
FIFTH SECTION

CASE OF RODINA v. LATVIA

(Applications nos. 48534/10 and 19532/15)

JUDGMENT

Art 8 • Private life • Publication of the family story of an unknown doctor in a 
newspaper and its subsequent broadcast on television at the initiative of her 
relatives • Journalistic report of a family dispute highly critical of the doctor • 
Serious intrusion into private life • Lack of domestic courts’ examination of the 
disputed statements as a whole in the context • Doubts as to the journalists having 
acted in good faith, in accordance with the tenets of responsible journalism • 
Absence of contribution to a debate of public interest for the reporting of the story 
and the publishing of the family photograph in the newspaper without taking any 
precautions • Domestic courts’ failure to strike a fair balance between the 
applicant’s right under Art 8 and her relatives’ right to freedom of expression, as 
reported by the mass media, under Art 10

STRASBOURG

14 May 2020

FINAL

14/08/2020

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be 
subject to editorial revision.





RODINA v. LATVIA JUDGMENT

1

In the case of Rodina v. Latvia,
The European Court of Human Rights (Fifth Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Síofra O’Leary, President,
Gabriele Kucsko-Stadlmayer,
Ganna Yudkivska,
André Potocki,
Mārtiņš Mits,
Lado Chanturia,
Anja Seibert-Fohr, judges,

and Victor Soloveytchik, Deputy Section Registrar,
Having regard to:
the applications (nos. 48534/10 and 19532/15) against the Republic of 

Latvia lodged with the Court under Article 34 of the Convention for the 
Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) 
by a Latvian national, Ms Irina Rodina (“the applicant”), on 17 August 2010 
and 27 December 2011 respectively;

the decision to give notice of the complaint under Article 8 to the Latvian 
Government (“the Government”) and to declare inadmissible the remainder 
of the applications;

the parties’ observations;
Having deliberated in private on 15 April 2020,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

INTRODUCTION

The case concerns the applicant’s allegations that her rights, as 
guaranteed by Article 8 of the Convention, were breached on account of the 
publication of her family story in a newspaper (application no. 48534/10), 
as well as its subsequent broadcast on television (application no. 19532/15) 
and the Latvian courts’ failure to protect her rights in two sets of civil 
proceedings.

THE FACTS

1.  The applicant was born in 1954 and lives in Riga. She is a doctor with 
at least twenty-five years’ work experience. She was working in the State 
Blood Donor Centre as the head of the Audit Department at the material 
time.

2.  The applicant was represented by Ms I. Nikuļceva, a lawyer practising 
in Riga.

3.  The Government were represented by their Agent, Ms K. Līce.
4.  The facts of the case may be summarised as follows.



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

2

I. DISPUTED ARTICLE IN A NEWSPAPER

5.  On 31 January 2005 the Russian-language newspaper Čas (Час) 
published an article, written by A.P., entitled “An apartment sets a family at 
loggerheads” (Квартира рассорила семью). It was published on the fourth 
page, under the column “Society” and the headline “A family drama”. The 
article was also published on the newspaper’s Internet site.

6.  The introductory part of the article read as follows:
“[The applicant’s mother] has two daughters and one would think that the 76-year-

old lady was guaranteed a carefree old age. Yet, the circumstances of her life have 
taken a different turn. The family problems are not clear-cut (неоднозначны), and it is 
difficult to establish on which side the truth lies. We are providing the story told by an 
elderly lady and the narrative of her relatives.”

7.  The applicant was not mentioned by her full name in the article; she 
was referred to as “the elder daughter”. However, the article contained her 
maiden name, her mother’s full name, the first names of her father, sister 
and niece, as well as her profession and place of residence and her 
photograph (see paragraph 10 below).

8.  The article stated that the applicant had taken her mother to a 
psychiatric hospital and in the meantime sold her mother’s apartment in 
Purvciems; after her mother’s health improved, the applicant had refused to 
take her out of the hospital or to support her; although the applicant herself 
was a doctor, her mother could not afford to buy medication; and the 
applicant’s mother had been advised to bring a claim for financial support 
against the applicant in the competent courts, while the applicant had 
brought proceedings to have her mother declared legally incapable.

9.  The concluding part of the article read as follows:
“We contacted the elder daughter by telephone and invited her to express her 

attitude towards the situation in the family. She replied that there was no way she 
would comment on her sick mother’s behaviour. Upon her insistent appeal (uzstājīgs 
lūgums), we are not disclosing the name and surname of the elder daughter in the 
article.”

10.  The article was accompanied by a relatively big family photograph 
(portrait), which had been provided by the applicant’s mother. It showed the 
applicant, her mother and father, her husband and son, her sister and her 
niece.

11.  According to the applicant, prior to the publication of the article, the 
journalist had called and asked comments on the situation in the family (see 
paragraph 9 above). She had not been informed that the article would be 
accompanied by the family photograph. The applicant had expressed the 
wish to see the draft article. As the journalist had refused it, she had gone to 
the newspaper’s premises. As her request for a meeting was refused, she had 
made the following declaration to the editor-in-chief of the newspaper but 
received no response:



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

3

“I hereby inform you that I am categorically against the planned publication of the 
article written by A.P. because it concerns my private life and interprets events from 
the viewpoint of my mother ([who is] 76 years old and mentally ill), and reveals 
information about my personal data and that of my family members. What is more, 
A.P. has absolutely refused to show me the article before its publication.”

II. FIRST SET OF CIVIL PROCEEDINGS

12.  On 10 November 2005 the applicant, together with her husband and 
son, brought proceedings against the publisher, the applicant’s sister N.Ļ. 
and her niece’s husband J.K. (who had made some of the contested 
statements) before the Riga City Centre District Court (Rīgas pilsētas 
Centra rajona tiesa). The applicant requested that fourteen statements in the 
article be declared false and that the publication of her family’s photograph 
be declared unlawful. She further sought an order requiring the publisher to 
retract the false information and publish a written apology for having 
published it. She also sought compensation for non-pecuniary damage.

13.  The applicant relied on the Law on the Press and Other Mass Media 
(see paragraphs 58-60 below) and sections 1635 and 2352a of the Civil Law 
(see paragraphs 54-56 below).

14.  She also referred to the right to private life as protected by the 
Constitution (Satversme), without referring to a specific Article, and other 
“human rights instruments”, citing Article 17 of the 1966 International 
Covenant on Civil and Political Rights (the “ICCPR”), which protects 
privacy, honour and reputation.

15.  The contested statements read as follows:
1)  The article’s headline: “An apartment sets a family at loggerheads”.
2)  Introductory statement by journalist A.P.:

“...and one would think that the 76-year-old lady was guaranteed a carefree old age. 
Yet, the circumstances of her life have taken a different turn.”

3)  Statement by the applicant’s mother:
“... the elder daughter started to ask me and my husband to privatise [our] two-

bedroom apartment in Purvciems in her name ... The elder daughter replied that she 
needed her inheritance. So to say, [while] I and [her father] helped [the applicant’s 
sister] to pay back a loan for an apartment [in Imanta], but [allegedly the applicant] 
had to pay for [her] apartment [in Ziepniekkalns] alone.”

4)  Statement by the applicant’s mother:
“... and I did not see her for two months”.

5)  Statement by the applicant’s mother:
“While [the applicant’s father] was still alive, [the applicant] did not help [us], but 

she did not throw us out either.”

6)  Statement by the husband of the applicant’s niece J.K.:
“[The applicant’s mother] was strongly affected by her husband’s death. She was 

left alone in the apartment, she suffered from depression...”



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

4

7)  Statement by the husband of the applicant’s niece J.K.:
“The elder daughter took care of her mother in the spring – she sent her to receive 

medical treatment in a mental hospital ...”

8)  Statement by the husband of the applicant’s niece J.K.:
“Owing to treatment and medicine provided by doctors, the depression disappeared. 

In the summer the elder daughter took [her mother] to live with her in Ziepniekkalns.”

9)  Statement by the husband of the applicant’s niece J.K.:
“... meanwhile she changed her mother’s declared place of residence – she ‘moved’ 

her from the flat in Purvciems to [the one in] Ziepniekkalns. Before long, the mother 
was sent to the hospital again.”

10)  Statement by the husband of the applicant’s niece J.K.:
“... a question arose: who would pay the additional charges and place her in a 

retirement home. Knowing that [the mother’s] apartment had been registered in the 
name of her elder daughter, we expected some help from her.”

11)  Statement by the husband of the applicant’s niece J.K.:
“... [the applicant’s] reaction was completely the opposite: she did not want to place 

her mother in the retirement home, nor did she want to pay any money”.

12)  Statement by the applicant’s sister N.Ļ.:
“[The elder] sister is ready to do anything to avoid paying maintenance (алименты) 

to our mother, but the mother is spending barely 20 Latvian lati (LVL) [approximately 
28 euros (EUR)] per month for her medicine. Yet, the elder sister is giving her only 
LVL 10 [approximately EUR 14].”

13)  Concluding statement by the journalist A.P.:
“... and invited her to express her attitude towards the situation in the family”.

14)  Concluding statement by the journalist A.P.:
“Upon her insistent appeal...”.

16.  On 6 June 2007 the Riga City Centre District Court partly granted 
the applicant’s claim against the publisher under, inter alia, sections 1635 
and 2352a of the Civil Law, but dismissed it in so far as it concerned the 
other defendants. The court established that the applicant’s mother had 
periodically resided with each daughter. Both of them had provided for her. 
The applicant’s parents had transferred one apartment to each daughter. 
While there had been disagreement within the family about the amount of 
maintenance for and living conditions of the applicant’s mother, there was 
no proof that the applicant did not care for her or had refused to provide for 
her. Having analysed the article in its entirety, the court found that the text 
of the article had gone beyond the views expressed by the family members. 
The article had contained unjustified conclusions provided in the form of 
statements of fact. The true information had been presented in an overly 
negative form. Moreover, the newspaper’s employees – as professionals – 
should have treated the views expressed by the applicant’s mother with a 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

5

degree of criticism because they had been aware that proceedings for the 
removal of her legal capacity had been pending.

17.  While the court established that the defendants (J.K. and N.Ļ.) had 
not disseminated false information, the article by itself had been damaging 
to the applicant’s honour and dignity on account of its strictly negative and 
denigrating nature. The court did not accept the journalist’s argument that 
the disputed article would not have been published had the applicant 
expressly requested it. The court dismissed the publisher’s argument that the 
disputed article had reported on an issue of public interest. It held that in 
order to achieve such an aim, it would have been sufficient to report on that 
issue without identifying the person concerned against her wishes.

18.  In the court’s view, the fact that the article had been accompanied by 
the photograph was one of the most important legal grounds for the 
applicant’s claim – it had infringed the fundamental human right to private 
life and, consequently, also damaged honour and dignity. The court went on 
to conclude that the applicant was clearly identifiable by means of the 
published photograph. The court further referred to Article 96 (right to 
private life) and Article 89 (protection of human rights) of the Constitution 
as well as Article 8 of the Convention. A photograph contained personal and 
even intimate information about an individual (the court referred to Von 
Hannover v. Germany (no. 59320/00, ECHR 2004-VI). The court reasoned 
that the applicant, who was a doctor, was not a public figure subject to 
wider limits of acceptable interferences with private life.

19.  The court concluded that the applicant’s right to private life had been 
infringed:

“The testimonies of both parties ... conflict as regards the nature of the family 
dispute; however, the court considers that [those differences] are not relevant in the 
circumstances because the breach of the [applicant’s] rights was caused not so much 
by the situation itself and its description by one party in the newspaper, but rather [the 
breach of the applicant’s rights] resulted from the publication of the article in general, 
as it was tendentious and offensive and contained identifying information.

Everyone has the right to express their opinion freely, for example by buying 
advertising space in a newspaper ... In such a case, the newspaper cannot be held 
liable. However, having considered the nature of the information included in the 
disputed article that is provided in the form of a statement [of fact] [but] does not 
contain facts provided by the interviewed persons or [report their] direct speech, the 
court establishes liability of [the publisher] pursuant to section 1635 of the Civil 
Law.”

20.  In the operative part of the judgment, referring to, among other 
things, Articles 89 and 96 of the Constitution and sections 1635 and 2352a 
of the Civil Law, the court concluded that four of the contested statements 
(see statements nos. 1, 2, 9 and 12, quoted in paragraph 15 above) were 
false and violated the applicant’s right to respect for her honour and dignity.

21.  On 27 May 2009 the Riga Regional Court (Rīgas apgabaltiesa) 
quashed the aforementioned judgment and dismissed the applicant’s claim 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

6

under, inter alia, section 2352a of the Civil Law. It was undisputed that the 
impugned article contained statements made by the journalist (statements 
nos. 1-2, 13-14), the applicant’s mother (statements nos. 3-5), the husband 
of the applicant’s niece (statements nos. 6-11) and the applicant’s sister 
(statement no. 12). It went on to analyse each of those statements save for 
statement no. 13 in relation to which the applicant had withdrawn her claim 
during the proceedings in the first-instance court.

Statements nos. 1 and 2 had reflected the journalist’s opinion; their 
truthfulness could not be proved.

Statements nos. 3-5 had been made by the applicant’s mother; their 
truthfulness need not be proved (she was not a defendant). The appellate 
court rejected the applicant’s argument that as the newspaper had been 
informed about her mother’s illness it had to bear responsibility for 
information disseminated by her. At the time of publication the applicant’s 
mother had had full legal capacity and thus could express her own opinion. 
She had been stripped of her legal capacity only on 4 January 2006.

Statements nos. 6 and 8 had reflected the opinion of J.K. that the 
applicant’s mother suffered from depression. That was not factual 
information about a medical diagnosis. Moreover, it could not damage the 
applicant’s honour and dignity.

Statement no. 7 had not been cited in its entirety. Having analysed the 
article as a whole, the court held that the phrase “sent her to receive 
treatment” had not been used in a negative sense. The article stated that the 
applicant cared for her mother and that her mother’s health had improved. 
The court held that the applicant’s honour and dignity could not be damaged 
by inaccurate information as to how many times her mother had been 
treated in a hospital and who had placed her there.

Statement no. 9 had been true. The case materials indicated that in 2004, 
while her mother had been in hospital, the applicant had sold the apartment 
in Purvciems, where her mother had previously resided.

Statement no. 10 had reflected the opinion of J.K. Although the applicant 
had indicated that her mother had never owned the apartment in Purvciems, 
that did not mean that this statement was false – it did not contain a direct 
reference to her mother as the owner of the apartment. Moreover, the 
statement could not damage the applicant’s honour and dignity.

Statements nos. 11 and 12 had reflected the opinions of J.K. and N.Ļ. 
about family-related matters. The case materials indicated that on 
20 December 2004 the applicant’s mother had brought proceedings against 
the applicant claiming maintenance; these had been examined by the courts 
at three different levels of jurisdiction.

Statement no. 14 was not false and could not damage the applicant’s 
honour and dignity.

22.  The appellate court concluded that the impugned statements could 
not be regarded as false and that they had not damaged the applicant’s 
honour and dignity. Although the applicant considered the opinions 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

7

expressed in those statements to be unacceptable, their truthfulness could 
not be verified as they were neither true nor false. The appellate court fully 
dismissed the applicant’s claim. The first-instance court had examined the 
context of the article but not each of the disputed statements separately and 
had not distinguished information (ziņas) from value judgments.

23.  In so far as the publication of the photograph was concerned, the 
appellate court held:

“Likewise, the [applicant’s] allegation about the unlawful use of the family 
photograph and other identification data is not justified ... It is not disputed that the 
family photograph was provided and permission to use it given by [the applicant’s 
mother]. The said photograph was neutral, by itself it could not damage the 
[applicant’s] honour and dignity. Therefore, the [appellate court does not consider] 
that the appellant was not authorised to publish that photograph. [The applicant’s] 
allegation about the unlawful use of identifiable data relating to other individuals is 
unsubstantiated – it has not been shown which particular identifiable data was 
unlawfully used.”

24.  The applicant lodged an appeal on points of law. She argued, inter 
alia, that the statements had to be analysed not only grammatically but also 
in their context, taking into account the status of the person who was being 
criticised, the contribution to a debate of public interest and the aim of the 
publication. Publication of the family photograph had also infringed her 
private life and damaged her honour and dignity. She also argued that the 
appellate court had applied section 2352a of the Civil Law incorrectly and 
that it had failed to apply section 1635 of the Civil Law, sections 21 and 28 
of the Law on the Press and Other Mass Media and Article 17 of the 
ICCPR.

25.  On 18 February 2010 the Senate of the Supreme Court (Augstākās 
tiesas Senāts) in a preparatory meeting (rīcības sēde) adopted a decision 
(case no. SKC-444/2010) refusing to institute proceedings on points of law 
on the grounds that the lawfulness of the appellate court’s judgment could 
not be called into question and that the case could not contribute to the 
development of well-established case-law. In response to the applicant’s 
submissions, it held:

“The [above-mentioned] references are aimed at establishing the circumstances of 
the case and obtaining a re-evaluation of the evidence in accordance with the views of 
[the applicant].

[The applicant] had based her claim on section 2352a of the Civil Law (as in force at 
the material time). In accordance with that provision, everyone has the right to apply 
to a court for the retraction of information harmful to their honour and dignity, unless 
the person who disseminated the information proves its veracity.

For a claim to be granted on those legal grounds, it is a prerequisite for the claimant 
to prove that the disseminated information has injured his or her honour and dignity. 
If the defendants disagree with such a claim, it is their responsibility to submit 
evidence that the information [was] true.



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

8

However, the disputed article, which was published in the newspaper Čas and on the 
newspaper’s Internet site, does not contain such information, as [the appellate court] 
duly established.”

III. DISPUTED FEATURE ON TELEVISION

26.  On 4 November 2005, at 7.55 p.m., a Latvian commercial television 
channel, TV3, broadcast a programme entitled “No time for taboos” (Bez 
Tabu laiks). During that programme, a short feature about the conflict in the 
applicant’s family was aired.

27.  That feature portrayed a similar story to the one which had been 
published in the newspaper ten months earlier. It was described as being 
about a family scandal: while her mother had been in hospital, the applicant 
was said to have sold her mother’s apartment.

28.  The applicant was mentioned twice by her full name in the disputed 
feature. Not only her mother’s personal data (such as information about her 
state of health) but also the applicant’s personal data (such as her national 
identity number and home address) were briefly broadcast. The family 
photograph, which had previously been published in the newspaper (see 
paragraph 10 above), was also broadcast.

29.  A journalist, A.D., stated that the applicant had sold her mother’s 
apartment while her mother had been in a psychiatric hospital. After her 
mother had been released from hospital, she had had nowhere to live. The 
applicant had applied to the domestic courts for an assessment of her 
mother’s psychiatric condition and had sought to be her guardian. 
Moreover, a power of attorney had been issued so that the applicant could 
act in her mother’s stead.

30.  For the purposes of the feature, the journalist had interviewed the 
applicant’s sister and mother. Extracts of that footage were broadcast. The 
feature also showed the applicant’s mother living in poor conditions. During 
the feature the journalist briefly broadcast and read out the conclusions of a 
psychiatric report concluding that the applicant’s mother suffered from 
vascular dementia.

31.  According to the applicant, prior to the broadcast of the feature, on 
4 November 2005 at around 11 a.m. the journalist had called and informed 
her of the planned broadcast of the feature. The applicant had asked the 
journalist to postpone the broadcast for at least one day or to interview a 
neighbour, but the journalist had refused. The applicant had refused an 
interview because she had not been ready, could not leave her workplace 
and, in any event, had not wished to publicly comment on her ill mother’s 
state of health. An extract of their telephone conversation was nevertheless 
broadcast.



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

9

IV. SECOND SET OF CIVIL PROCEEDINGS

32.  On 20 December 2005 the applicant brought proceedings against the 
television channel TV3 and her sister, N.Ļ., before the Riga City Zemgale 
District Court (Rīgas pilsētas Zemgales rajona tiesa). On 13 November 
2006 she supplemented her claim by also bringing it against journalist A.D. 
and the television production company.

33.  The applicant requested that eight statements (see paragraph 38 
below) be declared false and offensive to her honour and dignity. She 
further sought an order requiring the defendants to retract the false 
information in the programme “No time for taboos” and to issue an apology 
for having broadcast it. She also sought compensation for personal and non-
pecuniary damage (personiskais un morālais kaitējums).

34.  The applicant pointed out that both the newspaper article containing 
her family photograph and the telephone conversation with the journalist 
had been broadcast in the television feature without her consent, although 
she did not raise a separate claim about the family photograph and the 
telephone conversation in the concluding part of her statement of claim. She 
had been easily identifiable owing to the broadcasting of her family 
photograph.

35.  The applicant also alleged that the journalist had failed to take into 
account that she would be bringing proceedings against the publisher of the 
newspaper article.

36.  The applicant relied on the Law on the Press and Other Mass Media, 
the Radio and Television Law (see paragraphs 58-63 below), and sections 
1635 and 2352a of the Civil Law (see paragraphs 54-56 below).

37.  She also referred to the right to private life as protected by the 
Constitution, without referring to a specific Article, and other “human rights 
instruments”, citing Article 17 of the ICCPR, which protects privacy, 
honour and reputation.

38.  The contested statements read as follows:
1)  Statement by journalist A.D.:

“[The applicant’s mother] was strongly affected by her husband’s death; the old lady 
suffered from serious depression and ended up in a psychiatric hospital.”

2)  Statement by journalist A.D.:
“While the lady was being treated [in hospital], her elder daughter, Irina Rodina, 

apparently believing that her mother would not survive, sold for LVL 15,000 
[approximately EUR 18,685] the apartment that had been privatised [and registered] 
in her name but which had belonged to her mother.”

3)  Statement by journalist A.D.:
“[When] the mother was [released] from hospital, she would not have had a place to 

[stay] if she had not had another daughter, N., a son-in-law and [their] daughter.”



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

10

4)  Statement by the applicant’s sister N. Ļ.:
“[The applicant’s mother] was left alone on the street like [a homeless person], 

without an apartment, home or anything”.

5)  Statement by journalist A.D.:
“The old lady did not receive a single penny from her elder daughter for the sold 

apartment.”

6)  Statement by journalist A.D.:
“A court forced the elder daughter to pay maintenance of LVL 20 [approximately 

EUR 28] per month, but she, apparently disagreeing with such a decision, requested 
that the court order her mother to undergo a forensic psychiatric assessment.”

7)  Statement by the applicant’s sister N. Ļ.:
“[The mother] does not need legal guardianship. [The applicant] is trying to obtain it 

in order to avoid paying maintenance.”

8)  Statement by journalist A.D.:
“Besides, there is another interesting fact. While the lady was undergoing 

psychiatric assessment, [the applicant] managed to arrange for a general power of 
attorney [to be issued by her mother]. For [the benefit of] whom? Of course, for the 
elder daughter, meaning that she could do anything in her mother’s name.”

39.  On 23 September 2008 the Riga City Zemgale District Court 
dismissed the applicant’s claim. It accepted the defendant’s argument that 
“No time for taboos” was an informative news programme, which was 
devoted to issues of importance to the general public, and that its content 
was generated by private individuals. The disputed feature was generated by 
those who wished to express their opinions about the applicant’s actions. It 
complied with the requirements laid down in the Law on the Press and 
Other Mass Media. Having viewed the disputed feature in the courtroom, 
the court held that it had contained opinions expressed by the applicant’s 
mother and sister which had been based on certain facts about a family 
dispute. The journalist had briefly provided her comments on that issue on 
the basis of the information received.

40.  The court analysed each of the disputed statements save for 
statement no. 1, in relation to which the applicant had withdrawn her claim.

Statement no. 2 had reflected the journalist’s opinion, which had been 
based on information provided by the applicant’s mother and on the fact that 
the applicant had sold the apartment.

Statement no. 3 had contained the journalist’s assessment of the 
situation, which had been made on the basis of information provided by the 
applicant’s sister and mother, who had expressed their opinions about what 
had happened.

Statement no. 4 had reflected the opinion of the applicant’s sister about 
her mother’s living conditions.

Statement no. 5 had been true.



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

11

Statements nos. 6 and 7 could not damage the applicant’s honour and 
dignity. They had been based on the opinions of the applicant’s sister and 
mother.

Statement no. 8 had contained a factual statement that a general power of 
attorney had been issued. The journalist had not suggested that the applicant 
had forged that document.

41.  The court concluded that the journalist and the applicant’s sister had 
expressed their opinions, which, in turn, had been based on facts and factual 
statements made by the applicant’s mother. The court reiterated that 
information had to be distinguished from opinions. The truthfulness of an 
opinion could not be verified. Everyone had the right to express their 
opinion freely. Irrespective of how unacceptable they might be perceived as 
being, opinions could be neither true nor false. For a claim to be granted 
under section 2352a of the Civil Law, which was the legal ground on which 
the applicant had relied, the following conditions had to be met: (i) the 
disseminated statements had to contain factual information, and (ii) that 
information had to be false. Those conditions had not been met in the 
applicant’s case.

42.  On 13 October 2008 the applicant lodged an appeal. She argued that 
the first-instance court had failed to analyse the context of the feature. Not 
only had it been offensive to her honour and dignity, but it had also directly 
interfered with her private life as she had never sought public exposure. The 
applicant contended that the journalist’s actions in recording and 
broadcasting their telephone conversation without her consent had been 
unlawful, but noted that that issue “was not directly subject to the civil law”. 
The applicant further reiterated that her personal data had been disclosed 
without her consent. In that respect, she referred to the fact that during the 
broadcast, the journalist had displayed the newspaper article showing her 
photograph, accompanied by the following subtitle: “Irina Rodina, the elder 
daughter”.

43.  On 28 June 2010 the Riga Regional Court in essence upheld the 
aforementioned judgment, but provided its own reasons for dismissing the 
applicant’s claim. The court accepted the defendant’s argument that “No 
time for taboos” was an informative news programme which was devoted to 
issues that were important to society. Anybody could generate content by 
informing the programme’s producer of any topical issues and processes in 
society, as well as of upsetting events and problems in their personal lives 
and in the lives of others.

44.  The assessment of the impugned statements by the Riga Regional 
Court and its conclusions largely resembled those provided by the Riga City 
Zemgale District Court (see paragraphs 39-41 above). The Riga Regional 
Court noted that at the time of broadcast the applicant’s mother had had full 
legal capacity and thus could express her own opinion. She had been 
stripped of her legal capacity only on 4 January 2006. In addition, the Riga 
Regional Court dismissed as unsubstantiated the applicant’s allegation that 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

12

her personal data had been broadcast without her consent when the 
newspaper article with her photograph was shown, accompanied by the 
subtitle: “Irina Rodina, the elder daughter”. In that regard, the Riga 
Regional Court noted that the applicant’s claim in respect of the newspaper 
article had already been dismissed by the appellate court and that 
proceedings on points of law had been refused (see paragraphs 21 and 25 
above), but provided no further reasons.

45.  On 9 August 2010 the applicant lodged an appeal on points of law. 
She referred to an analytical report prepared by the Supreme Court on 
domestic case-law in relation to civil protection for honour and dignity (see 
a/s Diena and Ozoliņš v. Latvia, no. 16657/03, §§ 51-52, 12 July 2007). The 
applicant argued that the appeal court had not assessed the various factors 
noted by the Court in those cases, or the impugned feature as a whole. When 
examining her claim about the disclosure of personal data, the appellate 
court had not applied the relevant provisions of the Personal Data Protection 
Law. She noted that the appellate court had referred to the civil proceedings 
concerning the publication of the article, but had failed to take into account 
that her name had not been disclosed in that article.

46.  On 31 March 2011 the applicant and her sister signed an out-of-court 
settlement in the presence of a public notary, who certified the authenticity 
of their signatures. The applicant’s sister admitted that statements nos. 4 
and 7 (see paragraph 38 above) had offended the applicant’s honour and 
dignity. She had disseminated that information (along with the information 
published in the newspaper article) under the influence of her son-in-law, 
J.K. She regretted that and apologised to the applicant. She was of the view 
that the journalist A.D. had portrayed the family situation in an overly 
negative light. The applicant accepted her sister’s apology and expressed a 
wish to withdraw her claim and terminate the civil proceedings against her 
sister. She did not wish to withdraw her claims against the other defendants.

47.  On 31 March 2011 that settlement was submitted to the Supreme 
Court. It was added to the case material and sent for examination at a 
preparatory meeting.

48.  On 4 July 2011 the Senate of the Supreme Court in a preparatory 
meeting adopted a decision (case no. SKC-509/2011) refusing to institute 
proceedings on points of law on the grounds that the lawfulness of the 
appellate court’s judgment could not be called into question and that the 
case could not contribute to the development of well-established case-law.

49.  The Senate of the Supreme Court referred to its well-established 
case-law, whereby section 23521 of the Civil Law protected any assertions 
and statements, irrespective of whether they were considered as information 
(ziņas) or opinions. They provided the following reasons:

“It stems from the Court’s case-law that an unjustified opinion can also offend one’s 
honour and dignity. For example, in its judgment of [24 February 1997] in the case of 
De Haes and Gijsels v. Belgium [the Court] held that an opinion may [turn out to be] 
excessively offensive, in particular in the absence of any factual basis. It means that a 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

13

court must establish if there were any circumstances as such or any actions taken by a 
victim him/herself, which might have contributed to creating such opinion. As 
concerns opinions that shock and disturb, [the Court] in its judgment of 1 July 1997 in 
the case of Oberschlick v. Austria (No. 2) held that the freedom of expression protects 
not only the substance of the ideas and information expressed but also the form in 
which they are conveyed. However, an opinion must not be expressed in a rude 
manner.

Therefore, within the meaning of section 23521 of the Civil Law damage to one’s 
honour and dignity may be caused not only by disseminating false information, but 
also by [providing] an unjustified opinion (nesamērīgs viedoklis). The opinion must 
be deemed unjustified, if, firstly, it has no factual basis, and, secondly, it has been 
expressed in a rude manner ([they referred to domestic case-law, e.g., SKC-172/2005, 
SKC-276/2009, and SKC-198/2010]).”

50.  The Senate of the Supreme Court held that the appellate court had 
been right to dismiss the applicant’s claim. In establishing whether the 
contested opinions had been justified, the appellate court had taken into 
account the established facts (the sale of the apartment, the mother’s stay in 
hospital, the power of attorney issued by the mother, the proceedings 
instituted by the mother to receive maintenance, and the applicant’s 
application to a domestic social welfare authority). The appellate court had 
rightly concluded that the contested opinions had been shaped by the 
specific circumstances and the applicant’s actions. The Senate of the 
Supreme Court held that the contested opinions had been justified even 
though they had contained value judgments. Those opinions had not 
offended the applicant’s honour and dignity within the meaning of 
section 23521 of the Civil Law. The Senate of the Supreme Court dismissed 
the applicant’s argument that the appellate court had failed to examine the 
disputed feature as a whole. It held that the appellate court had examined all 
the evidence before it and had viewed the video recording of the disputed 
feature.

51.  In response to the applicant’s argument that the appellate court had 
not examined whether there had been an interference with her private life, 
the Senate of the Supreme Court held that the appellate court had been right 
not to examine the alleged interference. The applicant had brought a claim 
for the retraction of information which had offended her honour and dignity; 
she had not brought a claim in respect of an interference with her private 
life. The claimant had only sought compensation for non-pecuniary damage 
in connection with the publication of false information. Therefore, in 
accordance with section 192 of the Civil Procedure Law, the appellate court 
had not had legal grounds to examine the applicant’s arguments about the 
alleged interference with her private life.

52.  Lastly, the Senate of the Supreme Court did not examine the 
out-of-court settlement concluded by the applicant and her sister (see 
paragraph 46 above) because it did not have the competence to examine it at 
that stage of proceedings.



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

14

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK

I. CONSTITUTION

53.  The relevant parts of Articles 89, 92, 95 and 96 of the Constitution 
(Satversme) provide:

“89.  The State shall recognise and protect fundamental human rights in accordance 
with this Constitution, laws and international agreements binding upon Latvia.”

“92.  ... Any person whose rights are violated without justification has a right to 
commensurate compensation ...”

“95.  The State shall protect human honour and dignity ...”

“96.  Everyone has the right to the inviolability of his or her private life ...”

II. CIVIL LAW

54.  Before the amendments of 1 March 2006, section 1635 of the Civil 
Law (Civillikums) provided as follows:

“Any infringement, that is, any unlawful act which by its nature has caused damage, 
gives the victim the right to seek compensation from the person who has caused it, in 
so far as he or she may be held responsible for that act.

Note: the concept of an act is understood in the broad sense and encompasses not 
only actions but also omissions.”

55.  After the amendments of 1 March 2006, section 1635 provides as 
follows:

“Any infringement, that is, any unlawful act which by its nature has caused damage 
(including non-pecuniary damage), gives the victim the right to seek compensation 
from the person who has caused it, in so far as he or she may be held responsible for 
that act.

Non-pecuniary damage should be understood to mean any physical or mental 
suffering resulting from the infringement ...

Where the unlawful act under the second paragraph of this section takes the form of 
a criminal offence against the life, health, morals, sexual integrity, freedom, honour or 
dignity of a person, against the family or against a minor, it is presumed that the 
victim has suffered mental harm as a result of such an act. In all other cases the victim 
must prove the existence of non-pecuniary damage.

Note: the concept of an act is understood in the broad sense and encompasses not 
only actions but also omissions.”

56.  Section 2352a (since 1 March 2006 this section has been 
named 23521, hereinafter referred to as section 23521 on all occasions) of 
the Civil Law provides as follows:

“Everyone has the right to bring proceedings to have information which offends his 
or her honour and dignity retracted if the disseminator of the information cannot prove 
that the information is true.



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

15

If information that offends a person’s honour and dignity has been published in the 
press, in the event that such information is not true it shall also be retracted in the 
press. If information that offends a person’s honour and dignity has been included in a 
document, that document shall be replaced. In other cases a court shall determine the 
procedure for retraction.

Anyone who unlawfully offends a person’s honour and dignity orally, in writing or 
by deed, shall provide financial compensation. A court shall determine the amount of 
such compensation.”

III. CIVIL PROCEDURE LAW

57.  Section 192 of the Civil Procedure Law (Civilprocesa likums) lays 
down one of the fundamental principles of civil procedure of non ultra 
petita in the following terms:

 “The court must rule on the subject-matter of the claim and on the legal grounds as 
indicated in the claim, not beyond the limits of what has been claimed.”

IV. LAW ON THE PRESS AND OTHER MASS MEDIA

58.  Section 7(4) of the Law on the Press and Other Mass Media (likums 
Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem) prohibits the use of mass 
media for the purposes of interfering in a person’s private life; such 
interference must be punished in accordance with the law. Section 7(5) of 
that Law prohibits the publication of information that offends the honour 
and dignity of a person or slanders a person. Section 25 of that Law lays 
down obligations of journalists, which include, among others, an obligation 
to provide only truthful information.

59.  Under section 21(1) of that Law, as worded at the material time, 
persons were entitled to require the mass media to retract information 
published about them if that information was not true. Following the 
amendments of 25 November 2005 it was expressly stipulated in that Law 
that in “other cases” persons were entitled to require that an apology be 
issued. Under section 21(5), the mass media had to retract the published 
information if they had no proof of its veracity. In the event of a dispute, an 
application could be made to a court for such information to be retracted 
(and in other cases, after the amendments of 25 November 2005, an apology 
to be issued).

60.  Section 28 of that Law provides that the mass media shall 
compensate, in accordance with the law, damage, including non-pecuniary 
damage, caused to a person by the publication of false information, by 
slander or by the violation of that person’s honour and dignity, and by the 
publication of information, which is prohibited by law.



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

16

V. RADIO AND TELEVISION LAW (EFFECTIVE UNTIL 10 AUGUST 
2010)

61.  Section 17(2) of the Radio and Television Law (Radio un Televīzijas 
likums) provided that a broadcasting organisation had to ensure that facts 
and events were reported in a fair, objective and comprehensive manner, 
complying with the general principles of journalism and ethics. Comments 
had to be separated from information (ziņas) and their authors had to be 
named.

62.  Section 36(1) provided that persons were entitled to require a 
broadcasting organisation to retract information published about them if that 
information was not true.

63.  Section 38 provided that a broadcasting organisation had to 
compensate for damage, including non-pecuniary damage, caused to a 
person by broadcasting information harmful to their honour and dignity, 
unless the organisation proved that the information was true.

THE LAW

I. JOINDER OF THE APPLICATIONS

64.  Having regard to the similar subject matter of the applications, the 
Court finds it appropriate to examine them jointly in a single judgment.

II. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 8 OF THE CONVENTION

65.  The applicant complained about the publication of her family story 
in the newspaper and its subsequent broadcast on television. She also 
alleged that the domestic courts had failed to protect her rights in both sets 
of civil proceedings. The Court will examine the applicant’s complaints 
under Article 8 of the Convention, which reads as follows:

“1.  Everyone has the right to respect for his private and family life, his home and 
his correspondence.

2.  There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right 
except such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society 
... for the protection of the rights and freedoms of others.”

66.  The Government contested those arguments.

A. Admissibility

1. Application no. 48534/10 concerning the first set of civil 
proceedings

67.  The Government did not raise any objections.



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

17

2. Application no. 19532/15 concerning the second set of civil 
proceedings

(a) The parties’ submissions

(i) The Government

68.  The Government argued that the applicant had not exhausted 
domestic remedies because she had not raised a separate claim in respect of 
the alleged interference with her private life in the second set of civil 
proceedings. She had to rely on the legal grounds as enshrined in Article 96 
(the right to private life) in conjunction with Article 92 (the right to 
compensation) of the Constitution.

69.  Firstly, a claim on the grounds of section 23521 of the Civil Law, 
which the applicant had raised, was narrower in scope compared to a claim 
on the grounds of Article 96 of the Constitution. The applicant’s claim had 
related to one specific aspect of a person’s private life, namely, one’s 
honour and dignity.

70.  Secondly, the Government referred to the Supreme Court’s 
conclusion that the appellate court had not had the competence to examine 
the alleged interference with the applicant’s private life by applying the 
principle of non ultra petita (see paragraphs 51 and 57 above).

71.  The Government explained that the applicant could have raised 
several claims within the same set of proceedings: she could have 
complained of an interference with her honour and dignity (section 23521 of 
the Civil Law) and of an interference with her private life (Article 96 of the 
Constitution). Their reading of the case material indicated that the applicant 
had simply sought the protection of her honour and dignity. Their 
conclusion stemmed not only from the specific claims the applicant had 
raised (see paragraph 33 above) but also from the very nature of her 
submissions. However, the Government admitted that the domestic courts 
had been obliged to identify the legal basis of a claim themselves, 
irrespective of which specific legal grounds the applicant had relied on in 
her claim.

72.  In any event, and in view of the Supreme Court’s ruling of 4 July 
2011, the applicant could have instituted another set of civil proceedings 
claiming interference with her private life (see paragraph 51 above). She 
had failed to do so.

(ii) The applicant

73.  The applicant disagreed. She noted that a person’s “reputation” 
forms part of his or her personal identity and psychological integrity and 
therefore also falls within the scope of his or her “private life” and that 
Article 8 therefore applies. In her civil claim, she had relied not only on 
section 23521 of the Civil Law but also on provisions which protect the right 
to private life (see paragraph 37 above).



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

18

74.  Furthermore, she had relied on section 1635 of the Civil Law. 
Claims to protect private life in the Latvian legal system could also be 
argued on the grounds of section 1635, which was a general ground for any 
claim for compensation for non-pecuniary damage in civil proceedings (see 
paragraphs 54-55 above).

75.  The applicant disagreed with the Government’s interpretation of her 
submissions before the domestic courts. While she had not raised a claim 
about unlawful interference with her private life in the concluding part of 
her statement of claim, it had clearly followed from her submissions 
throughout the domestic proceedings that she had been dissatisfied with the 
fact that her full name, photograph and telephone conversation had been 
broadcast without her consent and that she wished to receive compensation 
in that respect. Moreover, those issues had been discussed at length before 
the appellate court in the second set of civil proceedings. The applicant 
agreed with the Government that the domestic courts were obliged to 
identify the legal basis of a claim, but arrived at the opposite conclusion. 
The applicant was of the opinion that she had raised a claim about an 
interference with her private life. Accordingly, the domestic courts had been 
obliged to examine it.

76.  In support of her argument, the applicant referred to a case where the 
Senate of the Supreme Court had handed down its judgment just three 
months earlier (no. SKC-161/2011, a judgment of 20 April 2011). The 
claimants in that case had argued that a photograph which had been 
published in a newspaper had offended their honour and dignity. The Senate 
of the Supreme Court had considered that, by virtue of a reference to 
section 1635 of the Civil Law and Article 96 of the Constitution, their claim 
had also concerned an infringement of their right to a private life.

77.  In any event, the applicant argued that her claim concerning the 
airing of the impugned statements and her claim to protect her private life 
were closely connected and could not be separated. She would not have 
been able to claim compensation if her identity had not been revealed during 
the broadcast.

(b) The Court’s assessment

78.  The purpose of the exhaustion rule is to afford a Contracting State 
the opportunity of addressing, and thereby preventing or putting right, the 
particular Convention violation alleged against it. Under the Court’s 
case-law it is not always necessary for the provisions of the Convention to 
be explicitly raised in domestic proceedings provided that the complaint has 
been raised “at least in substance”. This means that the applicant must raise 
legal arguments to the same or like effect on the basis of domestic law, in 
order to give the national courts the opportunity to redress the alleged 
breach. However, as the Court’s case-law bears out, genuinely affording a 
Contracting State the opportunity of preventing or redressing an alleged 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

19

violation requires taking into account not only the facts but also the 
applicant’s legal arguments, for the purposes of determining whether the 
complaint submitted to the Court has indeed been raised beforehand, in 
substance, before the domestic authorities (see, for a recent authority, 
Radomilja and Others v. Croatia [GC], nos. 37685/10 and 22768/12, § 117, 
20 March 2018, with further references).

79.  The Court observes that the parties disagree about existing remedies 
in the Latvian legal system for the claim to protect the right to private life. 
The Government’s position is that Article 96 of the Constitution protects the 
right to private life, the latter being broader than the right to honour and 
dignity under section 23521 of the Civil Law. The applicant, for her part, 
alleges that section 1635 of the Civil Law, to which she referred in her 
claim, also form legal grounds for the claim to protect the right to private 
life.

80.  The Court can accept that the applicant did not raise a separate claim 
about her right to private life on the legal grounds referred to by the 
Government (see paragraph 68 above). In particular, the applicant does not 
appear to have claimed that her private life was breached specifically 
because of the broadcasting of her full name, family photograph and 
telephone conversation with the journalist or that the broadcasting of that 
data was otherwise unlawful. Instead, her claim was centred on the 
retraction of statements which had offended her honour and dignity (see 
paragraphs 33-34, 42 above, and contrast with the applicant’s claim in the 
first set of civil proceedings as concerns the family photograph, see 
paragraph 12 above). Although the applicant attempted to raise the 
above-mentioned aspects of the right to private life before the appellate 
court, her submissions in that regard were considered to be submitted 
belatedly and were not examined (see paragraph 51 above). Consequently, 
the Court is precluded from examining whether her right to private life was 
breached on account of the broadcasting of her full name, family 
photograph and telephone conversation with the journalist because the 
domestic courts in the second set of civil proceedings considered that these 
aspects had not been properly raised before them. That being said, the Court 
is not precluded, for the reasons set out below, from taking the above-
mentioned aspects of the right to private life into account to the extent that 
they are intrinsically linked with the other parts of the contested statements, 
and thus relevant for the assessment of damage to the honour and dignity as 
claimed by the applicant and as examined by the domestic courts in the 
second set of civil proceedings.

81.  The question that the Court has to answer in the present case is 
whether the applicant gave the domestic courts an opportunity to redress the 
breach of her rights as alleged by her. The applicant’s statement of claim 
indicates that she brought the claim for the retraction of statements which 
had offended her honour and dignity, as enshrined in section 23521 of the 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

20

Civil Law (see paragraph 33 above). The domestic courts examined the case 
precisely from that angle.

82.  Domestic case-law, referred to by the Senate of the Supreme Court 
when examining the applicant’s appeal on points of law, indicates that the 
right to honour and dignity, as enshrined in section 23521 of the Civil Law, 
protected individuals not only against false statements, but also against 
unjustified opinions. In accordance with that case-law, an unjustified 
opinion under section 23521 of the Civil Law may cause damage to one’s 
honour and dignity if it lacks factual basis and if it has been expressed in a 
rude manner (see paragraph 49 above). In determining that issue, the 
context in which the disputed statements were made is particularly 
important (see paragraphs 105 and 119 below). The applicant consistently 
raised the question of the context with the domestic courts throughout the 
second set of civil proceedings (see paragraphs 42 and 45 above).

83.  Bearing in mind the scope of protection under section 23521 of the 
Civil Law as interpreted by the Senate of the Supreme Court and that 
honour and dignity forms part of private life of an individual, the Court 
considers that the applicant gave the domestic courts an opportunity to 
examine all aspects which were crucial for her claim in relation to honour 
and dignity.

84.  The Government’s objection must therefore be dismissed.

3. Conclusion
85.  The Court notes that the applicant’s complaints are neither 

manifestly ill-founded within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the 
Convention nor inadmissible on any other grounds. They must therefore be 
declared admissible.

B. Merits

1. The parties’ submissions
(a) The applicant

86.  The applicant argued that the domestic courts in both sets of civil 
proceedings had not carried out a balancing exercise in conformity with the 
criteria laid down in the Court’s case-law (she referred to Von Hannover 
v. Germany (no. 2) [GC], nos. 40660/08 and 60641/08, §§ 108-13, 
ECHR 2012).

87.  The applicant maintained that she was not a public figure; she was 
one of many doctors in Latvia. Her private life could not be a subject of 
interest for the general public. Prior to the publication of the newspaper 
article, information about the applicant had never appeared in the mass 
media. Prior to the broadcast of the television feature, she had informed the 
journalist that her family story had been misrepresented in the newspaper 
article and that she would be bringing proceedings.



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

21

88.  As to the content of the media reports, they had contained 
unfavourable and partly false information about the applicant’s relationship 
with her mother. They had created an image of the applicant as an 
ungrateful elder daughter. The issues raised were deeply personal; they 
directly concerned the applicant, her mother and their relationship.

89.  In relation to the form, the applicant argued that the disputed 
statements had been taken out of their context. They had been reported as 
statements of fact and had been strictly negative. They conveyed an opinion 
that the criticism of the applicant had been well-founded and that she was 
indeed an ungrateful elder daughter. Even value judgments had to have a 
sufficient factual basis.

90.  The applicant considered that the respective journalists had not acted 
in good faith. Both journalists had been informed of her mother’s 
mental-health issues and of the pending proceedings concerning the removal 
of her legal capacity. At the time of the television broadcast, the conclusions 
of the psychiatric report on the applicant’s mother had already been 
available and the first-instance court had already handed down its judgment 
(11 October 2005). That judgment was upheld on appeal (4 January 2006). 
Both journalists had failed to verify the underlying facts. The applicant 
dismissed as overly formalistic the approach taken by the domestic courts in 
order to conclude that the applicant’s mother still had legal capacity at the 
material time.

91.  As to the consequences, after the publication of the newspaper 
article, the applicant had received negative comments from her colleagues 
(J.K. had distributed copies of the article to them in person) and 
acquaintances, her career development had stopped and she had not been 
able to get involved in any political activity as a result. The newspaper Čas 
had been the leading newspaper for Russian-speaking readers in Latvia in 
print and also online. The television channel TV3 had been the second most 
viewed television channel in Latvia. “No time for taboos” had been one of 
the most viewed television programmes on that channel.

92.  Neither the newspaper article nor the television feature had 
contributed to any debate of public interest. The subject matter remained an 
internal, private family dispute. The article and television feature had both 
been mainly aimed at satisfying the interests of the applicant’s relatives, 
mainly those of J.K. The applicant referred to the terms of the settlement 
whereby her sister had admitted that she had been influenced by him (see 
paragraph 46 above).

93.  The applicant admitted that the respective journalists had contacted 
her before the media reports had been made public, but considered that they 
had not acted in good faith. As regards the newspaper article, she had been 
asked to comment on the situation in general but not on specific allegations. 
She had refused to do so and had objected to the publication of her personal 
data (see paragraph 11 above). In relation to the television feature, the 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

22

journalist had not provided a genuine opportunity for the applicant to 
express her opinion on the situation (see paragraph 31 above).

94.  Lastly, the applicant had not given her consent for the publication of 
her photograph in the newspaper article. It was irrelevant that the 
photograph itself had not been insulting, as she had had a right to control the 
use of her own image in all instances.

(b) The Government

95.  The Government submitted that the domestic courts in both sets of 
proceedings had properly carried out a balancing exercise and that the press 
had acted within the boundaries of their “duties and responsibilities” and 
within acceptable limits.

96.  The Government agreed that the applicant had not been a politician 
or public figure, but she had emphasised during the domestic proceedings 
that she had been a well-known doctor.

97.  As to the content, the applicant’s name had not been disclosed in the 
article, thus she could not have been identified by the general public; only 
her closest circle could have identified her. No negative associations could 
have been formed in the mind of an independent and neutral reader as a 
result of seeing the photograph. The media reports had been prepared at the 
initiative of the applicant’s relatives – her mother and her niece’s husband. 
They had sought public exposure of their internal family matters and their 
story, which had mainly concerned her mother. The television feature had 
disclosed only those aspects of the applicant’s private life which had been 
closely linked with those aspects of the private life of her sister and mother, 
which the latter had wished to make public.

98.  In relation to the form, the Government admitted that the domestic 
courts had primarily focused on whether the disputed statements were true 
or false. Had the information turned out to be false, its retraction could have 
been ordered and damages awarded under domestic law. Some of the 
disputed statements had had sufficient factual basis and some had been 
considered to be opinions, which were not subject to verification.

99.  The Government agreed that diligent journalists ought to give a 
person the opportunity to comment (they referred to Mitkus v. Latvia, 
no. 7259/03, § 136, 2 October 2012). Both journalists had sought the 
applicant’s opinion prior to the media reports being published. The 
Government submitted that the applicant had objected only to the 
publication of her name, not to the article as such. In the course of both sets 
of civil proceedings the applicant had been offered an opportunity to make 
her side of the story public, but she had not taken that opportunity. In their 
view, both journalists had acted in good faith and in compliance with the 
tenets of responsible journalism.

100.  Moreover, the applicant had failed to demonstrate any negative 
consequences caused by the media reports.



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

23

101.  As to the question whether there had been a debate of public 
interest, the Government was of the view that the media reports had 
addressed acute social problems that had been of interest to the general 
public. If the mass media were to be precluded from publishing issues 
having a social dimension and reflecting relationships among ordinary 
people or the everyday life of the general public, this would nullify any 
discussion of those very issues and would considerably limit the freedom of 
the press and the right of the public to receive information.

102.  Lastly, as regards the photograph published in the newspaper 
article, it had been the applicant’s mother who had provided it and 
consented to its publication. The photograph had been neutral, as it had 
merely shown the whole family, without any further details of the 
applicant’s private life.

2. The Court’s assessment
(a) General principles

103.  In cases of the type being examined here, what is in issue is not an 
act by the State but the alleged inadequacy of the protection afforded by the 
domestic courts to the applicant’s private life. While the essential object of 
Article 8 is to protect the individual against arbitrary interference by the 
public authorities, it does not merely compel the State to abstain from such 
interference: in addition to this negative undertaking, there may be positive 
obligations inherent in effective respect for private life. These obligations 
may involve the adoption of measures designed to secure respect for private 
life even in the sphere of the relations of individuals between themselves 
(see Von Hannover (no. 2), cited above, § 98). It is then for the Court to 
determine whether the State, in fulfilling its positive obligations under 
Article 8 of the Convention, has struck a fair balance between the 
applicant’s right to respect for her private life and the right of the opposing 
party to freedom of expression protected by Article 10 of the Convention. 
Moreover, paragraph 2 of Article 10 recognises that freedom of expression 
may be subject to certain restrictions necessary to protect the reputation or 
rights of others.

104.  Relevant criteria for balancing the right to respect for private life 
against the right to freedom of expression may be: the contribution to a 
debate of public interest, the degree of notoriety of the person affected, the 
subject of the news report, the prior conduct of the person concerned, the 
content, form and consequences of the publication and, where appropriate, 
the circumstances in which the information or photograph was obtained 
(see Von Hannover (no. 2), cited above, §§ 109-13, and Axel Springer AG 
v. Germany [GC], no. 39954/08, §§ 90-95, 7 February 2012). As a matter of 
principle, the rights guaranteed by Article 8 and Article 10 deserve equal 
respect and the outcome of an application should not, in principle, vary 
according to whether it has been lodged with the Court under Article 10 of 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

24

the Convention or under Article 8 of the Convention (see Von 
Hannover (no.2), cited above, § 106, and Axel Springer AG, cited above, 
§ 87).

105.  The Court has emphasised that the definition of what might 
constitute a subject of public interest will depend on the circumstances of 
each case. The public interest relates to matters which affect the public to 
such an extent that it may legitimately take an interest in them, which attract 
its attention or which concern it to a significant degree, especially in that 
they affect the well-being of citizens or the life of the community. This is 
also the case with regard to matters which are capable of giving rise to 
considerable controversy, which concern an important social issue, or which 
involve a problem that the public would have an interest in being informed 
about. In order to ascertain whether a publication relates to a subject of 
general importance, it is necessary to assess the publication as a whole, 
having regard to the context in which it appears (see Magyar Helsinki 
Bizottság v. Hungary [GC], no. 18030/11, § 162, 8 November 2016).

106.  The Court has also underlined the importance of obtaining the 
consent of the persons concerned, and the more or less strong sense of 
intrusion caused by a photograph. Another factor in the Court’s assessment 
is the purpose for which a photograph was used and how it could be used 
subsequently (see Couderc and Hachette Filipacchi Associés v. France 
[GC], no. 40454/07, § 86, ECHR 2015 (extracts), with further references).

107.  Where a statement amounts to a value judgment, the proportionality 
of an interference may depend on whether there exists a sufficient “factual 
basis” for the impugned statement; if there is not, that value judgment may 
prove excessive. In order to distinguish between a factual allegation and a 
value judgment it is necessary to take account of the circumstances of the 
case and the general tone of the remarks, bearing in mind that assertions 
about matters of public interest may, on that basis, constitute value 
judgments rather than statements of fact (see Morice v. France [GC], 
no. 29369/10, § 126, ECHR 2015, with further references).

108.  The press plays an essential role in a democratic society. Although 
it must not overstep certain bounds, in particular in respect of the reputation 
and rights of others, as well as the need to prevent the disclosure of 
information received in confidence, its duty is nevertheless to impart – in a 
manner consistent with its obligations and responsibilities – information and 
ideas on all matters of public interest. Indeed, the protection afforded by 
Article 10 of the Convention to journalists is subject to the proviso that they 
act in good faith in order to provide accurate and reliable information in 
accordance with the tenets of responsible journalism (see Bédat 
v. Switzerland [GC], no. 56925/08, § 50, 29 March 2016, with further 
references).

109.  It is relevant to this assessment that the audiovisual media often 
have a much more immediate and powerful effect than the print media (see 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

25

Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 79, 
ECHR 2004-XI).

(b) Application of these principles to the present case

110.  The instant case concerns two sets of civil proceedings instituted by 
the applicant against her relatives, who had provided their account of rather 
sensitive family-related matters, and against the mass media, which had 
reported on that story in the newspaper (the first set of civil proceedings) 
and on television (the second set of civil proceedings). Accordingly, the 
case involves the balancing of the applicant’s rights under Article 8 of the 
Convention against her relatives’ rights, as reported by the mass media, 
under Article 10 of the Convention.

111.  Although the applicant’s full name was not disclosed in the 
newspaper article, the Court considers, contrary to the Government’s 
submissions, that the article contained identifiable information such as her 
maiden name, names of her relatives and, most importantly, her photograph 
in a private context. The Court finds that the applicant was clearly 
identifiable in the television feature owing to her full name and the same 
photograph being broadcast. However, the Court’s analysis of the 
publication of the family photograph in the present case is limited to the 
newspaper article and the first set of civil proceedings only (see 
paragraph 80 above).

112.  The Court’s role in this case consists primarily in verifying whether 
the domestic courts whose decisions are contested by the applicant in both 
sets of civil proceedings struck a fair balance between the rights at stake and 
ruled in accordance with the criteria established by it for that purpose (see 
paragraph 104 above). Certain criteria may have more or less relevance 
given the particular circumstances of the case (see Satakunnan 
Markkinapörssi Oy and Satamedia Oy v. Finland [GC], no. 931/13, § 166, 
27 June 2017).

(i) The degree of notoriety of the person and her prior conduct

113.  The Court observes that the domestic courts in both sets of civil 
proceedings did not explicitly assess how well known the applicant was, but 
that from their reasoning it is obvious that they regarded the applicant as a 
private individual. The Court considers that it is, in principle, primarily for 
the domestic courts to assess how well known a person is (see Axel 
Springer AG, cited above, § 98). The Court finds that the applicant’s 
profession as such did not call for particular public scrutiny, she was one of 
many doctors in Latvia. It is not disputed that the applicant is not a 
well-known person of contemporary society; nor are there any indications 
that she had sought the limelight in any way (see, by contrast, 
Faludy-Kovács v. Hungary, no. 20487/13, §§ 30-31, 23 January 2018).



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

26

114.  The Court finds, and this is not disputed, that the applicant had not 
appeared in or been the subject of any prior publications in the mass media. 
Accordingly, as a private individual unknown to the public, the applicant 
could claim particular protection of her private life (see, for example, 
Gurgenidze v. Georgia, no. 71678/01, § 40, 17 October 2006, and Bremner 
v. Turkey, no. 37428/06, § 78, 13 October 2015).

(ii) Subject and content, form and consequences of the media reports

115.  The Court notes that both media reports were made at the initiative 
of the applicant’s relatives. The subject touched upon rather sensitive 
family-related matters: care for the applicant’s elderly mother, who had 
been ill, and the sale of a flat. While the parties disagreed as to who had 
been the main focus of the media reports, the Court finds that those media 
reports did not relate to analytical or investigative journalism. The 
journalists made public the applicant’s relatives’ account of the family 
dispute. The Court notes that the media reports were highly critical of the 
applicant. The disputed statements gave the impression that she had acted in 
a morally reproachable manner by not providing sufficient support to her 
mother. Respectively, they constituted serious intrusion into the applicant’s 
private life.

116.  The Court observes that more personal information about the 
applicant was disclosed and more serious allegations were made against her 
during the television broadcast (see paragraphs 28-30 above). Those 
allegations were made at primetime on a popular television channel and 
they had been seen by a wide audience.

117.  The Court notes that the domestic courts in both sets of civil 
proceedings examined the contested statements one by one and 
distinguished between statements of fact and value judgments. The Court 
does not see any reason to disagree with those findings. However, the Court 
must also take into account the context in which those statements were 
made (see a/s Diena and Ozoliņš v. Latvia, no. 16657/03, § 84, 12 July 
2007).

118.  The Court observes that only the first-instance court in the first set 
of civil proceedings examined the impugned publication as a whole, noting 
the overly negative tone, and the context in which the impugned statements 
had been made, including the reliability of the applicant’s mother’s views 
(see paragraph 16 above), but its judgment was later quashed. All other 
domestic courts in both sets of civil proceedings assessed each of the 
disputed statements separately. The Court cannot subscribe to the argument 
that the viewing of the disputed feature in a courtroom and the evaluation of 
all evidence is sufficient to conclude that an analysis of the context has been 
made (see paragraph 50 above).

119.  The context in which the disputed statements were made is 
particularly important in a case such as this, where the applicant’s mother 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

27

and other relatives were actively seeking publicity, but the applicant was 
firmly against it. The Court rejects the Government’s argument that the 
applicant had only objected to the publication of her name in the disputed 
article. The case materials reveal that she had objected to the publication of 
the article as a whole and had informed the newspaper accordingly (see 
paragraph 11 above).

120.  The Court notes several factors which raise doubts as to whether 
both journalists acted in good faith, in accordance with the tenets of 
responsible journalism (see paragraph 108 above), when reporting the story 
of the dispute in the applicant’s family.

121.  Both journalists were aware of the fact that proceedings were 
pending concerning the legal capacity of the applicant’s mother. Moreover, 
by the time the television feature was broadcast the applicant’s mother’s 
legal capacity had already been removed by the first-instance court. The 
Court considers that this was an important element which had to be taken 
into account when reporting on the dispute within the applicant’s family. 
The Court agrees with the applicant that the domestic courts’ assessment in 
the second set of proceedings was overly formalistic in that regard (see 
paragraph 90 above).

122.  In that connection, the Court considers that special diligence should 
be exercised when dealing with matters which, albeit indirectly, relate to 
mental health, such as establishing of facts or disclosure of sensitive data. 
This applies, in particular, to journalists when exercising their freedom of 
expression and also to the domestic courts when carrying out their 
assessment in the balancing of the rights at stake.

123.  The Government emphasised that both journalists had contacted the 
applicant prior to making the media reports and asked her to comment. 
However, as concerns the newspaper article the journalist A.P. had not 
asked her to comment on specific allegations made by the applicant’s 
relatives but rather to comment on the family dispute in general terms. Nor 
had the journalist A.P. informed her that the article in question would be 
accompanied by the family photograph. The Court finds it striking that, on 
the one hand, the journalist A.P. met the applicant’s relatives and showed 
them the draft article, but, on the other hand, refused to meet the applicant 
and show her the draft. As regards the television feature, the journalist A.D. 
contacted the applicant on the very day of the broadcast without giving her a 
real opportunity to prepare her point of view or to supplement material that 
had been already prepared (see paragraph 31 above). This raises doubts as 
to whether both journalists strived to provide accurate and reliable 
information or to find out what had happened as the notion of responsible 
journalism would require.

124.  The Court is not persuaded by the Government’s argument that the 
applicant was subsequently offered an opportunity to express her opinion in 
the newspaper and on television. The applicant did not wish to have any 
kind of public discussion about her family matters. Thus, she did not ask to 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

28

be given the right to reply (see, by contrast, Jacubowski v. Germany, 
23 June 1994, §§ 12-13, Series A no. 291-A).

125.  Lastly, the Court disagrees with the Government that the applicant 
had failed to demonstrate any negative consequences of the media reports. 
The Court considers that the applicant’s submissions in this regard are 
sufficient to show that she was affected (see paragraph 91 above).

(iii) Contribution to a debate of public interest

126.  In view of the fact that the applicant was a private individual and 
both media reports related to a private sphere (see paragraphs 113 and 115 
above), the Court considers that significant reasons had to be put forward to 
justify that those media reports contributed to a debate of public interest (see 
paragraph 105 above). This criterion is particularly relevant in cases such as 
the present one. The Court also recalls that the public interest cannot be 
reduced to the public’s thirst for information about the private life of others, 
or to the reader’s wish for sensationalism or even voyeurism (see, mutatis 
mutandis, Couderc and Hachette Filipacchi Associés, cited above, § 101).

127.  The Court notes in this regard that no public-interest related reasons 
for reporting on the family dispute may be inferred from the domestic 
courts’ rulings in both sets of civil proceedings. Whilst the first-instance 
court in the first set of civil proceedings briefly referred to an unspecified 
public interest (see paragraph 17 above), the higher courts – after having 
quashed the judgment by the first-instance court – did not refer to any. In 
the second set of civil proceedings, the domestic courts accepted that the 
television programme “No time for taboos” reported on issues that were 
important to the general public (see paragraphs 39 and 43 above). However, 
they did not refer to any grounds as to why the family dispute should be 
brought to the attention of the wider public.

128.  The Government argued that the impugned media reports 
concerned acute social problems. The Court is unable to accept that 
argument. It is evident that they related to a purely private sphere: the 
dispute in the applicant’s family over care for her elderly mother, who had 
been ill. It is undisputed that those media reports were made at the initiative, 
in the interest and on the basis of the views of the applicant’s relatives. The 
story was not portrayed as an example of a wider political or social problem 
(see, by contrast, Kunitsyna v. Russia, no. 9406/05, 13 December 2016, 
where the disputed publication concerned the lack of specialist care 
facilities for elderly people in a specific region).

129.  The Court accepts that a private dispute may be connected to an 
issue that is of importance for the general public. However, both journalists 
did not refer to any broader social issues when reporting on this family 
dispute and the Court does not discern any contribution to a debate of public 
interest.



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

29

(iv) Circumstances in which the family photograph was obtained concerning the 
first set of civil proceedings

130.  As already noted above, the Court’s analysis of the publication of 
the family photograph in the present case is limited to the newspaper article 
and the first set of civil proceedings only (see paragraphs 80 and 111 
above). It is not disputed that the family photograph was provided by the 
applicant’s mother, who herself had wished it to be made public. The Court 
agrees with the applicant that the consent given by the applicant’s mother 
could only relate to publication of her own photograph, not that of the 
applicant.

131.  The Court accepts that the photograph was not taken without the 
applicant’s knowledge; it did not show her in an unfavourable light (see 
Couderc and Hachette Filipacchi Associés, cited above, § 135). The family 
photograph in the present case merely showed all the family members. 
However, the Court considers that even a neutral photograph accompanying 
a story portraying an individual in a negative light constitutes a serious 
intrusion into the private life of a person who does not seek publicity.

132.  The Court notes that the applicant’s features were clearly visible 
and distinguishable in the family photograph. Since the newspaper article 
also mentioned her maiden name and names of her relatives, she was easily 
identifiable by her colleagues, acquaintances and other persons.

133.  The Court sees nothing in the case materials to substantiate 
particular public-interest related reasons for the decision to publish the 
photograph in the newspaper without taking any particular precautions, such 
as masking or blurring her face (see, mutatis mutandis, Peck v. the United 
Kingdom, no. 44647/98, § 80, ECHR 2003-I, and Kahn v. Germany, 
no. 16313/10, § 74, 17 March 2016). As regards, in particular, the fact that 
the applicant was not well known, there is nothing to suggest that the said 
photograph had any inherent informative value or was used for a good 
cause, apart from merely showing the applicant to the public (see 
Gurgenidze, cited above §§ 59-60). It appears that the journalist A.P. did 
not explore the possibilities of publishing the article without the photograph 
of the applicant or taking the above precautions in accordance with the 
tenets of responsible journalism.

134.  In such circumstances, the publishing of the applicant’s family 
photograph in the newspaper without taking any precautions cannot be 
regarded as contributing to any debate of general interest to society (see, 
mutatis mutandis, Bremner, cited above, § 81).

(v) Conclusion

135.  In the light of the above-mentioned considerations, the Court finds 
that the domestic courts in both sets of civil proceedings failed to strike a 
fair balance between the applicant’s right to respect for her private life 
under Article 8 of the Convention and her relatives’ right to freedom of 



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

30

expression, as reported by the mass media, under Article 10 of the 
Convention. The Court therefore finds that there has been a violation of 
Article 8 of the Convention in respect of both sets of civil proceedings.

III. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

136.  Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

A. Damage

137.  The applicant claimed 21,428.57 euros (EUR) (application 
no. 48534/10) and EUR 14,285 (application no. 19532/15) in respect of 
non-pecuniary damage.

138.  The Government considered those claims exorbitant and 
unfounded.

139.  The Court accepts that the applicant must have suffered some 
non-pecuniary damage. Ruling on an equitable basis and in view of a double 
violation, it awards the applicant EUR 6,500 under that head.

B. Costs and expenses

140.  The applicant also claimed EUR 4,626.97 (application 
no. 48534/10) and EUR 1,361.40 (application no. 19532/15) for the costs 
and expenses incurred before the domestic courts and before the Court.

141.  As regards application no. 48534/10, the Government contested the 
applicant’s claim in so far as it related to expenses incurred by her husband 
and son, who had been parties to the first set of civil proceedings but were 
not applicants in the present case. They also contested the invoices 
presented as costs in relation to unspecified translation services.

142.  As regards application no. 19532/15, the Government did not 
contest the applicant’s claim and noted that she had submitted the relevant 
documents.

143.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 
reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 
that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 
to quantum. In the present case, regard being had to the documents in its 
possession and the above criteria, the Court considers it reasonable to award 
EUR 2,500 (application no. 48534/10) and EUR 1,300 (application 
no. 19532/15), totalling EUR 3,800 for costs under all heads. It rejects the 
remainder of the applicant’s claim for costs and expenses.



RODINA v. LATVIA JUDGMENT

31

C. Default interest

144.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 
should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 
to which should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1. Decides to join the applications;

2. Declares the applications admissible;

3. Holds that there has been a violation of Article 8 of the Convention;

4. Holds
(a) that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final in accordance 
with Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts:
(i) EUR 6,500 (six thousand five hundred euros), plus any tax that 

may be chargeable, in respect of non-pecuniary damage;
(ii) EUR 3,800 (three thousand eight hundred euros), plus any tax 

that may be chargeable to the applicant, in respect of costs and 
expenses;

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points;

5. Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 14 May 2020, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Victor Soloveytchik Síofra O’Leary
Deputy Registrar President


