Press Release
issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 139 (2011)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 12.09.2011

Trade unionists’ dismissal for an offensive publication did not
violate their freedom of expression

In today’s Grand Chamber judgment in the case Palomo Sanchez and Others v.
Spain (application nos. 28955/06, 28957/06, 28959/06 and 28964/06), which is final?,
the European Court of Human Rights held, by a majority, that there had been:

No violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on
Human Rights read in the light of Article 11 (freedom of assembly and association).

The case concerned the dismissal of a group of trade unionists after the union’s
newsletter had published a cartoon and articles considered to be insulting to two other
employees and a manager.

Principal facts

The applicants, Juan Manuel Palomo Sanchez, Francisco Antonio Fernandez Olmo,
Agustin Alvarez Lecegui and Francisco José Maria Blanco Balbas, are Spanish nationals
who live in Barcelona. They worked as deliverymen for the company P. After having
brought several sets of proceedings before the labour courts against their employer, in
2001 they set up a trade union and joined the union’s executive committee.

The March 2002 issue of the union’s monthly newsletter reported on a judgment of a
Barcelona employment tribunal, which had partly upheld the applicants’ claims, ordering
the company P. to pay them certain sums in respect of salaries owed to them. The cover
page of the newsletter displayed a caricature showing two employees of the company
giving sexual favours to the director of human resources. Two articles, worded in vulgar
language, criticised the fact that those two individuals had testified in favour of the
company during the proceedings brought by the applicants. The newsletter was
distributed among the workers and displayed on the notice board of the trade union on
the company’s premises.

On 3 June 2002, the applicants were dismissed for serious misconduct, namely for
impugning the reputations of the employees and the human resources director criticised
in the newsletter. The applicants challenged that decision before the courts. In a
November 2002 judgment, the Employment Tribunal no. 17 of Barcelona dismissed their
complaints, finding that the dismissals were justified in accordance with the relevant
provisions of the Labour Regulations. It held that the cartoon and the two articles were
offensive and impugned the dignity of the people concerned, and thus exceeded the
limits of freedom of expression.

In May 2003, the High Court of Justice of Catalonia upheld the judgment in so far as it
concerned the four applicants. It referred, in particular, to the limits imposed by the
principle of good faith between parties to an employment contract and to the necessary
balance that judicial decisions had to strike between a worker’s contractual obligation
and his freedom of expression.

1 Grand Chamber judgments are final (Article 44 of the Convention).

All final judgments are transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of
their execution. Further information about the execution process can be found here:
www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution



http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=891672&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=891672&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=891672&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=891672&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=891672&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=891672&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=891672&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=891672&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=891672&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=891672&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=891672&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

An appeal on points of law by the applicants was dismissed by the Supreme Court on 11
March 2004. Their amparo appeal was declared inadmissible by the Constitutional Court
on 11 January 2006, in particular on the grounds that the constitutional protection of
freedom of expression did not extend to offensive or humiliating statements which were
not necessary for others to form an opinion about the facts of which the applicants
wished to complain.

Complaints, procedure and composition of the Court

The applicants alleged that their dismissal, based on the content of the newsletter, had
infringed their rights under Article 10, and that the real reason for their dismissal had
been their trade-union activities, in violation of their right to freedom of assembly and
association under Article 11.

The case originated in six applications?, which were lodged with the European Court of
Human Rights on 13 July 2006. In its Chamber judgment of 8 December 2009, the Court
held, by six votes to one, that the authorities had not exceeded their discretion in
penalising the applicants and that there had been no violation of Article 10. It was also
of the opinion that no separate question arose under Article 11. On 10 May 2010, the
case was referred to the Grand Chamber at the applicants’ request.

Judgment was given by the Grand Chamber of 17 judges composed as follows:

Nicolas Bratza (the United Kingdom), PRESIDENT,
Peer Lorenzen (Denmark),

Francoise Tulkens (Belgium),

Elisabeth Steiner (Austria),

David Thér Bjorgvinsson (Iceland),

Danuteé Jociené (Lithuania),

Jan Sikuta (Slovakia),

Dragoljub Popovi¢ (Serbia),

Ineta Ziemele (Latvia),

Isabelle Berro-Lefévre (Monaco),

Paivi Hirvela (Finland),

Luis Lopez Guerra (Spain),

Mirjana Lazarova Trajkovska (“"The former Yugoslav Republic of Macedonia”),
Ledi Bianku (Albania),

Isil Karakas (Turkey),

Nebojsa Vucini¢ (Montenegro),

Kristina Pardalos (San Marino), JUDGES,

and also Vincent Berger, JURISCONSULT.

Decision of the Court

Article 10

The Court noted that in the applicants’ case the question of freedom of expression was
closely related to that of freedom of association in a trade-union context. However, the
complaint mainly concerned the applicants’ dismissal for having, as members of the
executive committee of a trade union, published and displayed the articles in question.
Furthermore, the High Court of Justice of Catalonia had found the dismissal of two other
union members unjustified because they had been on sick leave at the time of the

2 The applications of two of the original applicants were found inadmissible by the Court in its Chamber
judgment of 8 December 2009.



Press Release

publication and distribution of the newsletter, which confirmed that the applicants’ trade
union membership did not play a decisive role in their dismissal. The Court thus found it
appropriate to examine the facts under Article 10, interpreted in the light of Article 11.

The principal question was whether Spain was required to guarantee respect for the
applicants’ freedom of expression by annulling their dismissal. The domestic courts had
noted that freedom of expression in the context of labour relations was not unlimited,
the specific features of those relations having to be taken into account. To arrive at the
conclusion that the cartoon together with the articles had been offensive to the people
concerned, the employment tribunal had carried out a detailed analysis of the disputed
facts and the context in which the applicants had published the newsletter.

The Court saw no reason to call into question the domestic courts’ findings that the
content of the newsletter had been offensive and capable of harming the reputation of
others. It underlined that a clear distinction had to be made between criticism and insult
and that the latter might, in principle, justify sanctions. In that light, the Court took the
view that the grounds given by the domestic courts had been consistent with the
legitimate aim of protecting the reputation of the individuals targeted by the content in
question, and that the domestic courts’ conclusion that the applicants had overstepped
the limits of admissible criticism in labour relations could not be regarded as unfounded
or devoid of a reasonable basis in fact.

As to whether the sanction imposed on the applicants, namely their dismissal, was
proportionate to the degree of seriousness of the content in question, the Court noted
that the cartoon and the articles had been published in the newsletter of the trade union
workplace branch to which the applicants belonged, in the context of a dispute between
them and the company. However, they included accusations which were aimed not
directly at the company but against two other employees and the human resources
manager. The Court reiterated in that connection that the extent of acceptable criticism
was narrower as regards private individuals than as regards politicians or civil servants
acting in the exercise of their duties.

The Court did not share the Spanish Government’s view that the content of the articles
in question did not concern any matter of general interest. They had been published in
the context of a labour dispute inside the company to which the applicants had
presented certain demands. The debate had therefore not been a purely private one; it
had at least been a matter of general interest for the workers of the company. However,
such a matter could not justify the use of offensive cartoons or expressions, even in the
context of labour relations. The remarks had not been instantaneous and ill-considered
reactions in the context of a rapid and spontaneous oral exchange but written assertions,
displayed publicly on the premises of the company.

After a detailed balancing of the competing interests, making extensive reference to the
Spanish Constitutional Court’s case-law concerning the right to freedom of expression in
labour relations, the domestic courts had endorsed the penalties imposed by the
employer and had found that the conduct in question had not directly fallen within the
applicants’ trade union activity but offended against the principle of good faith in labour
relations. The Court agreed with the domestic courts that in order to be fruitful, labour
relations had to be based on mutual trust. While that requirement did not imply an
absolute duty of loyalty towards the employer or a duty of discretion to the point of
subjecting the worker to the employer’s interests, certain manifestations of the right to
freedom of expression that might be legitimate in other contexts were not legitimate in
that of labour relations. An attack on the respectability of individuals by using grossly
insulting or offensive expressions in the professional environment was, on account of its
disruptive effects, a particularly serious form of misconduct capable of justifying severe
sanctions.



Press Release

In those circumstances, the Court found that the applicants’ dismissal had not been a
manifestly disproportionate or excessive sanction requiring the State to afford redress by
annulling it or by replacing it with a more lenient measure. There had accordingly been
no violation of Article 10, read in the light of Article 11.

Separate opinion

Judges Tulkens, Bjérgvinsson, JocCiené, Popovic¢ and Vucini¢ expressed a joint dissenting
opinion, which is annexed to the judgment.

The judgment is available in English and French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court.
Decisions, judgments and further information about the Court can be found on its
Internet site. To receive the Court’s press releases, please subscribe to the Court’s RSS
feeds.

Press contacts

echrpress@echr.coe.int | tel: +33 3 90 21 42 08

Nina Salomon (tel: + 33 3 90 21 49 79)

Emma Hellyer (tel: + 33 3 90 21 42 15)

Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)

Kristina Pencheva-Malinowski (tel: + 33 3 88 41 35 70)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of
Europe Member States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European
Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/ECHR/homepage_en
http://www.echr.coe.int/ECHR/homepage_en
http://www.echr.coe.int/ECHR/homepage_en
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
http://www.echr.coe.int/ECHR/RSS.aspx
mailto:Echrpress@echr.coe.int

