on the sanctions, the European court held that the suspended four-month prison
sentence imposed on the newspaper editor violated Article 10. The court applied the near-
absolute rule laid down in the landmark Cumpdna and Mazare v. Romania opinion, that
prison sentences for defamation are never justified under Article 10 where the defamatory
statements concern a matter of public interest.* This rule against prison sentences includes
pardoned, suspended, or conditional sentences, effectively removing from European
legislatures and courts the ability to impose such sentences.

Belpietro’s Importance

We have criticised Belpietro’s main holding elsewhere, and we thought it one of the court’s
most important criminal defamation cases in 2013 for a number of reasons: first, the result in
Belpietro is a vivid illustration of the consequence of the court having recently recognised an
unenumerated right to reputation.®* This means that when the court reviews a defamation
conviction, it can consider the question before it as a conflict between two equal Convention
rights, resulting in a very light standard of review. Under previous doctrine, the court would
normally have applied the “most careful scrutiny”>? and “strict scrutiny,”* where the press is
convicted for having defamed public officials.

Second, and on a more positive note, the Belpietro opinion will be instrumental in helping to
bring about criminal defamation reform in Italy, and in Europe generally. The Italian criminal

%0 Cumpina and Mazire v. Romania, App. No. 33348/93 (2004).
¥ Radio France v. France, App. No. 53984/00 (2004).

%2 Bladet Tromsg v. Norway, App. No. 21980/93 (1999).

¥ Nilsen and Johnsen v. Norway, App. No. 23118/93 (1999).

5



code still provides for possible prison sentences of three years for criminal defamation, and
numerous Italian journalists have received prison sentences for defamation, even as recently
as May 2013.%* However, there is now a defamation reform bill before the Italian parliament
which removes imprisonment as a sanction for defamation. Belpietro will have systemic
importance in removing jail sentences for defamation throughout Europe.

Delfi v. Estonia: Liability for Online Reader Comments

While Belpietro can be grudgingly described as a win for the press in terms of ending the
imposition of prison sentences on journalists in Italy, the second important case we wish to
highlight is Delfi v. Estonia, which was an overwhelming loss.® Delfi is the largest news
website in Estonia, and in 2006 it published an article about how a number of ice roads would
be closed due the decision of a ferry company to change its routes. Under the article, a
number of comments were posted which targeted the ferry company’s director, accusing him
of bribery, and many comments were highly offensive. Delfi allowed readers to post without
pre-registration, and comments were not moderated. However, comments were automatically
screened for obscene words, and Delfi operated a notice-and-take-down system allowing
readers to flag objectionable comments, and request their removal.

A month after the article was published, the company director sent a request to Delfi to
remove a number of comments on the article he found objectionable, and Delfi removed the
comments immediately. A further month later, the company director then filed a civil
defamation suit against Delfi, and at first instance, a county court dismissed the suit. The
county court held that Delfi could not be considered a publisher of the comments. However,
following an appeal, the Estonia courts found that Delfi should be held liable for the
comments, and that the comment system Delfi had in place did not sufficiently protect
reputation rights. The company director was awarded 320 euro.

Delfi made an application to the European court, arguing that imposing liability for reader
comments violated its freedom of expression. However, a seven-judge chamber of the court
unanimously upheld the Estonian courts’ reasoning, holding that the non-moderated comment
system in place did not effectively guarantee the protection of reputation. The court did
accept that the article concerned a matter of public interest and was not defamatory; but the
court considered that Delfi had substantial control over reader comments, even though it did
not make use of it.*

Delfi’s Importance

The importance of the Delfi opinion cannot be overstated: there has been near-universal
academic criticism of Delfi and its consequence for third-party content liability. Delfi
announced it would appeal the ruling, but what made things difficult was that the judgment
had been unanimous, and never before had a unanimous chamber judgment finding no
violation of the Convention been successfully appealed to the 17-judge grand chamber of the
European court. In response, an unprecedented coalition of news and free-expression
organisations supported Delfi’s petition to the grand chamber to review the decision. On

¥ See Article 19, “Italy: Urgent need to reform defamation laws”, Jun. 25, 2013.

% Delfi v. Estonia, App. No. 64569/09 (2013). See D. Voorhoof, “Treating a news portal as publisher of
users’ comment may have far-reaching consequences for online freedom of expression,” Inforrm, Oct. 29, 2013
(here).

% Delfi, para. 89.


https://inforrm.wordpress.com/2013/10/29/treating-a-news-portal-as-publisher-of-users-comment-may-have-far-reaching-consequences-for-online-freedom-of-expression-dirk-voorhoof/

February 18, 2014, the grand chamber panel announced that it had agreed to hear the case,
and an oral hearing will be heard on July 9, 2014.

Unfortunately, Delfi continues a recent trend in European court jurisprudence of treating the
modern-day press and internet with suspicion. The court in Delfi took a swipe at the internet,
arguing that “the spread of the internet and the possibility - or for some purposes the danger -
that information once made public will remain public and circulate forever, calls for
caution.”*” This follows another recent judgment from another unanimous opinion, arguing
that because of the “ever growing number of players” in the traditional and electronic media,
“monitoring compliance with journalistic ethics takes on added importance.”*®

Bucur v. Romania: Whistleblowers and National Security

The third case of particular importance is Bucur v. Romania, where a unanimous European
court held that a whistleblower’s conviction for disclosing classified information to the press
violated freedom of expression. Bucur worked in the surveillance department of the
Romanian intelligence service. He noticed a number of irregularities in some surveillance
operations, including tapping-authorisations not including the required information, and with
a number of journalists, politicians and businessmen being tapped without sufficient
justification.

Bucur made his concerns known to his superiors, but was reprimanded and advised not to
pursue it. He then contacted a member of the parliamentary intelligence commission, but was
told that it would be futile to disclose the information to the commission, given the close
links between the commission’s chairman and the intelligence service. The parliamentarian
advised Bucur to hold a press conference. Bucur then took eleven cassettes from an
intelligence service faculty, containing conversations of a number of journalists and
politicians, and made them available to the press at a press conference.

Following the press conference, a military prosecutor authorised a search of Bucur’s home,
and he was charged with a number of offences including transmitting classified information.
Bucur was convicted, and received a two-year prison sentence. The Romanian courts upheld
the conviction on appeal, and refused to allow a public-interest-disclosure defence.

The European court agreed to review the conviction, and unanimously held that the
conviction violated freedom of expression. The court applied the landmark 2008 grand
chamber opinion in Guja v. Moldova,*® which set out a six-part test for assessing a
whistleblower’s actions: (a) did the applicant have alternative channels to disclose the
information; (b) the public-interest value of the disclosure; (c) the authenticity of the
information made public; (d) the damage done to the intelligence service; (e) the applicant’s
good faith; and (f) the severity of the sanction.

The European court held that Bucur was justified in making the disclosure to the press, given
the inadequacies of internal avenues within the intelligence service. There was an
“undeniable” public interest in the information disclosed, as it concerned abuse of
surveillance power, the information was authentic, and Bucur had demonstrated his good
faith by first approaching a superior and parliamentarian. Finally, the court considered that

¥ Delfi, para. 92.
®  Novaya Gazeta v. Russia, App. No. 14087/08 (2013), para. 42.
¥ Gujav. Moldova, App. No. 14277/04 (2008).



the damage done to the intelligence service did not outweigh the public’s right to disclosure
of illegal surveillance activity. The court concluded that the conviction and prison sentence
violated Article 10, and would have a chilling effect on other intelligence officers disclosing
other improper conduct.

Bucur’s Importance

Bucur is an important case for a number of reasons: first, it was the first of the whistleblower
cases decided by the European court which involved national security and classified
information, with the court favouring free expression.“° It demonstrates that the European
court is prepared to question domestic courts’ considerations in the sensitive area of classified
information. Second, the court took particular issue with the Romanian courts’ refusal to
allow a public-interest-disclosure defence, and the Guja six-part test will now have to be
applied by all European courts which face a similar whistleblower case in the future. It should
also lead to legislatures enacting whistleblowing legislation based upon these six criteria.

Animal Defenders v. UK: Political Advertising Bans

The fourth case we wish to highlight is Animal Defenders v. United Kingdom,** where the
European court upheld the UK’s blanket ban on political advertising on television. Animal
Defenders was the only 17-judge grand chamber opinion concerning free expression handed
down by the European court during the 2013 term, and it was also the most closely-divided
opinion, resulting in a 9-8 vote.

Animal Defenders is an animal-rights group which had submitted a 30-second advertisement
for broadcast. The ad was fairly innocuous, showing a human girl playing a primate in a cage,
with a voice-over describing the ill-treatment of primates. The UK’s communication act bans
all advertisements “directed towards a political end,” and the broadcast advertising authority
ruled the ad could not be broadcast. The case reached the UK House of Lords (now the UK
Supreme Court) in 2007, which unanimously upheld the political advertising ban. The law
lords were chiefly concerned with deference to parliament in the regulation of political
debate, the risk of public-debate distortion by wealthy advocacy groups, and a fear of
broadcasting’s power to influence.

Animal Defenders took their case to the European court, and the court’s authority seemed to
be on their side: in two previous unanimous opinions, VgT v. Switzerland** and TV Vest v.
Norway,* the European court had held similar bans on political advertising violated free
expression. Indeed, Animal Defenders and VgT were near-identical: in VgT an animal-rights
group had also wanted to broadcast a fairly innocuous ad targeting the meat industry in
Switzerland. However, a majority of the European court grand chamber chose not to follow
these cases, and issued a surprising opinion premised upon granting a high degree of
deference to domestic legislatures in this area. The majority “attached great weight” to the

“0" " For opposite rulings, see Hadjianastassiou v. Greece, App. No. 12945/87 (1992), and Pasko v. Russia,

App. No. 69519/01 (2009).

Animal Defenders International v. the United Kingdom, App. No. 48876/08 (2013). See J. Rowbottom,
“Animal Defenders International: Speech, Spending, and a Change of Direction in Strasbourg,” 5 Journal of
Media Law 1 (2013); and R. O Fathaigh, “Animal Defenders v UK, ban on political advertising does not violate
Art. 10,” Inforrm, May 1, 2013 (here).

2 VgT Verein gegen Tierfabriken v. Switzerland, App. No. 24699/94 (2001).
TV Vest v. Norway, App. No. 21132/05 (2008).

8


http://inforrm.wordpress.com/2013/05/01/case-law-strasbourg-animal-defenders-v-uk-ban-on-political-advertising-does-not-violate-art-10-ronan-o-fathaigh/

“extensive pre-legislative consultation” before the ban’s continued authorisation, and
accepted that relaxing the ban carried a “risk of distortion” for public debate by wealthy
individuals and groups.

Animal Defenders’ Importance

The Animal Defenders opinion is another graphic example of certain European court judges
using a new-found deference to domestic legislatures, in an area where the European court
has historically applied strict scrutiny. The then-president of the court, Nicolas Bratza, cast
the deciding vote in Animal Defenders upholding the ban, which is surprising, given that only
nine months earlier he had written in his Raelien v. Switzerland opinion that “there is little
scope under Article 10 for restrictions on political speech.”**

Peringek v. Switzerland: Genocide Denial

The final case we have highlighted is Perincek v. Switzerland,* where the European court
held that a conviction for genocide denial violated freedom of expression. Peringek was
chairman of a Turkish political party, and at a number of conferences in Switzerland, he
argued that calling the Ottoman Empire’s ousting of Armenians in 1915 “genocide” was an
“international lie.” A Swiss-Armenian advocacy group, which targets so-called genocide
deniers, made a criminal complaint against Peringek under the Swiss criminal code, which
criminalises denying, grossly minimising or justifying genocide. The offence carries a
maximum sentence of three years’ imprisonment.

Peringek was prosecuted and convicted by a district court, and was sentenced to a fine of
nearly 10,000 euro, substitutable for a 30-day prison term, and 850 euro payable in damages
to the Swiss-Armenian group. The Swiss courts held that the Armenian genocide was an
historical fact, referencing various international documents. The courts did recognise that
Perincek did not dispute the existence of massacres and deportation. But they ruled Peringek
had the requisite intent for committing the offence because he had stated that even if a neutral
commission had determined there had been a genocide, he would not change his mind.

The European court agreed to review the conviction, and the Turkish government was also
allowed to file an amicus brief arguing that the conviction violated free expression. In a 5-2
vote, the court held that the conviction violated Article 10 of the Convention. The majority
disagreed with the Swiss court’s holding that there could was a “general consensus” on the
existence of the Armenian genocide, and doubted there ever could. The offence was
distinguishable from holocaust denial, because Peringek had not denied single historical facts,
such as the existence of the gas chambers. The majority also referred to the French
constitutional court’s ruling invalidating a similar genocide denial law in France, and the UN
human rights committee’s opinion that such laws are incompatible with freedom of
expression under the International Covenant on Civil and Political Rights.

Peringek’s Importance

Perincek strikes a real blow to the proliferation of genocide denial laws throughout Europe.
This is especially so, given that the EU had adopted a framework decision calling on member

“ Mouvement Raélien Suisse v. Switzerland, App. No. 16354/06 (2013) (Bratza J., concurring, para. 6).

** Peringek v. Switzerland, App. No. 27510/08 (2013). See D. Voorhoof, “Conviction for denying
Armenian ‘genocide’ breaches Article 10,” Inforrm, Jan. 11, 2014 (here).

9


http://inforrm.wordpress.com/2014/01/11/case-law-strasbourg-perincek-v-switzerland-conviction-for-denying-the-armenian-genocide-breaches-article-10-dirk-voorhoof/

states to criminalise condoning, denying or grossly trivialising genocide (and likely to incite
violence or hatred).*

Second, it is arguable that the court could have easily followed its holocaust denial
jurisprudence, which has allowed most holocaust denial convictions stand. It is significant
that the court chose not to apply the “abuse clause” of the European convention, and hold that
genocide denial is not a valid exercise of free expression (as the court has previously done
with holocaust denial).*’

Finally, it should be mentioned that there is a strong likelihood the Swiss government will
petition the 17-judge grand chamber to review the Peringek opinion, given that two judges
dissented. Switzerland has until March 17, 2014 to submit such a request, and a five-judge
panel will then decide whether to accept the case for grand chamber review.

Conclusion

We have also been asked to (a) identify overall trends in issues and decisions of the European
court, and (b) suggest one characteristic that should be at the heart of a fit-for-purpose
information regime for the twenty-first century. In terms of (a), we think four points are
reflective of the court’s 2013 term:

First, defamation still stubbornly occupies the greatest proportion of the European court’s
docket. Criminal defamation prosecutions are still being successfully used against the press
by both public officials and public figures across Europe. And while the European court has
dismantled many criminal defamation rules, we still have some European court judges
delivering opinions such as Belpietro, effectively ignoring prior unanimous precedent such as
Raichinov v. Bulgaria, which stand for the proposition that defamation prosecutions violate
Article 10 unless the defamatory statements include hate speech or incitement.*®

Second, the deference the European court is paying domestic courts and legislatures is now a
distinct feature of the court’s free expression docket. The court calls this deference a “margin
of appreciation,” and allows certain European court judges reduce the standard of review they
apply. The most blatant example of this “margin of appreciation” running wild was the
Animal Defenders majority opinion, which threw precedent out the window, and gutted the
strict scrutiny standard for interferences with political speech.

However, when we place the court’s opinions we disagree with within the court’s overall
2013 docket, we must acknowledge that the European court is, on the whole, coming out in
favour of free expression in the vast majority of cases. The court’s 2013 term will be
remembered for the landmark whistleblower-protection doctrine in Bucur, the continued
strengthening of the right to protection of journalistic sources in the search and seizure cases
(Nagla and Saint-Paul), and the incremental development of a right of access to information
(Youth Initiative for Human Rights).

% Council Framework Decision 2008/913/JHA on combating certain forms and expression of racism and

xenophobia by means of criminal law, Nov. 28, 2008.

Garaudy v. France, App. No. 65831/01 (2003). See generally H. Cannie and D. Voorhoof, “The Abuse
Clause and Freedom of Expression in the European Human Rights Convention,” 29 Netherlands Quarterly of
Human Rights 1 (2011).

Raichinov v. Bulgaria, App. No. 47579/99 (2006).

10



Moreover, rulings such as Peringek are bold rulings by the European court, effectively saying
to European legislatures that while they can continue to criminalise holocaust denial, any
further expansion of denial laws will not be allowed. This begs the question of how we
square our criticism of “deferential” rulings such as Animal Defenders, with rulings such as
Perincek. The answer is of course the composition of the court: with 47 judges on the
European court, limited to nine-year terms, and wildly varying ideologies, this judicial mix
can produce results such as the nine-judge group delivering Animal Defenders more
concerned with deference, while at the same time a five-judge group in Peringek applying
strict scrutiny.

And finally, in terms of (b), if we had to choose one characteristic that should be at the heart
of a fit-for-purpose information regime for the twenty-first century, we would suggest the
European court follow the UN human rights committee’s recent opinion, that it will not apply
a “margin of appreciation” when considering interferences with the right to freedom of
expression.*

* " Human Rights Committee, General Comment No. 34 - Article 19: Freedom of opinion and expression,
CCPR/C/GC/34 (2011), para. 36.

11



